Beleren zonder kar, menbewijs of tuigage

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
VanHuisUit

Berichten: 6675
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 09:25

IK krijg de indruk dat je het vooral aantrekkelijk lijkt 'alles samen te leren'. Dat is een mooie gedachte. Maar wat is er op tegen om wat voor te lopen op je paard? Daar kun je je paard het beste mee begeleiden.

Ben je wel eens meegeweest met iemand met mennen? Heb je de kracht wel eens gevoeld van een paard wat aanzet voor de wagen? Dan weet je ook dat je kar en tuig OK moeten zijn. En dat is niet wat elke idioot je kan leren, het is ook niet zo dat elke idioot een kar en tuig kan aanschaffen, een veilige kar en tuig dus... want daar gaat het om.

Het is geen 'schande' eerst zelf iets van mengevoel te krijgen voordat je je paard eraan onderwerpt. Je zult je paard er in ieder geval een groot plezier mee doen.

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn voor volwassen zij-instromers veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/


VanHuisUit

Berichten: 6675
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 23:07

IK kan me wel goed voorstellen dat je je paard niet graag een paar weken op een ander adres neerzet en iemand anders er zonder jezelf erbij aan de gang laat gaan hoor.
Ik heb dat zelf ook nog nooit gedaan. Heb wel een paar jaar bij een menstal gestaan waar ik dat wel zag gebeuren, maar ik heb daar zelf ook niets mee. Blijf graag nauw betrokken, het is toch je paard en vaak ook echt je 'alles' <3

Maar zoals hier gezegd doe je het toch vaak samen al was het alleen al omdat een instructeur ook gewoon hulp nodig heeft als hij met je paard aan de slag gaat. Vaak doen ze het wel met zń tweeen maar als jij wat handig bent is een 3e persoon, en vaak wordt je dan de 2e ;-) wel als erg prettig gezien :7
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 15-09-18 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn voor volwassen zij-instromers veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/


VanHuisUit

Berichten: 6675
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 14:19

Met inspannen en wegrijden in stap gewoon een rondje doen zeg maar en dan weer uitspannen is het wel erg fijn als je dat in het begin even dagelijks kunt doen is mijn ervaring. Deed ik zelf ook als ik ze zelf beleerde. Een beleerder is niet dagelijks een uur met je paard voor de wagen bezig, vaak wel een uur in totaal met tuig netjes opdoen, netjes voor de wagen zetten. Leren halthouden met inspannen. Leren netjes weg te stappen. Dan weer terug naar inspanplaats. Netjes stilstaan en wachten. etc etc.

En daarin verschilt het beleren voor de wagen ook echt wel van beleren onder het zadel. Dat hele proces van optuigen, inspannen, op de wagen gaan zitten, wegrijden etc en weer terug kost gewoon meer en andere tijd. En geloof me, als je paard dat goed kan is zo heerlijk. En als je paard dat niet goed aangeleerd wordt is dat zo drama. Van die dieren die maar staan te huppelen en springen niet rustig zijn met inspannen of halthouden voordat je weggaat of totaal afgaan als een raket met wegrijden dat gezeur :roll: het hoort echt bij de basisopvoeding van je fijne menpaard.

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn voor volwassen zij-instromers veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

VanHuisUit

Berichten: 6675
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 23:01

Paarden krijgen absoluut geweldige billen van menwerk :P heb er destijds zelfs heel topic over geopend en die loopt al jaren bij AR-ITP :+

Alles wat ik ooit zelf heb beleerd of heb laten beleren heeft nooit eerst in 2-span gestaan. Altijd direct enkelspan.

Maar met onder het zadel laat ik ze ook met buiten rijden nooit met een ander meerijden, dat doe ik pas later. Ze moeten gewoon leren dat ze zelf op stap kunnen niet achter een ander meeliften of ernaast meeliften. Ik weet dat de meningen hierover erg verdeeld zijn maar goed, dit is hoe ik het altijd heb gedaan.

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn voor volwassen zij-instromers veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 bezoekers