Beleren zonder kar, menbewijs of tuigage

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 08:58

Ik heb mijn fjord destijds ook laten beleren. Daar was ook alles aanwezig omdat ik ook nog niks had. Ik wilde ook eerst een braaf paard voor de wagen en dan pas verder. Wel had ik al eerder mijn men bewijs gehaald maar eigenlijk zegt dit niks. Je leert de basis, in/uit spannen en hoe je de leidsels vast moet houden, sturen en plaats in het verkeer. Ik heb inmiddels al 15 jaar plezier van een goed beleerd paard. Het is alleen jammer dat mijn woonplaats niet leuk meer is om te mennen...dus de kar staat al een tijdje stil. (is eventueel te koop maar wel een opknapper :P , ik heb ook een tuig voor je) Zonde wat het is een hele mooie wagen en ik mis het soms wel.

VanHuisUit

Berichten: 6679
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 09:25

IK krijg de indruk dat je het vooral aantrekkelijk lijkt 'alles samen te leren'. Dat is een mooie gedachte. Maar wat is er op tegen om wat voor te lopen op je paard? Daar kun je je paard het beste mee begeleiden.

Ben je wel eens meegeweest met iemand met mennen? Heb je de kracht wel eens gevoeld van een paard wat aanzet voor de wagen? Dan weet je ook dat je kar en tuig OK moeten zijn. En dat is niet wat elke idioot je kan leren, het is ook niet zo dat elke idioot een kar en tuig kan aanschaffen, een veilige kar en tuig dus... want daar gaat het om.

Het is geen 'schande' eerst zelf iets van mengevoel te krijgen voordat je je paard eraan onderwerpt. Je zult je paard er in ieder geval een groot plezier mee doen.

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Re: Beleren zonder kar, menbewijs of tuigage

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 09:54

Ik denk dat ts door het merendeel verkeerd begrepen wordt. Volgens mij wil ze een adres waar ze geholpen kan worden met het beleren, maar ook met de keuze voor een tuig en kar. Ik vind dit eerlijk gezegd helemaal niet zo'n gek idee, ten eerste heb je professionele hulp en ten tweede weet je precies wat er met je paard gebeurd. Want laten we eerlijk wezen, hoeveel mensen laten jullie graag aan je paard?

Ts, ik weet helaas geen adres voor je, maar zoals ik al zei, ik vind het eigenlijk best logisch hoe jij het wil aanpakken.

nienkefandeg
Berichten: 92
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: t noordn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 10:05


judjuk

Berichten: 105
Geregistreerd: 02-10-15
Woonplaats: Antwerpse zuiderkempen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 10:19

VanHuisUit schreef:
IK krijg de indruk dat je het vooral aantrekkelijk lijkt 'alles samen te leren'. Dat is een mooie gedachte. Maar wat is er op tegen om wat voor te lopen op je paard? Daar kun je je paard het beste mee begeleiden.

Ben je wel eens meegeweest met iemand met mennen? Heb je de kracht wel eens gevoeld van een paard wat aanzet voor de wagen? Dan weet je ook dat je kar en tuig OK moeten zijn. En dat is niet wat elke idioot je kan leren, het is ook niet zo dat elke idioot een kar en tuig kan aanschaffen, een veilige kar en tuig dus... want daar gaat het om.

Het is geen 'schande' eerst zelf iets van mengevoel te krijgen voordat je je paard eraan onderwerpt. Je zult je paard er in ieder geval een groot plezier mee doen.


Deze idioot is het volledig met je eens

Anoniem

Re: Beleren zonder kar, menbewijs of tuigage

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 10:36

Meteen een kar en een tuig kopen vind je link. Maar ik denk dat de meeste menners het link vinden om hun kar en tuig uit te lenen voor het beleren van een groen paard. Laat staan als dat gebeurt door iemand die geen menervaring heeft. Geen haar op mn hoofd die eraan zou denken. Daarvoor heeft het allemaal veel teveel centjes gekost.

Op de stal waar de mijne beleerd is, hadden ze er speciaal een oudere kar voor staan. Maar het was toch echt aan mij om zelf met een goed passend, veilig tuig te komen. En ik heb het beleren destijds niet voor niets uitbesteed aan iemand die meer ervaring daarmee heeft dan ik. Het hoeft maar een keer goed verkeerd te gaan en je spullen zijn te barsten en je krijgt t paard nooit meer voor de wagen. Als die er heelhuids vanaf komt.

Ga maar eens leren mennen. Als je er meer over leert, zet je je plan vanzelf wel uit je hoofd. ;)

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 23:09

RoyceMack schreef:
Donkydonkje schreef:
Je kunt een beleerwagen kopen, die zijn over het algemeen een stuk goedkoper dan een marathonwagen etc. Eerst je menbewijs halen is slim. Daarna kun je toch gaan kijken of je ergens een kar op de kop kunt tikken en een tuig? Je bent dus eigenlijk bang dat als het mislukt, je alles voor niks hebt gedaan en het allemaal verloren tijd is? Ik zou niet weten hoe je anders moet beginnen zonder tuig en wagen en enige kennis met hoe een tuig hoort te zitten etc.


Nouja, als ik kan mennen... Kent mn paard feitelijk nog niks van het voor de kar staan. Als je leert mennen leer je denk ik niet hoe je een paard beleert voor de kar? Menbewijs vind ik essentieel en ik wil niet aan iets beginnen wat gevaarlijk kan zijn zonder voorkennis. Mn paard is me alles waard dus ben zuinig met hem.


Nee maar je zegt net dat je ook geen kar wilt aanschaffen omdat je niet weet waar je op moet letten etc. En dat je er eigenlijk nul verstand van hebt. Wat wil je nou eigenlijk? Zoek dan iemand die je paard kan beleren en ga zelf op menles of zoek een "ouwe rot in het vak"die jou kennis kan laten maken met het mennen. Als je al niks weet over beleren voor de kar, doe dit dan ook niet alleen, doe dit samen met iemand die er alles van af weet.
Ik begrijp werkelijk niet meer waar je nu precies om vraagt, je wilt geen mencursus of menbewijs eerst, want stel dat paardlief mennen eng vind, maar je wilt ook niet paardlief eerst beleren want je weet niks van mennen.....tjha dan loop je vast denk ik en ik zou er dan ook niet zelf aan beginnen, maar je paard laten beleren door een ander vind je ook niks en ga zo maar door. Lekker niet doen dan...

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-18 01:44

Wellicht kan ik de instructeur van de mencursus vragen wat het kost als zij mij op hun lokatie helpen om mijn paard te beleren. Dus dan heb ik straks mn menbewijs en dan neem ik mn paard mee naar hun voor het beleren en lessen samen.

cariena1973
Berichten: 510
Geregistreerd: 07-04-09
Woonplaats: Oldenzijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 05:29

Het is niet alleen mennen en een paard leren besturen als je koetsiersbewijs wilt halen heb t zelf heeeeeeel lang geleden ook gehaald kwam toendertijd heel veel theorie bij over tuigage en rijtuig kennis. Ik was toen 20 ongeveer ben nu 45, ik weet niet hoe het nu is. Zit niet meer in de paarden. Succes igg.

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 07:50

RoyceMack schreef:
Wellicht kan ik de instructeur van de mencursus vragen wat het kost als zij mij op hun lokatie helpen om mijn paard te beleren. Dus dan heb ik straks mn menbewijs en dan neem ik mn paard mee naar hun voor het beleren en lessen samen.


Lees je hier nu iedere keer overheen Royce? Ik heb je op pagina 1 twee adressen gegeven die in de buurt zijn waar je beide wensen in 1 keer kunt vervullen...

Ibbel schreef:
Ik denk dat erbij zijn hier http://www.hphstables.nl/ in Putten (midden Gelderland) wel zal kunnen en ook hier: http://stalhulkesteijn.nl/ in Zeewolde (net boven Harderwijk, buiten jouw voorkeursgebied dus).

Beide kunnen je ook helpen een goed tuig en een goede kar aan te schaffen als alles goed gaat. En bij stal Hulkestein kan je ook je koetsiersbewijs halen en lessen, bij HPH denk ik alleen lessen (en geen koetsierbewijs)

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 07:52

Ik ga er trouwens van uit dat je koetsiersbewijs bedoelt en niet menbewijs. Koetsiersbewijs is veelomvattender dan menbewijs. Menbewijs is een soort ik kan een paard in de bak rondsturen-bewijs, koetsiersbewijs is bedoeld voor de openbare weg (ook al is het uiteindelijk nooit een 'rijbewijs voor paarden' geworden).

eshz
Berichten: 189
Geregistreerd: 16-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 07:54

Bij ons op Stal Hulkesteijn(vlak tegen nijkerk gld, ipv zeewolde) beleren we vaker paarden samen met de eigenaren die per keer naar ons toe komen. Geen enkel probleem! Je kunt daarna ook les blijven volgen met onze wagens en tuigen als je nog niets aan wil schaffen.

Edit: TIP! ;) kom je naar Horse Event? We geven een clinic over de beginselen van het beleren, wat je zelf al kunt doen en tips om het zo goed mogelijk te laten verlopen..

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 08:08

Ibbel schreef:
Ik ga er trouwens van uit dat je koetsiersbewijs bedoelt en niet menbewijs. Koetsiersbewijs is veelomvattender dan menbewijs. Menbewijs is een soort ik kan een paard in de bak rondsturen-bewijs, koetsiersbewijs is bedoeld voor de openbare weg (ook al is het uiteindelijk nooit een 'rijbewijs voor paarden' geworden).

https://www.knhs.nl/paardrijden/paardri ... menbewijs/
Met een menbewijs (van de KNHS) is het meer dan alleen een rondje in de bak sturen.

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Beleren zonder kar, menbewijs of tuigage

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 08:26

Ik chargeerde een beetje. Maar koetsiersbewijs is echt wel uitgebreider. Ik vraag me trouwens af of het menbewijs niet gaat verdwijnen nu de KNHS het koetsiersbewijs ook onder z'n hoede heeft.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 16:45

Cowgirl schreef:
Ik vind het eerder link dat je op je skeelers achter je paard hangt :n Maar goed ik zal wel oud en wijs zijn denk ik. Idem met het zelf beleren...teveel oliebol mee gezien dus dat besteed ik ten alle tijden uit.


Nou inderdaad........

Paard wegbrengen betekent overigens niet dat er maar zonder jou altijd mee gewerkt wordt. Vaak wordt het juist op prijs gesteld als je (vaak) langskomt om te kijken en mee te leren. Een beleerder waarbij je niet welkom bent, zou ik niet vertrouwen.

Bovendien is 2 weken wel erg kort hoor.... Een proffessionele beleerder heeft in ieder geval goed en degelijk, veilig materiaal ter beschikking, zowel tuigage als wagens.

julius_juut schreef:
Paard zelf 'beleren' kan prima als je je paard een beetje kent. De basis kent ie al (sturen/commando's van achteren en iemand die er achter hangt) dus wat er voor het paard nog geleerd moet worden is zo'n rammelding en een broek achter z'n kont en voor jou is het leren sturen en rekening houden met een kar.

Waarom niet gewoon een 2e hands goed tuig en een 2e hands tweewielertje bij elkaar scharrelen en gaan lessen? Hebben wij hier ook gedaan, en ik snap niet waarom mensen daar zo bang voor zijn.


:n |o
Dat je nou zelf graag onnodig veel risico's wil nemen door onveilige en onverstandige dingen te doen; prima.
Maar ga dat niet ff zomaar een ander aanraden |o

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 16:59

RoyceMack schreef:
Dus eerst zelf leren mennen met ander paard voordat mn paard het leert.
Ik had bedacht om het misschien tegelijk te leren.
Dus met instructeur die mn paard voor het eerst voor een leenkar zet waarbij ik assisteer en leer hoe het moet.
En dan dat de instructeur eerst mijn paard het leert en ik ondertussen mee kan kijken en leren en af en toe zelf proberen als paardlief het goed doet.
En dan misschien gelijk met eigen paard menbewijs halen.
Maar dat is vast een utopie die niet haalbaar is :p


Zou ik je echt afraden, en je beleerder/instructeur denk ik ook. Simpelweg een oude bekende uitspraak; groen + groen = bont & blauw.

Een kind wat totaal niet kan paardrijden zet je ook niet op een onbeleerde, nog nooit ingereden pony, toch?

Als je leert mennen is er nog "ruimte" om te wennen voor jou, je kan "foutjes" maken zonder daarmee het lespaard te vernaggelen of onzeker te maken. Een paard wat zelf ook alles nog moet leren is vaak veel minder vergevingsgezind, en een goede, gedegen basisopleiding is echt heel erg belangrijk, juist voor het paard zelf.

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-18 17:15

Ibbel schreef:
RoyceMack schreef:
Wellicht kan ik de instructeur van de mencursus vragen wat het kost als zij mij op hun lokatie helpen om mijn paard te beleren. Dus dan heb ik straks mn menbewijs en dan neem ik mn paard mee naar hun voor het beleren en lessen samen.


Lees je hier nu iedere keer overheen Royce? Ik heb je op pagina 1 twee adressen gegeven die in de buurt zijn waar je beide wensen in 1 keer kunt vervullen...

Ibbel schreef:
Ik denk dat erbij zijn hier http://www.hphstables.nl/ in Putten (midden Gelderland) wel zal kunnen en ook hier: http://stalhulkesteijn.nl/ in Zeewolde (net boven Harderwijk, buiten jouw voorkeursgebied dus).

Beide kunnen je ook helpen een goed tuig en een goede kar aan te schaffen als alles goed gaat. En bij stal Hulkestein kan je ook je koetsiersbewijs halen en lessen, bij HPH denk ik alleen lessen (en geen koetsierbewijs)


Ja daar heb ik inderdaad volledig overheen gelezen. Ik dacht dat je me pb gestuurd had toen je zei: ik heb je twee adressen ggegeven. Maar had geen pb.

Bij manege mansour in arnhem kan je het ook halen. Zag een evenement voorbij komen op fb.

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-18 17:36

VanHuisUit schreef:
IK krijg de indruk dat je het vooral aantrekkelijk lijkt 'alles samen te leren'. Dat is een mooie gedachte. Maar wat is er op tegen om wat voor te lopen op je paard? Daar kun je je paard het beste mee begeleiden.

Ben je wel eens meegeweest met iemand met mennen? Heb je de kracht wel eens gevoeld van een paard wat aanzet voor de wagen? Dan weet je ook dat je kar en tuig OK moeten zijn. En dat is niet wat elke idioot je kan leren, het is ook niet zo dat elke idioot een kar en tuig kan aanschaffen, een veilige kar en tuig dus... want daar gaat het om.

Het is geen 'schande' eerst zelf iets van mengevoel te krijgen voordat je je paard eraan onderwerpt. Je zult je paard er in ieder geval een groot plezier mee doen.


Je moet de indruk hebben dat ik alles samen leren belangrijk vind maar dat ik veiligheid en verantwoordelijkheid ook zeer hoog in het vaandel heb.
Ik heb inderdaad meermaals op de wagen gezet en ben ook geregeld te paard mee geweest met ritten met wagen erbij.
Het is niet zo dat ik zo nodig wil leren mennen maar omdat ik hoor en lees dat mennen gewoon hartstikke goed is voor de spieren in de achterhand en die zijn bij mijn dier nog wat slap. Doe er nu alles aan om het sterker te maken en dat gaat goed, maar mn dier vind het trekken ook gewoon heel leuk.
Ik volg hem daarin.

Maar zoals ik al zei is het nu dus de bedoeling om eerst zelf mn menbewijs te halen met een paard dat het kent.
Daarna mn eigen paard, onder begeleiding, te beleren. Of eigenlijk ben ik dan assistent en de trainer beleert mijn paard.
Ik ga er alleen mn paard niet voor op een andere stal zetten om te laten beleren. Ik kom hem wel brengen om te oefenen.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Beleren zonder kar, menbewijs of tuigage

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 22:55

Ik doe dat. Geef menlessen zowel intern als extern. Kom ook bij mensen thuis en beleer ze samen met de eigenaar. Helaas zit ik niet bij jou in de buurt.

VanHuisUit

Berichten: 6679
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 23:07

IK kan me wel goed voorstellen dat je je paard niet graag een paar weken op een ander adres neerzet en iemand anders er zonder jezelf erbij aan de gang laat gaan hoor.
Ik heb dat zelf ook nog nooit gedaan. Heb wel een paar jaar bij een menstal gestaan waar ik dat wel zag gebeuren, maar ik heb daar zelf ook niets mee. Blijf graag nauw betrokken, het is toch je paard en vaak ook echt je 'alles' <3

Maar zoals hier gezegd doe je het toch vaak samen al was het alleen al omdat een instructeur ook gewoon hulp nodig heeft als hij met je paard aan de slag gaat. Vaak doen ze het wel met zń tweeen maar als jij wat handig bent is een 3e persoon, en vaak wordt je dan de 2e ;-) wel als erg prettig gezien :7
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 15-09-18 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

MosselJarig
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 23:09

Die van mij is destijds thuis beleerd door EMS- paardensport, geen idee of hij het nog doet maar vragen kan geen kwaad, ik heb toen ook lessen gevolgd met zijn ervaren Haflinger voordat ik met mijn eigen paard ging mennen. Dat is al wel een jaar of 5 geleden

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 08:12

Vanuit het paard gedacht zie ik écht niet wat er fijner is aan wekenlang dagelijks minimaal 40 km heen en 40 km terug in een trailer (en tegen de 80 als je naar stal Hulkestein zou gaan, bv) om op een andere locatie beleerd te worden. Voor wie moet het nou een fijne ervaring worden? Je kan toch beter zelf in je eentje iedere dag in de auto stappen dan dat iedere dag met een trailer te doen? Of ben ik nou simpel?

Aan huis beleren kun je vergeten - je hebt geen tuig en geen kar. En mogelijk zijn ook de faciliteiten minder geschikt (gewone dressuurbak, gewone dressuurbodem zijn minder bruikbaar). Zelfs als een beleerder z'n eigen materiaal zou willen meenemen (dan moet híj daar dus iedere keer mee gaan slepen!), begin je gewoon met een achterstand als je het thuis wilt doen. Waarom?

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 09:28

Ander voordeel van wegbrengen voor beleren, is dat je paard de eerste keren in tweespan naast een ervaren paard ingespannen kan worden. Dat doen wij het liefste. Paarden leren het meest van andere paarden.
Lekker vertrouwen op doen naast een ervaren menpaard.

En als ze voor het eerst voor de wagen gaan, hebben wij graag ervaren menners erbij voor hulp. Die weten wat ze moetet doen op moment dat het fout gaat.
En liever geen onervaren menners in de buurt, want dan moet je daar ook opletten dat ze niet net het verkeerde doen.

Ik denk dat daar ook meteen het lastigste punt zit, je weet zelf onvoldoende van mennen om een paard menklaar te maken. En dat is niet erg, want iedereen moet het leren, alleen bij het de eerste keer inspannen, is het fijner voor het paard om ervaren mensen rustige mensen om je heen te hebben. Die vooral voorwaarts denken.


Ik wens je veel plezier, want mennen is super leuk voor paard en mens.

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-18 14:10

Ibbel schreef:
Vanuit het paard gedacht zie ik écht niet wat er fijner is aan wekenlang dagelijks minimaal 40 km heen en 40 km terug in een trailer (en tegen de 80 als je naar stal Hulkestein zou gaan, bv) om op een andere locatie beleerd te worden. Voor wie moet het nou een fijne ervaring worden? Je kan toch beter zelf in je eentje iedere dag in de auto stappen dan dat iedere dag met een trailer te doen? Of ben ik nou simpel?

Aan huis beleren kun je vergeten - je hebt geen tuig en geen kar. En mogelijk zijn ook de faciliteiten minder geschikt (gewone dressuurbak, gewone dressuurbodem zijn minder bruikbaar). Zelfs als een beleerder z'n eigen materiaal zou willen meenemen (dan moet híj daar dus iedere keer mee gaan slepen!), begin je gewoon met een achterstand als je het thuis wilt doen. Waarom?


Omdat mijn paard echt geen wekenlang dagelijkse training hier in nodig heeft.
Dan doe ik er liever langer over en nemen we twee maal per week les. En het is geen 40 km maar 20 minuutjes met de trailer. Snap het probleem niet zo.

@janouk, beleren met tweespan met een ervaren paard ernaast kan denk ik ook gewoon als ik mn paard meeneem voor menles ipv wegbrengen.

Wegbrengen is voor mij echt geen optie. Ik heb dan het idee van 'hier heb je mn knol, ik betaal je, fix hem even', en dat is niet hoe mijn paardenhart werkt. We hebben tot nu toe alles samen gedaan en dat houd ik zo. En ik denk echt dat mn paard geen wekenlange dagelijkse training nodig heeft om veilig voor de kar te kunnen lopen. Kijk verfijning en ervaring komt vanzelf. Maar de basis zit er vrij snel in bij hem.

VanHuisUit

Berichten: 6679
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 14:19

Met inspannen en wegrijden in stap gewoon een rondje doen zeg maar en dan weer uitspannen is het wel erg fijn als je dat in het begin even dagelijks kunt doen is mijn ervaring. Deed ik zelf ook als ik ze zelf beleerde. Een beleerder is niet dagelijks een uur met je paard voor de wagen bezig, vaak wel een uur in totaal met tuig netjes opdoen, netjes voor de wagen zetten. Leren halthouden met inspannen. Leren netjes weg te stappen. Dan weer terug naar inspanplaats. Netjes stilstaan en wachten. etc etc.

En daarin verschilt het beleren voor de wagen ook echt wel van beleren onder het zadel. Dat hele proces van optuigen, inspannen, op de wagen gaan zitten, wegrijden etc en weer terug kost gewoon meer en andere tijd. En geloof me, als je paard dat goed kan is zo heerlijk. En als je paard dat niet goed aangeleerd wordt is dat zo drama. Van die dieren die maar staan te huppelen en springen niet rustig zijn met inspannen of halthouden voordat je weggaat of totaal afgaan als een raket met wegrijden dat gezeur :roll: het hoort echt bij de basisopvoeding van je fijne menpaard.