Kunststof tuig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faline

Berichten: 7801
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Kunststof tuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 22:29

Ik ben er al een paar topics over tegen gekomen, maar helaas niet echt recente, dus ook niet alle links naar verwijzingen deden het meer.

Vandaar mijn vraag hier, welk kunstoftuig (of biothane) is aan te bevelen? Ik zoek iets lichtgewichts en vooral ook soepel.
Ik vind een modern gareeltuig heel mooi, zijn die te krijgen in kunststof en in het bruin? (Dubbelspan, maat cob/d-ponies)

Vind het overigens ook geen probleem om uit het buitenland te bestellen als het hier niet is te krijgen.

Nilda

Berichten: 132
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Jistrum

Re: Kunststof tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 11:12

Ik weet niet of je een gareeltuig in het kunstof kunt krijgen.

Zelf rij in mijn pony's met kunstof tuig van Ideal. Hier zeer tevreden over. Wel een nadeel dat het met koud weer iets stugger is.

Cabelona

Berichten: 1698
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Re: Kunststof tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 11:22

De pony's worden bij ons ook gereden met kunststof tuig (1, 2 en 4-span). Welke het precies is weet ik zo niet, maar volgens mij is het een Zico tuig. Makkelijk schoon te houden, na de marathon even afspuiten en klaar.
Gareel tuig dat we voor hen hebben is van leer, deze gebruiken we ook alleen voor dressuur/vaardigheid.

Napie

Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Kunststof tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 13:18

Ik heb nu een ideal kunststoftuig maar vind dat voor kunststof toch nog wel stug. Hiervoor had ik een biotanetuig en dat beviel veel beter

MelanieB

Berichten: 25868
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 09:24

Ideal eurotech is hard en stug. Zilco is veel soepeler. Kieffer is heel mooi and zacht.
Er zit heel veel verschil in type kunststof.
Qua stevigheid/heavy duty ga ik zeker voor Zilco. Met enkelspan training heb ik eurotech (met zilco schoftje) en die houd 't al jaren dagelijks prima uit. Voor m'n 2span was het helaas niet sterk genoeg en na 2 tuigen naar zilco overgestapt. Voor dressuur wel ideal leer.

Arden is er ook nog maar die zijn wel zwaar in gewicht maar wel mooi spul, en tegenwoordig heb je ook nog Sam dts die verkoopt EMS mensport. Oogt wel erg mooi maar geen ervaring mee. Wellicht dat hij iets kan betekenen mbt kunststof gareel. Al zou je dan eerder op Frans gareel uitkomen denk ik.
Letty heeft ook nog eigen merk kunststof tuigen zou je ook kunnen kijken.

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Kunststof tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 10:59

https://chimacumtack.com/ is fijn soepel tuig met een erg goede klanten service maar iets duurder door de dollar en import. Ze willen graag in Europa gaan verkopen, ik hoop dat dat gaat lukken.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 16:46

Ik heb Zilco tuig en ben daar super tevreden over. Aan huis komen aanmeten en ik hoef het amper schoon te maken. Het is lekker soepel en super sterk. Echt de investering waard :j

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Kunststof tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 17:37

Zilco ben ik heel tevreden over.

inkepink

Berichten: 3164
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: randje van twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 23:21

ik rij met ideal eurotech combituigen, enkel en dubbelspan. Bevalt me priman. Arden loopt mijn jongste merrie op kapot op een of andere manier.

Sarah_Elise

Berichten: 886
Geregistreerd: 17-10-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Kunststof tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 23:29

Wij hebben kieffer, superfijn. Goed geholpen met passend maken en echt, wat een verademing tov leer.

capopjekop

Berichten: 30650
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Kunststof tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 06:52

Ik heb een kunststof kieffertuig voor mn pony en dat is verrassend soepel. Heel makkelijk schoon te maken na het rijden met een vochtige doek.

Helaas staat is ze met pensioen dus ik doe er niks meer mee.

Maisie

Berichten: 2936
Geregistreerd: 27-09-05
Woonplaats: zeeland

Re: Kunststof tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 21:42

Ik heb de ideal eurotech gehad. Beviel mij totaal niet wat mij betreft de minste in kunststof tuig.

Ik heb nu

Arden in het bruin. Heel fijn tuig word op maat gemaakt.
Lessing in het bruin. Ook een fijn tuig kwa afwerking wat simpeler.
Kieffer zwart met bruin onderlegd. ook tevreden mee maar wel al onderdelen moeten vervangen omdat er scheurtjes in kwamen.
Zilco (4 tuigen) 2 met voorgevormde borst en 2 waar ik enkel, dubbel en tandem kan rijden. Super tevreden over blijven heel mooi. De oudste heb ik dit jaar 10 jaar. Rijd er nog 3 tot 4x in de week mee en als ik het schoonmaak ziet het er nog super uit.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 20:03

Zilco is sowieso aan te bevelen, al hebben die geen gareeltuigen.
Licht, fijn, goede pasvormen, sterk, blijft mooi. In de winter ook soepel.

Kieffer heb ik ook gehad en was bij mij niet anders dan Zilco, alleen de borst was dikker onderlegd wat ik dan wel fijn vond.

Inge888
Berichten: 9
Geregistreerd: 11-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 13:53

Ik men met mijn Ideal eurotech combnatie, ik kan het omzetten van enkel naar dubbel maar mijn jonge paardjes mogen volgens jaar pas dus gebruik nu alleen enkel.

Ik vind het heel fijn stevig spul, maar kan het niet vergelijken met andere kunststof tuig. Ik had eerst een halfbakken leren tuig dus dit was voor mij een grote investering en ik ben er ontzettend tevreden over! Ook qua afspoelen en ik hoef niet meer in te vetten enz dat vind ik toch wel erg fijn.

Abso_Beauty
Berichten: 29
Geregistreerd: 14-08-18

Re: Kunststof tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 12:22

Zilco heeft hele mooie tuigen maar geen gareeltuigen.

L_Rivaldo

Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-12-07
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Kunststof tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 01:07

Ik heb al jaren een webtech tuig. Ooit tweedehands gekocht en heb het nu emh 8 jaar in gebruik.

Ik moet ook aan een nieuw tuig. Een eurotech leek mij eerst wel wat maar zie ze veel 2de hands na een jaar aangeboden worden. Daar heb ik mijn twijfels al bij..

Lukasje
Berichten: 11221
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 07:40

Wij hebben ervaring met Ideal, Zilco en Kieffer.

Persoonlijk vind ik de Ideal het minst omwille van hard/stug.

Kieffer vind ik erg zacht onderlegd maar die kwaliteit is mss ietsie minder? Wij hadden na een paar luttele maanden dat de coating begon af te peelen waardoor het tuig, vooral de broek, er echt afschuwelijk lelijk uit zag. Dit kregen we wel vervangen dus qua service van de betreffende zaak geen punt. Verder in het tuig toch makkelijker een scheurtje, de D-ringen die iets minder sterk zijn ...

Maw, Zilco geniet hier de voorkeur. Mijn man rijdt met een George Bowman tuig en dat is oersterk!

Geen ervaring met een echt gareeltuig in kunststof maar gevoelsmatig "wringt" dat toch. Als je de oorsprong van dit tuig in het achterhoofd houdt, lijkt me dat je dat niet voor elkaar krijgt in kunststof??

Faline

Berichten: 7801
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-19 16:01

Ik kwam ook nog het merk picasso tegen, heeft daar iemand ervaring mee?