Dressuur en Vaardigheid 2018

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 17:29

Uit het menreglement, artikel 440:
Citaat:
g. Alle A-pony aanspanningen mogen tijdens een vaardigheidswedstrijd gereden worden met een rijtuig met een minimum spoorbreedte van 110 cm, mits de deelnemer desgevraagd de jury middels de meethistorie in het paardenpaspoort kan aantonen dat de pony(’s) daadwerkelijk valt in de ponycategorie A. Een sulky moet een minimale spoorbreedte van 90cm. hebben.

Ik ga er zo maar even van uit dat je shet kleiner is dan 110 cm. Dan val je dus onder bovenstaande artikel.
In enkelspan mag je inderdaad alleen op de koets zitten. Artikel 433, lid 2
Citaat:
Tijdens dressuur-vaardigheidswedstrijden hoeft er bij de tandem- en
enkelspanrubrieken geen groom op het rijtuig aanwezig te zijn

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.


assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Dressuur en Vaardigheid 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 05:24

Is het in een 20x40 bak, dan is die tijd ook wel haalbaar. Anders wordt het idd vrij krap ;)
En idd het verschil tussen paard en Shetlander is zo 4-5 minuten

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Dressuur en Vaardigheid 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 14:43

Als jouw paard of pony gewoon normaal getraind wordt en een uur les aan kan, dan kan hij ook best 2 dressuurproeven (+/-2x8 minuten) en 2 vaardigheidsparcoursen (+/-2x4 minuten) lopen.
Een en ander natuurlijk wel afhankelijk van hoe lang je losrijdt, hoe lang er tussen de dressuur en vaardigheid zit en hoeveel spanning jullie samen hebben op wedstrijd.

Mijn schimpie kon soms de tweede dressuurproef wat tammer aanvoelen. Zeker toen we pas net begonnen. Dan dacht ik ook "ojee... is ze moe?" Maar zo gauw die tuttebel dan de pionnen zag voor de vaardigheid was alle "moeheid" verdwenen als sneeuw voor de zon :+ .

Je zou ook best eens een vaardigheidsparcoursje kunnen rijden na 2 dressuurproeven. Dan merk je vanzelf hoe dat gaat.

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Dressuur en Vaardigheid 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 15:35

Dat is per wedstrijd verschillend. Bij sommige wedstrijden start je de vaardigheid volgens een startlijst. Maar meestal is het idd op aanmelding.
Dan kun je er dus voor kiezen je paard even voor de wagen weg te halen en na een uurtje weer in te spannen. Moet je even navragen bij de organisatie.

Overigens vind ik zelf dat je verschillende manieren van vaardigheid rijden hebt. Of je doet gewoon een lekker drafje, mooi dressuurmatig door de poorten voor de ervaring. Of je racet er zo snel mogelijk tussendoor met een hoop gesleur om maar te kunnen winnen. En alle versies daar tussenin.
Die eerste versie is imo niet heel belastend voor een paard (lichamelijk dan) en daar hoef je je niet echt zorgen om te maken. Het is net je eigen instelling.

Vooral veel plezier hebben :)

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 15:52

Ja. Je zit wel met een tijdsgrens. Je krijgt strafpunten voor tijdsoverschrijding. Maar... dat gezegd hebbend: als je voor de ervaring gaat, voor het opleiden van jouw paard en jezelf, dan zou ik die tijd (en evt ook je winstpunten) gewoon even vergeten.
Eerst maar eens foutloos zonder ballen rondsturen. Dan komt daarna vanzelf die tijd wel.
Je kunt beter wat tijdsoverschrijding hebben dan 2 ballen (=6 strafpunten).
Maar dat is mijn mening hè ;) .

Oh en toevoeging: als jouw paard of pony een vlotte draf heeft van zichzelf, dan red je een vaardigheid in de L ook prima in draf hoor. Sterker nog: soms kun je in draf beter sturen en knapper draaien dan in galop als je paard nog kracht mist.

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:26

Nee met een mini wordt dat wat lastiger denk ik. Daar heb ik zelf geen ervaring mee.
Wat ik wel zie: soms rijden mensen flink door in galop. Dat ziet er heel snel uit. En toch is degene die draaft maar superstrak en kort draait dan sneller (ondanks dat het er langzamer uit ziet).
Naar mijn mening is de meeste winst dus te halen door netjes strak te sturen. Maar dat is ook juist het lastigste natuurlijk. En makkelijker gezegd dan gedaan.

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Dressuur en Vaardigheid 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 18:51

Voor zover ik het weet is dat per discipline. Dus 2x dressuur en 2x vaardigheid met een maximum van 4x lopen per paard.


Oja.. helemaal vergeten.
Ik moest nog even reclame maken voor onze d/v wedstrijd. 2 juni in 't Zandt. Veel noordelijker wil het niet in Groningen, maar... het is een gezellige wedstrijd en we gaan weer leuke prijzen regelen :D

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Dressuur en Vaardigheid 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 18:06

Het zijn in principe 2 aparte klassementen. Maar wel dezelfde discipline.
Daarop voortbordurend gok ik dat je wel in beide mag starten, maar dat de pony in totaal maar 2x mag lopen in de discipline. Dus 1x sulky en 1x vierwieler.
Voor beide klassementen geldt jouw proef dan als eerste proef vermoed ik.

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Dressuur en Vaardigheid 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 15:59


Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 17:24


Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Dressuur en Vaardigheid 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 14:18

Bij paarden en startpassen. Achter de pas van je paard staan dan 3 kopjes, onder resultaten vind je dan alle starts voor zover bijgewerkt.

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 19:29

kiddokids schreef:
Mag ik een vraag stellen denk een stomme vraag wat zijn verdeelsleutels

Dat heeft er mee te maken dat er meer menners in bijvoorbeeld Oost zijn, dan in Zuid. Bijvoorbeeld 6 menners in Zuid en 20 in Oost. Als ze zouden zeggen dat er van elk district 4 menners naar de Hippiade mogen, zou dat betekenen dat je in Zuid vééél meer kans hebt om naar de hippiade te mogen dan in Oost.
Nu wordt er gekeken hoeveel actieve menners er per district zijn en dan wordt er verhoudingsgewijs verdeeld hoeveel er van elk district naar de Hippiade mogen. Zodat het eerlijker is. En dat is dan de verdeelsleutel :)

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Dressuur en Vaardigheid 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 07:45

Patricia. Wat sneu. Enig idee wat ze heeft?

Fotografie91, wat jammer dat je zo'n naar gevoel aan het DK hebt overgehouden. Niet de bedoeling natuurlijk. Toch gefeliciteerd met je resultaat.
Ik snap je frustratie en ik heb ook wat dingen gezien vandaag die ik niet handig vond. Maar... het is echt enorm lastig om een wedstrijd te organiseren. Zeker met zoveel starts als het dk. Ga er maar aan staan. Alle wensen van al die mensen proberen in te willigen. Een enorme klus. Als je dan een foutje maakt in je tijdsinschatting per proef (zoals hier gebeurde) dan werkt dat met zoveel starts echt enorm door en sta je na een uur al op flinke achterstand.
Foutje. Oeps. Irritant? Zeker.
Het losrijterrein had ik persoonlijk ook iets anders ingericht. Maar goed... je weet natuurlijk niet welke eisen de overkoepelende organisatie had. En waarschijnlijk hadden ze een soepelere doorstroming verwacht (ook met die tijdsinschatting). Dat was nu niet zo en daardoor was er extra filevorming in de losrijring.

Anyway wat ik eigenlijk wil zeggen: na ieder dk in het noorden staat internet weer vol met dit soort berichten over wat er allemaal fout ging. En eerlijk is eerlijk: er gaat ook genoeg fout. Het meeste is te wijten aan onervarenheid van de organisaties. Beginnersfoutjes. Omdat het voor het district steeds lastiger is om een ervaren organisatie te vinden. Maar ik snap dus eigenlijk wel dat de ervaren mensen bedanken voor het organiseren van het kampioenschap. Dat gezeik altijd := .
Ja je mag kritiek uiten. Maar doe het asjeblieft direct tegen de organisatie. Opbouwend. "Zou je niet beter...?"

Is dit bij de andere districten eigenlijk ook zo chaotisch?

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Dressuur en Vaardigheid 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 08:25

De prijsuitreiking heb ik niet meegekregen. En dat er dan vanalles misloopt is natuurlijk niet netjes. Een sorry was op zijn plaats geweest. Ben ik met je eens.
Ik snap je teleurstelling ook absoluut hoor. Het merendeel van mijn berichtje was dan ook niet specifiek aan jou gericht, maar meer in het algemeen. Het valt me gewoon iedere keer weer op. Vorig jaar was er ook zóveel te piepen na het kampioenschap. Dus ja. Dat wilde ik even zeggen (en daarmee wil ik absoluut niet jouw nare gevoel wegwuiven oid).

Ik ben ook heel blij dat onze locatie te klein is voor een outdoorkampioenschap. Hoeven wij er iig niet over na te denken :P

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Dressuur en Vaardigheid 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 22:48

Variant op die van Melanie: ga zelf eens groomen bij een ervaren menner. Daar pik je zoveel tips van op.

Verder: ga in het begin gewoon in draf. Gun jezelf en paard de tijd om te wennen. Om te kunnen kijken. Dat voorkomt dat je supergehaast wordt en het vertrouwen verliest.
In het begin: russssst! Snelheid komt later. Max Verstappen heeft ook eerst leren fietsen voordat ie F1 ging rijden ;)


Bij een vaardigheid moet je in principe altijd de volgende poort al kunnen zien. Het is doorgaans vrij logisch opgebouwd met (slangen)voltes, s'jes, van hand veranderen etc.
Probeer die logica te vinden. Verder veeeeeel lopen. "Teken" het parcours in de lucht. Maak er een liedje van. Er zijn echt heel veel onthoud-trucs. Maar ik weet natuurlijk niet welke voor jou werkt.

Ik zou iig eens kijken of je met een ervaren menner mee kan, of hij/zij met jou. Dat lijkt me stap 1. Of misschien wil jouw instructeur je wel helpen en mee op wedstrijd?

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 bezoekers