Riempjes net te breed voor passanten/gespen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Riempjes net te breed voor passanten/gespen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 19:44

Hai Bokkers!

Ik vroeg me af of er bokkers zijn die hetzelfde probleem hebben (gehad), en zo ja, hoe ze dit aan hebben gepakt.

Op het mentuig zijn de riempjes net iets te breed waardoor ze lastig door de gespen en passanten gaan. Bij gespen doen we het riempje er scheef doorheen en draaien het op de plek waar hij moet zitten recht, en met wat gepuzzel krijgen we de riemen ook door de passanten (m.u.v. de eerste). Het tuig wordt ingevet met blanke vet in de hoop dat het wat soepeler wordt, zodat het riempje misschien ook door de eerste passant gaat. Toch blijft het lastig om de riempjes door de gespen en passanten te krijgen doordat het riempje iets te breed is.


Hebben jullie nog oplossingen om het tuig makkelijker door de passanten/gespen te krijgen? Naar de tuigmaker toe om er een klein stukje af te snijden kan altijd nog, maar ansich is het niet een groot probleem. Alleen op/aftuigen duurt wat langer :P

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-01-18 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Riempjes net te breed voor passanten/gespen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 19:47

Dat is gewoon slecht gemaakt toch. Als dit elke keer open en dicht moet zou ik kijken voor bredere gespen eerder dan versmallen.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Riempjes net te breed voor passanten/gespen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 19:54

Je kan het invetten en dan er iets tussen steken dat net strak zit. Bij mijn hoofdstel de achterkant van de kwast. Dan enkele dagen laten zitten passant opgerekt. Niet te hard willen dan knapt je passant.

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Re: Riempjes net te breed voor passanten/gespen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 20:02

Ik heb precies hetzelfde. Hij gaat nog net door het gespje, maar niet meer door de passant. Ik heb er maar gewoon een extra touwtje bijgemaakt waar hij wel doorheen kan. Best vervelend, maar niet echt dat ik het meteen laat maken :D

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Riempjes net te breed voor passanten/gespen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 20:04

Een passant kun je idd nog oprekken. Maar die gesp is gewoon te klein. Slecht riemen gesneden of verkeerde gesp.

Anoniem

Re: Riempjes net te breed voor passanten/gespen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 20:08

Wat raar. Ik heb al een enorme hekel aan hoofdstellen waarbij de passantjes te krap zijn, maar dat zelfs de gespen te smal zijn vind ik wel heel erg dom. Welk merk tuig heb je, en kun je de fabrikant niet een mailtje sturen? Dit is namelijk gewoon een fabrieksfout en heeft dus niets te maken met gebruik, slijtage of andere garantie-dingen.

Anoniem

Re: Riempjes net te breed voor passanten/gespen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 20:17

Ik zou niet weten van welk merk het tuig is. (Tuig is trouwens ook niet van mij, maar van iemand waar ik af en toe eens groom)
Feit is dat het tuig wel geweldig past op de paarden, en het leer ook gewoon erg goed is. Al vertekend dat laatste een beetje op de foto :P

Ik zal het passanten oprekken eventjes doorgeven, dat is inderdaad wel een idee! Want het hoeft maar een heel klein stukje om het al makkelijker te maken.

xyzutu2, het idee van de fabrikant mailen geef ik ook even door. Daar had ik nog niet eens aan gedacht, slim!

Bedankt voor alle reacties al!

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: Riempjes net te breed voor passanten/gespen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 00:46

Volgens mij heb je ook een probleem als je bij een noodgeval snel de boel los wilt maken, wij hebben wel eens te krappe passanten gehad en daar hebben we zelf nieuwe passanten op gezet, was eigenlijk meer voor het mooie.
Maar gespen die te klein zijn, zo'n tuig zou ik niet gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 09:40

Goed punt Grainey! Ik weet dat de disselriem en strengen goed los te krijgen zijn en een mes hebben we, voor het geval dat, ook mee.
Maar het zou inderdaad maar gebeuren dat er nood is en we daardoor de paarden niet via de strengen/disselriem loskrijgen. Dan moet het hele borst- en schofttuig los.

Neem ik zeer zeker mee!

Nilda

Berichten: 132
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Jistrum

Re: Riempjes net te breed voor passanten/gespen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 11:19

Dat lijkt me inderdaad vervelend op en af tuigen. Ook qua veiligheid niet fantastisch.

Ik zou het tuig eens meenemen naar een tuigenmaker/leer hersteller om te kijken wat de mogelijkheden zijn.