Paar vraagjes over mennen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Love_Mirra
Berichten: 1250
Geregistreerd: 25-08-10
Woonplaats: België

Paar vraagjes over mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-17 17:40

Hallo,
Mijn interesse is gewekt in het mennen. Maar ik heb zo een paar vragen waar ik geen antwoord op kan vinden (of ik kijk niet goed genoeg :+ )

- hoe zit het precies met het menbit, waarom altijd een stang en niet een gebroken kneveltrensje bvb?

- oogkleppen, waarom wel of waarom niet?

- wat zijn nu echt goede complete boeken over mennen. Hoe het tuig moet, etc

Ps.: ik ga (nog) niet mennen. Misschien later, maar dan zoek ik uiteraard een geschikte instructeur. Ben gewoon benieuwd naar het hoe en waarom :)

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Paar vraagjes over mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 17:46

Ik heb altijd gemend zonder oogkleppen. het idee erachter is dat ze dingen die hun voorbijkomen te laat zien om voor weg te rennen. tegen de tijd dat ze het kunnen zien is het ding naast ze en dan is naar voren wegrennen niet meer logisch.
Maar ik vind het niets voor ze. Ik vind het veel te beperkend.

En ik heb altijd gemend op een gebroken bitje, het eenvoudigste wat kon. Werkte prima bij mij.

Ik heb nog een boek gekregen pas geleden over mennen, dat mag je van me hebben tegen verzendkosten, dan graag even een pb

SCC

Berichten: 889
Geregistreerd: 04-12-12
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 17:54

qua boek raad ik je het boek van de FNRS/KNHS aan. "leer mennen met plezier" hier staat letterlijk alles in over het leren voor je überhaupt begint met mennen. tot aan het gevorderd mennen.

oogkleppen is vanwege dat de paarden minder snel schrikken van verkeer dat langs hun komt, en ook om te zorgen dat ze niet alles zien wat er achter/naast hun gebeurd. zo blijft de focus van het paard/pony op de menner en de weg voor hun.

qua bit, ik heb een bokkebitje (ook wel utrechtste stang genoemd) dit is omdat ik net iets meer controle wil hebben mocht er iets gebeuren. je kunt vanaf de kar immers niet met je zit of beenhulpen werken zoals onder het zadel. onder het zadel rij ik gewoon met een kneveltrens.
kneveltrens werkt bij de menhoofdstellen van mijn shetten niet omdat dan de knevel stokjes onder de neusriem kunnen blijven steken.....

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Paar vraagjes over mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 17:58

Hier ook nooit oogkleppen gehad.
Menbit eigenlijk een stomme gewoonte gebleven.. Hij werd eerst gereden met stang ook (bij een trekpaard hoort dat, dat was er in gedramd) en toen ik hem voor de kar ging beleren heb ik zijn bit aangehouden, dat was dan op zijn minst 1 ding wat hij al kende.
Wij zijn heel snel overgegaan op rijden met dubbelgebroken bit maar omdat ik niet vaak men heb ik dat 'bekende' stangbit gehouden voor het mennen.

Paard lijkt verder nergens problemen van te maken, die vindt alles wel prima. We rijden nu met sidepull en mennen met stang, maar zonder de hefboomwerking.

Love_Mirra
Berichten: 1250
Geregistreerd: 25-08-10
Woonplaats: België

Re: Paar vraagjes over mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-17 18:12

Bedankt alvast voor jullie antwoorden. Ik ga het boek meteen opzoeken

Dus bit-keuze is een beetje wat de gewoonte is dan. En meer controle in geval van nood

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Paar vraagjes over mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 22:25

Wat betreft bit: je heb alleen je stemhulp en je bithulp. Daarbij zit er ook nog een lengte tussen je hand en de mond waardoor je hulpen liever iets meer door moeten komen zonder er aan te hoeven hangen.
Oogkleppen: sommige paarden reageren gewoon iets meer op de kar die erachter hangt en alles wat daar op gebeurt. Deze zit namelijk net buiten hun scherpe gezichtsveld. Daarnaast is het in het span vaak handig dat het ene paard de hulpen niet zien die het andere paard krijgt bijvoorbeeld als je er 1 een beetje moet bijtikken

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 22:41

Napie schreef:
Wat betreft bit: je heb alleen je stemhulp en je bithulp. Daarbij zit er ook nog een lengte tussen je hand en de mond waardoor je hulpen liever iets meer door moeten komen zonder er aan te hoeven hangen.


Is het niet zo dat hoe langer de teugel/leidsel is, hoe groter de kracht is die je ermee kunt uitoefenen

jowien
Berichten: 977
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 22:48

Oogkleppen verschilt per paard. Het is ook de meneer die zwaait bij bv richting aangeven in het verkeer. Daar moet je paard niet op reageren, maar wel wanneer je je paard een Hulp geeft met de zweep.

Menbit: een bit is altijd zo scherp als de hand aan de teugels/ leidsels.
Denk eraan dat de leidsels Door ringen lopen waardoor je geen zijwaartse teugel/leidselbeweging hebt zoals onder het zadel.
De Hulp moet wel superduidelijk doorkomen omdat je geen zithulpen kunt geven.
Het is ook zo, dat een ongelukje aangespannen (verkeer, kar die kantelt, ed) vaak meteen een stuk serieuzer is dan onder het zadel, dus een noodrem is wel een fijn idee ook al gebruik je me misschien nooit.
Een bokkebitje of Liverpool met de leidsels in de bril is vrijwel gelijk aan een ongebroken trens: duidelijk maar niet per se scherp.

Mennen is vooral heel erg leuk! Doe het wel veilig dus zorg dat je weet wat je doet: lekker gaan lessen of cursus. Ook dat is superleuk.

liedje89
Berichten: 7156
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 22:55

De oogkleppen zijn ook zodat het paard niet ziet dat hij wordt "achtervolgt" door de wagen en zodat ze het niet zien als de ander in een dubbelspan bijvoorbeeld een zweephulp krijgt. Dat heeft wel als nadeel dat een paard wat altijd met oogkleppen gereden is wel kan schrikken dat ie achtervolgt wordt door de wagen als het hoofdstel ooit los raakt.

Ik denk persoonlijk dat een (gebroken) trens een stuk minder rustig in de mond ligt dan een gemiddeld menbit als je er lange leidsel aan bind. Ik denk dat het ruis kan geven als je bit heel bewegelijk is omdat je lange leidsels dat soms ook kunnen zijn. Een trens die je onder het zadel gebruikt is naar mijn idee bovendien ook bedoeld om op verschillende manieren in te werken (als je bijvoorbeeld je hand opzij of omhoog of naar beneden plaatst dan heeft dan invloed op het bit) die je voor de wagen niet kan gebruiken omdat de leidsels door de leidselogen gaan, je kan eigenlijk alleen de druk iets hoger of lager maken. Het werkt ook gewoon anders in, ik denk niet dat een menbit per definitie scherper is als je beide met zachte hand gebruikt, want een onrustig bit is ook niet perse prettig voor je paard.

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Re: Paar vraagjes over mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 23:10

Mijn pony's men ik met een stang een Liverpool.

En voor longeren en onder zadel hebben ze dubbelgebroken bitjes.

Heb bij me shet een keertje gemend met het dubbelgebroken bitje en mijn ervaring was dat ze toen veel minder goed stuurde plus had net ietsjes minder te zeggen.

Verder is het bit zo scherp als de hand. Ben je licht in je hand is het totaal niet scherp. Ben je harder in de hand zal bit ook scherper zijn.

Beide ponys heb ik in begin beleerd zonder oogkleppen. Maar rij nu vooral met. De reden is dat ze toch even minder snel schrikken dan wanneer ze zonder kleppen lopen.

Saartje_J
Berichten: 131
Geregistreerd: 31-12-17

Re: Paar vraagjes over mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 17:25

Interessant!

Love_Mirra
Berichten: 1250
Geregistreerd: 25-08-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-18 04:28

Is de controle te vergelijken met lange lijnen?
Ik bedoel maar: je staat dan toch ook een metertje of twee achter het paard. Of is dat totaal anders qua controle?

luna178
Berichten: 25
Geregistreerd: 15-11-09

Re: Paar vraagjes over mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 00:22

ja met lange lijnen is goed trainen je begint met er naast te lopen en dan kun je de lijnen langer maken pas wel op dat het paard niet draait , want dan krijg je een pat stelling , mijn trouwe rus 195 hoog heeft altijd oog kleppen op .goede ervaring mee .
en een ketting onder langs om hem in bedwang te houden zo sterk is hij .
maar pas op doe de ketting niet te strak dan kun je de kaak breken.
als er een hand tussen past ruim, is het goed.

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: Paar vraagjes over mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 12:06

Het is eigenlijk dezelfde controle, we hebben er nu twee op een liverpool lopen en twee op een gebroken D trensje, met de twee laatste ook eerst begonnen met een liverpool, maar die kwamen daar toch teveel op terug, met een trensje gaat het prima.

Tja en die oogkleppen wij gebruiken ze wel, ook omdat ze zo nu en dan in het dubbelspan lopen, maar als jouw pony het net zo goed zonder doet is het ook goed.

Zoek iemand die je kan helpen en kijk wat bij jullie het prettigste werkt, waar zowel jij als je pony je het beste bij voelen.

Ibbel

Berichten: 49112
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 12:16

Historisch gezien werden oogkleppen alleen bij 2- en meerspan gebruikt. Om de simpele reden dat je niet wilt dat de paarden de zweep zien aankomen zodat ze allemaal reageren, ipv alleen die ene die je aan wilt tikken. Later, toen er ook gemotoriseerd verkeer kwam, bleek dat oogkleppen ook bij enkelspan wel handig waren om schrikreacties te voorkomen. Maar tot zeg halverwege de 19e eeuw waren oogkleppen bij enkelspan niet gebruikelijk. Toen reed al het vrachtvervoer sowieso wel al met een 2-span omdat paarden nogal wat te sjouwen hadden, dus zoveel enkelspannen zag je in die tijd niet eens.
Bit is een stang vanwege de controle. Een gebroken bit ligt overigens ook veel onrustiger in de mond omdat er 2 meter leidsel aan vast zit. Probeer dat maar eens stil te houden.

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: Paar vraagjes over mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 12:13

Dat onrustige valt wel mee hoor, ze kunnen wel meer met een gebroken bit spelen, die leidsel gaat door leidselogen dus dat is al een vast punt en twee meter leidsel is wel heel erg kort, een shetlandleidsel is al minimaal 3.40 m.
Wij rijden met beiden en kan niet zeggen dat de controle met een stang beter is dan met een trensje, ligt natuurlijk ook aan de africhting van de pony/paard, maar mennen is sowieso geen krachtsport :)

Birdie60

Berichten: 8398
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 12:22

Mag ik ook iets vragen?
Paardje van vriendin die slingert erg onder het rijden.
Komt toch door de teugels niet goed vasthouden of niet?
Ik men zelf ook maar ik heb dat niet.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Paar vraagjes over mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 19:55

Slingeren komt vaak voort uit onzekerheid van het paard of soms als de kar nog iets te zwaar is

Love_Mirra
Berichten: 1250
Geregistreerd: 25-08-10
Woonplaats: België

Re: Paar vraagjes over mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-18 21:30

Heel interessant allemaal!

En wat voor kar heeft jullie voorkeur? Enkelspan. En voor in het bos.

marga1Jarig
Berichten: 897
Geregistreerd: 11-11-10

Re: Paar vraagjes over mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 22:39

marathonwagen

HopeMyDay

Berichten: 1282
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 22:42

Recreatiewagen, zeker als je gezellig mensen mee wil nemen en/of kinderen met een zakje chips achterop wil hebben is dat heel fijn.
Ik heb zelf een sulky, recreatie en marathonwagen maar ik merk dat als ik ga trainen (dus voor de wedstrijden) het liefst de marathonwagen meeneem, voor het lekker rijden met extra niet paardenmensen of kinderen de recreatie wagen pak en als ik met mijn jonkies rij met de sulky.

Ik heb trouwens wel alles op luchtbanden, ik heb ook een recreatiewagen gehad op harde wielen maar dat heeft toch ook zeker in het bos een enorm nadeel.

Ik rij ook alles op stang en met kleppen.
Nou komen mijn jonkies ook in het tweespan en als ik enkelspan rij met mijn "tweespanpaarden" rij ik ook altijd op oogkleppen.

Met een pompstangetje kunnen ze ook genoeg spelen hoor wat mij betreft, hoeft geen trensje in :j

Lukasje
Berichten: 11241
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Paar vraagjes over mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 22:55

Ik vind een marathonwagen op luchtbanden fijn.

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: Paar vraagjes over mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 01:29

Ligt er ook een beetje aan hoe groot je pony is, achter een kleine pony zou ik niet een recreatiewagen hangen met meerdere mensen erop, als je een grote pony hebt is dat allemaal geen punt.
Wij hebben lichte marathonswagens achter onze shetten, een dubbelspanmarathonwagen, een enkelspan marathonwagen en een v.d. mee concourswagen voor een enkelspan in de dressuur, een sulky is op zich ook heel geschikt voor een kleinere pony, wij gebruiken er een voor het beleren.

Onze jonge pony's lopen op een trensje, omdat ze terug kwamen op een stang, ze lopen veel beter en meer ontspannen met een trensje. Wij zijn wel begonnen met een liverpool, omdat iedereen zegt dat het zo hoort, maar toen hebben we er eens over nagedacht: een jong paard onder het zadel rijd je ook niet meteen met stang en trens, ook eerst alleen met een trensje, waarom bij het mennen dan wel direct die stang erin, dus lopen onze jonge pony's nu op een trensje en moet zeggen dat het uitstekend bevalt en misschien als ze ouder zijn en hoger in de dressuur komen dat we over gaan op een liverpool, maar dan zien we dat dan wel weer.
We hebben nu zelfs een van onze oudere pony's op een trensje lopen ipv de liverpool waar hij al jaren op liep en het gaat prima.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Paar vraagjes over mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 01:45

Mijn pony men ik op een bokkebitje en zonder oogkleppen. Dat werkt voor haar het prettigst.

We rijden sulky.

penelope444

Berichten: 563
Geregistreerd: 15-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 10:00

Sorry, voor mijn late reactie, maar ik heb dit topic doorgelezen en ik vraag me af of het nog gelukt is om het boek te verkrijgen? Ik zou dit boek ook heel graag willen hebben, maar nu niet perse voor de cursus te volgen. Weet iemand hoe ik dit kan regelen? Bedankt alvast