Een koets kopen; waar te beginnen...?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gimmick11

Berichten: 1098
Geregistreerd: 29-07-08

Een koets kopen; waar te beginnen...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-17 09:02

Hoi :Y)

Ik heb al gezocht tussen de FAQ's, maar kan het niet goed vinden. Daarbij denk ik dat een nieuw topic ook wel weer gezellig is :)

Ik ben bezig mijn pony te beleren, onder begeleiding van een gediplomeerd instructrice. Ik heb haar wel het E.e.a. gevraagd, maar hier zijn ook veel mensen met verstand.
Het beleren gaat wonderbaarlijk goed, mijn pony blijkt toch best wel intelligent te zijn. Ze is al 15, maar pakt het zo goed op.
Nu we al met trekkerbanden de bak hebben gesleept denk ik er over na om een kar te kopen.
Maar wat voor een kar?
Ik zoek iets sportiefs, soort marathonwagen, maar wel met zitplaatsen voor mijn zoontje en groom.
Mijn pony is 1,38 dus ik dacht niet zwaarder dan 150 kg?
Het hoeft geen gloednieuwe kar te zijn, maar wel netjes en modern.
Wat zouden jullie mij aanraden?
Ik zal er voornamelijk mee over de weg gaan en het de drunense duinen.

Esther_

Berichten: 3996
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 09:20

Laatst bijgewerkt door Esther_ op 29-09-17 09:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 09:21

Onder de 150 kilo is wel licht. Ik ben al blij dat ik een shet wagen van (volgens de verkoper) 130 kilo heb. Mijn vorige wagen zou 110 kilo zijn maar was 165 kilo. Enkelspan shet redde zich daar ook mee (geen hele dagen door mul zand natuurlijk, maar dressuur training op gras of een bosritje op redelijke bodem prima).
Onder de 150 kilo ga je heel weinig keus hebben. Tot 200 kilo ruime keus.

Ik heb een hele fijne wagen bij Gerrit Jan van Boven vandaan, een sport buggy, zonder echt goede zitplaatsen achter.
Als je zoekt op marathon recreatie wagen kom je tegen wat jij ongeveer zoek. Een marathon wagen met 2 kleine bankjes achter. En dan kan je ook nog kijken of je alleen voorop zit, je bokkussen rechts hebt of een verplaatsbaar bokkussen (dus rechts, maar ook in het midden te zetten).

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Een koets kopen; waar te beginnen...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 10:19

Ik volg even mee! Ben zelf ook op zoek daar de ideale marathonwagen.
150 kilo is niet erg zwaar.. Vooral een pony van 1.38 kan wel wat meer trekken.
Veel welsh A'tjes lopen zo weg met een wagen van 185 kilo (mits getraind natuurlijk)

Gimmick11

Berichten: 1098
Geregistreerd: 29-07-08

Re: Een koets kopen; waar te beginnen...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-17 12:13


Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Een koets kopen; waar te beginnen...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 12:20

Leuke wagen!
En ook een goede verkoper!!!! Tijdje terug een Shetlander wagen bij hem weg gehaald, hele geschikte kerel die zijn spullen echt keurig geregeld heeft en het super aflevert!

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Een koets kopen; waar te beginnen...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 12:25

Ik ga even volgen! Ben zelf momenteel hard aan het werk om mn pony klaar te stomen om voor de wagen te komen. Ook al aan het orienteren op wagens etc. Dus daarom een interessant topic!

Spaikey

Berichten: 1307
Geregistreerd: 19-01-04

Re: Een koets kopen; waar te beginnen...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 12:44

Mijn Welsh a loopt voor een recreatiewagen de M16 pony van het merk excellent. Ze kan hem goed trekken ze is 121 en de koets 230 kg. Voor recreatie is dit prima. Straks voor de wedstrijden wil ik een lichtere marathon wagen. Ik zou zeker geen koets van 150 kg kopen voor jou pony is te licht.

Let op dat de buizen/assen stevig/dik genoeg zijn. En kijk dat bij een tweede hands wagen de reminrichting goed werkt anders loopt het flink in de extra kosten.

Gimmick11

Berichten: 1098
Geregistreerd: 29-07-08

Re: Een koets kopen; waar te beginnen...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-17 22:06

Oké, bedankt voor de tip qua gewicht

janouk
Blogger

Berichten: 17865
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 19:25

Lage rolweerstand is nog belangrijker dan laag gewicht. Een koets moet zo licht mogelijk al gaan rollen.

Ga eens op een menwedstrijd kijken naar de verschillende wagens en spreek met de koetsiers en vraag of je even mag zitten en voelen qua vering etc om zo een beeld te krijgen van de verschillende wagens en hun samenstellingen. Zo veel keuze mogelijkheden.

ZEJA

Berichten: 3105
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 14:04

Esther_ schreef:
Als je veel door het (mulle) zand gaat rijden dan zou ik voor massieve banden gaan. Anders zijn luchtbanden prima.

Hier staan veel verschillende modellen, kun je ideeën opdoen https://petersaanhangwagens.nl/webshop/menwagens.html



Dit is wel een van de grootste onzin die ik ooit gehoord heb.

Massief rubber is juist veel zwaarder in mul zand dan lucht

Gimmick11

Berichten: 1098
Geregistreerd: 29-07-08

Re: Een koets kopen; waar te beginnen...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 08:23

Oké, misschien bedoelt ze qua lek rijden?

Ondertussen heb ik al verschillende wagens gezien op Mp, maar ivm tijd tekort nog nergens kunnen kijken helaas...