Waar vind ik een beginners menpaard die ook onder het zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
01San

Berichten: 18751
Geregistreerd: 08-07-10
Woonplaats: Voorne-putten

Waar vind ik een beginners menpaard die ook onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-17 14:20

Hoi bokkers,

Wie weet waar ik een paard of grote tinker kan vinden/kopen die:

Goed is voor een beginner voor de kar,
Ook braaf onder het zadel is,
Verkeersmak ook groot verkeer, erg belangrijk,


Alvast bedankt voor tips.

Groetjes San

kim_1990

Berichten: 1543
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Re: Waar vind ik een beginners menpaard die ook onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 14:44

Toevallig heb ik zo'n paard/tinker maar is niet te koop.
Misschien een idee om je wensenlijstje bij verschillende tinkerstallen neer te leggen?
Bijv stal roseboom heeft regelmatig leuke tinkers te koop, en andere erkende tinkerstallen/fokkerijen hebben ook regelmatig leuke te koop die goed voor de wagen zijn.
En anders is zo'n stal vast bereid om mee te kijken naar een geschikte tinker.
Ik heb ook bij meerdere stallen en kennissen mijn wensenlijst neergelegt en toen de zoektocht eenmaal actief begon had ik binnen een maand het "perfecte" paard wat aan mijn wensen voldeed gevonden met behulp van anderen.
Succes met de zoektocht.

01San

Berichten: 18751
Geregistreerd: 08-07-10
Woonplaats: Voorne-putten

Re: Waar vind ik een beginners menpaard die ook onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-17 14:49

Haha jammer!
Het hoeft niet perseé een tinker te zijn ,
Ik heb inderdaad contact gehad met stal Roseboom.

Ik hoop misschien dat iemand meerdere stallen weet bijv of misschien kennen mensen hier via via ook wel?

:)

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Re: Waar vind ik een beginners menpaard die ook onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 14:53

Je zoekt eigenlijk wat veel mensen zoeken en dat maakt je zoektocht moeilijker.

Uberbrave allround 'beginners' paardjes zijn erg gewild en wisselen in praktijk vaak 'stil' van eigenaar is mijn ervaring.

Net wat hier boven gezegd wordt; ik zou je vraag uit zetten bij een aantal stallen en evt een zelf een advertentie plaatsen met hetgeen je te bieden hebt en je budget.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Waar vind ik een beginners menpaard die ook onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 15:00

Ik denk dat je dan "gewoon" moet zoeken naar een paard dat mak is en al onder het zadel gereden, en dan zelf laten beleren voor de wagen.

Of anders idd zoals hier boven al genoemd gewoon je "zoekopdracht" geven aan een aantal stallen. Je hebt dan wel kans dat ze ook gewoon een mak al gereden paard kopen en die dan beleren voor de wagen.

Het blijft dan alleen de vraag hoe ze zullen zijn voor de wagen, of ze dan ook geschikt zijn voor een beginner.

kim_1990

Berichten: 1543
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 15:02

linda_arnold schreef:
Je zoekt eigenlijk wat veel mensen zoeken en dat maakt je zoektocht moeilijker.

Uberbrave allround 'beginners' paardjes zijn erg gewild en wisselen in praktijk vaak 'stil' van eigenaar is mijn ervaring.

Net wat hier boven gezegd wordt; ik zou je vraag uit zetten bij een aantal stallen en evt een zelf een advertentie plaatsen met hetgeen je te bieden hebt en je budget.


Bovenstaande is inderdaad ookeen.
goede optie.
Zelf advertentie plaatsen met wat je zoekt in een paard en wat je het paard te bieden hebt...dan kunnen eventuele kopers zelf kijken of ze het geschikt achten en dan zelf reageren.
Overigens als je op google tinkerstal intypt krijg.je vast di erse stallen te zien.
Je hebt o.a. irish tinker stables (its).
Hetty kanters (zit ook op bokt) is de fokker van mijn huidige tinker en héeft ook een tinkerstal/fokkerij...wellicht niet een paardje wat jij zoekt (heeft meestal jonge/onbeleerden te koop) maar hetty heeft wel samen met een andere bokker mij attent gemaakt op de advertentie van mijn paard op fb op een pagina waar ik niet lid van was...dankzij hun heb ik dit paard uiteindelijk kunnen kopen aangezien er in een uur tijd al ruim 40 reacties waren en er al meerdere waren die afspraken hadden gemaakt...

Ik was ze gelukkig te snel af en mag me gelukkige eigenaar noemen van een fantastische stoere tinker...
Hij voldoet aan alle eisen van menig paard-zoekend-nederland en hij zou perfect in jou plaatje passen...ze zijn er dus wel, maar het is ff de goede connecties hebben en heeeeeeel goed zoeken...

01San

Berichten: 18751
Geregistreerd: 08-07-10
Woonplaats: Voorne-putten

Re: Waar vind ik een beginners menpaard die ook onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-17 15:17

Ja inderdaad ik begrijp heel goed dat er meerdere mensen zijn met dezelfde zoektocht..
Bedankt voor de tips in ieder geval tot zo ver..

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: Waar vind ik een beginners menpaard die ook onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 16:37

Een tip: particulieren verkopen nooit hun beste/braafste paard, ook al zeggen ze van wel, altijd blijven opletten en niet vertrouwen op de mooie blauwe ogen van iemand. Zelf uitproberen, als het kan meerdere keren, ook onverwacht eens komen kijken en proberen.
Wij hebben ondertussen al drie hele brave, makke (volgens de verhalen) menpony's weer weg moeten doen, de ene bleek te slaan voor de wagen (deed ie anders echt nooit), de tweede ging er na twee weken vandoor (deed ie anders echt nooit) en de derde wil ik het niet eens over hebben, dus let op.
Laat je vooral niet onder druk zetten, omdat er nog zoveel liefhebbers zijn.
Wij hebben trouwens wel onze brave voorwaartse tinker, die is onbetaalbaar en gaat ook nooit weer weg.

01San

Berichten: 18751
Geregistreerd: 08-07-10
Woonplaats: Voorne-putten

Re: Waar vind ik een beginners menpaard die ook onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-17 16:50

Dankje Grainey,,het kan inderdaad vaak zo gaan zoals jij zegt

ItsMe2
Berichten: 3831
Geregistreerd: 02-12-07

Re: Waar vind ik een beginners menpaard die ook onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 16:57

Grainey: ik vind je tip van onverwachts een keer proberen een beetje vreemd. Het kan zijn dat ik je verkeerd begrijp hoor. Maar stel je voor: ik heb mijn paard te koop staan, en er is iemand een paar keer wezen proefrijden. Daarna zal ik via via horen dat degene onverwachts is komen proefrijden.. dan zal ik als verkoper toch echt terug krabbelen en het paard niet meer aan die persoon verkopen.

TS: er zijn al hele goede tips gegeven. Denk dat je ook wat in een 'oudere' leeftijdscategorie moet zoeken. Beginnerspaarden zijn vaak niet de paarden die pas onder het zadel zijn. Oren en ogen goed open, en dan kom je vast je droompaardje een keer tegen!

kim_1990

Berichten: 1543
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 17:05

ItsMe2 schreef:
Grainey: ik vind je tip van onverwachts een keer proberen een beetje vreemd. Het kan zijn dat ik je verkeerd begrijp hoor. Maar stel je voor: ik heb mijn paard te koop staan, en er is iemand een paar keer wezen proefrijden. Daarna zal ik via via horen dat degene onverwachts is komen proefrijden.. dan zal ik als verkoper toch echt terug krabbelen en het paard niet meer aan die persoon verkopen.



Ik denk niet dat ze proefrijden onverwachts bedoeld...denk dat ze bedoeld onverwachts eens langsgaan en dus zonder eigenaar erbij eens kijken hoe het paard in omgang is...
Overigens vind ik ook dat een erg rare tip hoor.
Ik als verkoper zijnde zou het absoluut niet op prijs stellen als kopende partij zomaar op de stoep staat zonder aan te kondigen...ook bij gewoon zomaar even komen kijken zou ik mijn paard niet meer aan hun willen verkopen...ik krijg daar echt een heel naar gevoel bij kopers mogen zo vaak als ze willen komen...maar onverwacht zomaar op stal binnenlopen vind ik niet kunnen als je bij particulieren een paard koopt, bij een handelsstal vind ik het anders omdat je dan kunt kijken of er meer is binnen je.budget, verwachtingen etc.

liedje89
Berichten: 7157
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 17:06

Wij hebben ook best een tijdje moeten zoeken naar een dergelijk paard een hele tijd terug. Eerlijk gezegd heb ik het idee dat je zo'n paard het best via via vind. Wij zochten wel bij voorkeur een fries dus wellicht ligt dat bij mensen die in tinkers doen anders maar wij vonden niet zoveel handelaren die ook veel mende . Wij hebben uiteindelijk wel een heel fijn paard van een hobby fokker (niet echt een handelaar dus maar ook niet echt een particulier) gekocht. Je moet denk ik ook een beetje geluk hebben, wij hebben heel wat gezocht en ook aardig wat gebeld en bezichtigd en toen we ergens tegenaan liepen waren het ineens 2 paarden tegelijk die aan alle eisen leken te voldoen.

Ik zou bij handelaren toch ook wel oppassen hoor. Ken toch meerdere mensen die paarden wegdeden omdat ze op hol sloegen oid en dat met eerlijk verhaal naar een handelaar deden dat zo'n beest toch weer als "beleerd voor de wagen bij de vorige eigenaar" werd verkocht zonder de bemerking dat zo'n beest niet meer moest worden ingespannen zou daar ook zeker zorgen dat je zo'n paard meer dan een keer voor de wagen krijgt bij voorkeur ook op de weg ook...

SunNDLM
Berichten: 713
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: "Quaedamme"

Re: Waar vind ik een beginners menpaard die ook onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 17:34

Mijn tip ik vraag het eens aan wat menstallen/prof. menners. Ik denk dat je meer kans hebt bij een "handelaar" (zijn vaak mensen die niet leven van de handel en naar mijn idee dus ook wat eerlijker zijn...) die voornamelijk in menpaarden handelt dan een handelaar die er af en toe een beleerde bij heeft lopen. Ook als deze mensen geen geschikt paard op stal hebben staan heb je best kans dat zij viavia iets weten omdat zij op veel plaatsen komen om les te geven etc.

Ik weet niet wat het budget is? Kan eventueel wel wat links/namen doorsturen.

01San

Berichten: 18751
Geregistreerd: 08-07-10
Woonplaats: Voorne-putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-17 18:06

Ik zou inderdaad niet zomaar verschijnen maar ik begrijp wel wat Grainey bedoelt denk ik, bijv kijken hoe het paard in stal heeft, gebreken e.d.

@itsme: ja een ouder paard is ook wat wij zoeken, absoluut geen 4 jarige bijv, :) ,

@liedje : ja via via lijkt mij ook het beste, misschien lukt het via via hier op bokt wel?
Een fries paard mag ook trouwens, zolang het maar braaf is voor beginners.

@sun: dat is lief van je, ons budget zou zijn rond €4000/€5000 , eronder mag natuurlijk ook.


Bedankt voor al jullie reacties tot nu toe :)

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Waar vind ik een beginners menpaard die ook onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 18:17

Wat Grainey denk ik bedoeld is, er worden ook nog wel eens wat paarden even gesedeerd.

Macs

Berichten: 7637
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 18:33


Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 19:22

Ik heb wel eens meegemaakt dat als men wist dat er die middag iemand kwam, het paard de gehele nacht en morgen geen water gehad had, want men zegt dat ze daar rustig van worden, of dat het paard die ochtend al zo'n drie uur was gereden, ik wil het nog niet eens over sederen hebben, ik bedoel heus niet stiekem proefrijden, maar als je weet dat mensen thuis zijn mag je toch wel even langs komen. Desnoods een belletje van ik ben er over een uurtje, moet toch kunnen.

Wij hadden ooit eens een menpony te koop, wij reden in het weiland en er bleef een auto staan, ik ben erheen gelopen om te vragen wat er was. Bleek hij (wij kenden hem niet) op marktplaats de advertentie gelezen te hebben en zo de bonnefooi was gaan zoeken. Wij hebben daar geen problemen mee, we hebben ook niets te verbergen, hij heeft de pony die avond al opgehaald, want hij zag dat het wel goed zat en ze zijn er nog steeds heel blij mee.

01San

Berichten: 18751
Geregistreerd: 08-07-10
Woonplaats: Voorne-putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-17 23:48

Macs schreef:
Jaskolka in Polen hebben ook hele brave en netjes opgeleide tinkers. Voldoen volgens mij wel aan je budget.
http://www.jask.com of http://www.tinker.pl of http://www.ehorses.nl/jaskolka
Het is trouwens een Nederlandse eigenaar dus je kunt hem zo bellen of mailen.

Dankje voor de tip!

En @ Grainey: ja ik heb daar inderdaad over gelezen over geen water geven, echt gruwelijk!

_Lente

Berichten: 306
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Noordwest Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 13:09


kim_1990

Berichten: 1543
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 20:54


_Lente

Berichten: 306
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Noordwest Veluwe

Re: Waar vind ik een beginners menpaard die ook onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 21:57

Zo, dat staat er best duidelijk...oeps (Krijg je blijkbaar als je dat op je werk in de pauze even snel bekijkt)

kim_1990

Berichten: 1543
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 22:24

JEvv schreef:
Zo, dat staat er best duidelijk...oeps (Krijg je blijkbaar als je dat op je werk in de pauze even snel bekijkt)


Haha, kan gebeuren...overigens wel een heel erg leuk paard zeg! Goed gevonden! :D

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 08:22

Grainey schreef:
Een tip: particulieren verkopen nooit hun beste/braafste paard


Ben ik wellicht altijd een uitzondering in geweest.

Als ze alles kenden...vond ik het vaak saai.
Ging dan liever weer voor een jonkie.

Wil dit in de toekomst weer gaan doen.

Vraag naar betrouwbaar is groot.
99% word je bij opgelicht.

Echter is wel vaak. Mensen hebben een giga waslijst aan eisen.
Prima, ben dan ook bereid een nette prijs te betalen ervoor. Daar schort het vaak aan.

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: Waar vind ik een beginners menpaard die ook onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 12:35

Wij hebben er hier nog drie lopen, 19, 22 en 25 jaar, 2 zijn bij ons geboren, 1 aangekocht als veulentje, zijn allen minimaal Z, dressuur/vaardigheid/marathon, wij hebben ondertussen wel weer pony's aangekocht, ook weer verkocht, maar deze drie waren altijd braaf, deden altijd hun best voor ons.
We hebben veel mensen gehad die wel een van die drie of alle drie wilden kopen, maar deze waren en zijn gewoon niet te koop. Dus wij verkopen niet onze beste/braafste en genieten er nog steeds van.

Is altijd een moeilijk punt, wat voor prijs willen mensen betalen voor braaf en betrouwbaar, wat is de waarde in geld daarvoor, ik heb geen idee. Daarbij is betrouwbaar vaak een breed begrip wat door verschillende mensen ook verschillend geïnterpreteerd wordt.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 12:38

Dat het idd een breed begrip is, hebben we veelvuldig ervaren in de zoektocht naar een brave kinderpony.
En de échte brave die kant-en-klaar-zijn. Kosten ook gauw 3000-5000 euro.