Stelling probleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Pasha_2011

Berichten: 1011
Geregistreerd: 09-12-14

Stelling probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-17 14:56

Hallo allen,

Nu ik geregeld men en steeds meer handigheid met Achenbach en überhaupt het mennen krijg, merk ik het volgende "probleem" op in de volgende situaties met 2 verschillende ruim ervaren Friezen:

Situatie 1:
Na een les rijden we terug over de rustige klinkerweg met de stalling voor ons. In stap. Er loopt één aanspanning voor ons. Twee achter ons.
Het paard heeft korte pasjes en een langzame stap en wil vaak draven om aan te sluiten.
Aangezien hij steeds meer naar rechts v.d. weg kruipt, zorg ik er voor dat (met Achenbach) meer druk op links komt dan op rechts zodat hij naar links zou moeten gaan.
dit gebeurt niet. Enkel veel meer stelling naar links, maar verplaatst zich alsnog richting de rechter berm.
Wanneer ik het net als ohz oplos door op beide leidsels druk te hebben, links iets meer en met de zweep een drijvende hulp geef op de plek waar men ohz ook aanspoort en begrenst, verandert er niets.
Enkel pas als ik als het ware rechts "los" gooi en met links meer druk heb krijg ik 'm dan meer naar links.
maar... binnen no time zit ik weer bijna in de rechterberm.

Situatie 2:
Op een openbare weg waar men 50 mag rijd ik (met hulpkoetsier = eigenaar van het paard) in stap op de rechter weghelft. Geen aanspanning voor of achter ons.
We zijn ook bijna weer thuis. Auto's halen ons geregeld in. Paard kan daar prima mee omgaan.
Maar... hier gebeurt hetzelfde. Het paard kruipt steeds meer naar rechts en inmiddels ook met de banden van de kar tegen de stoeprand...
maar naar links?? Daar krijg ik 'm haast niet. En als ik 'm daar had, duurde het een paar sec. en ik zat weer (bijna) tegen de stoeprand.

Weet iemand hoe dit kan? maar vooral ook, hoe ik dit kan oplossen?
Omdat het nu bij beide paarden gebeurt, heb ik 't idee dat ik dan een tic heb met mijn linkerhand (of juist rechts?).
Heb ik dan gedurende de rit/les meer druk op links dan rechts?
Wie kan mij daarbij helpen? Ik ben heel leergierig, mits men wel aardig blijft natuurlijk :j
Of, is het een stukje psychisch bij mij? Dat ik niet "durf" naar links te gaan i.v.m. de auto's? In beide situaties wil ik rechts ontwijken.

Met vriendelijke groet


Pasha_2011

Berichten: 1011
Geregistreerd: 09-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-17 15:46

janouk schreef:
Ik denk meer dat wegen bol zijn en de weg naar de zijkant, rechts, afloopt. Het paard wordt door de druk koets naar rechts 'geduwd'. Gaat dus vanzelf voor het paard.

Sturen met de zweep op de schouder. Je kan in de training goed oefenen schouder voor, schouder opzij te plaatsen.

Je kan jezelf trainen door een mentoestel te maken thuis. Nooit verkeerd om af en toe op mentoestel te oefenen zonder dat je je paard in de weg zit. ( mentoestel, maak ik thuis door twee leidsels over trap te hangen, aan uiteinde een bit aan elke kant en dan op krukje gaan zitten en zweep in hand en oefenen maar en kijken wat er gebeurt met de bitten als je 33n zweephulp geeft, als links stuut, als je rechts stuurt)


Janouk dankjewel voor je reactie!
De weg loopt inderdaad bol. Zeker bij situatie 1. Daar had ik niet aan gedacht.
Ook bedankt voor de tip! Ik ben me er nu bewust van en ga er nu mee aan de slag.
Mijn instructeur zei ook nog dat ik moet durven te geven. Dat begrijp ik heel goed, al lukt dat me in die 2 situaties niet omdat ik "bang" ben in de berm te gaan.
Morgen heb ik weer les en ga ik er ook weer mee aan de slag.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers