Scheef/ongelijk lamoen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tinker_sally

Berichten: 1459
Geregistreerd: 11-01-13
Woonplaats: Een durpke vlakbij de zee

Scheef/ongelijk lamoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-17 21:25

Een paar maanden terug heb ik tweedehands een andere kar gekocht.
Laatste tijd ga ik er vaker mee op pad (opbouwen na blessure paard) en viel het me op dat paardlief niet mooi in het midden van de ruimte liep.
Vandaag had ik de tijd om er eens goed naar te kijken en toen viel me op dat de linkerlamoen meer gebogen is dan de rechter.
Dat verklaart waarom ze meer naar de rechterlamoen staat dan links.
Nu geloof ik niet dat ze er zelf last van heeft, kijkend naar hoe ze loopt voor de kar.
Maar is er een manier om dit op te lossen, of kan het geen kwaad?
Afbeelding
Afbeelding

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Scheef/ongelijk lamoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 21:32

In t dressuur werk krijg je hier je paard/pony wel scheef mee. Voor recreatief buitenritje, tja ook wel maar of het je dan boeit?


Ik zou t gewoon proberen terug te buigen, ding heeft wel tikkie gehad dus een nieuw lamoen kan echt geen kwaad.
Nadeel van terug buigen is dat op het vouw punt het metaal het kan opgeven en je dan een keer met gebroken lamoen staat.

Shenavallie
Berichten: 11555
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 21:42

Ook met recreatief mennen is een recht lamoen fijner voor het paard. Je zou hem recht kunnen maken door iemand op één zijde te laten staan en een ander persoon de andere zijde aan te laten trekken of naar binnen te duwen (afhankelijk van hoe je hem uiteindelijk wilt hebben). En anders kijken voor een ander lamoen, want op den duur loopt je paard hier flink scheef door.

janouk
Blogger

Berichten: 17853
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 23:00

Dubbel post
Laatst bijgewerkt door janouk op 17-04-17 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

janouk
Blogger

Berichten: 17853
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 23:02

Je moet de twee bouten losdraaien bij iedere stok en dan de linker wat omhoog draaien en de rechter naar binnen draaien tot ze gelijk zijn afgesteld en dan controleren of je lamoen breed genoeg is voor jouw paard. Let op daarna de bouten heeeel goed vastdraaien. Niks met jouw lamoen aan de hand. Even opnieuw afstellen op maat en zelfde draaiing

Veel plezier met mennen

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 23:31

Het lijkt wel of het 2 verschillende stukken zijn, de linker lijkt wat ronder en gewoon gebogen uit 1 buis, en de rechter lijkt wat hoekiger en dus gelast uit meerdere stukken (zo lijkt het iig maar zie het niet heel goed op de foto's.

Wat janouk zegt zou ook een optie zijn, maar als je naar de ogen van de broek kijkt, liggen die wel aardig gelijk en heeft dat bij dit lamoen dus niet zo veel nut (en ook deze ogen lijken weer verschillend).

Zou even bij een dealer langsrijden om even te kijken of die er toevallig een heeft liggen die meer lijkt op of de linker of de rechter.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 02:47

janouk schreef:
Je moet de twee bouten losdraaien bij iedere stok en dan de linker wat omhoog draaien en de rechter naar binnen draaien tot ze gelijk zijn afgesteld en dan controleren of je lamoen breed genoeg is voor jouw paard. Let op daarna de bouten heeeel goed vastdraaien. Niks met jouw lamoen aan de hand. Even opnieuw afstellen op maat en zelfde draaiing

Veel plezier met mennen


Het lijkt op de foto alsof er echt een stok krommer is dan de ander en dir niet opgelost kan worden met alleen de lamoenstokken bijdraaien

janouk
Blogger

Berichten: 17853
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Scheef/ongelijk lamoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 07:42

Natuurlijk kan er altijd iets gebeurd zijn met het lamoen. Maar zo van de foto lijkt het gewoon een kwestie van draaien van de stokken en het op maat maken van het lamoen op het paard.

tinker_sally

Berichten: 1459
Geregistreerd: 11-01-13
Woonplaats: Een durpke vlakbij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-17 09:23

Bedankt voor alle antwoorden.
Ik ga kijken of ik hem gebogen krijg maar dan moet de andere kant ook gebogen gaan worden.
Ze staan nu het meest naar binnen gedraait. Anders kwamenze nogniet eens bij tuig in de buurt.
Achteraf gezien had ik er met kopen beter op moeten Letten want die man vertelde eerlijk dat ze het lamoen gebogen hadden omdat hun Frieser niet tussen paste.
En dat snap ik wel. Heb voor mijn paard de lichtogen ook nog paar gaatjes laten zakken zodat ze op een breder stuk van haar uitkwamen.
Geld voor nieuw lamoen zit er voorlopig nog niet in. Maar als het niet anders kan dan moet het maar.
Wil haar niet nog meer blessures aandoen nu we weer net zijn gestart met opbouwen.
Gaan eerst maar kijken wat draaien en buigen eventueel gaan doen.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Scheef/ongelijk lamoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 11:34

Dan zou ik even kijken of de rechter idd gelast is of dat dat alleen maar zo lijkt. Lassen buigen is vaak niet heel erg bevordelijk voor de las. Dan kun je hem beter in laten slijpen en met een kleinere hoek opnieuw vast laten lassen.

marga1
Berichten: 891
Geregistreerd: 11-11-10

Re: Scheef/ongelijk lamoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 20:12

Volgens mij kan je het voorste deel van de lamoen stokken los bestellen bij een koetsendealer zodat je 2 gelijke hebt.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 20:54

marga1 schreef:
Volgens mij kan je het voorste deel van de lamoen stokken los bestellen bij een koetsendealer zodat je 2 gelijke hebt.


Das de slimste opmerking tot nu toe :') en dat is niet eens zo duur.

tinker_sally

Berichten: 1459
Geregistreerd: 11-01-13
Woonplaats: Een durpke vlakbij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-17 21:02

Vanavond even beter gekeken, maar ze zijn beiden uit 1 deel. Dus niet gelast.
Ik kwam er zelf niet aan uit, dus van het weekend gaat mijn vader mee kijken. Die is iets technischer en op zijn werk kunnen ze het eventueel verbuigen.
Maar dan moet hij een beeld krijgen van hoe of wat.
Dus zetten paardje dan ervoor zodat hij een beeld hebt.
En gaat het niet, komen er nieuwe.

tinker_sally

Berichten: 1459
Geregistreerd: 11-01-13
Woonplaats: Een durpke vlakbij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-17 20:06

Gisteren met mijn vader ernaar gekeken
En we hebben de lamoenen kunnen buigen.
Ze staat nu netjes in het midden voor me :D