Help sulky in evenwicht te hangen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nancyimka

Berichten: 837
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: leiderdorp

Help sulky in evenwicht te hangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-17 19:17

Hallo allemaal,

Ik rijd al jaren met mijn fjordjes met een sulky. Eerst een sulky die van de baan afkwam. Daarna heb ik een nieuwe oxer gekocht en jaren met veel plezier mee gereden. En dat deed ik nog steeds. Maar nu heb ik eindelijk mijn droomsulky gevonden... En toen... hing hij niet in balans. Balen natuurlijk, en aangezien ik niet zo'n bob de bouwer ben weet ik niet hoe ik hem in balans krijg. Ik heb de sulky zo ver mogelijk naar voren gedraaid met die stelschroef. Hij blijft nu in draf beter in balans hangen. Maar gallop stuitert hij uit de lichtogen. En nu...?

Wie heeft er ook een sulky en hoe krijg je hem meer in balans. Gister hing hij "netter" in evenwicht als er niemand op zat achter de pony als vandaar. Toen ik de singel los haalde kon ik m'n hoofd net op tijd weg trekken Toen "viel" die omhoog

Wie heeft er tips...

Het is een glinkowski sulky marathon model

http://boktimg.nl/sites/default/files/e ... 6ddc30.JPG
http://arion.bokt.nl/markt/ad/438426/gl ... tuig-sulky

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Help sulky in evenwicht te hangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 20:12

Moeilijk beoordelen als je geen foto heb met de pony ervoor

nancyimka

Berichten: 837
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-17 20:22

Ik heb die foto dus wel maar weet niet hoe ik ze moet uploaden via m'n telefoon. Bij de verkoop hoek lukt het welAfbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 22:20

Op de middelste foto hangt de lamoen stok al eng ver naar voren. Eerst de strengen nog minimaal twee gaatjes korter en de lenderiemen van je broek ook korter zodat hij goed op de broek kan remmen want die hangt te laag

nancyimka

Berichten: 837
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 00:24

Hey, ja dat klopt dat was na een stukje draf. En de strengen zijn idd ook al korter gemaakt. Het was puur om even te kijken hoe hij hier hing. Hij hangt nu zolang de singel vast zit redelijk maar als ze in galop loopt dan op de een of andere manier "stuiterd" hij er weer uit. Ik kan de strengen nog wel korter maken. Ik heb ook wel de lamoen langer gemaakt zodat hij "zwaarder" zou worden van voor. Als ik op de wagen zit en m'n paardje stapt dan heeft ze bijna geen gewicht op d'r schoftje

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Help sulky in evenwicht te hangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 00:38

Waarom wil je 'm zwaarder van voor? Het is juist de bedoeling dat er zo min mogelijk gewicht op het schoftje leunt of stuitert. Of begrijpen we elkaar nu verkeerd?

nancyimka

Berichten: 837
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: leiderdorp

Re: Help sulky in evenwicht te hangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 00:56

Nou het leek mij als hij van voren wat zwaarder word dan stuiterd hij niet uit die ogen. Daar hoort hij toch een soort van in te rusten. Mijn andere sulky die ruste echt op het schoftje. Maar dat zei ik idd vanmiddag nog. Hoe hoger het paard word hoe meer de kar achterover leunt dan is er toch helemaal geen evenwicht.
Ik had al gekeken of ik veiligheidslichtogen kon kopen maar die hebben andere riemen nodig ik denk je verwisseld de ogen en dat is het. Maar ik dacht even te makkelijk

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 06:50

Een sulky hoort absoluut niet te drukken in de lichtogen. Een sulky moet zweven in de lichtogen. Als de sulky in de lichtogen drukt dan krijg je een piekbelasting op het schofttuig en een hoeveelheid druk die echt niet goed is voor de paardenrug.
Kun je, dmv het verschuiven van je eigen gewicht, de sulky uit de lichtogen tillen en weer in de lichtogen laten duwen? Dus als je wat meer naar voren leunt dan duwt de sulky meer in de lichtogen en als je naar achteren leunt dan komt het lamoen omhoog.

Ook niet onbelangrijk, hoe strak zit je buitensingel?

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Help sulky in evenwicht te hangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 08:53

Als ik de foto's zo zie heb ik het idee dat de sulky iets meer achter over mag. Lijkt voorover te hangen. Stoeltje/zitting misschien iets naar achter?

nancyimka

Berichten: 837
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 11:04

sakvis schreef:
Een sulky hoort absoluut niet te drukken in de lichtogen. Een sulky moet zweven in de lichtogen. Als de sulky in de lichtogen drukt dan krijg je een piekbelasting op het schofttuig en een hoeveelheid druk die echt niet goed is voor de paardenrug.
Kun je, dmv het verschuiven van je eigen gewicht, de sulky uit de lichtogen tillen en weer in de lichtogen laten duwen? Dus als je wat meer naar voren leunt dan duwt de sulky meer in de lichtogen en als je naar achteren leunt dan komt het lamoen omhoog.

Ook niet onbelangrijk, hoe strak zit je buitensingel?


Dit kon ik de eerste dag idd wel zo vanaf de foto. Ik heb juist de sulky via de stelschroef naar voren gezet. Dan zouden we idd de zitting ook nog kunnen stellen. Denk dat het idd gewoon beter is als ik er iemand bij haal

De buitensingel zat gister wel strakker als ik hem normaal doe. Maar daar worden de lichtogen niet strakker door. Hij kan er altijd wel uit natuurlijk.

sasika

Berichten: 2180
Geregistreerd: 14-06-06
Woonplaats: Beinsdorp

Re: Help sulky in evenwicht te hangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 12:18

Je bankje naar achter schuiven zodat het gewicht meer achter de as van de sulky komt. Het lamoen kan dan gaan zweven in je lichtogen.

Als al het gewicht voor de as komt, komt er veel druk op de schoft waardoor het bij beweging juist gaat stuiteren.

Mooie wagen hoor!

nancyimka

Berichten: 837
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 15:02

Ja dat is idd ook weer zo.

Dank je wel ik ben ook zo blij al viel de moed me wel in de schoenen toen we gister precies op het punt waar ze al bang is vijf motoren langs kwamen terwijl ze net keurig langs een man gelopen was die z'n auto stond schoon te spuiten met een hoge druk. Dat vond ik wel sneu! Maar toen heb ik haar stil gezet voor de zekerheid even ernaast gaan staan in een bocht want we konden ook niet doorlopen ivm een auto die uit een uitrit kwam. Dit had ze ook braaf gedaan. Allemaal in de bocht waar ze stress heeft. Ik seinen naar een auto kom maar. Maar blijkbaar stond die daar gewoon dus zeg dat m'n paardje mag gaan komt er als nog een auto dus weer stil zetten gaat die muts naast ons schakelen zeker en dat lukte niet weet niet wat er loos was aan die auto maar de rest van de rit had ik een hyper de pieper paard. Vind dat dan zo rot een rondje waar ze zo mega braaf was. Ze word negen maar ben haar vanaf haar vierde pas gaan leren. En eigenlijk nog steeds niet helemaal aan het werk. Dus vind dat ze het echt braaf doet allemaal. Op ieder ander stuk had ik haar stil gezet en daarna weer gaan lopen en had ze het los gelaten. Precies op dit punt is ze als veulen een keer geschrokken en daar gebeuren nu al twee weken dingen waarvan ik denk jeetje mensen iedereen heeft toch recht om op de weg te lopen. En in die bocht hebben mensen steeds het geduld niet om heel even te wachten tot we er door zijn. HAAST!!!

Maar ja als eerst de sulky maar goed hangt is ook al weer een puntje waar ik minder aandacht aan hoef te geven

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 19:03

we hebben ook 2 sulky's maar hebben nooit het probleem dat de lamoen uit de lichtogen gaat.
zoals gezegd moet de lamoen in de lichtogen zweven als jij gewoon op de wagen zit.
zit er geen wagenbouwer / verkoper in de buurt die je kan helpen met instellen, want dat komt heel precies.
en totdat je probleem is opgelost zou ik even een extra riempje doen door de lichtogen, naar het oog wat achter je lichtoog zit. voor de zekerheid.
of een riempje van het oog voor! het lichtoog, naar het oog achter het lichtoog. dan kan het nooit eruit "stuiteren" in draf of galop.

nancyimka

Berichten: 837
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: leiderdorp

Re: Help sulky in evenwicht te hangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-17 20:08

Hij hangt ondertussen helemaal in balans ik had hem de verkeerde kant op gedraaid. Ik heb er idd iemand met kennis bij gevraagd en die heeft hem helemaal juist ingesteld. Helemaal blij mee