concourswagen aanpassen tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SofieHavan

Berichten: 1882
Geregistreerd: 15-05-08
Woonplaats: België

concourswagen aanpassen tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 15:27

Hallo,

Ik heb de zoekfunctie reeds goed gebruikt maar zou toch graag nog wat extra tips krijgen, specifiek voor mijn project.

Wij hebben een oud concourswagentje gekocht, helemaal klaar voor de schroot. Althans, het bovenstel toch. Het onderstel is degelijk, geen speling of andere grote problemen.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Nu zouden we die graag aanpassen.
Even wat gegevens:
spoorbreedte: 120cm
bokhoogte: 105cm
afstand tussen de wielen (voor naar achter): 160cm

Ik heb al een en ander opgezocht en zag dat het best noodzakelijk is dat de voorwielen onderdoor kunnen. Gezien het feit dat het een lange wagen is, denk ik dat we dit wel kunne verwezenlijken. De wagen mag volgens mij best iets korter zijn.

Verder bestaat het bovenstel volledig uit hout dat helaas helemaal rot is. Dus er moet een nieuwe frame op.
Iemand plannen hiervoor? Het plan is om er een frame voor te lassen en dat dan te vullen met hout.
Eventueel zouden we de bokhoogte ook iets lager maken aangezien de pony die ervoor komt maar 1 meter is.

Nog andere zaken waar we zeker moeten opletten?

Alvast bedankt!

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: concourswagen aanpassen tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 15:29

Let op het gewicht en de rolweerstand, zeker als er een kleinere pony voor moet.

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: concourswagen aanpassen tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 15:34

Sorry dat ik het zeg, maar je geld in je zak houden iets meer sparen en hij is idd rijp voor de sloop.

SofieHavan

Berichten: 1882
Geregistreerd: 15-05-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 15:46

Echwel schreef:
Sorry dat ik het zeg, maar je geld in je zak houden iets meer sparen en hij is idd rijp voor de sloop.

T is puur voor de lol hoor, ik heb een degelijke sulky dus 't maakt niet zoveel uit.
Deze was ook spotgoedkoop :) én ik heb een handige man in huis!

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: concourswagen aanpassen tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 16:29

Mijn man heeft er net een blik opgeworpen, die heeft een aantal concourswagens gemaakt, volgens hem staan de assen verkeerd en loopt ie nu enorm zwaar. Men heeft hem waarschijnlijk verlaagd en nu staat de as van het voorwiel naar achteren en de as van het achterwiel naar voren, dat hoort niet zo, daardoor trekt hij zwaar.
Ook is aan de achteras gelast, dat mag eigenlijk ook niet.
Hoe je hier een zwanehals in aan wilt brengen, geen idee, die buis onder de wagen van voren naar achteren loopt ziet er sowieso raar uit, is die aan elkaar gelast?
Ik weet niet wat je ervoor betaald hebt, maar ongeremde concourswagens kosten momenteel heel weinig, omdat iedereen een geremde wagen wil hebben, rond de 100 euro heb je een kant en klare concourswagen waar je zo mee weg kunt rijden.

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: concourswagen aanpassen tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 16:33

Afbeelding
Dit is een concourswagen die door mijn man gemaakt is, misschien kun je er iets mee.
(is trouwens ook te koop, maar daar gaat het niet om:))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 16:35

Ik zou met het onderstel niks doen. Het is namelijk zo geconstrueerd dat je wielen er niet onderdoor kunnen draaien en dat is niet zo veilig en ook niet fijn. Wat Grainley zegt: je zou een zwanehals moeten maken, maar geen idee hoe je dat aan kunt passen in deze opmerkelijke constructie. Ik zou de wielen eraf halen en die op marktplaats verkopen. En van dat geld iets beters kopen. Die wielen zijn meestal bakfietswielen en dat brengt nog aardig wat op als ze in goede staat zijn.

SofieHavan

Berichten: 1882
Geregistreerd: 15-05-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 17:26

Oké, ik wist niet dat het zo erg was ;)

Ik had ergens eens een constructie gezien met gewoon een "vierkant" in de as?
Kan dat?
Afbeelding
(Ik weet niet van wie de foto is, mijn excuses dat ik hem zomaar gebruik, ik had hem gedownload en vind de link niet meteen terug).

SofieHavan

Berichten: 1882
Geregistreerd: 15-05-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 17:28

Grainey schreef:
Ik weet niet wat je ervoor betaald hebt, maar ongeremde concourswagens kosten momenteel heel weinig, omdat iedereen een geremde wagen wil hebben, rond de 100 euro heb je een kant en klare concourswagen waar je zo mee weg kunt rijden.

Hier in België helaas amper te vinden :( ze kosten hier meteen 850€
Wat vraag je voor de jouwe? Maar wellicht is het toch te ver om achter te komen...

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: concourswagen aanpassen tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 19:11

Mijn man vindt dit een creatieve oplossing, maar volgens hem is de bovenste boog een zwak punt, daar zouden ook van die driehoekjes in moeten ter versteviging, maar ja dan kan hij niet meer onderdoor draaien :0.
Die wielen zijn volgens mij geen bakfietswielen, het lijken wel echte concourswielen, het is jammer dat ze aan de as vast gelast zijn, geen idee of je ze er nog goed weer vanaf kunt krijgen, concourswielen zijn best wat waard en deze lijken nog wel heel nieuw.

Je woont wel heel ver weg, wij wonen in Groningen, maar wij vragen 125 euro, met dubbelspanboom en het bokkussen is ondertussen vervangen door een kussen, voor de mooi.

SofieHavan

Berichten: 1882
Geregistreerd: 15-05-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 10:53

Is er iemand naar wie ik een PB mag sturen ivm een wagentje dat ik gezien heb? Die me eventjes kan zeggen of dit wel of niet goed is? bedankt!

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: concourswagen aanpassen tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 20:38

Stuur maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 22:51

Ik wil ook wel kijken. Geen garantie uiteraard. :o