[INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 13:36

Ik heb nu de staalkabel van mijn hca provisorisch ingekort (nog niet afgeknipt) en vastgemaakt aan ringen die ik in de strop heb vastgemaakt. maar nu klappert het ijzer van die ringen heel erg tegen de bomen, heel irritante herrie. Hoe hebben jullie dat opgelost?
Heeft hier iemand de staalkabels wel op lengte gehouden en dan een stuk riem met ringen aan het borsttuig gemaakt?
Doen jullie de buitensingel in een slag door het oog in de boom (waar de lichtoog tegenaan hangt zegmaar)

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 14:26

Ik Heb een hele leuke sulky te koop zien staan heel erg in de buurt. Ziet er goed uit, pony die ervoor staat is maar een fractie groter dan de mijne. Echter is de sulky niet geremd, is dit echt nodig? Ik zal voornamelijk door een geasfalteerd vlak parkje rijden. Wanneer gebruik je een rem? Voornamelijk voor hellingen af rijden lijkt me? Zijn er meerdere die bitloos mennen? Welk hoofdstel gebruik je dan? Dit vraag ik vanwege geen plaats in zijn mond voor bitje. Hij word nu 2x per jaar elektrisch geveild, daar een bitje in hangen wil ik absoluut niet.

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 14:56

Een rem is niet noodzakelijk maar kan handig zijn in heuvelachtige gebieden en om mooiere overgangen te rijden in de (hogere) klasse dressuur. Om je pony tegen te houden heeft het in ieder geval geen enkel effect, ze trekken zo door de rem heen omdat de wagen gewoon te licht is.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 14:58

Rem is absoluut niet noodzakelijk. Ik heb een geremde om mijn pony helling af te helpen nu ze nog niet veel gewend is (zodat broek niet hard aanslaat), al hebben we met een ongeremde, zwaardere sulky al helling af zijn geweest zonder problemen. Handig om te hebben, maar nodig: nee.

Mijn pony went nog aan het bit- ze kan op kaptoom. De twee buitenste neusriem ringen zijn verzet tot recht boven de bakstukken, een side pull dus. Desondanks komt er een bitje bij- persoonlijk vind ik dat in onze situatie veiliger

__Suzanne__

Berichten: 4296
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 16:35

juval schreef:
Ik heb nu de staalkabel van mijn hca provisorisch ingekort (nog niet afgeknipt) en vastgemaakt aan ringen die ik in de strop heb vastgemaakt. maar nu klappert het ijzer van die ringen heel erg tegen de bomen, heel irritante herrie. Hoe hebben jullie dat opgelost?
Heeft hier iemand de staalkabels wel op lengte gehouden en dan een stuk riem met ringen aan het borsttuig gemaakt?
Doen jullie de buitensingel in een slag door het oog in de boom (waar de lichtoog tegenaan hangt zegmaar)

Neusbontjes om de sluitingen :-) ik zet de boom niet vast met de buitensingel, die gaat gewoon vast zonder slag. Als dat nodig is om hem stil te houden is je evenwicht niet goed. Ik heb de staalkabels zowel direct aan het borsttuig als aan de strengen gehad. Ik heb wel eens staalkabel met een leren uiteinde gezien ook,wat met een riem aan de gesp van het borsttuig ging, maar waar ze dat hebben laten maken weet ik niet.

Jorex

Berichten: 9936
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 17:05

Is er hier iemand die weet hoe je die ronde bouten onder de stoel er weer op moet draaien? Bij mij rammelde mijn stoel al wel wat, maar nu ligt er gewoon een bout af en dit is niet eentje die makkelijk is vast te maken door mijzelf want hij is rond ipv hoekig.
Ik adviseer alle nieuwe gebruikers dus bij deze om voor gebruik die ronde bouten te controleren, want het leunt echt niet lekker als er 1 af is.
Mijn sluitingen komen niet tegen de bomen aan, ik heb ze zonder bescherming direct aan het borsttuig vast zitten.

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 12:08

die bouten weet ik niet...
ik had de staalkabels ook wel zonder bescherming aan het borsttuig, maar toen lag dat niet lekker. ging omhoog tijdens draven.

die slag door het oog werd door mijn instructeur geadviseerd, hij zei dat dat veiliger was, dat de boom dan niet uit het oog kan schieten.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 16:23

Zijn dat geen imbus bouten?

Jorex

Berichten: 9936
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 20:39

Ja, Napie dat zijn ze. Gelukkig heb ik een hele handige vader en die heeft de andere drie ook nog eens aangedraaid, want die zaten ook niet stevig vast. Hij heeft nu alles stevig aangedraaid van de sulky, want hij vond de bouten zeer losjes zitten.

@juval de boom kan sowieso niet het oog schieten (er zit niet voor niks een bocht in de boom). Je wilt juist dat de pony op en neer kan bewegen met zijn ogen zonder dat de sulky meeklappert op zijn rug. Daarvoor moet je juist geen slag om de boom doen.

MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 20:44

Vind inbus altijd vervelend, ik verwissel ze vaak snel voor gewone boutjes, die kun je beter aandraaien. En heb eens een steentje in zo'n inbus gehad, dan word je helemaal gek. :))

qt_shetties

Berichten: 3385
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: Kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 13:34

hoi hoi!

Ik kom hier even meelezen. Ik heb nu een sulky cavalettie die ik vervloek :o dus ik ben me aan het orrienteren om een andere aan te schaffen. Nu staat er 2e hands weinig tot niets te koop. Mijn voorkeur gaat uit naar een HCA, maar als je deze 2e hands koopt, kan deze dan nog worden aangepast met bijv. een bankje ipv een panzitting of het stoeltje? En als er een kleinere pony voorgelopen heeft, kan deze dan uitgebalanceerd worden op een grotere pony? (dacht namelijk dat ze helemaal aangepast werden op de pony van de koper)

En wat voor andere goede sulky's zijn er op de markt zonder dat ze stuiteren, en kwalitatief goed zijn. Ik zie door de bomen het bos niet meer.

xSCWx
Berichten: 7058
Geregistreerd: 21-02-07

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 14:01

De HCA kan wel aangepast worden naar een bankje, maar dan moet je wel bijbetalen.
De sulky kan op elke pony afgesteld worden, je kan het stoeltje/voetsteunen en dergelijke verder naar voren/achter zetten.

qt_shetties

Berichten: 3385
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: Kudelstaart

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 14:02

Dus mocht ik een tweedehands vinden, is dat prima?

xSCWx
Berichten: 7058
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 14:06

qt_shetties schreef:
Dus mocht ik een tweedehands vinden, is dat prima?

Jahoor, al vraag ik me af of er echt winst in te behalen is als je een bankje wil. Ik weet niet hoe duur ze nieuw zijn met bankje en hoe duur het is om ze om te bouwen naar bankje, daar zou je even prijsopgaaf voor moeten vragen. Plus dat je bij een 2ehands ook vaker heen en weer moet rijden.

qt_shetties

Berichten: 3385
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: Kudelstaart

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 14:30

Ja ik weet inderdaad nog niet of ik er goedkoper mee uit ben, ben echt nog aan t orrienteren

qt_shetties

Berichten: 3385
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: Kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 12:08

hoi hoi!

Ik ben me aan het orrienteren voor een HCA, ik ben even een berekening aan het maken wat er het voordeligst is

1) een hele nieuwe

2) een 2e hands (die heb ik al gevonden)

Ik wil er dan een bankje op, en het liefst de wielen met spaken, niet die dichte.
Weet iemand hier de kosten van? Heb Klarenbeek al gesproken, en zou nog een optie lijst krijgen, maar denk dat ze druk zijn met mooie wagentjes maken :o

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 13:29

Als je mail pbt kan ik je de lijst wel mailen. Als goed is heb ik die nog :j

Weet je wel wat ombouwen kost? Ik kreeg daar geen antwoord op namelijk .

xSCWx
Berichten: 7058
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 13:30

Ik weet wel dat je voor aanpassingen aan een 'bestaande' sulky heel veel betaald...

qt_shetties

Berichten: 3385
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: Kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 13:31

Zamora schreef:
Als je mail pbt kan ik je de lijst wel mailen. Als goed is heb ik die nog :j

Weet je wel wat ombouwen kost? Ik kreeg daar geen antwoord op namelijk .

Heb je ff pb gestuurd

qt_shetties

Berichten: 3385
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: Kudelstaart

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 13:32

Wat is heel veel?

xSCWx
Berichten: 7058
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 13:40

qt_shetties schreef:
Wat is heel veel?

Als je hem wil ombouwen zoals jij wil denk ik dat je op 500 euro moet rekenen.

qt_shetties

Berichten: 3385
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: Kudelstaart

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 13:43

:D dat is wel veel ja,

qt_shetties

Berichten: 3385
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: Kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 23:35

Was ik weer!

Is iemand hier bekend mee?
Sulky van Clever? Zegt mij niet zo heel veel

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 08:23

Wat voor pony moet er voor en wil je perse met bankje? Ik heb geen ervaringen met clever wagens, ken wel de tweewieler van cavalier. Die schijnt fijn te rijden en goede vering, je moet alleen wat geduld hebben qua afleveren :+

De tweewielers van Kraay schijnen ook fijn te rijden, maar wat lastig in balans te krijgen.

Als je niet perse een bankje wilt kun je voor hca gaan. Die bestaat ook met 2 stoeltjes trouwens.

qt_shetties

Berichten: 3385
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: Kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 08:38

Jelleee schreef:
Wat voor pony moet er voor en wil je perse met bankje? Ik heb geen ervaringen met clever wagens, ken wel de tweewieler van cavalier. Die schijnt fijn te rijden en goede vering, je moet alleen wat geduld hebben qua afleveren :+

De tweewielers van Kraay schijnen ook fijn te rijden, maar wat lastig in balans te krijgen.

Als je niet perse een bankje wilt kun je voor hca gaan. Die bestaat ook met 2 stoeltjes trouwens.


Maar de hondjes gaan zo graag mee! Haha anders was het inderdaad geen probleem een stoeltje!