mini's geschikt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

mini's geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-16 12:33

Ik ben mij aan het oriënteren of aangespannen rijden wat voor mij is.
Nu vroeg ik mij af of kleine maat shetlander zeg rond de 95 cm wel geschikt zijn .
Of loop je al snel tegen problemen aan wat betreft trekkracht ?
Wat is als pony nu echt fijn om mee te mennen ?
Het wordt vooral door het bos rijden en wat dressuur.

djodjodjo

Berichten: 2331
Geregistreerd: 14-08-05
Woonplaats: World

Re: mini's geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 12:43

Mijn mini (0,78m) heeft zelfs voor de sulky gestaan. Dat is niet ideaal, grote afstanden is minder fijn en je materiaal moet er wel op aangepast zijn. Een slagje groter, de 95cm die jij noemt, is zeker geen probleem :) Ik zou het wel bij een lichte wagen houden, hooguit een sulky voor 2 personen. Als je meer mensen mee wilt nemen zou ik kijken voor een grotere pony.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 12:47

Ik heb een maatje 85 cm voor een sulky en vind het erg leuk. Maar ik ga meestal wel alleen met hem op pad, al trekt hij 2 personen prima hoor! Het is een heel handig maatje. En alles past gewoon in de trailer; pony met sulky! Echt ideaal.
:)
Voordeel van een grotere pony is dat het tempo wat vlotter is en je met meer mensen op de kar kunt. Bovendien toont het wat meer.

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-16 12:48

Dank je djodjodjo , ik dacht zelfs aan een tweespan.
hoef niet zo nodig met meer mensen op de wagen, max 2.

MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: mini's geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 13:11

Als je vooral recreatief enden wilt rijden zou ik sneller voor een ietsje grotere maat Shet kiezen dan. 1.05+ bijv. Dan kun je ook nog eens een keer lekker enkelspan rit maken.
De kleintjes zijn onwijs leuk, maar als je toch langere ritten gaat maken met bijv zwaardere ondergrond is wat body nooit weg.
Kan zeker hoor met kleintjes ook, maar als je toch de keuze hebt zou ik persoonlijk dat doen. :j

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: mini's geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-16 13:13

Mijn voorkeur is ook groter hoor al vind ik de kleinere vaak leuker (o zo fout) door de kleur.

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: mini's geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 17:36

Wij mennen met grote maatse shetten, we hebben twee jaar geleden een hengstveulentje gekocht die ook groot gaat worden en alleen is maar alleen, dus nog een hengstveulentje erbij. Die laatste zou dan na een jaar weer weg gaan, hij is er echter nog steeds, zal zo'n 95 cm worden, maar is leuk, mooi en lief, dus we twijfelen nog steeds.
Voor een licht concourswagentje/sulky kan een pony van die maat best lopen, marathonwagens, mulle zandwegen is weer een heel ander verhaal, dan gebruiken wij ook het tweespan en absoluut geen enkelspan, ook al zijn er twee van ons rond de 1.15, het moet ook leuk blijven voor hen.
Tja, wat is fijn om te mennen, volgens mij een pony die voorwaarts is, die het leuk vindt en er lol aan heeft, dan is mennen leuk en dan maakt het niet uit hoe groot ze zijn.

Kcinarual
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 17:39

Ik men met mijn shet van 85cm. Gaat prima voor mn cavaletti! Ik rij alleen buitenritten met hem, en hij gaat als een trein. Zijn staptempo ligt echter wel heeeeel laag, maar die korte beentjes nemen we maar voor lief :o

SharonStory5

Berichten: 78
Geregistreerd: 29-09-16
Woonplaats: IJmuiden

Re: mini's geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 17:44

M'n mini van 78 cm. ook voor de wagen gehad, ging altijd prima. Geen bijster lange ritten en een hele lichte wagen maar hij had er altijd veel plezier in! En in principe altijd alleen of met iemand licht ernaast, twee volwassenen was al te pittig. Maar de jouwe is groter dus die moet het zeker wel aankunnen! Dat is m'n ogen een perfecte maat om voor de wagen te hebben hoor.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 18:53

Grainey schreef:
Tja, wat is fijn om te mennen, volgens mij een pony die voorwaarts is, die het leuk vindt en er lol aan heeft, dan is mennen leuk en dan maakt het niet uit hoe groot ze zijn.

Ja vooral dat.
Mijn merrie heeft het nooit echt geweldig leuk gevonden. Ze deed het, zo een rondje en ook alleen dan als ik het goed afwisselde anders verloor ze ook daarin haar interesse. Het was niet dat ze het niet kon, maar ze had er gewoon 'geen zin meer in' op de duur.
Misschien merrie eigenschap, geen idee, maar de ruin waar ik nu mee men heeft er altijd zin in en moet ik eerder beschermen tegen zichzelf overlopen dan dat ik hem als lui kan omschrijven.
En ja dat is wel lekkerder hoor, dat ze er zelf plezier aan beleven.

Mijne zijn beide grote maat (eentje 1.03 en ander 1.13 m), maar mijn leenshet was 95 cm en ook veel plezier aan beleefd (maar die liep dan voor de sulky, mijn grote maat loopt voor de vierwieler).

En pas shetlandermenrit gehad en de allerkleinste (van 80 cm) liep bijna de grote maten eruit. Snel en veel conditie. Maar de pootjes zijn korter, en omdat je op een sulky meedeint op het ritme, moet je daar wel van houden van die snelle pasjes :)

Succes met je zoektocht.

marga1
Berichten: 898
Geregistreerd: 11-11-10

Re: mini's geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 19:18

Mijn pony's zijn 97 en 104 cm Die van 97 cm heeft heel veel alleen gedaan ook voor een lichte marathon wagen maar zandpaden en erger kan je beter met een 2span doen. En een pony kan niet alleen staan dus voor de gezelligheid heb je er toch al 2 en wat is nou mooier dan met je 2span shetten lekker aan de rij te gaan en af en toe een wedstrijdje mee te pakken van dressuur tot marathon. veel lol met je knol en pret met je shet gewenst.

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: mini's geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-16 19:49

Pony zou niet alleen komen te staan. Zou ook een doorgewinterde pony kopen om het mennen te leren.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 19:54

Als je bij Garderen de hei op wil met de koets zou ik je adviseren een grotere pony te nemen en wel zo gezellig en veilig om met zijn tweeen op pad te gaan.
Het werk voor de koets in bos en heide is voor een mini te zwaar.

Je bent van harte welkom om een keer mee op de koets te gaan met Janouk of Meneer Anton. Om te zien of mennen wat voor je is. Maar pas op, het zijn haflingers. Die sleuren de koets zo door het bos.

Laureas

Berichten: 2076
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 19:57

Ik fok al bijna 15 jaar minipaarden en sinds dit jaar ben ik eindelijk begonnen met te mennen. Het is gewoon zalig om met hen te doen en ze hebben er zelf enorm veel plezier van.
Afbeelding

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 20:04

Niet aanvallend bedoeld Laureas, maar zit jij zelf wel lekker op dat wagentje in deze houding?
Ik heb zelf nogal snel rugklachten, dus zou het zo geen half uur volhouden.
Voor mij trouwens nog een reden om voor een grotere shet te gaan dus ook wat grotere wagen, zodat je zelf (als je lang bent) ook nog lekker kunt zitten :)

_00_0
Berichten: 3262
Geregistreerd: 01-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 20:13

ik men met mijn shetlander enkel door het bos. Hij is 1.15m. Ik merk dat hij soms wel moeite heeft met het losse zand of heuveltjes. Men enkel met een sulky maar met een kleiner maatje zou ik het niet doen.Afbeelding

Laureas

Berichten: 2076
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 20:26

Twee jaar geleden heb ik een dubbele hernia gehad en heb enorm veel rugpijn gehad gewoon door alledaagse zaken te doen. Gelukkig voel,ik momenteel niets meer van die pijn na een intense behandeling, ook niet na een menritje op die sulky of door de stallen te doen. :)

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: mini's geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 12:52

Misschien raar, maar we hebben verschillende rassen geprobeerd, haflingers, Welsh, forester, fell, IJslander, tinker, dartmoor, maar we komen toch steeds weer terug op de shetlanders, alleen 1 tinker en 1 dartmoor hebben de selectie kunnen doorstaan en zijn hier nog en dan onze 6 shetten natuurlijk.
Als je op zoek bent naar een betrouwbare menpony, moet je wel eisen dat je hem voor de kar mag zien en proberen, verhalen dat de kar en het tuig net verkocht is niet geloven, of weet ik veel wat ze nog meer kunnen verzinnen. Gewoon zelf optuigen, zelf voor de wagen zetten en ook zelf even mennen en als het mogelijk is nog een tweede maal terugkomen.
Wij hebben ooit een pony gekocht die al opgetuigd klaar stond, bleek later dus dat hij gemeen beet als je aansingelde. We hebben hem nog steeds hoor en dat bijten blijft, hij heeft ook een flink litteken op de plaats van de singel dus begrijp hem helemaal, maar mensen zijn soms gewoon niet eerlijk, houd daar rekening mee.

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Re: mini's geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 13:32

Ik rijd zelf met een minipaard van 89 cm voor een hca sulky. Volgend jaar gaat hopelijk haar dochter ook voor de wagen en wil dan tweespan gaan rijden voor een lichte marathon wagen. Andere paardje is nu 92 cm.
Tempo van die kleinste is in stap ook niet hoog maar ze is doodbraaf en loopt altijd.

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 18:19

Ik heb er 1 van 95cm voor een hca en vind het ideaal in de zin dat ik overal tussen door kan kwa paadjes ect maar de echte ruiterpaden is voor hem gewoon minder en proberen we niet te veel te doen.maar 2 span zal uiteraard schelen.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: mini's geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 20:09

Ik vind het heerlijk werken met een shet voor de wagen. Hij loopt net zo vlot of in sommige gevallen zelfs vlotter als een grote maat, draait zijn hoef niet om voor ritten van 30 km of meer maar je kan hem ook zomaar eenn tijd laten staan zonder dat ik wat merk van Conditie verlies. Ik kan er altijd alleen mee op pad. Zowel rondom stal als met de trailer. Geen grote auto nodig want de hele zooi gaat in een lichte anderhalf paard trailer. Daarbij ook voordeliger in onderhoud. Ik heb mijn pony's nu bijna 20 jaar en nooit geen blessures gehad. Bezoek dierenarts naast entingen is op 1 hand te tellen.

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: mini's geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 12:41

Napie, mooie omschrijving en ik ga daar in mee. Ik heb zelf wel de voorkeur voor de wat grotere Shetlanders (zo vanaf een meter) omdat je dan vooral qua enkelspan net even wat meer 'paard' voor je wagen hebt. Wat meer body en kracht voor als je wat meer wilt vragen van ze.

Op mijn vorige stal reed ik altijd mee (voor de wagen) met stalgenoten onder het zadel met grote paarden, en ik kon dat altijd meer dan prima bijbenen met de shet.

Wel behandel ik hem zoals een groot paard en niet als een 'bijzettertje'. Hij staat op ijzers, wordt 2 maal per jaar gecheckt door de osteopaat, tandarts, wordt geschoren, krijgt passend voer en supplementen voor het werk wat ik van hem vraag, etc. Ik vind shetten in de sport echte atleten met de dingen die van ze gevraagd worden, dappere beestjes.

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 12:55

Ik heb hier een mini van 93/95cm lopen die sinds eind mei aangespannen loopt. Werkt 3x per week maximum 12km wegens zijn leeftijd. Als die een jaar of 6/7 is zullen we ook gewoon 30km ritten doen. Ons tempo ligt gemiddeld op de 9-12km/u.

Ik heb een vierwieler staan ook die hij op plat of lichte heuvels terrein alleen kan trekken, voor scherpere heuvels is het net te zwaar maar zijn tweespangenootje is nog een veulen dus over enkele jaren tweespan rijden dan.

Het is natuurlijk wel waar dat ze het graag moeten doen, mijne vind het geweldig en zet er dan ook echt zijn tempo op met de oortjes er op en gaan om het zo te zeggen. <3

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 13:04

Mijn shet (93 cm) staat sinds kort voor de tweewieler, een cavalettie, en doet het super. Ze vindt het erg leuk, en we bouwen het rustig op vanuit de bak. Niet te lang natuurlijk- en volgende week lekker een keertje naar buiten :)

Een gezonde, goedgebouwde shet die er lol aan heeft, zou met een passende wagen en tuig goed een wagen moeten kunnen trekken.

ElineGC

Berichten: 966
Geregistreerd: 23-05-14
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 13:06

Ik heb er eentje van 85 cm voor staan. Vind het ontzettend leuk. Altijd oortjes naar voren en fanatiek bezig. Ik rijd nu ritten van 5 tot 6 km vanwege zijn leeftijd en conditie. Ik wil van de zomer wat langere ritten gaan doen. Ik ben wel op zoek naar een tweespan maatje. Vind het nu wel een beetje iel staan en met z'n tweeën op de wagen door gras/zand word wel wat moeilijker. Je krijgt dan iets meer paard te zien.