Tuig niet compleet - wat schatten jullie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Tuig niet compleet - wat schatten jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 00:16

Aangezien dit vrij specifiek een mentuigprobleem is en ik graag de ideeen van menners wil horen, zet ik dit topic hier (als het verschoven moet worden dan kan dat natuurlijk ook):

Ik heb een tweedehands tuig besteld en ook keurig op tijd en zelfs helemaal netjes ingevet thuisgestuurd gekregen. Het enige probleem: ik heb voor ik tot aankoop overging per mail expliciet gevraagd of de strengenhouders en broekriemen er ook bij zaten aangezien ik die echt nodig heb. Het antwoord was per mail: 'Ja. alle riemen zitten erbij.'
So far so good, alleen zitten die er dus niet bij. :+
De verkoopster bleek niet helemaal te weten wat wat was, dacht dat de lichtogen de strengenhouders waren enz. Aangezien ik haar bevestiging echter zwart op wit heb, ligt de fout helaas gewoon echt bij haar. We hebben verder prima contact, alleen is het even kijken of we dit nu oplossen. Volgens mij zijn er twee oplossingen: of ik geef het hele spul terug, of zij stort een deel van de aankoopprijs terug zodat ik de ontbrekende strengenhouders en broekriemen erbij kan kopen.
Dat laatste hangt dan een beetje af van wat het incomplete tuig zoals het nu is waard is.

Het gaat om een gebruikt maar nog bruikbaar basic Ideal Cob tuig met:
- Ideal leren broek, niet gevoerd (en dus zonder broekriemen en strengenhouders)
- Ideal strengen, nylon onderlegd
- Ideal leren borsttuig,
- met een merkloos schofttuig (geen topkwaliteit, zo staat de sleutel scheef)
Wat is dit tuig in deze combinatie, dus zonder de broekriemen en strengenhouders volgens jullie waard?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-10-16 00:47, in het totaal 1 keer bewerkt

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Tuig niet compleet - wat schatten jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 00:42

50% van wst je normaal voor een tweedehands ideal tuig betaalt.
Gezien je twee (essentiële) delen mist en het schofttuig merkloos is.

Anoniem

Re: Tuig niet compleet - wat schatten jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 00:47

Poeh, dat klinkt nog lager dan ik zelf dacht. Hoeveel zou dat dan volgens jou in euro's zijn? Dat denkt wat makkelijker dan in procenten. ;)

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Tuig niet compleet - wat schatten jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 01:17

Uitzoeken wat het jou kost om het kompleet te maken, want dat is immers je doel?
En dan dat bedrag terugkrijgen of alles terug en op zoek naar een ander tuig dat wel kompleet is.

Gissen wat hetgeen waard is wat je nu hebt is niet echt zinvol, toch?

Niet onaardig bedoeld, hoor!

Snap goed dat je baalt -O-

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 01:39

Ik zou het ook andersom doen. De prijs die je nu betaald hebt is de prijs voor het volledige 2dehandse tuig. Zoek eens uit wat de nog benodigde riemen kosten (zelf even inschatten of je 2dehands prijzen of nieuw prijzen wil), haal dat van je betaalde bedrag af en zie daar het bedrag/de waarde van wat je nu hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 02:15

Ik snap jullie vragen helemaal, want dat is ook wat ik gedaan heb. :)
Ik heb opgezocht wat de riemen nieuw kosten (kom dan rond de €50-€60 uit) en de verkoopster voorgelegd dat er dan eigenlijk een bedrag in die richting van de prijs die ik al betaald heb af zou moeten gaan.
Tweedehands is het erg lastig om zulke specifieke riemen los te vinden aangezien iedereen complete tuigen of complete broeken verkoopt en ik geen losse riemen in maat Cob voorbij heb zien komen.

Ik wil echter graag van jullie weten wat volgens jullie de marktwaarde van dit incomplete tuig is. Zowel voor mij als de verkoopster is dat namelijk handig om te weten. Stel dat de marktwaarde van dit incomplete tuig volgens jullie toevallig precies is wat ik er ook voor heb betaald, dan weet ik dat ik niet moet zeuren en zelf gewoon die riempjes erbij moet kopen. :j
Als jullie echter een veel lagere marktwaarde aan zo'n tuig toekennen, dan weet ik dat het realistisch is om een deel van mijn geld terug te vragen.
Ik zal hier trouwens straks ook neerzetten wat ik ervoor betaald heb, dus daar wil ik ook helemaal niet geheimzinnig over doen, maar ik wil eerst graag jullie schatting weten om iedereen niet meteen te beïnvloeden. :)

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 02:47

Voor een gebruikt, samengeraapt, incompleet tuig zoals jij het omschrijft?
Zou ik €100 al goed betaald vinden :o

Santos_05

Berichten: 3071
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 06:09

Als je alles compleet Ideal zou kopen zou je 300 a 400 euro kwijt zijn. Dus excl strengophouders/broekriem (50) en merkloos schoftje = 150 a 200 euro

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 06:17

Tja. Gebruikt, incompleet, schoftje van niet al te beste kwaliteit...veel meer dan 100 zul je denk ik niet kunnen vragen

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 06:33

Ik zou het eerlijk gezegd gewoon terug sturen, en op zoek gaan naar een tuig dat wel compleet is. Mij zou het bijvoorbeeld erg storen dat het schoftje merkloos en van slechte kwaliteit is, dat zou ik ook vervangen willen hebben. Dan kan je wel gaan overleggen wat je het tuig waard vindt, maar in de toestand zoals jij beschrijft vind ik het eigenlijk niet zo veel waard :o

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 06:33

Afhankelijk van hoe de broek eruit ziet 3 of 4 riemen missen. Ik heb voor jonge tinker een cob maatje volledig compleet inclusief hoofdstel 250 voor betaald. Was in goede conditie. Merk weet ik zo niet maar wel alles wat bij elkaar hoort. Komt overigens in de verkoop.

Voor eendergelijk incompleet tuig zou ik 150 euro max overhebben.

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: Tuig niet compleet - wat schatten jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 09:08

Ik zou dit tuig niet eens willen hebben. Gebruikt, niet compleet, bij elkaar 'gescharreld' en een slecht schoftje. Ik zou er in dit geval toch voor kiezen om het in zijn geheel retour te sturen en op zoek gaan naar een compleet tuig.

Nu moet je weer dingen nieuw/los gaan kopen, terwijl het tuig zelf al 'zo zo' is. Vind ik zonde.

Santos_05

Berichten: 3071
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 09:20

Jelleee schreef:
Ik zou dit tuig niet eens willen hebben. Gebruikt, niet compleet, bij elkaar 'gescharreld' en een slecht schoftje. Ik zou er in dit geval toch voor kiezen om het in zijn geheel retour te sturen en op zoek gaan naar een compleet tuig.

Nu moet je weer dingen nieuw/los gaan kopen, terwijl het tuig zelf al 'zo zo' is. Vind ik zonde.


En niet meer door te verkopen als het nodig zou zijn.

Idd, verzendkosten verlies nemen en terug sturen
;)

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 09:25

Ook ik zou het terugsturen. Op MP staan zat 2e hands tuigen die wel compleet zijn en van een goed merk.

hesterve

Berichten: 1924
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: scherpenzeel

Re: Tuig niet compleet - wat schatten jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 12:20

T is incompleet, schofje van niet te beste kwaliteit. Eigenlijk vind ik het waardeloos zo. Paar tientjes zou ik re voor geven maar meer ook niet

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 12:44

Ik zou er max 75 - 100 euro voor geven. Zo te lezen is het een mix van allerlei stukjes tuig. Deels Ideal, deels niet. Het schofttuig is het duurste onderdeel van een tuig en is niet van ideal.

Een tweedehands ideal tuig kost rond de 200 - 250 euro. Dit tuig is niet compleet en niet '1 geheel'.

Het bijkopen van losse onderdelen is meestal best prijzig.

(Ik meen gelezen te hebben dat je het vooral wilde gebruiken om te slepen. Er staat een mooi sleeptuig op de boktmarkt. Wellicht is het iets voor je.)

Anoniem

Re: Tuig niet compleet - wat schatten jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 13:35

Zoals beloofd wat ik ervoor betaald heb: € 150, en dan voor wat een compleet Ideal tuig met ander merk schofttuig had moeten zijn. Dat leek me een nette prijs, zeker niet te weinig, en als ik jullie reacties zie dan klopt dat ook wel.
Ik had de verkoopster al voorgelegd dat de waarde van een incompleet Ideal tuig met ander merk schoftje in mijn ogen eerder € 100 zou zijn.
Bedankt dus voor alle reacties! :j
Wij hebben altijd alleen nieuw tuig gekocht en dan weet je dus niet automatisch wat realistische prijzen voor tweedehands tuig zijn (laat staan bij een tuigmix van verschillende merken en met ontbrekende onderdelen), dus ik vind het erg fijn om te lezen dat mijn inschatting wel zo ongeveer klopt en dat ik geen absurd lage bedragen eis.

RTM
Berichten: 6130
Geregistreerd: 16-11-01

Re: Tuig niet compleet - wat schatten jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 14:01

Nog een tip voor losse onderdelen: Ruitersport Benjamins in Collendoorn.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Tuig niet compleet - wat schatten jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 14:36

Ik zou idd ook kijken naar een ander tuig. Je maat komt best veel voor dus zal het misschien zoeken zijn naar 1 dichtbij zodat je het op kunt halen en direct na kunt kijken.

Afhankelijk van hoe gebruikt het er dan uit ziet dan de prijs bepalen.

Ik zoek bijvoorbeeld onderdelen voor een trekpaard en dat is al lastiger te vinden. Nu heb ik op het wk een stukje besteld, maar ze zijn er nog (steeds) niet over uit wat de prijs nou moet gaan worden. Het moet op maat gemaakt worden omdat de gewone maat trekpaard te klein is, en dan heeft ze nog niet eens spieren.
Maar dat zou al ongeveer €200 voor het stukje worden. Dat voor een tuig dat voor €100 is gekocht doet ons erg twijfelen of we het überhaupt wel bestellen.

Eunomia

Berichten: 7957
Geregistreerd: 29-09-12

Re: Tuig niet compleet - wat schatten jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 14:41

In jou geval zou ik - als je het tuig verder prima vindt - voorstellen dat de verkoopster €50,- naar jou overmaakt zodat jij de ontbrekende riemen kunt aanschaffen. Wil ze dit niet dan zou ik het tuig terugsturen en je geld terug vragen. Voor het geld dat jij betaald hebt kun je een prima tweedehands (compleet) tuig kopen van degelijke kwaliteit.