Waar kun je nog een los borsttuig vinden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Waar kun je nog een los borsttuig vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 13:41

Ik was op zoek naar een los borsttuig om het paard te leren de bak te slepen, maar ik was toch wel verbaasd om te zien dat die eigenlijk niet meer los in paardenmaat verkocht worden. Vroeger vond ik ze volgens mij vaker.
De enige winkel die ik kan vinden is Kramer.nl, maar die gaat maar tot maat cob en volgens mij heb ik toch echt full nodig. Het hoeft ook helemaal niet chique te zijn, gewoon een basic modelletje voldoet prima - maar dan moet ik hem wel vinden. 8-)
Marktplaats heb ik geprobeerd, maar een borsttuig in goede staat in maat full bleek een borsttuig in vrij slechte staat in maat cob, dus dat schiet ook niet op...

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 13:49


Anoniem

Re: Waar kun je nog een los borsttuig vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 14:03

Bedankt!
Ik keek blijkbaar toch nog teveel vanuit reguliere ruitersportzaken.
Deze lijkt me wel interessant: http://www.ems-webshop.com/a-22365488/b ... s-uni-end/
[***] heeft namelijk een enorm zware en laag aangezette hals, dus erg veel ruimte heeft hij niet voor een reguliere borstriem. Maar eerst maar eens wat trekoefeningen doen. :)

_maaike_D

Berichten: 1200
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: *op de mesthoop*

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 14:05

Ik weet niet welke regio je woont, maar bij van Rijs in Zevenhuizen (ZH) zijn alle tuigonderdelen los te koop

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Waar kun je nog een los borsttuig vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 14:10

:j Die ergonomische is echt super als hij past, is wel schadelijk als hij niet goed past. Dus dat is wat om op te letten mocht je uiteindelijk daarvoor gaan ;)

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 14:12

Eigenlijk kun je van alle 'betere' merken wel losse onderdelen kopen, waaronder een complete borst.

De voorgevormde borst van je link, ik ben er persoonlijk geen fan van. Ik heb maar een klein aantal paarden gezien waarbij hij daadwerkelijk echt goed lag. De meeste trekken hem alleen met het bovenste randje. Maar als hij fijn ligt, is het een vriendelijk ding.

MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 14:19

Ze zijn er zeker wel.


Ideal en Zilco verkopen losse onderdelen oa.
http://www.tuigonderdelen.nl
http://www.ems-webshop.com

Je kunt ook bij verkooppunten van tuigen vragen of ze losse onderdelen verkopen uiteraard, even kwestie van mailen.

Nadeel is dat losse onderdelen prijzig zijn..
Dus anders toch marktplaats in de gaten blijven houden en geduld hebben, wellicht een goedkoop (bijna) compleet tuig waarvan borsttuig nog goed is.
Bijv http://link.marktplaats.nl/m1067013383


Wbt anatomische borsttuigen is er veel van te vinden ook qua topics, ik ben er ook geen fan van, 99% ligt niet goed, en het geeft eigenlijk nooit 100% gelijke druk, tenzij je paard flink breed op de borst is. De strengen die naar beneden gaan trekken de onderkant omhoog, die moet je dan weer vastsnoeren tussen de benen om 'm op z'n plek te houden, en dan nog verdeeld het niet volledig en trekt het dier met het bovenste randje.
Als je er dan 1 neemt is de zilco die niet te extreem is (dus niet die uit je link, maar deze: http://www.ems-webshop.com/a-22216440/b ... -mk3-pair/ die is niet te extreem, deze is dan voor 2 span, maar hij heeft ze ook voor enkelspan)
of de Arden borsttuigen te doen.

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Re: Waar kun je nog een los borsttuig vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 15:09


MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 15:12


palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Waar kun je nog een los borsttuig vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 15:20

Heb hier ook nog wel wat liggen maar woon niet echt in de buurt ;)

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 15:28

Als je het alleen gaat gebruiken voor bak slepen, zou ik een gebruikt tuig kopen op marktplaats, zoals Melanieb zegt. De goedkoopste oplossing.

Lize_1
Berichten: 18
Geregistreerd: 22-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 15:29

Letty ( 't peerdewinkeltje) in veenendaal verkoopt ook losse onderdelen.
Wat je bij haar koopt is sowieso goede kwaliteit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 17:19

Enorm bedankt voor alle links!
Ik heb alles doorgekeken en ben toch wel behoorlijk gevallen voor de Ideal WebTech: https://www.tuigonderdelen.nl/ideal-web ... btech.html
Die ziet er erg solide uit en ook comfortabel. [***] gaat namelijk niet voor een koets die na het aantrekken vanzelf meerolt, maar voor een sleep met autobanden om de bak te slepen en dus moet hij blijven trekken en dan lijkt me een breed borsttuig fijner.

Ook zag ik in een van de links (bij Letty volgens mij) elastische strengdragers; dat lijkt me ook nog wel wat. Hij mag niet teveel druk op zijn lendenen hebben, maar met wat elastiek erin zou het de strengen net iets meer van de grond tillen.


Vandaag hebben we de allereerste voorbereidingen gedaan met een borsttuig dat ik voor € 10 op marktplaats vond (en dus slecht onderhouden en gebarsten, vandaar het schaap), dus alles netjes met veiligheidknoopjes en -clips vastgemaakt in het kader van je weet maar nooit, maar dat ging echt onverwacht goed
Eerst hebben we nog een paar keer over het zweng heen en weer gewandeld, vervolgens sleepte ik het zweng mee terwijl [***] naast me liep, toen heb ik het touw waar het zweng aan vast zat om [***]'s billen geslagen zodat ik het nog wel met mijn hand ter hoogste van de borstriem trok, maar hij al wel kon voelen/horen hoe dat bewoog met een strakgespannen touw langs zijn (buiten)achterbeen.
Aangezien het (ook marktplaats) zweng straks ook bijna op de grond ligt bij het slepen hebben we ook steeds geoefend dat bij het halthouden de 'strengen' langs de achterbenen op de grond liggen en weer omhoog bewegen bij het aantrekken en het meer druk hebben langs het buitenbeen in de bochten. Ook dat vond hij geen enkel probleem. Dus als hij het zo makkelijk blijft vinden, dan wil ik best wel investeren in een goede borstriem voor het bakslepen. :j

Afbeelding

Afbeelding