Recht richten voor de wagen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Napie

Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Recht richten voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-16 23:32

De afgelopen 6 jaar heb ik me met mijn pony gericht op de mendurance en dus voornamelijk kilometers gemaakt. Ik had in die tijd ook geen mogelijkheid om dressuur te rijden in een bak op een enkele losse les na. Tijdens de ritten wel aandacht besteed aan nette stelling en buiging. Nu heb ik weer een bak tot mijn beschikking en wil daar ook meer gebruik van maken. Nu is mijn pony eigenlijk zo krom als een hoepeltje. Hij loopt voltes ovaal en loopt afgeweken voornamelijk naar links. Hoe kan ik hem goed rechtrichten voor de wagen
(Instruktie en les volgen, maar wil nu zelf aan de gang kunnen)

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet


Napie

Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Recht richten voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-16 07:23

Maar welke hulpen moet ik gebruiken. Moet ik mijn eind leidsel juist loslaten? Knijpen in mijn binnenleidsel? Waar leg in mijn zweep? Binnenkant om aandacht te vragen of buitenkant om te begrenzen? Welke oefeningen kunnen helpen?

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

Napie

Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-16 10:34

Mijn paard loopt met zijn hoofd naar links, ook langs de weg. Als ik rechts knijp in het leidsel loopt hij over de rechterschouder weg.Ik heb continu gewicht in mijn rechterhand terwijl het leidsel links gewoon slap kan hangel. Nadat we warm gereden zijn krijg ik hem wel iets rechter.
Ik probeer nu veel op de rechterhand te rijden. Slangevoltes maar ook grote volte verkleinen en vergroten. Zijgangen gaat ook redelijk voor de sulky maar op de rechterhand zou ik dan misschien aan de lange lijnen kunnen oefenen. Zou het werken zonder oogkleppen kunnen helpen?

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

Napie

Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Recht richten voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-16 12:15

Ik dacht inderdaad dat hij de scheefheid heeft opgelopen in het dubbelspan.Hij liep altijd links. Ik heb hem de eerste 9 jaar eigenlijk alleen dubbelspel gereden en nu 4 jaar enkelspan. Mijn andere pony is kaarsrecht. Die heeft zijn eerste 4 jaar in enkelspan gelopen.
Mijn gedachte achter het weghalen van de oogkleppen is dat hij de begrenzing van de zweep ook kan zien

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

Napie

Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Recht richten voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-16 11:48

Bedankt voor deze duidelijke uitleg Janoek. Ik ga vaker aan de gang in de bak en hier ook zeker buiten meer aandacht aan geven

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet


Napie

Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Recht richten voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-16 23:56

Ze lopen al vier jaar niet meer in het tweespan helaas. In die tijd wisselde ik soms wel eens om maar dan liep het span voor geen meter.

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 21 bezoekers