Recht richten voor de wagen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 00:06

Interessante vraag. Wil je het voor de wagen oplossen? Ik zou er voor kiezen om eerst aan de dubbele lange lijnen of lange teugel te werken aan rechtgericht zijn. Dan kan je die basis meenemen naar het aangespannen rijden.
In die basis zouden, wat mij betreft, ook zijgangen zitten.

Ik oefen het dressuurgedeelte vaak op 2 dagen. Dag 1 loopt mijn pony aan de dll of lange teugel. Op dag 2 herhaal ik het werken van dag 1, maar dan in aangespannen vorm. Dit werkt voor mij erg goed.

Mijn pony is beter gaan lopen sinds dat er meer regelmaat zit in het werken met de dll en aan de lange teugel.



sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 08:02

Toydoll, bij het werken zonder kar ben ik flexibeler in de hoeveelheid te kiezen figuren en kan ik ook de zijgangen meenemen. Voor de kar kan je ook wel een heel klein beetje zijgangen oefenen, maar niet zo mooi als zonder kar. voltes 10 meter, of een slangevolte met vier bogen en daarbij in iedere boog een extra mini-volte zijn twee oefeningen die ik voor de kar moeilijk voor elkaar krijg. Maar, het zijn wel figuren die mijn jonge pony goed leren af te wachten, stelling aan te nemen, omstellen, niet over de binnenschouder te vallen ect.
Nou heb ik verder totaal geen dressuurbasis, dus dit ervaar ik als prettig werken.

Ik denk dat de hulpen die je gebruikt nogal persoonlijk zijn. De zweep heb ik vrijwel alleen maar nodig om de binnenkant te begrenzen. Maar je hebt waarschijnlijk ook paarden waarbij juist de buitenkant begrenzen nodig is. Knijpen in leidsels doe ik niet. Ik probeer gelijkmatig contact te houden. Maar ook dat kan heel persoonlijk zijn.

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 11:31

Als ik aan de dubbele lange lijnen werk dan gebruik ik een longeersingel en loop ik erachter in menpositie. De lijnen gaan via het bit door de singel naar mijn hand. Hierbij moeten de lijnen ongeveer ter hoogte van de schouderpunt zitten. Het voordeel van deze lagere lijnen is dat he de achterhand kan meenemen en steun kan geven. Met lijnen hogerop de singel kun je minder goed de achterhand meenemen (terwijl die achterhand juist de moter is). Je kunt dan ook minder goed het binnenachterbeen vragen om actief mee te doen in wendingen en voltes.
Ik begin dus altijd met dll in menpositie. Inmiddels wissel ik het af met stukjes lange teugelen. Ook hierbij loop ik er recht achter.
Probeer niet meer druk te nemen op 1 kant als de pony daarom 'vraagt'. Dan maak je de verschillen tussen de sterke en zwakke kant juist nog groter.

Maar een goede lesgever kan je hierbij vast helpen. Grootste issue van zowel paard als mens is de natuurlijke scheefheid. Dus daar moet een lesgever al vaak genoeg mee te maken hebben gehad.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 bezoekers