inspannen voor een hca 2wieler

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

inspannen voor een hca 2wieler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-16 20:28

Hoi,
mijn welshpony is afgelopen weken professioneel beleerd en sinds gister weer thuis. vandaag wilden we het dus voor onze eigen 2 wieler proberen. Ik heb een HCA 2 wieler.
lang geleden heb ik veel gemend, koetsiersbewijs en groom is aanwezig etc etc. instructie volgt nog, die kon vandaag niet komen.

waar ik nu tegenaan loop is dat het wagentje geen ooshout/zweng heeft, maar staalkabels met katrollen. dit is nieuw voor mij. Ik heb gehoord dat je die staalkabels dan aan de gesp van het borsttuig vast moet maken. dat is wel gelukt. Maar hoe doe je het dan met de broekriemen? met of zonder de kabels aan de boom vastmaken? en de buitensingel, die gaat er neem ik aan overheen, of onderdoor?

ik zal later even foto's hierop zetten want ik twijfel een beetje of het wagentje te veel achterover helt. Op zich liep de pony er erg braaf mee. het gewicht op de rug als er iemand op zit is ook heel licht.

Ik ben nog aan het sparen voor een vierwieler, dat vind ik voor toekomstige wedstrijden toch wat fijner.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: inspannen voor een hca 2wieler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 20:36

Afbeelding
ik heb geen ervaring met de staalkabel aan de gespen. Ik rij gewoon met strengen met D ringen en veiligheidssluitingen. Voordeel is ook dat ik vanaf mijn zitting of direkt bij afstappen de strengen met twee bewegingen los maak. Erg handig in noodgevallen. Mijn strengen lopen door de broekriemen. Dan loopt het fijner langs de pony anders schuurt het langs zijn buik. Een staalkabel zou ik vervelend vinden langs de buik maar ik denk dat het ook schuurt over je tuig.
Hoe hoog is je pony en welke maat wielen heb je? Bij 19 inch wielen zou ik geen pony boven de 1.15 a 1.20 gebruiken. Een foto zou fijn zijn

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: inspannen voor een hca 2wieler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-16 20:46

wielmaat weet ik zo niet.. ga ik opzoeken. mijn pony is 1.18.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: inspannen voor een hca 2wieler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 20:54

Mijn Welsh is iets groter dan die van jou en staat af en toe ook voor een HCA (19 inch). Wij hebben, net als Napie, gewone strengen met een D-ring en daaraan veiligheidssluitingen. De veiligheidssluitingen maken we dicht bij de katrollen vast aan de staalkabel.
Wij hebben de strengen niet door de broekriemen, maar wel door strengdragers. Als ik ze door de broekriemen doe, lopen de strengen niet mooi meer in een rechte lijn van borst naar katrol.
De strengen zitten bij ons over de buitensingel; ideaal gezien horen ze eronder, maar dan blijft de gesp van het borststuk steken tegen de buitensingel en beweegt het dus niet goed mee.

En: liever te veel achterover dan te veel voorover (wat je bij alle sulky's heel vaak ziet). Je wil zo min mogelijk druk op de rug en heel eenvoudig de sulky liften door zelf iets achterover te 'hangen'.

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-16 07:28

Afbeelding
Zo zag het er uit bij de instructeur

Afbeelding
en dit is dus thuis... ik vind dat ik erg laag zit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Re: inspannen voor een hca 2wieler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 07:30

Kan het bankje nog iets naar achteren? Ik vind het zwaartepunt nu niet goed liggen. De kar steunt teveel in de lichtogen.

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: inspannen voor een hca 2wieler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-16 07:53

ja dat kan denk ik nog wel.

mevisto
Berichten: 80
Geregistreerd: 09-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 09:27

Wij gaan volgende week het zelfde soort wagentje halen. Maar wij hebben er gewoon een knuppel voor het vast zetten van de strengen.

Heb nu een goedkope tweewieler. Die eigenlijk ook te laag zit voor mij. Maar het op de zitting een bokkussen.

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: inspannen voor een hca 2wieler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 13:11

Leuke combi. Ik zou het staaldraad inkorten zodat je gewoon je eigen strengen kunt gebruiken en aan het einde met een panieksluiting kunt vastmaken aan de staalkabel. Dat hebben meer mensen met hca's. Ik vind het plaatje niet misstaan zo maar je zit inderdaad wel erg laag. Wellicht kun je een bokkussen/zitje proberen om zo wat hoger te zitten.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 21:33

Als je op de wagen zit moeten de bomen zweven in de lichtogen. En dat zie ik op de foto's niet. Je hebt dan teveel druk op de rug.
en een 4 wieler is vaak fijner. Maar die gaat er nog ko mij en niet zo te lezen.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: inspannen voor een hca 2wieler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 22:22