Longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-02 11:30

ik zet bij met een stoot teugel (zo heet dat geloof ik) en dat gaat prima maar nu vraag ik me af of je hem strakker kunt zetten en zo ja hoe strak mag het?
Het is nu zo lang dat ze nog wel omhoog kan omdat ik niet zo strak durf te doen de bedoeling is dat ze zelf naar beneden komt.
Links om doet ze dat ook redelijk goed maar rechts om niet.

*Kun je ook stelling en buiging vragen met de longeerlijn?

*Ook trekt ze wat tenminste ik voel druk op de longeerlijn en soams hangt hij slap hoe los je dat op?

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 11:38

Er zijn vrij veel topics over longeren.
Zelf zou ik er niet voor kiezen om met een stootteugel te longeren. Ze kunnen zich daar aardig op vastzetten en leunen.

Bekijk de andere topics even over longeren en daar staan hele goede tips over longeren met touwtjes of een slof, dat lijkt me voor jouw paard beter.

Succes

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 11:41

Een stootteugel???? Lijkt me niet echt lekker werken.
Er staan inderdaad een hoop topics over longeren. en touwtjes werkt bij mijn paarden ook het best.

succes

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 13:54

Ik longeer soms met een stootteugeltje, vooral als paarden het moeilijk vinden om laag en lang te lopen. Omdat ik dat wil bereiken, zet ik zeker niet te kort bij (dan lopen ze ook wel erg met de kin op de borst), maar inderdaad ook niet te lang omdat ze dan niet rond lopen. Zeker niet met wat minder brave paarden, ben bang dat ze toch op de een of andere manier met een voorbeen in de teugel stappen.

tessa3009
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 15:19

je kan voor wat buiging of wat stelling de longeerlijn door het bit aan de singel tussen de voorbenen vastmaken of als een teugel aan het ringetje aan je zadel. ook kun je een paard "nageeflijk" maken aan de longeerlijn. ontspannen als zij ontspant en spelen als ze trekt. het trekken komt ook doordat veel paarden moeite hebben met de buiging in het lijf, die gaan meer trekken als je langer longeert, omdat ze dan moe worden. probeer de circel zo groot mogelijk te houden en verklein hem af en toe. ook kun je haar ovalen laten lopen door soms mee te lopen, dan gaat ze beter op je letten en is het niet zo saai.
groetjes tessa

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 01:11

ik gebruik zoiets niet...onhandig...

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 10:25

Bij Mabel ziet het er goed uit. Ze loopt niet te klieren met dat ding (tenminste niet toen ik er was) Maar je kunt die touwtjes wel en keertje proberen. Je hebt ze toch liggen:D

Succes! Masja

nathalievt

Berichten: 6
Geregistreerd: 24-10-02
Woonplaats: Nieuwland

Reactie op longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 13:07

Ladolcevita,

Mijn eerste vraag is eigenlijk waarom zou je longeren met zo'n stoot.

Longeren is een vak apart. Je moet je goed afvragen waarom je dit doet.

Om onze paarden te trainen gebruiken wij een andere vorm van longeren zonder longeerlijn of fysieke verbinding met het paard.

Wij besturen onzen paarden met ons lichaam. Hierdoor is het mogelijk om paarden te laten doen wat je wilt. Het is zelfs mogelijk om een paard aan de teugel te laten lopen. Hij doet dit dan op ontspanning en uit eigen vrije wil.

Wil je dit ook leren dan is het verstandig om onze cursus:
Communiceren met Paarden te volgen.

Communiceren met Paarden is heel belangrijk. Zorg dat je de taal van het paard spreekt, dan bereik je meer dan andersom.

De principes van onze stal zijn gebaseerd op het "te commercieel gemaakte" Natural Horsemanship, wij spreken dan ook liever over "Intelligent Horsemanship". Wij behandelen al onze paarden met vertrouwen en respect, ook bij het zadelmak maken en beleren.

Eén van onze doelstellingen is het verspreiden van deze kennis. Hoe om te gaan met je paard in de praktijk van alledag. Zonder naar het paard te schreeuwen of het paard te slaan.

Wij geven om deze reden door het gehele land bij (pension)stallen, maneges en rijverenigingen cursussen "Communiceren met Paarden".
In deze cursussen wordt uit gelegd hoe je in de taal van het paard kunt "praten" (bewegen) en "Luisteren" (observeren).

Wellicht dat jij en een aantal andere mensen uit jouw omgeving willen deelnemen aan deze cursus. Je zal dan leren te communiceren met je paard en leert dan ook om te zien wat goed en slecht is voor je paard.

Voor meer informatie kan je kijken op onze website.
www.dreamstables.nl

Met vriendelijke groet,
Conrad van Pruijssen

Eliesje

Berichten: 1141
Geregistreerd: 06-09-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 15:51

Ik neem altijd 2 halstertouwen, en die plaats ik aan de zijkant van m'n schoftgedeelte van m'n mentuig. Ik heb nog geen longeersingel, snappie..