Honden vastklikken op Sulky

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Honden vastklikken op Sulky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 23:41

Ik ben in het bezit van een Sulky Oxer & Sulky Cavalettie, met beide sulky's kunnen de honden mee en dat gaat ook prima. In het bos, veld of veldwegen lopen ze los en als er een hond komt weten ze dat ze bij de sulky moeten lopen of op commando erop moeten gaan zitten. Maar nu moeten wij ook wel eens stukjes (dus geen kilometers) over de openbare weg.

Nu wil ik ze op die stukjes openbare weg echt kunnen vastklikken op de sulky, maar in geval van nood moet ik de sluiting kunnen lostrekken, het liefst met mijn voet, waardoor hun zichzelf hopelijk in veiligheid kunnen brengen. Ze zitten nu vast aan een splitter om mijn voet, niet ideaal dus.

Ik hoop het natuurlijk nooit te hoeven gebruiken, ik weet ook dat dit voor mensen een discussiepunt kan zijn, maar toch zou ik het fijn vinden als mensen meedenken naar oplossingen om het zo veilig mogelijk te maken. Geheel zonder risico's zal het natuurlijk nooit zijn, daar ben ik me zeker bewust van! :j

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Honden vastklikken op Sulky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 23:49

Jij ken je honden en paard het beste en weet of het verstandig is of neit wat je doet :)
Voor katten heb je van die halsbanden die knappen of open gaan als er een bepaalde druk op komt, zou je die ook voor honden hebben?

tamary

Berichten: 29167
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Honden vastklikken op Sulky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 23:52

Veiligheidssluiting zoals voor de strengen gebruiken? Touwtje er aan die naar je hand of voet gaat en met 1 rukje zijn ze los. Je zal de sluiting wel ergens aan vast moeten maken, want anders is er geen tegendruk op de sluiting en werkt het niet.

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-15 00:18

tamary schreef:
Veiligheidssluiting zoals voor de strengen gebruiken? Touwtje er aan die naar je hand of voet gaat en met 1 rukje zijn ze los. Je zal de sluiting wel ergens aan vast moeten maken, want anders is er geen tegendruk op de sluiting en werkt het niet.


Dat was ook het eerste wat in mij opkwam, die sluitingen zijn veilig en goed te 'bedienen'. Ik denk inderdaad dat ik hier iets voor ga bedenken.

@Chasey, de honden hebben sowieso een tuig aan als ze met het mennen meegaan, daar zit namelijk een handgreep op, waardoor ik ze makkelijker kan pakken mocht dit nodig zijn.

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 00:25

KimD schreef:
tamary schreef:
Veiligheidssluiting zoals voor de strengen gebruiken? Touwtje er aan die naar je hand of voet gaat en met 1 rukje zijn ze los. Je zal de sluiting wel ergens aan vast moeten maken, want anders is er geen tegendruk op de sluiting en werkt het niet.


Dat was ook het eerste wat in mij opkwam, die sluitingen zijn veilig en goed te 'bedienen'. Ik denk inderdaad dat ik hier iets voor ga bedenken.

@Chasey, de honden hebben sowieso een tuig aan als ze met het mennen meegaan, daar zit namelijk een handgreep op, waardoor ik ze makkelijker kan pakken mocht dit nodig zijn.



Je hebt die haken al in een vrij kleine en lichte vorm.
Denk dat dat wel de beste optie is.
En heb zelf mijn honden ook altijd een tuigje om op de kar, niet aan de halsband vast.
Als ze vallen, en het komt niet los... Moet er niet aan denken :(

Rocco_Love12

Berichten: 545
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: In het veen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 00:30

Autogordel? Dat klikding bedoel ik dan. Die zijn meestal wel makkelijk te bevestigen en ik wil het binnenkort op me eigen karretje maken

8nnemiek

Berichten: 43381
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 00:32

Ik zou er ook iets tussen doen wat knapt bij een bepaalde spanning. Misschien dat een simpel elastiekje (of meerdere) er tussen al een idee is. Dat rekt een beetje mee, maar als je er goed aan trekt knapt het gewoon. Trekken de honden wel eens aan de riem? Want dan wordt zoiets natuurlijk wat lastiger.

eilleen333

Berichten: 12842
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 00:48

Wij gebruiken dit voor de slee in de winter en om de paarden vast te zetten:

http://www.marinediscounter.nl/snapsluiting-rvs.html

Het ringetje op de afbeelding, daar hebben wij een touwtje aan. Als je aan dat touwtje trekt vliegt de sluiting open.
Met deze clip hebben wij in de winter het sleetje achter de pony. Het touwtje gaat ok onze pols. Als wij dan van de slee vallen, wordt er aan het touwtje getrokken en komt de pony los van de slee.
Dat touwtje kan jij evt om je voet doen. Als je dan van de wagen valt, of aan het touwtje trekt met je voet, dan koppelen de honden dus los van de wagen.

De clips kunnen 1600 kg trekken, dus zijn in ieder geval sterk genoeg;)

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 09:16

Toen wij nog Dobermanns hadden, gebruikten wij een Springer aan de fiets. Wanneer de hond opzij wegschiet (bijvoorbeeld wanneer hij een kat zag), rekt de springer uit waardoor jij niet met fiets en al omvalt. Werkt uitstekend!
Ik denk dat je dit ook aan een sulky kan maken, eventueel met een veiligheidssluiting ipv de musketonhaak.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 12:45

Persoonlijk zou ik het geen fijn idee vinden om de hond vast te hebben zitten, maar... als je dat wel wilt zou ik dit soort sluitingen gebruiken met inderdaad een touwtje eraan dat naar je hand of voet gaat.
Afbeelding

Ik blijf het nog steeds een eng idee vinden, stel dat je over de kop gaat en je hebt geen tijd om de sluiting los te trekken....

Maar goed... aan de andere kant, stel je hond springt er op de drukke weg net voor een auto af, dan heb je ook geen mooi plaatje zeg maar -O-

eilleen333

Berichten: 12842
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Honden vastklikken op Sulky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 13:48

Wij hebben de hond inderdaad nooit vast op de wagen. We hebben een klein marathonwagentje, en de hond loopt er vaak naast of zit op de treeplank. En dan hou ik hem aan de riem of halsband vast als we langs de weg gaan. Maar wij zitten dus met twee personen op de wagen. Eentje is aan het mennen, dus de ander kan op de hond letten.

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-15 15:19

Rocco_Love12, zo'n klikding heb ik niet snel genoeg los. Het moet echt binnen een ruk los zijn, dat als ik in de gaten krijg dat het mis gaat ik de hond al kan 'bevrijden'.

8nnemiek, ik snap wat je bedoeld. Maar daar kun je natuurlijk niet honderd procent van op aan. Maar het liefste heb ik de touwtjes in handen, dat ik ook zeker weet dat ze loskomen. Wil er niet aan denken wat er met ze gebeurt als het touwtje niet zou knappen. -O-

@eilleen333, dat is inderdaad handig! Als we met zijn tweeën zijn let de ander inderdaad op de hond, als ik alleen ben moet ik wel een oplossing hebben.

Gem, ook daarme kan ik ze niet losmaken als nood aan de man is. Overigens zie ik dat wel vaker langskomen hier in het dorp, maar die hond is evengroot als de pony, ze kan hem bijna erbij inspannen. :')

@assie, helemaal eens ben ik het ook niet met mezelf, maar het is wel nodig. Ik wil inderdaad geen platte honden, het zijn gelukkig maar korte stukken, en de paarden zijn goed bom-proof. Maar zeg nooit-nooit, dus ik wil het wel zo veilig mogelijk maken. Denk overigens dat het zoiets wordt als jij laat zien.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 15:37

Dan maak je hem vast met een slipsteek. Eén ruk aan het zwarte stukje op de foto en hij is los.

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: Honden vastklikken op Sulky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 17:16

Onze jonge hond komt op een onbewaakt moment ook wel eens achter mij aan, ik laat haar dan voor op de wagen (is een vierwielige v.d. mee concourswagen) springen. Ik heb een lus van een stuk elastiek die gesloten wordt met klitteband, deze doe ik dan aan haar halsband.
Ze heeft dan door het elastiek wel genoeg bewegingsvrijheid om te gaan (ver)zitten of te liggen, ze heeft dan ook wel echt het idee dat ze vast zit, dus de spontane reacties van we springen er even af zijn al over, maar zou er echt iets gebeuren dan is ze zo los. Dit zou je ook zo met je voet los kunnen trekken, voet door de lus en een ruk en alles is los.
Het kost weinig, is gemakkelijk mee te nemen, hangt bij mij standaard voor aan de wagen en is bij ons zee effectief.
Haar steeds bij de halsband pakken als er iets is vind ik te gevaarlijk, vooral als je dan ook nog de leidsels beet moet houden.
Onze vorige hond heb ik het ook zo geleerd en die bleef na een tijdje altijd los zitten, zelfs als er een poes overstak of als er blaffende honden achter ons aankwamen.

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 17:30

Inderdaad gewoon vastknopen met een slipknoop? Dat is een soort paardenknoop zegmaar maar. Uiteinde in je hand houden en je trekt het zo los.

Die sluitingen met die ringetjes hebben wij op onze boot veel. Mijn ervaring zegt dat je die helemaal niet in één ruk los hebt, ze gaan vaak nog best stroef. Ze zijn ook niet bedoeld om snel los te schieten. Ze zijn bedoeld om zeilen aan vast te maken, daar komt heel veel druk op te staan en het idee is dat je ze ook los krijgt als er veel druk op staat. Maar ze mogen dus absoluut niet zomaar openspringen en gaan daarom meestal best zwaar.

Tolbergfan
Berichten: 632
Geregistreerd: 12-12-12
Woonplaats: Sliedrecht

Re: Honden vastklikken op Sulky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 20:55

Mijn hond is helaas te groot voor op mijn wagen. Ik rij met Shetlander en recreatie wagentje, en mijn hond is Rhosesian Ridgeback X Bouvier. Gelukkig is hij goed van lijf en conditie en loopt dus ook altijd mee. Heb hem idd (wat hierboven ook al geopperd is) aan een paardenknoop vast zitten. Mijn wens was eigenlijk zo'n fietsveer, want daar zit een heel goede veiligheidssluiting aan. Die ook goed los gaat in een noodsituatie. Mijn wagen stal ik in een oude trailer en met die veer erop rij ik hem net niet naar binnen, en elke keer eraf en erop schroeven had ik geen zin in. Maar misschien is dit voor jou wel een optie. Sluitingen zijn ook zonder veer te verkrijgen. Een hond vast op de wagen geeft niet mijn voorkeur, heb daar al veel nare dingen mee zien gebeuren. Maar als je honden goed luisteren, en het kleine stukken zijn vind ik zo'n veer of paardenknoop het meest veilige.

eilleen333

Berichten: 12842
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 21:18

Tolbergfan schreef:
Mijn hond is helaas te groot voor op mijn wagen. Ik rij met Shetlander en recreatie wagentje, en mijn hond is Rhosesian Ridgeback X Bouvier. Gelukkig is hij goed van lijf en conditie en loopt dus ook altijd mee. Heb hem idd (wat hierboven ook al geopperd is) aan een paardenknoop vast zitten. Mijn wens was eigenlijk zo'n fietsveer, want daar zit een heel goede veiligheidssluiting aan. Die ook goed los gaat in een noodsituatie. Mijn wagen stal ik in een oude trailer en met die veer erop rij ik hem net niet naar binnen, en elke keer eraf en erop schroeven had ik geen zin in. Maar misschien is dit voor jou wel een optie. Sluitingen zijn ook zonder veer te verkrijgen. Een hond vast op de wagen geeft niet mijn voorkeur, heb daar al veel nare dingen mee zien gebeuren. Maar als je honden goed luisteren, en het kleine stukken zijn vind ik zo'n veer of paardenknoop het meest veilige.


Zo'n grote kan je gewoon tussen de lamoenbomen knuppen. En dan gewoon zeggen dat het een pony is, haha!

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 21:39

Als je de originele Springer hebt (die zijn wel iets duurder, ca 60 euro), hoef je hem helemaal niet steeds los te schroeven. Het vaste gedeelte laat je aan de sulky zitten, de beugel met veer steek je er in en zet je met een borgboutje vast. Je hoeft dan steeds alleen maar de beugel eraf te halen.
(Je dacht toch niet dat ik vroeger steeds met die complete beugel naar de supermarkt e.d. fietste :)) ? )

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Honden vastklikken op Sulky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 21:46

Persoonlijk, zou ik de honden nooooit vast maken aan de wagen. Ik zie mijn hond al opgehangen worden. Dat zou ik echt nooit, nooit, nooit doen.

Mijn hond luistert gewoon als ik zeg dat ie op de wagen moet blijven en rij zo dus ook gewoon door 't verkeer. Op de HCA moet ik alleen nog iets verzinnen maar die pony is vooralsnog toch niet braaf genoeg met hond mee....

Als ze ernaast moeten lopen is een ander verhaal natuurlijk, dan is los ook niet al te veilig. Dan is springer het enige denk ik...

Tolbergfan
Berichten: 632
Geregistreerd: 12-12-12
Woonplaats: Sliedrecht

Re: Honden vastklikken op Sulky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 22:03

@eilleen333, dat denkt hij ook dat hij een pony is.

@gem, heb dus om die reden geen springer aangeschaft. En wat Toydoll aangeeft ben ik het ook mee eens, hij moet gewoon luisteren. En voor die kleine stukjes is zo'n springer best een idee, maar paardenknoop werkt in mijn geval ook goed.

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Honden vastklikken op Sulky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 22:14

Kijk eens in het huifkartopic van Mariska_28? hier op Bokt. Zij neemt de honden mee vastgemaakt aan de huifkar of aan haar zadel en ze dragen een tuigje. Ik heb uit haar verhaal begrepen dat zij ook een snelle sluiting gebruikt.