Hoogte wagen? en de rest?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Hoogte wagen? en de rest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 21:55

Ben stiekem aan het dromen van een andere wagen.
Dus vele plaatjes aan het kijken, wat ik nou eigenlijk wil.

Wat ik persoonlijk wil als ik men is dat mijn leidsels niet op mijn paard liggen, nou zie ik legio wagens langs komen waarmee dat nou net wel het geval is.
Is zo'n wagen nou te klein of niet? (in mijn beleving dus wel)

Mijn wensen lijstje... Graag voorzien van opmerkingen waarom iets toch anders moet of juist niet, zodat ik weloverwogen keuze kan gaan maken.

1. Wagen hoog genoeg zodat leidsels vrij zijn van het paard, dus niet op het paard liggen.
2. Spoorbreedte minimaal 1.25 (wil er mee vaardigheid starten, dus moet wel)
3. Enkel en tweespan uitrusting (blijf dromen van 2 stuks voor de wagen)
4. Bokkussen moet verschuifbaar zijn naar het midden, maar je moet ook gezellig met zijn 2en voorop kunnen zitten.
5. Ik moet mijn lange benen kwijt kunnen (ben zelf 1.84 lang).
6. Lucht banden (rijden veel in bak, lijkt me lichter voor paard dan harde wielen)
7. Lichtere wagen dan ik nu heb. (Heb nu een oerdegelijke, zat voor nieuwe aan max 250 kilo te denken, is dat gangbaar, of lichter beter? of juist zwaarder?)
8. Moet geschikt zijn voor mijn E pony/paard en mijn D.
9. 2e hands, aangezien nieuw echt niet haalbaar is :o .
10. Type marathon wagen.
11. Van remsystemen geen kaas gegeten, vertel!
12. Verings stystemen geen kaas van gegeten, vertel! (liefst zo onderhouds vrij mogelijk)

Heb uiteraard marktplaats al afgestruind en zo vele sites van dealers.
Heb ook al voor mezelf droomwagen gezien, maar die is niet haalbaar :$ :$ :$ :$ dus snel weggeklikt :D .
Verder lastig dat op veel sites niet alle gegevens zoals bv bokhoogte en gewicht van wagen vermeld staan.
En heel vervelend, dealers zitten allemaal best eindje uit de buurt.

Nog tips qua merk/dealer etc.
Brand los.

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Hoogte wagen? en de rest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 10:07

Als eerste wat is het budget? Wij kunnen natuurlijk wel vanalles voor je verzinnen, maar dat is wel waar het om draait natuurlijk. 250 kilo is wel mooi om aan te houden, maar als het ook een spanwagen is dan zijn ze denk ik toch vaak wat zwaarder.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Hoogte wagen? en de rest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 20:33

Had zitten kijken en spanwagens zijn er ook rond die gewichts klasse, alleen hebben niet alle sites (zeg maar de meeste niet) de gewichten bij de wagens staan.

Wat mag ie kosten.... Tja, ligt eraan of hij echt helemaal voldoet of niet, heb al gezien dat 2e hands het in theorie wel moet kunnen lukken om leuke wagen te kopen bij een wagen verkoper.
Die zou ik dan ook nog wel kunnen betalen, geen idee wat ik voor de mijne terug zou krijgen.
(oerdegelijk, niet chique en goed gebruikt zal ik maar zeggen.)

Ben vooral benieuwd naar wat de ervaringen zijn van mensen met bepaalde dingen aan wagens, zodat ik daarover na kan denken.

Jeskim
Berichten: 2842
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: Paasloo

Re: Hoogte wagen? en de rest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 23:46

Nou, ik had hetzelfde bericht kunnen plaatsen Dominique, heu, op die lange benen na dan, hihi..
Alleen tweespan hoeft van mij nog niet meteen, heb ik geen plannen voor. En ik wil een marathonwagen, maar wel dat er nog iemand achterop kan zitten. Dus meer recreatieachtig, maar zonder dat het groot en lomp wordt.

Ik loop er dus ook tegenaan dat de maten er niet duidelijk bij staan. Dan staat er bij voor paard of grote pony, dan denk ik dus wel aan een te grote wagen voor mijn fjord. Ponywagen is wellicht weer te klein. Zit een beetje tussen die 19 en 32 inch banden in. Cob maten kom je niet heel gek veel tegen.

Ik wil net als jij ook hoog genoeg zitten, de leidsels moeten niet op de rug liggen, dat is geen mennen.

En zo'n bokkussen die verschuifbaar is, lijkt me ideaal! Maar is zoiets later ook nog te monteren, of moet dat echt op je wagen zitten??

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Hoogte wagen? en de rest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 23:32

Jeskim, ik heb dan ook nog het probleem dat de paarden die ervoor lopen variabele hoogte hebben.
Sjol 1.47 Toobs ehhh, geen idee, zal net een E zijn of paard, maar met hoge kont (niet echt bergop gebouwd zeg maar.)
En Hepsie hoe groot die wordt weet ik natuurlijk nog niet, maar als de wagen minder weegt is de hoogte in mijn ogen voor haar iets minder belangrijk.

Jeskim
Berichten: 2842
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: Paasloo

Re: Hoogte wagen? en de rest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 09:35

Lastig, mijn paarden zijn 1.45 en 1.46, ouwe Jeskim zet ik er toch niet meer voor (1.36).
Maar Hepsi zal de 1.42 toch ook wel halen? Dan moet dat zeker te doen zijn.

Erpel

Berichten: 1779
Geregistreerd: 05-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 10:30

Jullie omschrijven mijn wagen gewoon. Heb alles er op zitten, alleen is mijn bokkussen verlaagd :D Anders kon ik niet met mijn voeten op de vloer :+
Denk dat je de mijne wel eens hebt gezien Do. Weet niet of je zo iets zoekt?

Jeskim
Berichten: 2842
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: Paasloo

Re: Hoogte wagen? en de rest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 10:33

Jouw bokkussen kan ook naar het midden??
Ga hem toch nog even weer bekijken op FW!!

Mijn vader had voor mijn recreatiewagen ook een rekje gemaakt voor mijn voeten, anders kon ik niet goed bij de grond, hihi.. Ben ook nogal kort..

meggiemeg

Berichten: 12218
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Hoogte wagen? en de rest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 10:35

Ik heb mijn marathonwagen bij Frits Kool vandaan, hij heeft m helemaal naar wens voor mij aangepast! Ben er helemaal blij mee en was goed te betalen voor een 2e handse inclusief de aanpassingen.

Erpel

Berichten: 1779
Geregistreerd: 05-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 10:39

Ja Esther! Ideaal met vaardigheid en marathon. Voor ritten weer gezellig iemand naast me. Kan wel duidelijke foto's keer online zetten :)

De mijne komt uit Zundert, voor jou wel te doen denk ik Dominique.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 15:55

En je omschrijft mijn wagen :D , behalve het verschuifbaar zijn van de bokstoel. Die heb ik (vast) naar het midden laten verplaatsen. Overigens merkloos, dus ik denk Pools (zie mijn profiel).
Mijn New Forest heeft ervoor gelopen, nu loopt mijn paard van 1.63 m ervoor. Gaat prima, maar voor het mooiste plaatje hoort er een grote D of E-maat voor.

Wat betreft opgegeven gewichten: daar zou ik me niet op vastpinnen. Het gewicht klopt zelden of nooit, scheelt vaak tientallen kilo's, dus beter voor aankoop op de weegbrug zetten.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-13 19:38

Erpel, Zundert zit Snoyss en Dekker (als die nog iets doet met wagens, kan geen site meer vinden of zo, heb daar ooit mijn Picasso leidsels gekocht lekker licht!) welke?

Jeskim, als ze de 1.42 niet haalt wordt ze verkocht, dan kan ik er geen dressuur wedstrijden oid op gaan rijden.
Ben even kwijt wat voor wagen je hebt, ga even op FW kijken.

FW pm heeft bericht terug...

Gewichten is inderdaad gevalletje weegbrug, maar wat ook al aardig werkt, stukje wagen proberen op te tillen. Die van mij krijg ik echt niet de lucht in.
Vandaar bij 1 dealer geweest, goede uitleg gehad over hoe en waarom bepaalde dingen.
Nadeel.. weet nu helemaal niet meer wat ik wil en de wagen waar ik stiekem beetje oren naar had, ging net weg op een aanhanger (scheelt wel weer boel geld).

Kortom ik moet even goed nadenken, aangezien mijn wagen er allicht niet hip uitziet, maar wel heel fijn zit en achter de paarden ligt. Ik wou een lichtere, maar voor 2 span moet je dus weer niet te licht.
Kortom... nu eerst even achter mijn oor krabben of ik nou wel of niet een andere wil, want als hij toch niet minder gaat wegen heeft het veel geld uitgeven eigenlijk geen zin (behalve dan dat ik ook wel een mooiere, hippere nieuwe wil, maar dan kan ik het geld beter uitgeven aan wat anders)

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: Hoogte wagen? en de rest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 20:24

Ik tip jou; Voskamp Hall in Eerbeek. Misschien een stukje rijden, maar gods wat is dat een fijne man. Ontzettend behulpzaam, ontzettend aardig en eerlijk. Echt een fijne kerel. Ook op tweedehands zit garantie en hij kijkt alles na voordat ie m aan je verkoopt.

Toen mijn wagen nogal rammelde, heeft hij iemand laten langskomen bij mij op stal om t te repareren, omdat het voor mij zo'n gedoe zou zijn om die wagen weer bij hem langs te brengen.

Heb nu zelf een ontzettend fijne goede wagen die echt niet duur is geweest in verhouding. Hij zou voor me gaan zoeken en belde dezelfde avond nog dat er twee wagens binnen zouden komen binnen mijn eisen.

bora

Berichten: 1387
Geregistreerd: 30-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 22:44


Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Hoogte wagen? en de rest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 22:40

Moet nog een keer bij Kelders gaan kijken, weet hem te vinden, heeft mijn wagen voorzien van nieuwe lagers.
Alleen jouw wagen zou dan voor mijn zwarte te klein zijn als ik het zo zie.

bora

Berichten: 1387
Geregistreerd: 30-07-03

Re: Hoogte wagen? en de rest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 08:40

Er heeft hier ook een paard van 1.65m voor gelopen

Afbeelding

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Hoogte wagen? en de rest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:40

Die past er ook nog goed voor.

VanHuisUit

Berichten: 6678
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 15:52

Zou gewoon voor een compacte marathonwagen gaan heel goed zoeken op marktplaats dan moet je echt wel wat kunnen vinden voor een leuke prijs. Wel dan even wegbrengen naar wagenmaker voor beurtje (vaak is er toch iets met rem/lagers ed).

Die van mij vond ik op speurders. Oneigenlijk bod gedaan en warempel ik kreeg hem ook nog mee, inclusief mooi tuig van Ideal. Dus was direct weer helemaal klaar.

Mijn huidige wagen is een Glinkowski (volgens zeggen), is een met 23 inch wielen, stoel naar midden en zijkant verstelbaar. De rugleuningen achter kunnen eraf mocht ik woest marathon willen gaan doen.
Wagen weegt volgens mijn instructeur iets van 225 kg?

Hier kan ook prima een paard voor, met mijn pony van 1.44 ervoor ziet het er zo uit. Je ziet dat de leidsels nu wel op de kont liggen maar dat ligt ook aan mij ontspannen houding :7 als ik mijn handen netjes doe, liggen ze 'los'. Dit is een vrij compacte marathon wagen.
Afbeelding

Oja, bij beide wagens kan ik mijn benen prima kwijt (ik ben 1.78, met lange stelten).
(ik heb nog nergens een foto terwijl ik serieus aan het werk ben met deze combi }:0 )

Zit constructie bij die ik er dan op moet zetten om langboom aan vast te doen.

Mijn instructeur heeft zelf een Dekkers wagen met 23 inch wielen (oerdelijke zeer goede wagens) Dekkers heeft nog steeds wagens in de verkoop hoor. Maar daar hangt dan ook wel een degelijk prijskaartje aan :+ tweedehands zie je ze niet veel / zelden.
Hier zie je mijn E paardje (1.55) voor die wagen, je ziet leidsels van de kont. Dit is een grotere wagen, dat wil zeggen, hij is langer, niet zozeer hoger (scheelt maar 5 cm) met de wagen die achter de pony hangt).
Afbeelding
Maar mijn pony van 1.44 kon daar ook prima voor. Zo ook mijn paard van 1.75.
Afbeelding

Hoop dat je wat aan dit beeldmateriaal hebt!

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 23:08

Ben nu steeds internet aan het afspeuren, voor de wagen die ik echt mooi vind en die goed past en het juiste gewicht heeft.

Nog niet gevonden.

Had een hele mooie gezien bij de dealer, maar toen ik kwam kijken stond die net op geladen op een aanhanger voor een andere klant.
Eigenlijk maar goed ook, want hij was boven het budget :D

Dekkers ken ik, zit in de buurt van Zundert ergens op een weggetje achteraf.
(Ben daar ooit eens wezen kijken voordat ik mijn huidige wagen had en mijn Picasso leidsels komen daar vandaan).

Maisie

Berichten: 2936
Geregistreerd: 27-09-05
Woonplaats: zeeland

Re: Hoogte wagen? en de rest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 11:08

Dekkers heb ik ook gehad. Zou er nu niet weer 1 nemen. De wagens uit de nieuwe fabriek waren toch
duidelijk minder in kwaliteit.

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Hoogte wagen? en de rest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 14:09

Ik heb sinds anderhalf jaar ook een Dekkers en ben er best blij mee. Toch wel beter als de clever.

Cowgirl

Berichten: 23740
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 18:45

Ik heb een Clever Cob

http://www.youtube.com/watch?v=ZrRAwu2h ... NDCrmTp0Qg


Ik ben er wel blij mee. 2e hands gekocht gewicht zo rond de 225kg.
Mijn fjord is 1.47m

Over de weg vind ik hem goed rijden en ik vind de onafhankelijke bomen erg handig.
Nadeel vind ik de roestgevoeligheid, helemaal omdat hij buiten staat onder een zeiltje. Sommige plekken zijnn echt erg. Ik wil hem dan van het voorjaar ook even onder handen nemen.
Ook werkte mijn rem ineens niet meer. (moet nog steeds gemaakt worden maar heb geen vervoer)

Bij een eventuele volgende wagen zou ik kiezen voor luchtvering. En een andere stoel maar dit vind ik erg persoonlik gezien ik rugpatient ben en wel van vee steun houd. Voor de rest ben ik er nog steeds erg blij mee. Ik rijd alleen recreatief over de weg en zomers in de wei. Over hoe de wagen bevalt in de marathons kan ik dus niks zeggen.