liverpoolstang met tongboog

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ilovedartel

Berichten: 92
Geregistreerd: 20-07-12

liverpoolstang met tongboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 22:59

Hallo allemaal ik heb voor mijn pony een liverpoolstang met tongboog gekocht voor tijdens het mennen alleen hij gooit na een tijdje zijn tong over het bit nu heb ik van de gene van de winkel te horen gekregem dat dit bit vriendelijker is maae zo lijkt het me voor hem niet fijn heeft iemand misschien ervaring hiermee?

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 00:36

ED --> AR

VanHuisUit

Berichten: 6680
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 12:56

Met tongboog zouden ze juist minder snel de tong erover moeten kunnen gooien. Heb je het bit wel hoog genoeg hangen?

Of tongboog vriendelijker of niet is ligt helemaal aan bouw van de mond/kaken en dikte van de tong van het paard of de pony.

S_zanne

Berichten: 3201
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 13:02

VanHuisUit schreef:
Met tongboog zouden ze juist minder snel de tong erover moeten kunnen gooien. Heb je het bit wel hoog genoeg hangen?

Of tongboog vriendelijker of niet is ligt helemaal aan bouw van de mond/kaken en dikte van de tong van het paard of de pony.


En aan de hoogte van de tongboog. :)

Dit bijv,
Afbeelding
Kan imo voor geen enkel paard vriendelijk zijn.

Jeskim
Berichten: 2842
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: Paasloo

Re: liverpoolstang met tongboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 20:22

Dat is een tongpoort toch? Ik heb altijd begrepen dat een tongboog over de hele lengte loopt en een tongpoort dus zo in het midden zit.
Ervaring is dat elk paard anders reageert op een tongboog/tongpoort. De een vindt het fijn, een ander niet.

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 22:46

Een tongpoort werkt inderdaad zeer onvriendelijk in, omdat het in het verhemelte prikt. Een tongboog (een heel flauwe boog van bitring naar bitring) is wel vriendelijker, omdat het alleen op de zijkanten van de tong inwerkt en niet op de hele tong zelf. Als een paard de tong over het bit gooit, dan ervaart het duidelijk ongemak. Dit kan zijn omdat de menner onbewust te hard in de mond werkt, of omdat het bit niet als prettig wordt ervaren. Hoe oud is je pony? Misschien is hij aan het wisselen of heeft hij (nog) last van doppen. Dit kan ook meespelen namelijk. Adviezen over panty's om de tong wikkelen of extra sperriempjes bevestigen is een vorm van symptoombestrijden en daarmee haal je het probleem zelf niet weg.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 22:49

Shenavallie schreef:
Een tongpoort werkt inderdaad zeer onvriendelijk in, omdat het in het verhemelte prikt. Een tongboog (een heel flauwe boog van bitring naar bitring) is wel vriendelijker, omdat het alleen op de zijkanten van de tong inwerkt en niet op de hele tong zelf. Als een paard de tong over het bit gooit, dan ervaart het duidelijk ongemak. Dit kan zijn omdat de menner onbewust te hard in de mond werkt, of omdat het bit niet als prettig wordt ervaren. Hoe oud is je pony? Misschien is hij aan het wisselen of heeft hij (nog) last van doppen. Dit kan ook meespelen namelijk. Adviezen over panty's om de tong wikkelen of extra sperriempjes bevestigen is een vorm van symptoombestrijden en daarmee haal je het probleem zelf niet weg.


Je haalt de woorden uit mn mond :')

Ilovedartel

Berichten: 92
Geregistreerd: 20-07-12

Re: liverpoolstang met tongboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 23:44

ik heb er niet zon enorme boog in zitten volgens mij is ie 2 cm hoog hij is 14 ik denk niet dat hij nog wisselt dus mijn vermoeden is dat het gewoon in zijn gehemelte zit

VanHuisUit

Berichten: 6680
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 11:06

Of dus even checken hoe hoog het hangt.
Je hebt 1001 verschillende bitten dus het kan zijn dat dit net niet de juiste is. Je heb ook tongbogen en tongbogen. Bijv ook naar voren gebogen. Is nog vriendelijker.

Dit tongpoort is vast niet fijn nee :+

ilovemoney

Berichten: 725
Geregistreerd: 16-04-09
Woonplaats: Roelofarendsveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 11:08

De meningen over een stang met tongvrijheid is verdeeld, ik vind een stang met tongvrijheid minder vriendelijk omdat hij meer drukt op de lagen. bij een normale stang is de druk meer verdeeld over de tong en nu meer op de lagen wat heel gevoelig kan zijn. (dit wisselt ook per pony/paard)
Ik zou gewoon wat gaat spelen met andere stangen of bitjes bij jou pony, het wisselt echt per paard wat lekker bij hem zit. Mischien ken je nog iemand in de buurt die nog wat stangen heeft liggen die je mag lenen?

Ilovedartel

Berichten: 92
Geregistreerd: 20-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 12:55

bedankt voor alle informatie ik ga maar een normale stang proberen en kijken of dat beter zit

VanHuisUit

Berichten: 6680
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 15:04

Als je van bit wisselt moet je het wel een aantal keer (of 8, volgens bittenexpert Paul Versluys dan) de kans geven, pony moet er wellicht aan wennen.
Sommige pony's vinden druk op de lagen lastig, anderen op de tong, dat is inderdaad heel wisselend.
Ik weet ook niet hoe je de kinketting/strap bijv hebt. Een gaatje meer of minder kan een enorm verschil uitmaken.

Jeskim
Berichten: 2842
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: Paasloo

Re: liverpoolstang met tongboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 15:50

Hier ook wel eens een gehad die zijn tong onder een gewoon bit niet echt lekker kwijt kon. Tong over het bit gegooid en dan kon hij hem niet lekker meer terug krijgen. Leek net of hij gewoon te weinig ruimte had. Daar een bit in gedaan met een lichte tongpoort, dus niet zo'n hele hoge, maar dat werkte voor hem wel goed!

Ilovedartel

Berichten: 92
Geregistreerd: 20-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 18:25

ik heb nu een gewone stang en daar reageert ie goed op:)