grote beurt van de wagen bij autogarage?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

grote beurt van de wagen bij autogarage?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 03:00

In de FAQ kon ik mijn antwoord helaas niet vinden. Dus toch even een topic aangemaakt.

Mijn wagen die ik ondertussen al ander halfjaar heb (tweedehands), nog nooit iets vervangen heeft (sinds dat ik 'm heb, een idee wanneer voor het laatst daarvoor) wil (moet!) ik écht eens een keertje goed laten controleren/vervangen van dingen waar nodig. O.a. remblokjes, remolie etc. etc.

Aangezien vervoer een beetje problematisch is vroeg ik me af of dat je dit ook veilig kunt laten doen bij een autogarage? Ik weet niet in hoeverre deze materialen en technieken hiervan overeenkomen?

Alvast bedankt :)

Oreo

Berichten: 2037
Geregistreerd: 26-02-06

Re: grote beurt van de wagen bij autogarage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 03:56

Waarom bel je niet gewoon naar een garage in de buurt. Of heb je mensen in je omgeving die hun wagen regelmatig ergens laten checken?

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: grote beurt van de wagen bij autogarage?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 03:58

Omdat zij wel kunnen zeggen dat ze dat kunnen. Maar heb liever advies van 'ervaren' menners of dat wel of niet een strak plan is :+

Oreo

Berichten: 2037
Geregistreerd: 26-02-06

Re: grote beurt van de wagen bij autogarage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 04:30

Je wil toch weten of ze het kunnen qua materialen en technieken schrijf je? Anders zoek je contact met een menvereniging, de Noord Limburgse Aanspanning ofzo, die kunnen je vast adviseren in je regio. Als een bokker uit Drenthe zegt goede ervaringen te hebben met de plaatselijke autogarage heb je daar nog niks aan toch?

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: grote beurt van de wagen bij autogarage?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 05:17

Ik bedoel of de materialen en technieken van het vervangen van oa remolie remblokken etc. Bij auto's hetzelfde is als bij menwagens. En dan maakt t niet uit of iemand uit drente mij dat kan vertellen.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 09:40

Ja, dat kan, maar als je zelf een handige harry in huis hebt kun je ook de oude remblokjes meenemen naar een automaterialen-zaak (Heutz, Brezan etc.). Zij hebben een dik boek met tekeningen van de autoremblokjes en als jouw type precies op het malletje past, kun je ze gebruiken. Ik heb bijvoorbeeld VW onderdelen. Moesten iets geflexed worden, maar ze passen.
Remolie ("brakefluid" staat er geloof ik op de can) kun je daar ook halen.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: grote beurt van de wagen bij autogarage?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 10:12

Geen handige harry in huis helaas :+ Maar die dingen kunnen zij er dan toch onder vandaan halen? Of kan misschien zelf een paar remblokjes online kopen, zag er 'toevallig' een paar staan op de bokt markt (weet niet of die allemaal hetzelfde zijn?)

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: grote beurt van de wagen bij autogarage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 10:42

Remblokjes van een koets zijn niet allemaal hetzelfde. Ik had remblokjes die vergelijkbaar zijn met moterremblokken maar er zijn ook blokken die vergelijkbaar zijn met autoblokken (maar vaak de oudere types) Online bestellen is vaak geen probleem. Welk merk wagen heb je?
Ik heb ooit bij mijn autogarage mijn remvloeistof laten doen en de remleidingen laten ontluchten. Dat was echt enorm duur, ze kunnen vragen wat ze willen natuurlijk. Gelukkig konden we verder alles zelf

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: grote beurt van de wagen bij autogarage?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 10:47

Maar is het niet sowieso 'enorm' duur? Ik zag wat prijzen waar ik akelig van werd :')

Hij komt van cavalier af, maar het is naar mijn weten geen originele cavalier. Zij hebben 'm alleen doorverkocht.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: grote beurt van de wagen bij autogarage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 11:54

Maar verder merkloos dus.

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 11:58

Je zou hem kunnen brengen bij een auto garage, maar ik denk dat je je rot schrikt over het bedrag dat ze gaan rekenen. Is er niet een mannetje op marktplaats te vinden in de regio? een knutsellaar of een hobby-ist.
Je zou ook eens met je wagen langs kunnen gaan bij de garage om te vragen wat voor remblokjes erin zitten en ze dan alsnog zelf te bestellen bij de Brezan. Dat scheelt je een hoop poen!

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 11:59

Denk het? Er staat niks (meer) op die wielen, wat er op zat lijkt er af gehaald te zijn.

wat is normaal gesproken de prijs bij bedrijven die dat onderhouden?

nobje

Berichten: 1744
Geregistreerd: 08-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 23:26

Ik ben wel eens met mijn twee wielers naar de fietsenmakers gereden.
die ze dan vervolgens een APK tje gaf.
En dan kreeg ik ze lekker geolied en na gekeken terug.

Maar mijn marathon wagentje was op een gegeven moment toch
anders. Dus daar toch maar mee naar de koetsen meneer geweest.
Die hem daar piekfijn weer klaar heeft gemaakt.
Maar een handige persoon met 2 rechterhanden in huis scheelt wel heel veel :P

Belker

Berichten: 15300
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: grote beurt van de wagen bij autogarage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 11:57

Ik heb mijn maratonwagen bij de garage laten nakijken en d vastgelopen remklauwen laten vervangen. De beurt van de marathonwagen was duurder dan de normale beurt van onze mercedes. Dit was eens maar nooit meer.

EvaC

Berichten: 4446
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Overijssel

Re: grote beurt van de wagen bij autogarage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 12:06

Misschien is het een optie om naar een universele garage te gaan? Daar zijn de prijzen over het algemeen wat lager. Als je al weet wat er moet gebeuren kan je ook op carsom.nl een offertaanvraag doen, misschien wel even aangeven dat het om een menwagen gaat. De universele garages in jouw buurt die daarbij zijn aangesloten kunnen dan een offerte uitbrengen aan jou.

Wij zijn hier ook bij aangesloten en het werkt erg goed. Zo wordt het voor de consument ook een stuk transparanter wat een reparatie nou daadwerkelijk kost.

Belker

Berichten: 15300
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: grote beurt van de wagen bij autogarage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 12:16

Ik had een universele garage in de buurt. Rekening viel mij echt tegen.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: grote beurt van de wagen bij autogarage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 12:25

Je kan voor remmerij net zo goed inderdaad naar auto garage gaan techniek is exact hetzelfde, maar ik denk wel dat ze een leek inderdaad oplichten. Bedoel als ik hier lees dat ontluchten prijzig was, dan ben je wel beetje opgelicht XD

Ik zou het zelf doen, het is zo verschrikkelijk simpel allemaal.

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 12:28

Belker schreef:
Ik had een universele garage in de buurt. Rekening viel mij echt tegen.


De universele garages zijn vaak duurder als de gewone dealer! Heb toevallig een probleem met mijn auto op dit moment met de reminrichting. Bij de Kwikfit kreeg ik een offerte van bijna 400 euro. Bij de Fiat dealer rekenen ze 270 euro voor precies het zelfde!
Nou je mag 3x raden waar ik mijn auto laat fixen...

EvaC

Berichten: 4446
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Overijssel

Re: grote beurt van de wagen bij autogarage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 12:49

Wow! Dat is inderdaad wel een heel groot verschil! Het is in deze branche natuurlijk ook heel makkelijk om iemand op te lichten. Ik heb zelf ook nul verstand van auto's en de techniek erachter, maar ik weet wel dat bijvoorbeeld remmen gangbaar maken (dwz: blokken/schijven blijven erop, maar worden wel gecontroleerd en losgemaakt) en ontluchten bij ons gewoon onderdeel van de service is.

Maar goed, dit is een beetje off topic.

uryanne
Berichten: 1026
Geregistreerd: 08-10-06

Re: grote beurt van de wagen bij autogarage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 13:06

Ts (en de rest), vraagje... Waarom laten jullie de remmen onderhouden? Als de rem het niet meer doet, akkoord! Maar als de rem het gewoon doet en het potje remolie zit gewoon vol (een kan niet zonder ander trouwens ;) ) waarom dan hoge kosten maken? Als je met een auto met 130 over de snelweg gaat, ja dan wil ik ook goed kunnen remmen, maar zelfs dan hoef je niet 3x per jaar de remmerij te laten controleren...

Ik wil geen mensen het brood voor de mond 'wegkapen', maar onnodig hoge kosten maken :n
Heb zelf ook weleens remmen vervangen (nieuwe 'cupjes' en olie) en dus ook 'ontluchten'. Dat is inderdaad een arbeidsintensief klusje. Begrijp dat een garage wel duur zal zijn.

Pas trouwens op met remolie. Vreselijk agressief spul. Niet op de lak laten komen want dat gaat bladderen!

welsh4span

Berichten: 58
Geregistreerd: 24-10-12
Woonplaats: eerbeek

Re: grote beurt van de wagen bij autogarage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 22:54

elke autogarage zal de remmen moeten kunnen onderhouden of vervangen van een menwagen.
maar een onderhoudsbeurt is als je het goed wil doen wel wat meer dan alleen remmen nakijken.
denk ook aan het controleren-doorsmeren-afstellen van wiellagers en draaikrans, controle van bevestiging lamoen of disselboom en zweng(en), div. bouten controleren-vastdraaien of vervangen,............

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:23

uryanne schreef:
Ts (en de rest), vraagje... Waarom laten jullie de remmen onderhouden? Als de rem het niet meer doet, akkoord! Maar als de rem het gewoon doet en het potje remolie zit gewoon vol (een kan niet zonder ander trouwens ;) ) waarom dan hoge kosten maken? Als je met een auto met 130 over de snelweg gaat, ja dan wil ik ook goed kunnen remmen, maar zelfs dan hoef je niet 3x per jaar de remmerij te laten controleren...

Ik wil geen mensen het brood voor de mond 'wegkapen', maar onnodig hoge kosten maken :n
Heb zelf ook weleens remmen vervangen (nieuwe 'cupjes' en olie) en dus ook 'ontluchten'. Dat is inderdaad een arbeidsintensief klusje. Begrijp dat een garage wel duur zal zijn.

Pas trouwens op met remolie. Vreselijk agressief spul. Niet op de lak laten komen want dat gaat bladderen!



Remmen controleren is meer als het bijvullen van de olie, Remblokken slijten. Als je staal op staal gaat remmen, gaan je remschijven kapot.. en dat is een ongeloofelijk duur grapje!
Bel gewoon eens rond naar verschillende garage's en vraag wat ze eventueel voor je kunnen betekenen en wat ze ongeveer zullen rekenen aan kosten.

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:41

Mijn wagens zijn in onderhoud bij een automonteur. Jaarlijkse onderhoudsbeurt kost me 25 euro, geen gekke dingen verder. Maar vind dit nette prijs. Was ik voorheen dubbele kwijt bij de leverancier.

veenmosveen
Berichten: 93
Geregistreerd: 22-06-11
Woonplaats: oosthoven

Re: grote beurt van de wagen bij autogarage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 09:35

voor het vervangen van remblokken , het controleren van remvloeistof , nakijken van speling op de wielen kan je zeker terecht in een garage . Die mensen hebben meer dan kennis genoeg in huis om dit op te knappen . Een andere optie (als er die is in de buurt ) is te gaan bij een onderhoudspunt van landbouwmateriaal , dus bij iemand die landbouwtraktoren e. d. onderhoud . Deze mensen kunnen dit ook zeker doen met de nodige kennis van zaken .