Stropstrengen geschikt maken voor panieksluitingen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
shetlandfan
Berichten: 2354
Geregistreerd: 10-10-05
Woonplaats: Ergens in NL.

Stropstrengen geschikt maken voor panieksluitingen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 14:13

Ik had sinds gister een nieuw marathonwagentje en de zweng heeft alleen gaatjes erin zitten voor panieksluitingen en is niet geschikt voor de stropstrengen van mijn Ideal tuig.
Nu wil ik deze dus verbouwen zodat ik wel panieksluitingen kan gebruiken.
Ik ben bekend met de optie om een strengbus te gebruiken maar dat wil ik niet, dat wordt me te zwaar geheel.
Nu las ik op Bokt ook de optie om die gebogen vierkante ring aan het einde van de strengen eraf te zagen en te vervangen voor een andere haak waar je dan de panieksluitingen kan doen. Alleen alle plaatjes doen het niet meer in die oude topics en wordt nergens naam genoemd hoe die haak heet. :+

Wat voor haak moet ik dus hebben als vervanging als ik de vierkante ring van mijn stropstrengen eraf wil zagen zodat ik panieksluitingen kan gebruiken?
En heb je die haken in diverse maten? Want mijn strengen zijn ong. 28mm breed en dus lang niet breed als strengen bij grote maten tuigen.

En welke maat panieksluitingen heb ik nodig? Het betreft een enkelspan shetlander voor een marathonwagentje
Is de kleinste maat zoals deze voldoende? http://www.maasduinenservice.nl/snelsluiting_s

Jenkins

Berichten: 3558
Geregistreerd: 27-02-07
Woonplaats: Koedijk

Re: Stropstrengen geschikt maken voor panieksluitingen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 14:16

Ik heb al jaren de panieksluiting aan die vierkanten ring van mjin stropstrengen, dan kan dus ook.

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 14:22

Het kan wel zoals Jenkins zegt, maar omdat je panietsluiting naar een van de hoeken schuifd komt er in de tegenovergestelde hoek meer kracht te staan op het leer. Omdat hij hem als het ware scheef trekt.
Je zou in het meest ideale geval dus streng bussen moeten gebruiken, maar die wil je niet. (En je hebt groot gelijk want ze wegen als dieplood)
Je zou andere strengen moeten kopen of je huidige strengen laten aanpassen bij een tuigmaker. Dus laten uitrusten met een D-ring...
Denk dat het voor de kosten weinig uitmaakt welke van de twee opties je kiest.

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 15:28

Bedoel je dit?

Afbeelding

shetlandfan
Berichten: 2354
Geregistreerd: 10-10-05
Woonplaats: Ergens in NL.

Re: Stropstrengen geschikt maken voor panieksluitingen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 19:13

Nee, dat is niet wat ik bedoel.

Strengbussen vind ik niet ideaal vanwege het gewicht, veels te zwaar geheel.
En panieksluitingen direct aan de vierkante ogen lijkt me niet geschikt, daar zijn ze niet voor gemaakt.

Anders wordt het toch maar eens aan tuigenmaker vragen, of nieuwe strengen met d-ring kopen. Al gehoopt op een goedkopere oplossing, nieuwe Ideal strengen zijn zo weer 88 Euro...

megaspan
Berichten: 220
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Stropstrengen geschikt maken voor panieksluitingen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 19:27

Ik denk dat je de karabijnhaak bedoeld.
Op demenner.nl staan foto's van de haak onder de panieksluitingen. Krijg de link hier niet sorry

shetlandfan
Berichten: 2354
Geregistreerd: 10-10-05
Woonplaats: Ergens in NL.

Re: Stropstrengen geschikt maken voor panieksluitingen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 22:52


Jenkins

Berichten: 3558
Geregistreerd: 27-02-07
Woonplaats: Koedijk

Re: Stropstrengen geschikt maken voor panieksluitingen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 23:12

Bij mij zijn het trouwens ringen aan het einde van mijn strengen, dus wel anders dan met een vierkant.

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 01:50


MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: Stropstrengen geschikt maken voor panieksluitingen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 09:47

Die marathonogen die van je link heb ik ook op mijn tuig van mn mini gezet. :j 4kante ringetjes eraf gezaagd, en deze erop gezet. Ideaal en gaat al een goede tijd mee. Werkt top. :j

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: Stropstrengen geschikt maken voor panieksluitingen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 10:22

Wij gebruiken ook die karabijnhaken bij onze shets, die vierkante ringen hebben we er afgehaald, net zoals MelanieB en deze eraan gezet. Wel even eraan denken dat het stangetje goed aangedraaid zit. Bij ons viel er namelijk een uit bij het trainen, dat is een rare gewaarwording, opeens de streng zomaar los.
Volgens ons hadden we hem goed vastgedraaid, maar we controleren nu dus even vaker.
Gelukkig hebben we een brave pony.
Er zijn twee maten van, dus wel de kleinste nemen, met de panieksluitingen ook, maar er wel even op letten dat je niet perongeluk de panieksluitingen voor de broek besteld/koopt. Bij de Divoza hadden ze ze namelijk ook door elkaar gehaald, wilden ze de panieksluitingen voor de broek verkopen als gewone kleine panieksluitingen.

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 10:31

Je zou een dotje LOCtite op het schroefdraad kunnen aanbregen, geeft nog geen 100% garantie dat het niet losraakt, maar het zit dan als een huis vast.

shetlandfan
Berichten: 2354
Geregistreerd: 10-10-05
Woonplaats: Ergens in NL.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 23:07

Super, dan heb ik in ieder geval straks de goede haken. +:)+

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Stropstrengen geschikt maken voor panieksluitingen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 18:13

Ik heb bij de Welkoop grote ringen gehaald waar de strop doorheen past. Aan deze ring maak ik de veiligheidssluiting vast. Ik zal straks een foto maken. Voordeel hiervan is dat je het tuig ook nog via de strop kunt gebruiken.