Kleding voorlezer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Kleding voorlezer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 19:53

Daar ben ik weer met een vraag.

Wat doen jullie voorlezers aan tijdens een menproef dressuur? Ik begrijp uit het reglement dat hij/zij een hoofddeksel en handschoenen aan moet. Maar wat is dan verstandig aan te doen als broek, schoenen en bovenkleding voor de groom?

Ik men zelf in een blauw jasje, blauwe broek, blauwe handschoenen, witte blouse, blauw/witte cap, zwart schootkleed en zwarte zweep. De wagen is blauw met zilver, het tuig is zwart met blauw en de onderlegger is blauw.

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Kleding voorlezer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:09

Zit je voorlezer op de kar of staat hij naast de ring? Naast de ring zou ik gewoon cap, gewone broek, jasje en simpele handschoenen aandoen. Als hij op de wagen zit is het wel mooi om in stijl te gaan

Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Re: Kleding voorlezer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 20:10

Hij staat ernaast met lezen.

Wat voor broek is dan verstandig?

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Kleding voorlezer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:13

Gewoon normaal. Maakt niet zoveel uit

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:45

Dit staat er in de reglementen:

Citaat:
Artikel 407 - Kleding
KLEDING
Voor deelnemers en grooms is correcte kleding is verplicht zowel tijdens het losrijden als tijdens de wedstrijd. Deze regel is ook van toepassing op de voorlezer van de deelnemer.
Een deelnemers en grooms dienen als volgt gekleed te zijn:
– Heren: kostuum of combinatie - bijpassende (bol)hoed of veiligheidshelm, schootskleed en handschoenen.
– Dames: kostuum, combinatie of rok - hoed of veiligheidshelm, schootskleed en handschoenen.
Voor zowel deelnemers als grooms is eveneens het verenigingstenue toegestaan.
Bij vaardigheidswedstrijden is voor zowel de deelnemer als de groom een veiligheidshelm (EN 1384) tijdens de proef verplicht.

Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Re: Kleding voorlezer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 22:02

Dat heb ik ook gelezen maar ik neem aan dat een lezer aan de kant geen schootkleed aan moet en strak in het pak moet?

Wij zaten nu meer te denken aan een spijkerbroek met zwarte schoenen, zwarte handschoenen, dezelfde kleur cap die ik ook heb, net vest in blauw wit wat bij onze kleuren past.

tallechie

Berichten: 2177
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Nieuw Roden

Re: Kleding voorlezer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:04

Als de jury je kan zien moet de voorlezer een nette broek aan. hier valt een spijker broek niet onder. De voorlezer hoeft geen schootkleed voor. Wel handschoenen en hoed of cap

Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 22:05

En op de nette broek kan dan wel een blauw wit vest?

Of een pantalon met wit overhemd maar de cap is sportief en dat lijkt me wel vaag staan.
Laatst bijgewerkt door Barney1978 op 15-12-13 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

tallechie

Berichten: 2177
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Nieuw Roden

Re: Kleding voorlezer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:07

Het meest zie je de mannen toch strak in pak. Ik zou toch echt een blouche met colbert doen en strop das

Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Re: Kleding voorlezer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 22:08

Oké dat hebben we wel maar die combi met cap lijkt me wel erg grappig zo niet erg apart staan.

Lizzzzz

Berichten: 1441
Geregistreerd: 24-08-05
Woonplaats: allebei ergens in Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:09

Dat denk ik niet, dus ook een net jasje lijkt me

Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Re: Kleding voorlezer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 22:10

Ik zeg het net tegen mijn man en die moest erg lachen. Vooral de combi van net pak met cap op :)

Maar pak hebben we, zelf ook in het blauw wat netjes bij mij staat. Dat wordt nog wat zeg, ik zie hem al staan.

tallechie

Berichten: 2177
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Nieuw Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:11

De meesten rijden in de dressuur nog met hoed en dus de voorlezer ook. mijn voorlezer heeft een pak aan met cap. Cap is maar voor paar minuten. Voorlezer kan zijn cap opzetten als je de ring in moet

Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 22:13

tallechie schreef:
De meesten rijden in de dressuur nog met hoed en dus de voorlezer ook. mijn voorlezer heeft een pak aan met cap. Cap is maar voor paar minuten. Voorlezer kan zijn cap opzetten als je de ring in moet


Dat lijkt me een goed idee, de combinatie is wel komisch.
Maar hoeden passen niet bij ons en ik wil echt niet zonder cap mennen, daar voel ik me onveilig bij. Daarnaast hebben we een sportieve wagen en dat matcht niet.

Dan gaan we gewoon voor het pak met cap.

tallechie

Berichten: 2177
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Nieuw Roden

Re: Kleding voorlezer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:15

Je moet er wat voor over hebben :)

Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Re: Kleding voorlezer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 22:16

Haha, nou inderdaad zeg dat wel :)

Maar nu ik toch bezig ben, dragen jullie een blouse zonder of met sjaaltje of iets van een plastron ofzo?

tallechie

Berichten: 2177
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Nieuw Roden

Re: Kleding voorlezer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:18

Zelf rijd ik met sjaal in de winter. In de zomer rijd ik alleen met een corsage op mijn colbert

Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Re: Kleding voorlezer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 22:19

O dat is ook een slim idee van die corsage. Maar dan ga ik nog even een net sjaaltje zoeken want vindt het nu wat kaal in mijn nek.

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Kleding voorlezer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:26

Wij hadden toevallig laatst die discussie met een oud jurylid. Tijdens die wedstrijd hadden een aantal voorlezers namelijk geen cap/hoed/hoofddeksel op en ook geen handschoenen. Wij vroegen hoe dit nou eigenlijk zat en hij gaf aan dat hij het helemaal niet nodig vond als de voorlezer aan de kant staat, bij dressuur onder de man hoeft het immers ook niet.
Het staat in het reglement, daar heb je je aan te houden vind ik maar kennelijk weegt de ene jury er zwaarder aan als de ander.

Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Re: Kleding voorlezer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 22:30

Dat is nou precies hetgeen me zo onzeker maakt.

Maar ik vind inderdaad ook dat het reglement gevolgd moet worden, waarom staat het anders aangegeven. Ik probeer het dus zo goed mogelijk op te volgen maar soms is het wat lastig door te hebben wat nu het handigste is om aan te trekken.

tallechie

Berichten: 2177
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Nieuw Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:30

Hier ook al vaker discussies gehad. De ene geeft wel punten aftrek en de ander niet.

Hier is ook één. Voorlezer staat aan de kant maar die heeft dan geen hoed en geen handschoenen aan. Jury heeft toen aangegeven je doet alles als voorlezer of helemaal niets.


Maar zelf vind ik dat je met een sport te maken hebt. Je dient de reglementen na te leven. Zelf wil ik alles voor elkaar hebben. Je wilt jezelf toch goed presenteren

Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Re: Kleding voorlezer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 22:32

Inderdaad dat vindt ik ook. Zeggen andere deelnemers daar wel eens iets over als jullie wel nette voorlezers hebben en zij hebben sommige voorschriften niet nageleefd?

tallechie

Berichten: 2177
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Nieuw Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:33

Wilde nog wat toevoegen maar lukt me niet in de vorige post (zit op mobiel)

Bij ons worden er door een aantal jury leden echt naar gekeken en krijg je dus strafpunten. Ik zou dat zonde vinden van de punten. het is een kleine moeite om je je aan de voorschriften te houden. Wat mij betreft.mogen ze er ook strenger op toe zien.

tallechie

Berichten: 2177
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Nieuw Roden

Re: Kleding voorlezer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:35

Ik vind dat de taak van de jury. ik zal,zelf een deelnemer er niet op aanspreken

Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 22:36

Dat zou inderdaad super zonde zijn, vandaar dat ik alles nalees en vraag bij onzekerheid.

Dressuur heeft toch ook met etiquette te maken en dit maakt het ook dat het een net geheel is. Bij een andere sport moet je ook bepaalde voorschriften naleven.

Ik vind het alleen wel jammer dat de naleving en beoordeling kan verschillen ondanks dat het officieel beschreven staat.