Wat naast mennen in het bos?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Wat naast mennen in het bos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 20:59

Nu blijkt dat ik een hele andere pony heb voor de koets als onder het zadel (looplustig en echt willen werken, ik wist niet wat ik zag, zo ken ik hem helemaal niet :') ) en dit wel te rijmen is met het laatste DA bezoek heb ik besloten om er niet meer op te rijden. Wil me dus helemaal gaan richten op het mennen, daarmee maak ik hem gelukkig.

Maarja, ik kan niet elke dag de koets erachter hangen, zeker nu in deze periode niet .. Vroeg donker, slecht weer, koud, .. En hij moet toch in beweging blijven. Dus dan kunnen we longeren, en eens met de lange lijnen in de piste werken. Maar verder?

Dus ik vroeg me af wat jullie doen met jullie paarden die niet onder het zadel lopen.
Hoe vaak mennen jullie? En wat doen jullie daarnaast? Mennen jullie ook in de piste? Is dat niet heel zwaar om constant door dat zand te moeten trekken?

Ik kan dus wel eens longeren, en eens lange lijnen, kan natuurlijk wel eens wat inbouwen zoals balkjes lopen of kleine huppeltjes maken, eens door een slalom met de lange lijnen en dat soort dingen. Maar verder reikt mijn fantasie niet, en ik vraag me af of dat wel voldoende is voor hem .. Misschien wel hoor, misschien wil die wel gewoon die dingen doen en niet teveel andere dingen .. Maar vraag me dus af wat eventueel een leuk schema kan zijn, hoe andere menners dit doen :)

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Wat naast mennen in het bos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 21:12

Dressuur in de bak, werken aan de dubbele longe(ook echt dressuurmatig), dressuur aan de lange teugel.

Ik heb geen bak, maar train op het weiland, dus dan is de bodem niet te zwaar. Op wedstrijd (zeker tijdens het indoor seizoen) rij je vaak op zand, dus zorg ik voor een niet al te zware wagen passend bij de pony.

Ik kom weinig op de weg(en al helemaal niet in het bos helaas), maar mijn pony's doen toch afwisselend werk genoeg :j.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Wat naast mennen in het bos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 21:16

Ik rij in de winter, doordeweeks, in de bak (avond uren) met mijn wagen. Onze bak is niet zwaar en ik heb redelijk lichte wagen. Maar het is wel korter dan dat ik de weg op ga, zwaardere oefeningen ook.
In het weekend het bos in (zomers 's avonds ook :P )

Anders longeer ik hem, met eventueel balkjes of sprongetje, of lange lijnen inderdaad.

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Re: Wat naast mennen in het bos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 21:19

Ik rij in de bak en in het weekend overdag eventueel op de weg. Ik ga niet met de wagen op de weg in de schemer. Daar rijden ze te hard voor hier.

Je kan inderdaad longeren, lange teugel werk doen, dubbele longe, balkjes, aan de hand parcoursje doen, etc.

Anoniem

Re: Wat naast mennen in het bos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 21:24

Dank jullie :)
Ik heb steeds maar in mijn hoofd dat ik elke dag (keer) iets anders moet doen om genoeg afwisseling te houden .. En als je dan enkel longeren & lange lijnen doet (en dan in het weekend eens het bos in) dan zit je al snel aan 2x per week die dingen .. Misschien moet ik het gewoon eens een tijdje proberen, misschien vindt hij het helemaal niet saai en denk ik dat maar gewoon :+

De piste ga ik dan ook eens kijken om te proberen, denk niet dat hij daar echt problemen mee gaat hebben, qua trekken toch niet .. mentaal misschien wel want in de piste zie je steeds hetzelfde :P Zondag hebben we zo'n lang stuk door zo'n zware modder gereden dat ik echt dacht dat hij ermee zou kappen, maar hij bleef gewoon stug doortrekken en leek er eigenlijk weinig problemen mee te hebben (zelfs toen hij ineens van spoor veranderde en dit niet zo'n handige gebeurtenis was trok hij gewoon weer verder, terwijl ik echt dacht dat hij op zo'n punt zou opgeven en niks meer zou doen). Dus dan moet een piste ook wel te doen zijn, niet? :+ Zou wel fijn zijn als ik dat nog een keertje per week kan inbouwen :j

jowien
Berichten: 977
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 21:32

Fietsen met paard aan de hand? Als ie goed is op stemcommando's en niet bang van rammelende fietsen kun je dat proberen.
Of gewoon wandelen aan de hand.
Los laten springen, kan ook bv aan het eind van iets anders?

Anoniem

Re: Wat naast mennen in het bos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 21:38

Wandelen aan de hand is inderdaad ook iets wat ik regelmatig wil doen :j Maar dat kan nu ook weer wat minder, probeer wel de goede dagen eruit te halen en daarvan te profiteren :j Daarnaast heb ik gelukkig een binnenbak :Y)

Los springen doen we ook wel eens, maar denk dat elke week wat veel wordt, weet niet juist wat dat met zijn rug doet, al lijkt hij het wel graag te doen .. Ga het eens bekijken :j

Fietsen zou een optie kunnen zijn, maar heb geen fiets :+ Verder vrees ik dat het toch vrij gevaarlijk wordt, hij luistert op zich wel super naar de stemcommando's (handig voor de koets :Y) ) maar durft nogal eens grasduiken .. Daar werken we wel aan (door het wandelen aan de hand) maar heeft toch nog veel oefening nodig .. Blijf dus liever zelf op de grond staan :+

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 21:44

Ik men met shetlanders dus rijden kan niet.
Ik train ze in de winter 2 keer per week. Ik ga altijd het bos in.
In de zomer train ik 3 keer per week en rijden we menritten in het weekend van 30-35 km.
Ik ga ook regelmatig met ze langs de fiets. Gaat prima. Af en toe longeren of de rijbak slepen voor de afwisseling.

VanHuisUit

Berichten: 6679
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 21:44

Stel dat je dressuur rijdt onder het zadel train je toch ook wel vaak 3x per week (minimaal) in de bak als je iets wilt opbouwen, dat is ook drie keer per week hetzelfde, maar het ligt er net aan hoe je traint, of je paard het ervaart als het zelfde natuurlijk. Je kunt het zo afwisselend maken als je wilt.
Datzelfde geldt voor mennen.
En dat geldt ook voor mennen 'buiten'. Veel overgangen maken, stelling links/rechts nemen, verkorten/versnellen, kan ook allemaal met buiten rijden.
Met mijn pony (D maat) men ik 1 a 2x per week in de bak (nu hebben wij een mega bak van 60x60 met goede ondergrond voor mennen), maar in de bak staan ook tonnen opgesteld, waar je beetje doorheen kunt crossen af en toe, geeft ook wel weer andere dimensie aan het geheel (je zou bijv pionnetjes kunnen doen).
Dan 1x per week als ik een groom heb door het bos/over de weg, 1x per week zo ongeveer onder het zadel, dat zijn altijd buitenritten en 1x per week longeren aan de pessoa of dubbele longe. Dus 4 a 5 x per week is ze actief bezig.
En je kunt natuurljk altijd wandelen, fietsen en lange lijnen werk, grondwerk/freestyle. Dat doen we ook allemaal zo af en toe tussendoor :7
Plus bijv iets als vrijheidsdressuur, maar dat is totaal niet mijn ding :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 21:50

Dank jullie.

Het buiten-gedeelte heb ik niet zo'n schrik voor, dat zou hij elke dag wel willen doen denk ik .. Maar dat is praktisch gezien niet altijd mogelijk en hij moet wel in beweging blijven, dus ben nu beetje zoekende naar een goed schema :)

Mennen jullie gewoon alleen als jullie in de piste gaan? Of heb je dan ook altijd iemand "bij de hand"?
Inderdaad kan het in de piste ook leuker gemaakt worden door pionnen en dergelijke :j

Ben ook bezig (geweest, al jaren) met grondwerk en vrijheidsdressuur en dergelijke, maar ik weet niet .. hij lijkt het niet meer zo interessant te vinden .. Volgens mij wil die echt wel aan het werk, gek genoeg :')

_Marjola

Berichten: 760
Geregistreerd: 08-07-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 21:55

Ik train eigenlijk altijd in een rijbak. Vind de weg waar we aan wonen namelijk te smal en te druk met groot verkeer (loonbedrijf een paar huizen verderop) om de weg uit te gaan. Dus zou trainen in het zand niet te zwaar noemen. Wel zorg ik altijd dat de bak van te voren gesleept is zodat de wagen goed rolt (en dan zit ik zelf ook niet zo te hobbelen). Aan je foto's te zien heb je geen ukkie er voorstaan, dus ik denk dat in de bak trainen geen probleem is. Nu wel rustig opbouwen met stap etc. aangezien de conditie wat minder is.

Ik rijd wel aardig wat wedstrijden, dus wissel conditietraining af met flink dressuurmatig werken voor de wagen. Daarnaast zet ik om de zoveel tijd vaardigheidspionnen in de bak. De ene keer in de vorm van 5 poortjes (op de officiƫle vaardigheid afstand van spoorbreedte+20cm), de andere keer als een maas o.i.d. zoals een marathonhindernis (afstand 3m). Daar wordt mijn pony heel blij van. Zomers rijd ik eigenlijk alleen maar voor de wagen, in de winter (vanwege de kans op een natte bak) ook longeerwerk. Als ik 'm echt aan het werk wil zetten dubbele longe, voor uitlaten enkele longe. En dit eigenlijk minstens 5 dagen in de week, maar stiekem ben ik iedere dag wel bezig. Mijn ritjes duren dan ook maar max. 45min en in de winter train ik net aan 35min vanwege de conditie en de koud (hij moet ook weer niet te nat worden nu).

Ik denk dat je hier wel een mooie combi mee kan maken. In het weekend zou je buitenritjes kunnen blijven doen, omdat je dan (waarschijnlijk) overdag vrij bent. :)

Mazzel dat je een binnenbak hebt trouwens. Die wil ik ook wel :+

Edit: ik heb eigenlijk altijd hulp met inspannen. Diegene gaat tijdens het rijden wel een aan de loop (stallen mesten ofzo), maar nooit echt buiten gehoor afstand. Sommige mensen spannen wel helemaal alleen in, maar dat vind ik net iets teveel van het goede bij mijn pony (veiligheid boven alles).

Veel menplezier in ieder geval! :D

Anoniem

Re: Wat naast mennen in het bos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 22:04

Dank je :)

Ik ga dan toch eens die piste proberen, moest ie daar wel willen trekken (en niet zoals onder het zadel :P ) dan kunnen we daar ook heel wat mee natuurlijk .. Zou het zelf wel leuk vinden, moet zelf nog veel leren en dan is in een piste toch net wat fijner dan buiten in het bos, gewoon voor mijn persoonlijk gevoel :+ (al ken ik de pony wel door & door en reageert die zelfs op mijn gedachten, dus dat zit wel goed ;) ).

VanHuisUit

Berichten: 6679
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 22:08

Of in de bak mennen te zwaar is ligt helemaal aan de bak, je wagen en je pony. Kan ik zo niets van zeggen zo op bokt. Ik hou er niet van als het zo zwaar is, gaan ze zo van 'sjouwen' kun je bijna niet dressuurmatig echt lekker rijden.

Als ik in de bak men, men ik altijd zonder iemand er direct bij (dwz op de wagen). Maar altijd telefoon op zak en er is altijd iemand vlak in de buurt / om het huis/ op het erf. En dat doe je natuurlijk niet als ze net beleerd zijn maar na verloop van tijd durf je het dan wel aan (is zo ook niet echt iets over te zeggen, ligt er net aan hoe het gaat).

Ik span alleen in / uit, gaat prima. Maar moeten ze wel even leren natuurlijk. Handigste is een vaste plek te nemen voor zowel in- als uitspannen, hebben ze het zo door.

Anoniem

Re: Wat naast mennen in het bos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 22:17

De piste ga ik inderdaad gewoon eens moeten proberen :j Kan daarna wel zeggen of het een optie is of niet :+

Pony is in theorie pas beleerd (heeft er nu 4x voor gestaan) maar loopt ervoor alsof die al heel zijn leven niks anders doet. Hij is al wat ouder (17) en ken hem al 7 jaar, ook altijd veel bezig geweest met grondwerk en lange lijnen en dergelijke.. Dus hoe je dat dan moet bekijken weet ik niet goed :+

Op zich loopt er op stal altijd wel iemand rond, dus echt alleen ben je nooit (en moest dat wel eens zijn zal ik die dag wel wat anders doen ;) ). Alleen niet altijd iemand die ook iets van mennen kent, weet niet of dat nog wat uitmaakt? (degene die er wel wat van kent en ook met de koets meegaat het bos in is een hele hardwerkende mens, dus vandaar dat er weinig mogelijkheden zijn op dat gebied, zeker nu in de winter).

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Wat naast mennen in het bos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 22:44

Det loopt een keer of 3 per week voor de wagen. 2 dagen word ze gelongeerd. Woensdag is ze vrij. En dan nog wat lange teugel werk of spelen. Ik hou mijn bak hard en nat, dan rolt de wagen het fijnst. Ik men bijna altijd alleen en ga ook rustig de weg uit. Wel inderdaad mobiel bij me. Maar op de route die ik rijd kent nagenoeg iedereen mij wel en door buren word er gewoon rekening met elkaar gehouden. Maar niet buitenrijden pfff, dan is er voor mij geen lol aan zeg. Die stomme rijbak brrr, ik rijd in de zomer ook eigenlijk altijd in de wei, meer ruimte. Maar dat gaat niet in de winter hier.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 00:30

Natural horsemanship, ook nog een mogelijkheid. Best geinig als je goede instructie kunt vinden.
Verder wandel ik altijd graag op maandagochtend. Dan heb ik te weinig tijd om te koetsen of rijden, dus maak ik de paddock schoon en wandel een uurtje (en klets ik tegen mijn paard 8)7 ).

Lizzzzz

Berichten: 1441
Geregistreerd: 24-08-05
Woonplaats: allebei ergens in Alkmaar

Re: Wat naast mennen in het bos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 10:36

Mijn jonge pony van 3,5 jaar en 118cm hoog, loopt ongeveer 3x per week voor de wagen, waarvan 1x les in de rijbaan en ik probeer haar nog 1x per week te longeren.. Dit schommelt nog wel eens, want meestal ben ik 1x per week vrij, dus dan loopt ze 1 les en 1 rondje buiten..
Voor de rest staat ze lekker in de paddock of in de wei met haar vriendjes.

Anoniem

Re: Wat naast mennen in het bos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:03

De piste wordt elke dag gesleept, dus dat zit wel goed. Wordt alleen elke dag voor de lessen gedaan en daarna is de bak meestal bezet met rijdende mensen (lessen beginnen vanaf 16u) .. Dus als ik met de koets wat kan doen zal het voor de lessen zijn, en dus in een ongesleepte bak, maar aangezien die elke dag gesleept wordt zal dat wel meevallen denk ik .. Het is niet dat er 100 paarden in gelopen hebben ;)

NH ben ik al een aantal jaren mee bezig, en heeft zeker ook veel goeds gebracht. Zonder waren we nooit zo ver gekomen als nu, en nooit zo ingespeeld geraakt op elkaar. Maar de laatste tijd lijkt het niet zo meer te werken .. De rustige dingen vindt hij niet interessant meer (veel te saai denk ik) en als ik meer afwisseling en actie van hem vraag wordt hij boos .. Dus ben daarin nog even zoekende, ben de balans een beetje kwijt :+ Momenteel lijkt hij het meeste te vinden aan gewoon "no-nonsense" werken .. zelfs het simpele, saaie longeren lijkt hij te verkiezen boven de NH manier zeg maar (circling met afwisseling en obstakels).. Het blijft een gekke pony :+

VanHuisUit

Berichten: 6679
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 23:47

MIsschien ben je zelf ook wel even poosje klaar met NH :) pakken ze zo van je over.

Ik vind zelf lange lijnen, dus het echte lange lijnen, incl draf en verzameling, echt dressuren dus wel een heel mooi alternatief voor dressuur met de wagen erachter.

Lizzzzz

Berichten: 1441
Geregistreerd: 24-08-05
Woonplaats: allebei ergens in Alkmaar

Re: Wat naast mennen in het bos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 00:46

Ah, tja.. onze bak is anders veel te 'fluffy' voor haar ;-) Zelfs als er 1 of 2 voor haar erin hebben gereden..

Anoniem

Re: Wat naast mennen in het bos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 17:57

@ VanHuisUit : wie weet ... Denk niet zozeer dat het "klaar zijn met NH" is, maar wel dat ik teveel ga nadenken en teveel met details bezig zijn .. Terwijl als ik gewoon werk, dan gebruik ik zeker ook de NH-technieken (doe ik ondertussen automatisch) en dan werkt hij wel goed mee .. Dus moet gewoon wat meer gaan doen, en iets minder denken :Y)

Wil inderdaad kijken of ik in de piste met de lange lijnen ook wat dressuurmatige dingen kan meepikken :j Maar dat is echt kijken wat hij nog kan & wil, want met zijn rug moet ik niet teveel meer verwachten.. Is dus beetje moeilijk om te weten wat wel nog kan en wat niet, maar dat merk ik vanzelf wel :+

Gisteren trouwens gewoon losgewerkt in de roundpen, dus zeg maar los longeren.. Is ook weer net wat anders dan gewoon longeren, en ook wel eens leuk om tussendoor te doen.. Opties genoeg als ik er zo over nadenk :Y) Hangt alleen vooral van het weer af en wanneer ik kan gaan :+

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 22:45

Ik rijd mijn merrie ook nog heel weinig onder het zadel.
Meestal loopt ze 1 a 2x in de week voor de wagen (1x in de bak, 1x op de weg, we hebben hier geen bos).
Verder longeer ik haar, werken we aan de lange teugel en sinds kort ook aan de hand.
Zo hebben we genoeg te doen en krijgt ze ook genoeg afwisseling.

j1988
Berichten: 126
Geregistreerd: 24-09-13

Re: Wat naast mennen in het bos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 12:43

Voor de afwisseling in de bak kan je ook pionnetjes meenemen en daar wat leuks mee doen. Of iets anders wat je kan vinden om te slalommen e.d.