Sneeuw en tuigpony, sleeen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Sneeuw en tuigpony, sleeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-13 18:00

Ik weet niet of het hier goed staat, maar dat merken we vanzelf :D

De winter komt er weer aan, er is weer voorspeld dat we ook dit jaar wel weer sneeuw zullen krijgen.
Vindt ik zelf niet erg, hoor, ben wel van de sneeuw ;-) Vorig jaar achter mijn 'grote' paard gesleeet, door gewoon het touw zelf, al op de slee zittend, vast te houden, en iemand anders met het paard te laten rennen (en dus ook vast houden). Touw zo bevestigd dat, als je het loslaat, het onmogelijk zo kon gaan hangen dat paard er verstrikt in raakte. Maar goed, was even grappig in het weiland, maar niet geschikt om bos mee in te gaan.

Nu zit ik te bedenken wat ik nodig heb om veilig met mijn A pony te kunnen gaan sleeen, als er inderdaad sneeuw zal vallen.
Die dingen heb ik namelijk liever nu al in mijn bezit.

Het gaat dus om een pony die normaliter voor de wagen loopt.

Vooral de bevestiging slee - pony vindt ik 'eng'. Mijn stalbaas kan van alles voor mij in elkaar flansen, de vraag is alleen, wat is nu handig?

Ik zie (regelmatig) mensen die aan de strengen een balk hebben bevestigd en in het midden van deze balk een touwtje naar de slee. Echter; als pony ineens stilstaat liggen de strengen op de grond. Je kan ze natuurlijk 'ophouden' met streng ophouders, maar als hij dan ineens stil staat, ligt die balk op zijn hakken... Of niet?

Hoe doen jullie dat, of zouden jullie dat doen?


Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Sneeuw en tuigpony, sleeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-13 18:12

Ja echt snelle ritjes zullen het sowieso niet worden, met dikke pakken sneeuw + glad. Maar beetje draven wil ik wel gaan doen :P

Ja echte slee heeft lamoenen inderdaad, maar die heb ik helaas niet....

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Sneeuw en tuigpony, sleeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-13 18:18

Ja, offf er moet een geniaal idee zijn dat ik mijn tweewieler kan ombouwen tot (tijdelijke) slee, zonder schade/aanpassingen aan mijn tweewieler

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-13 19:13

top die reacties!!!!

Ik heb een kraay tweewieler, en daar kom ik liever niet aan, veelste bang dat ik die beschadig als ik er aan ga zitten klooien.
http://smartiechick.nl/gallery/albums/u ... G_0326.jpg

heb er wel even aan zitten denken een cavaletti te kopen puur voor het slee gedeelte, haha!

Dat idee met die houten zweng hierboven vindt ik inderdaad heel goed.
Overigens het 'uit de bocht glijden' vindt ik nu ook wel juist een beetje de charme van sleeen ;-)

Ook slim idd om een nylon tuig ervoor te gebruiken. Doen die plastic sleetjes het beter dan houten sledes ja?

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-13 20:01

MelanieB schreef:
Toydoll schreef:
Ook slim idd om een nylon tuig ervoor te gebruiken. Doen die plastic sleetjes het beter dan houten sledes ja?

Voor mij wel, het glijd makkelijker. Zo eentje als op mijn foto.
Heb zowel met houten als deze gesleed, maar vond deze toch fijner glijden. En zat comfortabeler op deze. :j
Maar hout kan ook wel.

Zou idd niet aan je tweewieler gaan klieren haha

Ik ga zo sleetje als jij regelen haha!

Ja Nylon tuig vindt ik nog best aan de prijs, dus doe het dit jaar wel gewoon met mijn eigen tuig. Vet het wel heel goed in daarna, moet kunnen.
En dan inderdaad zo'n zweng maken, ga mijn stalhouder eens lief aankijken :D

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Sneeuw en tuigpony, sleeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-13 14:35

Ik had al zin in sneeuw en sleeen, maar nu nog meer!! Haha!

Pony is braaf, maar, tis wel een hittepetitje, zou zelf idd strengen met paniek sluiting aan zweng maken, met touwtje erlangs, kan ik met paniek zo lostrekken.

Slee heb ik!
Nu zwengetje maken en tuig misschien regelen

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Sneeuw en tuigpony, sleeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-13 20:36

klik je die musketon toch gewoon aan die ring vast waar je anders je streng in 'opkrult'

Of je koopt setje paniek streng sluitingen, dat ga ik doen iig.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-13 21:13

GJ9 schreef:
Bij een zweng heb je meestal inkepingen in het hout net zo breed als de strengen, zo blijven ze op hun plek.

Hoezo de strengen los halen aan de voorkant? Die lussen kan je toch gewoon aan de achterkant maken?

Ze bedoelt, om hem echt om de slee te doen, daarvoor moet je hem echt losmaken en om de slee doen, en idd, dat is levensgevaarlijk. Zwengetje ertussen kan wel, uiteinde van zwengen zitten meestal dingen of idd inkepingen en dan lus je het er gewoon omheen.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Sneeuw en tuigpony, sleeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-13 10:37

Mijn pony staat niet op ijzers en komt dat ook nooit :)

ik heb een slee! Nu wachten op sneeuw XD


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, BLEXBot en 3 bezoekers