blootvoets mennen, wie nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

blootvoets mennen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 01:44

Ik zelf men nu zo'n anderhalfjaar met m'n pony, hij loopt dus blootvoets, maakt ook echt vele kms over de verhardeweg (achter elkaar) en heeft niks aan z'n hoeven. Moet zeggen, nu onderhoud ik ze ook zo dat dat ook gewoonweg onmogelijk is :+

Maargoed, meer mensen die dus blootvoets mennen?

snikky

Berichten: 519
Geregistreerd: 24-04-09

Re: blootvoets mennen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 08:13

Ikke! Een 5 jarige minishet, bijna altijd over de verharde weg....zou wel ijzertjes willen, vind het zo leuk klinken, maar mijn smid zegt dat zijn hoeven perfect zijn zo....er is al bijna een jaar niks aan gedaan! Ideaal dus, en hij loopt als een trein.

KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: blootvoets mennen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 08:28

Ijzers omdat het zo leuk klinkt? :oo

Hier loopt alles blootsvoets en gaan er pas ijzers onder als er geen andere optie meer over is. :n
Hoeven zijn ook helemaal goed!

Sabbientje
stokpaard connaisseur

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 08:42

Mijn beiden paardjes lopen op dit moment op blote voeten. Tinker en een tuiger.
Ze lopen nu nog niet voor de wagen, maar het is wel de bedoeling dat dat gaat gebeuren.

Hoop dat ze dan ook zonder ijzers kunnen blijven.

Ben wel benieuwd naar de reacties hier en wat voor paarden iedereen blootvoets voor de kar heeft lopen.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 08:46

Ik zou geen ijzers nemen omdat het ze leuk klinkt. Die gaatjes in de hoeven van je pony zijn heel wat minder leuk :n

Onze pony loopt ( helaas ) even blootvoets omdat ze een ander paard flink gemept heeft. Ik vind het zelf heel erg vervelend en zij moet nog erg wennen. Maar ik merk wel dat het steeds beter gaat :) Meestal vind ik het beter als ze zonder ijzers staan maar Rimska liep en loopt dan net iets gevoeliger :j

grrr

Berichten: 4022
Geregistreerd: 05-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 08:54

Ik men al jaren ijzerloos. Een heel klein tijdje toen we nog 2 span menden en erg fanatiek waren sleten de hoeven echt te hard, toen hebben de paarden een tijdje op ijzers gestaan. Maar nu met recreatief mennen gaat het prima zo. Ik heb trouwens een tinker.

Romeo15
Berichten: 395
Geregistreerd: 20-08-09
Woonplaats: sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 09:18

Helaas gaat t bij mijn pony echt niet bloodvoets, heb het geprobeert omdat ie redelijk harde hoeven heeft. Heb nog nagedacht over hoefschoenen maar dat lijjt me ook niet ideaal. Nu staat meneer dus op ijzers en die slijten ook echt superhard, hij heeft de dikste ijzers die er in zijn maat zijn en na 6 weken zijn ze echt versleten

KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: blootvoets mennen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 09:22

Nancy, toch zijn hoefschoenen wel prettig. Ik heb nu uit eigen ervaring meerdere paarden erop zien lopen en dat loopt echt als een tiet! :j

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: blootvoets mennen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 09:33

Hoeveel km rijden jullie per week over asfalt?
Mijn merrie kon niet zonder ijzers, maar ik heb nu een jonge ruin die ik het voorjaar voor de wagen zal beleren.
Hij loopt nu zonder ijzers regelmatig een rondje op de weg, maar dat zijn natuurlijk nog geen afstanden. Ik ben benieuwd hoe het gaat als die eenmaal voor de wagen staat en ook langere rondes gaat maken.
Hij heeft mooie hoeven, dus ijzers gaan er niet onder als het niet nodig is. Mochten ze teveel slijten eerst maar met hoefschoenen proberen.

Aslanovitch

Berichten: 302
Geregistreerd: 24-02-13

Re: blootvoets mennen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 09:38

Ik heb mijn shet in de zomer op ijzers en vorige week zijn ze eraf gehaald om de winter door te komen omwille van de sneeuw. Mijn pony heeft dan wel niet zo harde hoeven als een shet moet hebben (hij is een mix met haflinger) en zijn hoefjes durven wel eens sneller brokkelen als we veelvuldig straat doen

snikky

Berichten: 519
Geregistreerd: 24-04-09

Re: blootvoets mennen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 09:42

Als jullie goed hadden gelezen dan had je gezien dat ik er ook geen ijzers onder doe...ik zei alleen dat ik het leuk vind klinken, dus dat geluid zou ik wel willen.... anders had ik er wel al ijzers onder gedaan toch?

Wij lopen zomers ongeveer 40-50 km in de week, met soms wat uitschieters naar meer....swinters helaas wat minder door gebrek aan goede verlichting. ..

Sardis

Berichten: 2004
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 09:43

Ik men ook ijzerloos. Ik merk wel dat hij wat gevoelig loopt, maar dat komt vooral doordat hij nog geen eelt op zijn straal heeft.
Als hij nog gevoeliger gaat lopen zal ik voor hoefschoenen gaan, absoluut geen ijzers hier!

b485
Berichten: 1093
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: blootvoets mennen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 10:20

Bij mij loopt ze op hoefschoenen. We zouden blootsvoets kunnen, maar pony loopt dan op eieren. Wij hebben hier veel steentjes op de wegen liggen.

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 10:26

Een keer op ijzers gehad met het beleren, nu blootsvoets, bevalt ons beter :)

sasika

Berichten: 2180
Geregistreerd: 14-06-06
Woonplaats: Beinsdorp

Re: blootvoets mennen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 11:15

pony en paard zonder ijzers maar nou rijd ik ook niet heel veel over verharde wegen... voor mijn paard zouden ijzers i.v.m zijn kramperigheid ook niet echt een optie zijn... ik ga wel hoefschoenen tegen die tijd proberen. Pony moet echt op ijzers als ik veel op verharde wegen wil rijden :)

Maisie

Berichten: 2936
Geregistreerd: 27-09-05
Woonplaats: zeeland

Re: blootvoets mennen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 11:43

ik men met 2 van mijn pony's zonder ijzers. Ook over de weg. Al houd ik natuurlijk wel in de
gaten hoe het met de hoeven gaat. Jonge pony heeft nog nooit op ijzers gestaan.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: blootvoets mennen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 13:11

Ik rij al een jaar of 10 ijzerloos. Daarvoor wel ijzers want toen woonde ik in de polder en dus alleen maar asfalt maar sinds ik in de buurt van bos woon ijzerloos. Ook de mendurance wedstrijden dus. Even vijlen in de vetgate en weer verder tot grote verbazing van sommige deelnemers en de dierenartsen. De lokomotie was altijd perfect ook in de hogere klasses en moeilijker terrein.

JonnaLP

Berichten: 105
Geregistreerd: 07-03-13

Re: blootvoets mennen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 16:48

Ik met nu ook 1 jaar blootvoets met mijn shetlander. We rijden eigenlijk altijd over verharden wegen, haar hoeven slijten wel wat, maar ik merk dat ze ook wat sneller zijn gaan groeien.

LoisVeenings

Berichten: 383
Geregistreerd: 17-06-09
Woonplaats: Haarlem

Re: blootvoets mennen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 18:46

Ook mijn pony staat zonder ijzers voor de kar. Ik men ongeveer 1 tot 2 keer per week, en dat zijn meestal ritjes van 1,5 uur. Ik probeer wel altijd zoveel mogelijk een zachte ondergrond op te zoeken. Natuurlijk gaat dat niet altijd, dus rij regelmatig stukken over de weg.

Met de voorhoeven is niets aan de hand, maar achter slijten ze erg aan de buitenkant. Dit is helaas zijn natuurlijke beenstand..

TS, mijn hoefverzorging kan wel weer eens een update gebruiken. ;) Hoe verzorg jij de hoeven?

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: blootvoets mennen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 18:49

Goed kort houden en netjes de hoefwand afronden. Ik doe dit bijna wekelijks, soms tweewekelijks. Bijvijlen, afronden steunsels ook weer inkorten. Nooit niet eens een kleinscheurtje.

VanHuisUit

Berichten: 6678
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:00

Het ligt vind ik gewoon erg aan de stand van de hoeven en het werk wat je doet. Mijn welshjes en mijn mini stonden gewoon blootvoets voor de wagen, met hun reed ik 10 a 15 km per week over de weg. Mijn grote KWPN type rijpaard stond rondom, had enorme platvoeten, en liep dan binnen no time op de verzenen. Mijn KWPN tuigpaardje stond ook blootvoets in de winter, ging prima, maar dan reden we ook minder over de weg en voor de wagen, meer in het bos, ging ook goed.
En mijn huidige pony een NRPS staat rondom op ijzers. Eerst heb ik haar zonder ijzers gehad maar in de Randstad gaat mennen toch 75% over de weg en dan wordt het toch lastiger. Nu staat ze op ijzers, die gaan er in december dan weer af, vind het in de winter toch makkelijker zonder, als de weg dan wat glad is hoef je geen sneeuwbeslag en kun je toch blijven mennen. Als het goed blijft gaan blijven ze eraf, anders komen ze er weer onder.
Is inderdaad kwestie van goed bijhouden, dan kan het vaak toch wel. Maar soms ook niet :+

Hoefschoenen vind ik echt geen optie. Heb ze wel gehad, toen ik nog onder het zadel reed maar had toch te vaak dat ze of afgingen, of gingen schuren. Maar ken mensen die pony's hebben die er wel fijn mee mennen. Vond het ook aardig kostbaar als je veel over de weg gaat slijten ze toch snel (had Marquis hoefschoenen).

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: blootvoets mennen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 08:28

Ijzers...ligt heel erg aan het dier zelf en hoeveel er mee op het harde gereden wordt.
Een pony met veel kracht en afdruk slijt de hoeven op asvalt veel sneller af.
Ligt ook nog aan het gewicht dat ze moeten trekken.

Zolang het zonder ijzers kan, dan is dat fijn. Ook financieel.
Anders toch gewoon ijzers eronder.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: blootvoets mennen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 10:07

Hier ijzerloos!

Alleen maar over verhard :) Geen enkel probleem meer (vorig jaar nog tegen hoefbevangen toen ik hem kreeg, jaar intensief mee bezig geweest, in t begin enorm gevoelig uiteraard). Met juiste hoefverzorging kan vrijwel elk paard een end zonder ijzers.

Bos is helaas ver weg. Voordat ik daar ben heb ik al minimaal 10 km over verhard gereden.

MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: blootvoets mennen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 10:14

Hier ook zonder ijzers.
Ben ik ook erg blij om.. kost me net teveel om 4 pony's op ijzers te hebben.

Ze hebben genoeg grip, ook met de marathons ed.

Heb Noor en Syl wel gekocht toen ze op ijzers stonden, maar ze hebben hele sterke hoefjes dus lekker eraf gehaald, en het gaat top.

M'n tinker had wel altijd ijzers, puur omdat ze anders niet lekker loopt. Nu loopt ze bijna een jaar zonder ijzers ivm blessure, en nu loopt ze wel goed, maar ze hoeft dan ook niet te werken.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: blootvoets mennen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 13:31

Ik ben van mening dat vrijwel ieder paard, mits goed en regelmatig bekapt, blootvoets over verharde weg kan en vele kms kan maken. Echter weet ik ook dat t veel tijd etc kost om dat te berijken en dat dat niet voor iedereen een optie os.