[AR] bruine leidsels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

[AR] bruine leidsels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 20:32

Weet iemand waarom er bij elke aanspanning bruine leidsel worden gebruikt?

Ik geloof dat dit van vroeger uit komt, maar ik ben benieuwd naar de reden en ik kan het nergens vinden Lachen

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [AR] bruine leidsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 21:48

Geen idee. Waren de tuigen vroeger niet allemaal bruin/donkerbruin? Nu wordt het meeste geverft, leidsels dus niet.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Re: [AR] bruine leidsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 22:04

ik lees hier in mijn boek dat bij een engelse aanspanning en bij de landaanspanning bruin leren Von Achenbach leidsels horen.
bij de andere aanspanningen (hongaars, amerikaans of russisch) hoeft dit niet.
Het zit hem dus waarschijnlijk in de traditie van herkomst van de tuigen , en zoals ik het begrijp heeft Von Achenbach, niet alleen het Achenbach mensysteem bedacht, maar ook deze bruine leidsels Knipoog

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [AR] bruine leidsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 22:15

Die beste meneer had waarschijnlijk niet veel beters te doen in zijn leven Lachen
Tegenwoordig die je ook steeds meer donker kleurige leidsels.

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Re: [AR] bruine leidsels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 22:19

Ik heb vandaag n nieuw marathontuigje uit polen binnengekregen en daar zitten zwarte leidsels bij. Mocht ik nou net drie dagen terug 2ehandse bruine leidsels met anti-slip gekocht hebben Lachen
Zat te dubben welke ik voor de 'net' zal gaan gebruiken...

Komt er dus op neer dat het in de dressuur niet uitmaakt welke kleur leidsels ik gebruik?

A10
Berichten: 2870
Geregistreerd: 19-12-04

Re: [AR] bruine leidsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 22:40

Ik zou de bruine gebruiken voor wedstrijden, weet niet of dat uitmaakt qua presentatie ( in de punten)
Mijn nichtje heeft tuig gekocht en daar zitten ook zwarte leidsels bij, ik vind t geen mooi gezicht, net extra lange (rij) teugels....
Oja ik geloof dat de koninklijke stallen ook zwarte leidsels hebben, maar dat weet ik niet zeker.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [AR] bruine leidsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 11:10

Bij aangespannen wedstrijden zijn bruine leidsels in ieder geval verplicht, met uitzondering van de Friezen voor de sjees, die begruiken witte (touw)leidsels. Zou dus even in de reglementen kijken of dat ook voor mennen geldt.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [AR] bruine leidsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 16:18

Voor het mennen volgens mij niet. Want anti-slip leidsels zijn eigenlijk ook meer zwart dan dat originele lichtbruin en die zijn ook toegestaan.

juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: [AR] bruine leidsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 16:42

ik heb gele leren leidsels, heb ik nooit commentaar op gehad tijdens wedstrijden enzo, ik vond dat altijd wel stoer, want ik heb ze verder nooit in geel gezien.

laura2span

Berichten: 2058
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Nijmegen

Re: [AR] bruine leidsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 17:06

ze horen bruin te zijn. maar waarom en of het verplicht is weet ik niet. op examen wel volgens mij en op wedstrijden weet ik niet.
ik heb ook zwarte leidsel maar die gebruik ik alleen in tandem dan heeft voor een ander kleurtje dan achter Clown

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: [AR] bruine leidsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 17:26

Ze zijn bruin omdat ze dan duidelijker opvallen tussen het zwarte tuig. Dit omdat de koetsier ze dan gemakkelijker kan grijpen in geval van nood als ze opgestoken aan de rugriem zitten.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [AR] bruine leidsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 17:52

Dat klinkt logisch. Zou er alleen nooit op gekomen zijn!

Napie

Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [AR] bruine leidsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 18:24

Leidsels zijn bruin omdat deze niet geverft zijn. Dit had meerdere redenen en komt inderdaad van vroeger. Ten eerste zou de verf af kunnen geven aan de kleding of handschoenen van de koetsier, vooral in de regen. Gezien vroeger de rijtuig als auto gebruikt werd was het niet zo netjes als je zwarte strepen op je broek of handschoenen zou hebben. Daarnaast moesten de leidsels altijd uit het allerbeste leer worden gemaakt, namelijk het leer langs de rug van de rund. Door ze licht van kleur te houden kon men zien dat het kwaliteitsleer was wat uit 1 deel bestaat en dus het beste leer. Bruine leidsels zijn niet verplicht hoewel dat volgens mij wel zo is wanneer met autentiek rijd.

harnessmaker

Berichten: 1753
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: gelderland

Re: [AR] bruine leidsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 23:30

napie schreef:
Leidsels zijn bruin omdat deze niet geverft zijn. Dit had meerdere redenen en komt inderdaad van vroeger. Ten eerste zou de verf af kunnen geven aan de kleding of handschoenen van de koetsier, vooral in de regen. Gezien vroeger de rijtuig als auto gebruikt werd was het niet zo netjes als je zwarte strepen op je broek of handschoenen zou hebben. Daarnaast moesten de leidsels altijd uit het allerbeste leer worden gemaakt, namelijk het leer langs de rug van de rund. Door ze licht van kleur te houden kon men zien dat het kwaliteitsleer was wat uit 1 deel bestaat en dus het beste leer. Bruine leidsels zijn niet verplicht hoewel dat volgens mij wel zo is wanneer met autentiek rijd.



dit is inderdaad het enige juiste (volgens historici) antwoord.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [AR] bruine leidsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 18:53

napie schreef:
Bruine leidsels zijn niet verplicht hoewel dat volgens mij wel zo is wanneer met autentiek rijd.


Even een stukje uit het discipline reglement voor de aangespannen sport.

Citaat:
Art. 8 Harnachement overige aanspanningen

De tuigen dienen van zwart leer te zijn gemaakt. De tuigen moeten goed passend zijn en de paarden nergens kunnen verwonden. De leidsels moeten gemaakt zijn van bruin leer, waarbij de achtereinden mogen zijn voorzien van linnen of rubber.


Hetgeen wat overigens niet onder overige aanspanningen viel stond in artikel 7 beschreven en zijn de Landbouwaanspanningen.

Napie

Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [AR] bruine leidsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 01:09

O ja, de aangespannen sport. Maar mennen marathon, dressuur en vaardigheid niet.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [AR] bruine leidsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 06:55

napie schreef:
O ja, de aangespannen sport. Maar mennen marathon, dressuur en vaardigheid niet.


Daar heb ik het inderdaad niet kunnen vinden in het discipline-reglement. Maar in mijn eerdere reactie had ik het ook al over de aangespannen sport. Clown