Paard dat wat angstig is op buitenritten voor de kar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
JoyCiej007

Berichten: 17414
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 21:41

Inderdaad, op dat soort momenten groom van de wagen sturen en die het paard bij het hoofd laten begeleiden. Daar zijn grooms immers voor ;) En uiteraard, zelf nóoit afstappen van de wagen, dat is lévensgevaarlijk (daar hebben sommige 'ex'-ruiters nog wel eens een handje van als ze hun paard voor de wagen hebben).

Verder zou ik er niet zelf mee gaan aanprutsen, dus niet zelf beleren. Tuurlijk kan je alvast wat beginnend werk oppakken; laten wennen aan het tuig, goed de stemcommando's er in zetten, perfect leren halthouden en stilstaan, ook in het verkeer. Werken aan de dubbele longe, leren wijken voor de zweep, etc. Niet gaan slepen etc. want daar kunnen heel veel dingen mis gaan, en dat gebeurt nogal eens.

Vervolgens toch wel echt een ervaren beleerder inschakelen. Volgens je plaats bij je avater woon je in Amsterdam? Maar je zoekt wat in omg. Deventer? Bert Reilink is meninstructeur en beleerder, zit in Schalkhaar :j


JoyCiej007

Berichten: 17414
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 21:56

StalNollie schreef:
wij slepen wel en dat bevalt ons prima, maar dat is eigen keus natuurlijk. ieder zijn eigen techniek.


Ik zou dat dus niet doen als je verder geen ervaring hebt met het beleren van paarden voor de wagen, daar doelde ik meer op.

TS: maar er zijn ook nog andere opties dan een sleep er achter hangen (en het was niet zozeer gericht op het slepen op zich, maar meer dat dat dingen zijn waar je niet zelf mee moet gaan prutsen. Ik heb wel vaker bij mensen een paard met een sleep aan de kletter gezien, daar wordt je écht niet blij van!. Je kan ook zelf aan de strengen gaan hangen (nadat je ze evt. verlengt hebt) en steeds meer druk geven, terwijl een ander het paard bij het hoofd begeleid en aanmoedigt om dóór die druk op de borst heen te lopen. Daar gaat het namelijk om; veel paarden zullen eerst niet begrijpen dat ze extra moeten aantrekken op het moment dat ze gewicht/druk op de borst krijgen.

Daarnaast; als je geen financiele middelen hebt, hoe wil je dan een veilig/degelijk tuig en dito wagen aanschaffen? Met skeelers achter mijn dóodbrave, doorbeleerde pony zou ik zelf niet durven. Maargoed, da's je eigen keuze natuurlijk.


JoyCiej007

Berichten: 17414
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 21:59

Leonoor schreef:
Ook ik heb tig jaar geleden zelf mijn paard beleerd voor de kar en eerlijk is eerlijk, ik had er totaaaaal geen ervaring mee. Ik heb zelfs de Divoza-gids erbij moeten pakken om te zien hoe het tuig in elkaar moest :o
Maar ik heb wel veel gesleept en dat ging prima, hele tochten hebben we gemaakt met een autoband erachter (en daarop een persoon voor het gewicht).
Nu nog profijt van, kar, sleep, slee, ik bind het erachter en we kunnen op pad.


Dan heb je toch wel veel geluk gehad dat dat altijd goed is gegaan........ dat je dat toen hebt gedaan, álla, maar om dat iemand ook nog aan te raden........ :n

Zullen we maar weer even dan, voor de TS?

TS: bekijk dit filmpje eens.



En dit paard heeft nadien lange tijd niet meer in de búúrt van een wagen durven te komen.

JoyCiej007

Berichten: 17414
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 23:16

Pien28:
een ongeluk zit natuurlijk altijd in een klein hoekje, en de gevolgen van ongelukken met het mennen zijn nou eenmaal vaak véel en veel erger dan van het rijden ohz.
Maar klopt....... kennis/ervaring en vooral goed materiaal zijn gewoon zó belangrijk. Kijk dan nog kan er van alles mis gaan (ik ben ook wel eens omgeslagen hoor, heb ook wel eens in de sloot gelegen) maar je kan wel van alles doen om ongelukken zoveel mogelijk te voorkomen. én de gevolgen ervan te beperken (snelsluitingen aan strengen en broek, veiligheidslichtogen). Ik ben ook wel eens omgeslagen omdat er ineens een as van de wagen afbrak (onbetrouwbare, onveilige wagen) of van een geleende wagen, waarvan het lamoen niet goed vastgezet bleek. Lamoen is losgekomen van de wagen, pony met lamoen en al aan de kletter, de hele woonwijk door. Vonken vlogen over het asfalt en 't scheelde letterlijk maar een haartje, of ze had haar achterpezen helemaal door (diepe wonden aan achterbenen van het zware lamoen dat tegen haar hakken stootte). Is flink wat werk geweest om die weer voor de wagen te krijgen...........

Vorig jaar stond er een nieuwsbericht hier op bokt, op de voorpagina. Aanspanning aan de kletter en veel schade. Bleek dat de menner zelf was afgestapt toen er een tractor langs kwam, omdat het paard dit misschien eng zou kunnen vinden. Paard geeft een rukje/komt omhoog, en op de grond hou je er niets meer aan. Paard los, ingespannen en al. Dan heb je wel mooi 't nakijken. Ondertussen niemand meer op de bok om het paard in z'n vlucht nog te kunnen sturen/kalmeren/terugnemen.

Of........ een ingespannen paard het hoofdstel afnemen. Heb dat 1x tijdens de Eper Paardenvierdaagse gezien, op de rustplaats. Een vrij klein weiland, met allemaal aanspanningen en ruiters. Gaat er 1tje, dan gaan ze allemaal.......... lévensgevaarlijk! Gelukkig grijpt de organisatie dan meteen in.

Of wat dacht je van een ingespannen paard gewoon los, met de wagen achter zich, laten grazen op een weiland, terwijl je zelf een biertje drinkt 200 meter verderop, op diezelfde rustplaats van de vierdaagse, met tíg andere aanspanningen en ruiters naast je! 8)7 |o

Tamary:
2e filmpje is een nogal gestoorde man die zich aanbiedt als een persoon die zelfs met getraumatiseerde/moeilijke/probleempaarden kan werken 8)7 eigenaar v/d fries heeft hier toen ook eens een topic op bokt geopend, meen ik.

Ach ja goed, dit topic gaat natuurlijk niet over allerlei ongelukken die kunnen gebeuren.

Maar als je zelf het e.a. aan voorbereidend werk doet, en vervolgens een ervaren persoon inschakelt en die het werk laat afmaken (dan hoeft je paard vaak nog niet eens 'weg' intern naar een stal) scheelt het toch wel een boel, als je er geen ervaring mee hebt. En dat kost je de wereld ook niet (doelend op gebrek aan financiele middelen).
En als die financiele middelen er op dit moment niet zijn....... dan maar sparen...... tsja dan doe je er wat langer over.....


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 bezoekers