Paard dat wat angstig is op buitenritten voor de kar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sheran

Berichten: 17225
Geregistreerd: 20-10-07

Paard dat wat angstig is op buitenritten voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-12 13:18

Al een tijdje loop ik met het idee om mijn paard te gaan beleren voor de kar. Gewoon voor de lol en de afwisseling, niet met grote ambities, en als het niet gaat kan ik altijd stoppen. Ik wilde het zelf gaan doen. Ik weet dat het handiger is om lessen te nemen, maar ik heb daar voorlopig geen geld voor, helaas. Ik heb wel veel gemend, op een menstal gestaan en boeken gelezen.

Mijn paard is echt ontzettend braaf en rustig, je kan er de gekste dingen aan knopen en het gaat goed. Wat dat betreft zou ik het zelfs vertrouwen om er meteen een huifkar achter te hangen (wat ik natuurlijk niet ga doen ;)). Het enige probleem is: ze is wat angstig op buitenritten. Als je erop zit moet je haar heel vaak flink aanmoedigen om door te gaan, en dan is ze er soms pas na 10 minuten langs. Als ik erop zit is dat niet zo'n probleem, maar op een kar heb je veel minder 'aanmoedigmogelijkheden'. Als ze bang is als je erop zit spurt ze niet weg, maar draait ze zich om, waarna ze weer prima in te houden is. Ze wil gewoon niet verder en begint, als je wel verder wil, omhoog te komen.
Levert dit gedrag een probleem op voor de kar? Hoe gaan jullie ermee om? :)

Overigens hadden ze op de menstal waar ik altijd was ook een 'beleerwagentje'. Weet iemand hoe die officieel heet? Het is eigenlijk een veredeld opstapje. het heeft bomen, 2 wielen en een stukje waar je op kan staan. Of weten jullie een ander goed beginkarretje (waar je makkelijk op en af kan springen)?

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!


Sheran

Berichten: 17225
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-12 18:37

Dat klinkt als: probeer het maar gewoon :P

En uiteraard neem ik altijd iemand mee :j. Mijn paard is bij het niet verder willen ook niet in paniek, dat scheelt weer. Hij denkt meer: 'dát gaat dus even niet gebeuren :D'

Onder het zadel met oogkleppen zal ik eens proberen, kan nooit kwaad!

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

Sheran

Berichten: 17225
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-12 20:34

Bedankt voor de tips :)

Zelf heb ik inderdaad niet erg veel ervaring met mennen qua zelf doen, maar ik heb dus wel op een menstal gestaan en heb daar dus ook heel wat geassisteerd. Ik ben dus wel vaak met de kar naar buiten geweest, maar meestal was ik dan de groom.

Een ervaren menner zou ik er graag bij halen, maar ik ken ze niet. Ervaren menners omg. Deventer: meld u! :D Naast een ervaren paard zetten is natuurlijk ideaal, maar ja, vind maar eens iemand die dat wil doen... nu ken ik niemand meer die kan mennen (met ruzie weggegaan bij de menstal)

Maar als het niet gaat, dan gaat het niet hoor :). Ik wil uiteraard niemand in gevaar brengen.

Angstig is niet paniekerig-angstig, maar zoals ik in de OP heb beschreven: gewoon erg lastig ergens langs te krijgen. Misschien dat het met oogkleppen op beter gaat.

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

Sheran

Berichten: 17225
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Paard dat wat angstig is op buitenritten voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-12 20:40

Hoera, een positief geluid :D
Als ik ernaast loop loopt ze trouwens goed achter me aan (al probeert ze zich soms achter mijn rug te verstoppen :P)

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!


Sheran

Berichten: 17225
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Paard dat wat angstig is op buitenritten voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-12 20:48

Je hebt PB :). Reilink ken ik wel.

Laten beleren is uiteraard het beste idee, maar ik heb er momenteel niet de financiele middlelen voor. Dus alles wat ik zelf kan doen, zal ik ook zeker zelf doen. Lange lijnen kent ze al, ik heb er buiten ook wel eens met skeelers achter gehangen :P. Ze reageert ook goed op stemcommando's.

Waarom raad je slepen af? :). Je krijgt dan toch ook ongelukken als je er meteen een kar achter hangt? :)

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

Sheran

Berichten: 17225
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-12 20:56

uryanne schreef:
Sheran schreef:
Laten beleren is uiteraard het beste idee, maar ik heb er momenteel niet de financiele middlelen voor. Dus alles wat ik zelf kan doen, zal ik ook zeker zelf doen. Lange lijnen kent ze al, ik heb er buiten ook wel eens met skeelers achter gehangen :P.


Ik denk dat het beter is om gewoon lekker alleen onder het zadel te blijven rijden. 8)7


Nah, deze reactie komt een beetje raar over. Ik ga er maar vanuit dat je het niet zo bedoelt. Zo'n vreemde actie is het niet, hoor.

Over slepen zijn de meningen dus verdeeld :)

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

Sheran

Berichten: 17225
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-12 20:59

Veilig tuig en dito wagen zijn uiteraard erg belangrijk, die kan ik dan ook (hoogstwaarschijnlijk) overnemen van iemand :).
Ik heb zelf ook veel menongelukken zien gebeuren, en daar word je niet vrolijk van :n. Ik weet dus wel degelijk wat er allemaal mis kan gaan. Mijns insziens meestal veel ernstigere dingen dan onder het zadel.

Iedereen heeft toch wel eens met zijn paard meegeskeelerd? Of woon ik in een gekke buurt? :P

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

Sheran

Berichten: 17225
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Paard dat wat angstig is op buitenritten voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-12 21:12

Als je commentaar hebt, wil je dat dan iets beter onderbouwen? Laten we zeggen dat ik het zelf niet vreemd vind om met je paard mee te skeeleren. Het is net als meefietsen, wat ook veel wordt gedaan. En ernaast of erachter... kan allebei. Denk overigens niet dat ik dit langs een autoweg doe, hoor ;)

Natuurlijk moet je ervoor zorgen dat je een degelijk tuig hebt en een kar die aan elkaar blijft zitten, anders is het vragen om trauma's en ongelukken. Maar waarom zou je niets mogen doen zonder financiele middelen? :)

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

Sheran

Berichten: 17225
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Paard dat wat angstig is op buitenritten voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-12 21:27

Vreselijke filmpjes :n. Vooral die Poolse. Die had ik geloof ik ook al eens eerder gezien. Ik vraag me dan toch sterk af hoe het voorbereidende werk is geweest...

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

Sheran

Berichten: 17225
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Paard dat wat angstig is op buitenritten voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-12 11:28

Ter verduidelijking: ik was ook zeker wel van plan om na het voorbereidende werk er iemand bij te halen :)

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 8 bezoekers