zonder menbewijs over de weg, mag dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

zonder menbewijs over de weg, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-02 23:39

hoi! Ik ga binnenkort een pony van me voor de kar zetten maar ikzelf heb dat nog nooit gedaan en m'n pony ook niet. Nu komt iemand die wedstrijden met z'n hackneys rijd Haha! mij helpen en het zal allemaal ookwel lukken Knipoog . Maar nu heb ik een vraagje: Mag je zonder menbewijs of iets anders over straat met je wagen? Niet dat ik over drukken straten ga ofzo Schijnheilig . Maar toch wel over kleine landweggetjes enzo.
doegies!

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 23:56

Ik ben ook zonder koetsiersbewijs gaan mennen. Ik heb een behoorlijk ongeluk gemaakt met mijn pony, schade aan de auto was ruim 2500 piek! Dit is allemaal gedekt door mijn verzekering. (Ik heb voordat ik ging mennen eerst 15 jaar in de drafsport gezeten, dus wel ervaring...)

Wat niet wegneemt dat je altijd voorzichtig moet blijven. Zeker als je twee groentjes bij elkaar zet, wat in jouw geval van toepassing is toch? Ook al wordt je geholpen door een ervaren menner, je pony snapt het niet (of nog niet) en dat kan best gevaarlijke situaties opleveren als je zelf ook niet precies weet hoe in te grijpen.

Onderschat het mennen niet, het is vreselijk leuk, maar kan ook erg fout gaan.

Heel veel plezier en laat nog eens wat horen hoe het mennen gaat!?

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-02 10:17

Het is ook niet mijn bedoeling meteen de weg op te gaan. Ze is nu 10 en is verkeersmak. We hebben haar altijd als rijpony gebruikt en (helaas)luistert hij alleen maarnaar mij Party!! Daar word ik af en toe helemaal gek van want als ik er dan een tijdje niet voor kan zorgen kan niemand dat! Vork het is de bedeoeling dat ik zondag's een ritje maak met mijn ouders en broertje en zusje, gewoon voor de recreatie dus.
Ik ga ook echt de weg pas op als de pony helemaal snapt wat de bedoeling is!
bedankt!

Dolores

Berichten: 97
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-02 12:56

Je mag zonder men/koetsiersbewijs over straat, vraag van te voren wel aan de verzekering of eventuele schade die dan gemaakt wordt gedekt is in je w.a. verzekering. Op bepaalde plaatsen is het koesiersbewijs wel verplicht, maar dan zit je in natuurgebieden (op bepaalde plekken in de veluwe) of op sommige prive-terreinen. Denk er niet te licht over na, mijn paard is ook verkeersmak, maar dat wil niet zeggen dat er nooit iets fout kan gaan. Juist als je teveel vertrouwen in je paard krijgt met het mennen, gaat je aandacht achteruit en worden er fouten gemaakt, die fataal kunnen worden. Succes!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 11:07

Of je zonder koetsiersbewijs op de openbare weg mag staat beschreven in het APV (Algemene Plaatselijke Verorderning) van je gemeente (kun je bij de politie navragen)
Ook even informeren bij je verzekering, of je uberhaupt verzekerd bent zonder koetsiersbewijs (dit is namelijk niet zo bij alle verzekeringen) en hoe of wat er verzekerd is (is het paardje van jou, anders moet je via de eigenaar informeren).

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-02 19:40

Alle paarden zijn verzekerd dus deze ook, bedankt dat jullie het even zeggen.
groetjes *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* *LOL*

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 20:22

De paarden kunnen wel verzekers zijn, maar dekt de verzekering ook de schade die jij veroorzaakt als koetsier met een aanspanning zonder koetsiersbewijs?
Hier over is het een en ander te vinden op internet over rechtszaken: ongelukken gebeurd door en met berijders dan wel of niet eigenaar van het paard, met letselschade aan derden. En wie verantwoordelijk is.
Ik zou het sowieso navragen

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 20:48

Uhh iedereen is toch WA verzekerd neem ik aan? Volgens mij ben je voor schade die je aan een ander(voorwerp/mens/dier) veroorzaakt toch verzekerd en geloof niet dat het uitmaakt of je dat nou lopend/fietsens/rijdens of mennend veroorzaakt. Maar ben er niet 100% zeker van hoor... en je paard en kar zal je wel apart moeten verzekeren maar je zei al dat dit gebeurd was...

Vivian
Berichten: 2827
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Ijsselmonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 21:02

Ik hem leren mennen van de vorige eigennaar van mijn paard.We gingen vaak de weg op en ik mocht altijd op de terug mennen.zo heb ik leren mennen.Ik heb wel een koetsiersbewijs omdat ik dat gewoon fijn vind.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 00:14

Een paard/hond/kat kan schade veroorzaken aan derden, eigenlijk een vierde partij.
(eigenaar is partij 1, familie is partij 2, vreemden =derde partij)

enkele voorbeelden ("geleent van een advocaten site):
Penny huurt bij manege 'Knol' een paard voor het maken van een buitenrit. Het paard is eigendom van de heer Hoefsmid die niet zoveel tijd heeft en de manegehouder opdracht heeft gegeven om het paard in te zetten voor lessen en verhuur.
Tijdens de bosrit schrikt het paard en gooit Penny eraf. Vervolgens gaat het paard in volle galop zelf een bosrit maken en botst tegen een passerende fietser op. Deze fietser houdt aan het ongeval ernstige letselschade over. Wie kan de fietser nu aansprakelijk stellen?
Bezitter van het paard is de heer Hoefsmid. Op grond van de hiervoor besproken wettelijke regeling is Hoefsmid aansprakelijk tenzij aansprakelijkheid zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het paard in zijn macht zou hebben gehad. Ook in dit voorbeeld zal de tenzij clausule de bezitter van het paard niet verder helpen. Een paard laten botsen tegen een fietser levert ongetwijfeld een onrechtmatige daad op. Nogmaals: niet is relevant of de bezitter van het paard de nodige zorgzaamheid in acht heeft genomen, het betreft hier een risico aansprakelijkheid. Zo op het eerste gezicht lijkt Hoefsmid aansprakelijk. Echter de wet bepaalt dat indien het paard gebruikt wordt in de uitoefening van een bedrijf, de aansprakelijkheid rust op degene die dit bedrijf uitoefent. In deze kwestie is de manege eigenaar dan ook aansprakelijk voor de schade die de fietser lijdt

Piet Boef breekt in bij dressuurstal "Piaf" om aldaar een zeer kostbaar dressuurpaard te ontvreemden. Boef haalt het paard uit de stal, maar krijgt hierbij een enorme trap. Boef houdt hieraan ernstige letselschade over. Bezitter van het paard is mevrouw Werth. Kan mevrouw Werth aansprakelijk worden gesteld voor de letselschade? Ook hier geldt weer dat de bezitter aansprakelijk is voor de schade veroorzakende gedragingen van het paard. Echter, hier zal een beroep op de tenzij clausule wel kunnen slagen. Boef pleegde namelijk zelf een onrechtmatige daad jegens Werth. Hij had behoren te begrijpen dat paarden kunnen trappen. Indien Werth ten tijde van de poging tot diefstal het paard in haar macht zou hebben gehad en zou hebben toegestaan dat het paard Boef zou trappen, handelt zij jegens Boef in beginsel niet onrechtmatig. Dit zou anders zijn indien Werth een kennis naar het paard zou laten kijken, waarbij deze kennis door het paard getrapt wordt. In deze kwestie hebben we te maken met een rechtvaardigingsgrond: Werth mag haar eigendommen beschermen tegen degene die hier een inbreuk op dreigen te maken. Dit mag natuurlijk niet disproportioneel zijn.


Een bezitter van een paard is voor diens schadeveroorzakende gedragingen in beginsel altijd aansprakelijk. Hierop worden twee uitzonderingen gemaakt namelijk indien het paard in de uitoefening van een bedrijf wordt gebruikt of de gedraging van het paard niet onrechtmatig zou zijn geweest indien de bezitter het paard in zijn macht zou hebben gehad.

Dan in dit geval wel of geen koetsiersbewijs: Dit ligt zowel aan haar verzekering als de APV, wanneer de APV een koetsiers- cq ruiterbewijs verplicht zal bij schade door de verzekering niet worden uitgekeerd. Als de APV (oa in mijn gemeente) hier niets over zegt, dan ligt het aan de verzekering of er uitgekeerd wordt.
Er zijn sommige tereinen (oa veluwe) waar het koesiers- cq ruiterbewijs verplicht is.
Je bent namelijk ook verzekerd via dit bewijs.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-02 17:59

bedankt voor alle info! Gister hebben we dus voor het eerst met de kargereden en ze deed het super! af en toe schrok ze nog als de kar ineens aan haar hing als ze weer vooruit moest maar het is super gegaan.
doei!