staken + achteruit lopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

staken + achteruit lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-02 22:28

Ik ben weer met m'n shet gaan mennen. Hij is verder heel braaf en doet het goed, maar af en toe heeft hij z'n kuurtjes waar ik me dan geen raad mee weet.

Zoals vanmiddag. hij loopt heel braaf voor de wagen. hij ziet 20 meter verderop een fjord in de wei staan. hij gaat stilstaan om te kijken. ik zeg dat hij verder moet stappen en geef hem een tikje. hij blijft dus gewoon staan he!! Frusty ik geef hem een hardere tik en hij blijft nog staan en geeft een paar trappen naar achteren. Toen kreeg hij van mij een goeie klap want er wordt niet getrapt en hij moet doorlopen. het is dan de kwestie wie het het langste volhoudt. dit kan bij hem heel lang duren, want hij deelt graag de laatste klap uit. op een gegeven moment hield hij ermee op en ik wil hem verder laten lopen. gaat hij dus in zijn achteruit. hij had voldoende leidsel om naar voren te gaan en ook al geef ik hem een tik, hij blijft gewoon achteruit lopen tot hij op een gegeven moment naast de kar staat. dit hij bij elke rit wel een keer. het is tot nog toe goed gegaan, maar het gaat een keer fout. als hij geen zin heeft, gaat hij dit dus doen. Ik stap dan af en zet hem dan goed en blijf er dan een paar meter naast lopen, dan is er niets aan de hand.

wat zou ik hier aan kunnen doen???


odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-02 19:57

Ik weet dat het gevaarlijk is. daarom zoek ik ook geen drukke verkeerswegen op. Ik rijd hier meestal op de dijk en als daar 3 auto's in een uur voorbij komen dan is dat veel.
hij heeft het een keer gedaan toen ik een weg met hem wilde oversteken. Meneer wilde niet stilstaan en maar vooruit, ik hield vast en toen ging hij in z'n achteruit tegen een paaltje aan. en 1x de fiets van m'n zusje. Maar ik moet zeggen dat dit waarschijnlijk mijn eigen fout is geweest. Ik was toen vooral "voor mezelf" aan het mennen en ik denk dat ik toen gewoon de leidsel te strak had om stil te laten staan. (bang dat hij niet stil zou blijven staan en dat ik hem daarom naar achteren trok). Ik ben nu bezig met het koetsiersbewijs en heb daar geleerd dat je de leidsels aan moet nemen, maar als hij stilstaat, meteen weer een beetje leidsel moet geven zodat hij niet met druk op z'n mond staat want dan gaat hij juist achteruit. (ik hoop dat ik het zo goed uitleg). ik heb hem nu op deze manier stil laten staan en hij blijft gewoon net zolang staan tot dat ik zeg dat hij mag gaan.
Ik ben van de week weer achter hem gaan lopen, en toen hij stil ging staan heb ik hem meteen een tik gegeven. maar hij draait zich zo supersnel om. hij is trouwens vroeger een keer goed in elkaar getrapt door een vroegere eigenaar en we denken dat hij daarom zo op die zweep reageerd. hij doet het trouwens ook met longeren. hij draait zich gewoon supersnel en jouw richting. ook met dubbele lijnen. m'n instrukteur heeft het al eens geprobeerd, maar dat lukt dan alleen als je hem flink op z'n lazer geeft. Dus echt slaan. Dan geeft hij zich daarna wel over, maar ja, dat is niet DE manier.
Hij ging bijv. van de week ook staken met m'n zusje erop. hij wilde niet verder en elke keer als zij hem aandreef, ging hij bokken en op een gegeven moment met haar lekker tegen het hek aan schuren. toen is er een ouder meisje op gegaan en die heeft hem goed vooruit gereden. hij heeft een hele tijd met dat meisje tegen het hek staan te schuren en ze heeft hem net zolang een tik gegeven tot hij ging lopen en hem toen flink beloond. hij liep een paar rondjes super en ging toen weer op de rem. zij hem natuurlijk weer een paar meppen geven en toen gaf hij zich over.
hierna is hij dan ook een paar dagen superbraaf.
Het scheelt bij hem ook nog wel of je dagelijks wat met hem doet of maar 2-3 x per week. dat echte achteruit-springen en omdraaien doet hij alleen als hij bijv. een ander paard ziet. als er iemand naast gaat lopen tot we er voorbij zijn, gaat het goed. maar ja, zo hoort het niet. voor de rest is hij gewoon superbraaf. gaat er niet vandoor en is nergens bang voor. ook niet als er trekkers of zo dicht langs hem komen. het is alleen dit.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers