Wat is het grote voordeel van achenbach?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Wat is het grote voordeel van achenbach?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-02 11:48

Hey,

Ik men eigenlijk altijd op de meest eenvoudige manier die je je kan voorstellen. Twee leidsels, twee handen. Naar links draaien? Rechts nageven, links eventueel oppakken en omgekeerd voor rechts draaien. Ik rij alleen recreatief en heb verder geen ambities.
Maar ik ben natuurlijk wel geïnteresseerd in andere mensystemen en zeker het courante achenbach mensysteem.
Alleen lijkt het mij gewoon een stuk ingewikkelder. Ik heb natuurlijk enkel een boek erover gelezen en ik kan me voorstellen dat als je de technieken vlot kunt, je je goed uit de slag kunt helpen. Toch lijkt het mij allemaal moeilijkdoenerij. Als ik in een verkeerssituatie kom, weet ik direct te reageren zoals het moet en heb ik verder geen problemen. Met het achenbach systeem zou dat ook wel lukken, alleen moet je de techniek echt 100% onder de knie hebben en welk voordeel heb je daar dan bij?

In het boek dat ik over mennen gelezen heb staat een foto van iemand die tweehandig aan het mennen is (met een twee-span). Dit staat erbij: "Zo moet u niet rijden. De menner houdt de leidsels niet op de juiste manier volgens achenbach in zijn handen. Zo hebt u de paarden niet aan de hupen en hebt u uw span niet veilig in de hand."

Klopt dit? Is het ronduit gevaarlijk om niet volgens achenbach te rijden. Waarom dan wel? Ik vind die uitleg niet echt duidelijk. Nergens in het boek vind ik wat er nu precies mis is aan andere methodes. Achenbach is toch gebaseerd op menmethodes over de hele wereld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-02 14:51

Ik heb gemend, op de manier waarop je de teugels houdt als je op het paard zit. Het grote nadeel hierbij is dat je paard gemakkelijker de leidsels kan lostrekken (heb ik gehoord). Ik heb toen van een vriendin het Achenbach systeem een beetje geleerd (rijhouding en gebruikshouding), ik had het snel opgepikt, het enige waar ik moeite mee heb is de wending naar links omdat ik dan met mijn handen in de weg zit.
De enige menmethode waar ik van gehoord heb is Achenbach, ik ken geen andere "officiele" methoden, maar wat ik wel vind is dat je bij het mennen niet alles op te leidsels moet doen, ik vind dat je paard vooral op de stem moet luisteren, die leidsels zijn er voor als hij niet direct luistert of om een beetje te helpen en duidelijk te maken. Nou niet denken dat mijn paard al zo "goed" is, de gangen en sneller/langzamer en stoppen doet ze op de stem, bochtjes maken nog niet zo goed.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-02 17:00

Juist, dat is inderdaad een deel dat ik er nog vergeten ben er bij te schrijven. Ik werk ook veel op de stem. Tempo-wisselingen gaan allemaal op de stem. Links en rechts kent ze ook, maar als ze zelf zin heeft een andere richting uit te gaan als jij, moet je wel bijsturen Knipoog .

Het uit je handen trekken van de leidsels is misschien wel minder gemakkelijk met achenbach, maar of dat echt een goede reden is om over te schakelen. Uiteindelijk hoort een paard dat niet te doen en als hij het doet, zou ik (gebaseerd op wat ik doe onder het zadel) want meer bijdrijven. Van paarden die tegen de leidsel gaan hangen heb ik nu ook wel geen last. Het gevoelige mondje van Mira verdraagt amper een gewone dikke trens.

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-02 18:00

Ik heb ook altijd op de "makkelijke" manier gereden. Gewoon in elke hand een leidsel. Ik ben nu bezig met m'n koetssiersbewijs en ik moet zeggen dat ik het Achenbach-systeem beter vindt. In het begin had ik echt zoiets van, waarom moet dit. Met elke hand een leidsel kom je er ook.
Toen mij eenmaal goed uitgelegd was over het hoe en waarom van achenbach, kon ik pas het "nut" ervan in zien. Ik weet niet goed hoe ik het moet uitleggen. eigenlijk zou je is een keer met iemand moeten gaan rijden om te kijken en voor uitleg.
Bij Achenbach moet je bijv. bij de wendingen naar rechts, altijd de leidsel verkorten. Dit is iets wat de meesten met de "oude manier" vaak niet doen. Achenbach schijnt gewoon vriendelijker te zijn voor de paardenmond.

Een ander voordeel is dat je voornamelijk met 1 hand stuurt/rijdt.
Als je in het verkeer rijdt, moet je met je hand of zweep laten weten wat je van plan bent. zoals richting aangeven, vaart minderen en stoppen.
Dit kan je haast alleen maar doen, als je met 1 hand allebei de leidsel vast hebt/stuurt en met je andere hand de richting aangeeft.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-02 18:07

Ohje, ik ben niet zo heel goed in uitleggen van dit soort dingen....

Poging tot, dees en geen zal mij zometeen wel aanvullen *LOL*

Het achenbach systeem is, als je het eenmaal onder de knie hebt, veel makkelijker en sneller te "bedienen". (veiliger dus!)

Natuurlijk heb je het systeem nodig als je wedstrijden rijd.
Maar ook als je recreatief buitenrijd heb je hier veel voordeel van. Stel je wilt een noodstop maken? Bv. omdat er plotseling een kindje oversteekt. (zeg ook maar wat Haha! ) Als je dan in beide handen een leidsel hebt, zit je met je handen onder je kin. Want snel inkorten is lastig als je beide handen "bezet" hebt.
Met Achenbach heb je 1 hand als "blok" staan. Beide teugels in linkerhand. Je hebt je rechthand voor de handigheid erbij. Als je dus rap stil wilt staan, dan kun je met die rechterhand een soortemet "lus" maken. Links naar achter, rechts op de teugel en dan ook naar achter/onder.
(ohje, dit zal niet duidelijk zijn denk ik Lips are sealed )

Je zweep kun je ook makkelijker gebruiken, wederom doordat je een vrije rechterhand hebt. (ook makkelijk als je even een dropje uit je jaszak wilt pakken Haha! )

Achenbach gaat uit van dat wat jij overigens ook doet. Geven ipv nemen.
Als je links wilt, geeft je rechts ipv links te nemen. Maar dat doe jij al *LOL*

Ehm... iemand aanvulling aan mijn iets onduidelijke verhaal? Verward

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-02 20:44

Ik rij zelf niet met het achenbach systeem. Op de wedstrijden (recreatief tot nu toe) zie ik sommige menners wel met het achenbach systeem rijden. Echter valt mij dan op dat ze in 9 van de 10 gevallen te laat zijn in een wending....Waarschijnlijk is dit dan wel een voorbeeld van een menner die het systeem niet 100% onder de knie heeft.

Ik rij vaak zat met 1 hand (ook als ik tweespan rij) en heb mijn andere hand vrij voor een evt noodstop.

Zoals Jantina zegt dat je -indien je met 2 handen rijdt en dan een noodstop moet maken- je met je handen ergens onder je kin hangt, heb ik zelf geen last van. In de drafsport heb ik geleerd dat ik de leidsels verder naar voren moet pakken, want als bij het afremmen blijkt dat je lijnen te lang zijn ben je idd nergens! Want tijdens een noodstop kan je dan niet overpakken.

Ik heb mezelf met mennen een mengeling van de draf- en menhouding aangeleerd. Ook als ik met twee handen rij, kan ik tijdens een noodstop snel overpakken.... Misschien lijkt mijn houding wel op achenbach, maar daar kan ik verder niks zinnigs over zeggen.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-02 01:00

Onderstaand reeds in een ander topic over Achenbach vermeld:
Achenbach principe: op een paardvriendelijke manier aangespannen rijden
"bedacht" door Benno Achenbach (1861 - 1936)
Zijn motto: Nageven ipv aannemen
Met het achenbach principe kun je zowel enkel, dubbel- als meerspannen rijden zonder "nieuwe" technieken aan te leren, je moet wel bijleren.

Benno Achenbach heeft er mede voor gezorgd dat de huidige tuigen zijn zoals ze tegenwoordig tekoop zijn, de leidsel voor bij de dubbel- en meerspannen zijn van zijn ontwerp. Bij de manier van rijden volgens het Achenbach principe kun je enkel en 2 span zien als de leerschool voor het meerspan rijden.
Toen ik het boek behorende bij de opleiding voor het koetsiersbewijs voor het eerst doorbladerde en de uitleg las over het achenbach principe had ik ook zoiets van of ik breek mijn vingers of ik leer het nooit, maar de praktijk is "simpeler".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-02 15:23

Achenbach is vooral in het verkeer erg handig om dat je dan een hand vrij hebt voor het geven van verkeerstekens.
In de dressuuur is het ook nog goed te gebruiken, maar is het sinds enkele jaren niet meer verplicht (hoewel het bij de wendingen met een hand erg gemakkelijk is Haha! )

Ik ken geen enkele rijder die het in de marathon of vaardigheid gebruikt, je bent dan namelijk niet snel genoeg.
Zelf rijdt ik het tandem 2-handig met leidselklemmen, ook enkel en tweespan rijdt ik gewoon 2-handig.

Alleen op wedstrijden rijd ik de dressuur met Achenbach omdat ik het netter vindt staan en juryleden bij de (voormalige) KNF er op letten, bij de (voormalige) NBVAP wordt er eigenlijk niet zo opgelet.

Met het 2-handig systeem kun je ook op geven ipv van nemen rijden.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 08:55

*LOL* Ik rijd ook vaardigheid en marathon in Achenbach Haha!
Alhoewel ik dan niet helemaal officieel Achenbach rijd, ik heb de teugels dan in een soortelmet dressuuruitgang. Maar goed, ik rijd dan ook maar met een enkelspannetje.
Ik geloof dat ik niet meer met twee handen 1 leidsel zou kunnen rijden, lijkt me zo onhandig.

Maar ik denk dat het maar net is wat je gewend bent.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-02 19:25

Mmm... ik krijg al weer zin om het terug te proberen. Ik zal maar beginnen met droge oefeningen.

Het enige probleem is dat Mira eigenlijk erg "los" gereden wordt (zowel voor de kar als indertijd onder het zadel). Ze heeft een hekel aan bitten als je ze aanneemt (anders geen enkel bezwaar) en blokkeert soms volledig omdat aanleuning in haar hoofdje 'stop' betekent. Voorheen had ik daar dan ook geen last van. Ze wordt gereden aan een los teugeltje (niet dat het slap hangt, maar echt contact naar behoren is er niet) en had nergens last van. Het is ook daarmee dat de 'na-geeftheorie', die ik wel toepas, niet alijd even duidelijk is voor haar. Met Achenbach zal ik toch moeten meer aanleuning vragen. Ik weet aleen nog niet hoe ik dat ga aanbrengen. Ik rij ze trouwens met een eenvoudig trensje.

Bestaat er niet zoiets als western onder de menners? Knipoog