fjord reageerd niet goed op liverpool stang.. wat nu??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ilse_89

Berichten: 2093
Geregistreerd: 06-01-07
Woonplaats: Den bosch

fjord reageerd niet goed op liverpool stang.. wat nu??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 19:40

Hallo allemaal,

Momenteel ben ik bezig om mijn fjord te beleren.
Hij loopt al netjes in het tuig en kan slepen.
Gister heb ik voor het eerst zijn menbit er in gedaan,
want hij moet uiteindelijk toch met een menbit voor de wagen.
Voorheen liep hij in het tuig met zijn gewone rijbit. (dubbel gebroken trens)
Op de trens reageerd hij echt onwijs goed.
Nu ik er gister de liverpool stang in deed en er mee aan de gang ging,
gooide hij zijn tong er over heen en bij iedere lichte hulp die ik gaf,
gooide hij zijn hoofd de lucht in en drijgde om te stijgeren.
Natuurlijk gelijk het bit uit gedaan en zijn gewone trensje er weer in gehangen
waarna hij weer super fijn liep.
Nu is mij aangeraden om een bokkebitje aan te schaffen voor hem.

Wat denken jullie?

Groetjes

rakni
Berichten: 2985
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: op het dorp

Re: fjord reageerd niet goed op liverpool stang.. wat nu??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:41

Ik zou eerst een ongebroken trens proberen. (dus een recht bit zonder hefboom)

sandra1986

Berichten: 1832
Geregistreerd: 17-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:42

waarom wil je perse een liverpoolstang//

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Re: fjord reageerd niet goed op liverpool stang.. wat nu??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:45

Mijn paard gooide haar tong ook over het bit tot ik het een gaatje hoger hing. Dat zou je eens kunnen proberen. En als je de leidsels in het bovenste gat had dan kan je ook proberen hoe het gaat als je ze in de bril doet.

AdnerB

Berichten: 4418
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: vlak bij je ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:45

vaak moeten paarden even wennen aan het bit..dus niet gelijk druk op zetten en hulpen vragen maar longeer hem er eens mee of laat hem even los met dat bit in..kijk eens of hij eraan wil wennen..lukt dat nog niet kan je ook een B stang proberen of een ander men bit.
met een gewone enkel of dubbelgebroken trens zou ik niet gaan mennen..

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Re: fjord reageerd niet goed op liverpool stang.. wat nu??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:48

Waarom zou je eigenlijk niet kunnen mennen met dubbelgebroken bit?

BlixtsnabbBS

Berichten: 110
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:48

Waarom moet hij perse een menbit in? Als het met zijn trensje goed gaat is het toch goed? Mijn paarden lopen allemaal op een trensje voor de kar. Vinden ze leuk.

Jenkins

Berichten: 3558
Geregistreerd: 27-02-07
Woonplaats: Koedijk

Re: fjord reageerd niet goed op liverpool stang.. wat nu??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:49

Mijn pony loopt ook gewoon met een dubbelgebroken bit voor de kar :)

Mastrootje

Berichten: 2525
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Zweden

Re: fjord reageerd niet goed op liverpool stang.. wat nu??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 20:19

ik vroeg het me ook lang af waarom nou een menbit, maar ik kreeg wel een logisch antwoord.

Met rijden kan je nog wat frummelen en doen enz, met mennen moet het gewoon allemaal klaar en duidelijk zijn. ho = ho, en niet hooo......

Maisie

Berichten: 2936
Geregistreerd: 27-09-05
Woonplaats: zeeland

Re: fjord reageerd niet goed op liverpool stang.. wat nu??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 21:23

ik zou ook eerst het bit wat hoger hangen. En hij moet er natuurlijk ook nog aan wennen. Mocht het echt niet lukken dan zou ik met de trens gaan mennen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: fjord reageerd niet goed op liverpool stang.. wat nu??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 21:27

Hoe heb je je bit erin zitten en op welk gat heb je je leidsels zitten en zit je kinketting niet te strak? En heb je voor rijden een ander soort materiaal dan voor mennen?

Zelf mennen we met een bstang met beweegbare scharen. Hierdoor heeft onze tinker met zijn dikke lippen net wat meer vrijheid om niet in paniek te raken. Daarnaast hebben we een latex bitbandage aangebracht. Zonder deze dingen loopt hij ook alleen maar met zijn mond open maar dat doet hij ook met een gebroken bit trouwens (met rijden daardoor hebben we ook een ongebroken niet metalen bit).

VanHuisUit

Berichten: 6678
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 21:45

Hier zelfde reactie hoor van onze driejarige welsh toen ik daar een liverpool inhing. Had ik ook beleerd met trensje, op gegeven moment toch liverpool erin (dacht het hoort zo :o , is veiliger, we mennen altijd langs de weg enz). Maar we mennen gewoon lekker verder op trensje, gaat prima.
Onze 13-jarige welsh hebben we op een bokkebitje (B stang zonder bewegende scharen). Ook bij hem liverpool geprobeerd (tja, probeer het volgens de boekjes te doen :+ dus toch weer proberen) en bij hem ook echt geen succes. Kwam op een of andere manier veel te heftig bij hem over.

Wel eerst ook nog hoger / lager hangen geprobeerd bij beiden, meer / minder strakke kinketting / met / zonder tongboog dus we hebben het echt geprobeerd :D

Heb ondertussen wel een hele collectie bitten. Van dubbelgebroken argentaan t/m liverpool met tongboog. Naja, weet nooit waar het goed voor is.

rakni
Berichten: 2985
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: op het dorp

Re: fjord reageerd niet goed op liverpool stang.. wat nu??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 22:45

ik men mijn ijslander ook met een trensje. maar tis net wat je wilt.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 23:55

Tsja....... je hebt hem ook wel erg weinig tijd gegeven om er aan te wennen ;)
Hij reageert misschien wat extreem, maar wie weet doet hij dat over een tijdje niet meer. Dat tong over het bit gooien is trouwens ook niet heel verwonderlijk; dat gebeurd in het begin wel vaker als ze nog niet aan het bit of aan een bit gewent zijn.
Kan ook kwestie zijn van het bit ietsje hoger hangen. Voordat je met iets anders begint, zou ik die liverpool toch eerst nog even 'doorpakken', zodat hij op z'n minst tijd krijgt om er ook aan te wennen. Vaak is het na een paar keer al zo goed als over.
Kijk ook even goed of je het bit goed hebt hangen; soms moet een stang net ietsje hoger hangen dan een trens.

Daarbij zijn er zóveel soorten liverpools, dat het niet meteen aan dé liverpool hoeft te liggen, maar het kan ook dat het mondstuk te dik, te dun oid is. Of dat je iets moet hebben met tongboog/tongvrijheid (ook in verschillende graden) of evt. pompwerking.

Ik zou hem nog even de tijd geven en nog even doorgaan met de liverpool. Bokkenbit vind ik persoonlijk niets, maar er zijn zat paarden die er wel super op lopen. Is een kwestie van uitproberen.

Charr_x

Berichten: 1233
Geregistreerd: 24-05-08
Woonplaats: Moerbeke-Waas (BE)

Re: fjord reageerd niet goed op liverpool stang.. wat nu??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:41

Even wat tijd geven om aan de liverpool te wennen, mijne deed het ook eerst. Heeft toch een hele andere inwerking dan een gewoon trensje.
Gaat het na een tijdje nog niet lekker, kan je inderdaad een B-stang proberen, ik gebruik hem ook, aanvaarde hij veel sneller dan de liverpool.

ilse_89

Berichten: 2093
Geregistreerd: 06-01-07
Woonplaats: Den bosch

Re: fjord reageerd niet goed op liverpool stang.. wat nu??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 15:41

Bedankt allemaal voor jullie reactie.
Ik ga van de week een Bokkebitje halen om die eens te proberen.

viv77

Berichten: 2205
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: Oost-Souburg

Re: fjord reageerd niet goed op liverpool stang.. wat nu??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:45

Mijn fjord werd ook altijd gereden met gewoon bit, voor de wagen met liverpool was ze ook niet fijn op de stang..Heb op advies van instructeur er een zeem omheen genaaid en was echt een verbetering, je hebt ook van dat spul wat je kunt kopen om over je bit te doen..Misschien een idee?

marieke67

Berichten: 329
Geregistreerd: 04-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 20:18

Mijn fjord met een heel gevoelig mondje loopt prima op de liverpoolstang met 3 lagen zeemleer eromheen, leidsels door de bril en kinketting op gewone (45 gr hoek mondspleet en scharen) Voor de rest zelf heel stil en luchtig blijven met je handen. Een kneepje in het leidsel is voor mij al genoeg om een wending te rijden. Echt het proberen waard hoor zo'n zeemleertje..... toevallig dezelfde instructeur als viv ;) Succes ermee!

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 20:26

Eerst gewoon laten wennen met hoofdstel met dit bit, zonder wat te gaan doen (ja eindje wandelen)
Eventueel gaatje hoger hangen.

Ook afh. van soort stang dat je erin hangt, onder het zadel met Sjol zo dat ze pesthekel
heeft aan stang met veel tongboog, terwijl andere paarden dat juist fijner vinden.
Somd moet je dus even zoeken.

Overigens men ik met een bokkebitje, bevalt tot op heden prima, terwijl ik nieuwe liverpool al tijden heb liggen :D .
(maar zie niet in waarom ik moet wissellen als ze op dat hele oude ding gewoon prima loopt
(bokkebitje wat ik heb is echt uit de oude doos).)

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:11

ilse_89 schreef:
Bedankt allemaal voor jullie reactie.
Ik ga van de week een Bokkebitje halen om die eens te proberen.


De liverpool ga je niet meer proberen, hem de tijd geven om er aan te wennen?
overigens is een bokkenbitje/utrechtse stang met vaste scharen,
een B-stang heeft losse scharen.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 00:04

ik vond mijn fjord ook heftig reageren op een liverpool. Toen hij beleerd werd werd hij gereden met een Bstang.
Toen ik hem thuis kreeg heb ik heel lang met een bokkebit gereden. Omdat dit het toch ook niet helemaal was en ik graag iets van een zachter materiaal wou ben ik uitgekomen op een b stang met een kunstof mondstuk. En dit bevalt prima.
Onder het zadel heb ik een dubbel gebroken bit en ik rijd zonder neusriem.

Dus zo raar vind ik het niet dat je de liverpool eraf hebt gehaald, ik vind het best pittige bitten namelijk.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:54

wij mennen met een 2 span met een gebrokenbit en ook met een ongebroken trens onze pony's reageren er goed op dus waarom een men bit.als je een paard hebt dat met je er tussen uit wilt gaan dan gaat die ook met een liverpool er tussen uit.ik vertrouw mijn pony's en ja er kan altijd wel eens wat gebeuren of je nuy met liverpool of trens rijd.ik zou gewoon met het bit mennen waar je ook mee rijd als je hem vertrouwd en hij het allemaal normaal vind en niet eng.succes ben benieuwd waar je nu uit eindelijk mee gaat mennen.wij hebben trouwens les van een ervaren menner die ook wedstrijden rijd en deze was er eerst ook niet zeker van maar nu vind hij dat het bij onze pony's ook absoluut geen probleem is,dus bekijk je paard en jij weet wel waar je hem mee kunt mennen

Jeskim
Berichten: 2842
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: Paasloo

Re: fjord reageerd niet goed op liverpool stang.. wat nu??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 19:28

Ik men Tea ook met een bokkebitje, meteen mee begonnen en dat gaat prima..
Tegen het tong over het bit gooien inderdaad misschien even het bit wat hoger hangen. Je kunt wat zeem proberen, maar laat hem eerst maar even wennen. Pak hem ook niet meteen op, rustig beginnen!!
Je zou hem er ook wel mee kunnen longeren en dan later voorzichtig bijzetten, zodat hij ook met een beetje druk om leert gaan.
En niet, omdat het anders zo streng lijkt, de kinketting lekker los doen (willen mensen ook nog wel eens doen). Een strakkere kinketting is juist vriendelijker omdat je dat minder hefboomwerking hebt.

Met een menbit rijden vind ik niet meer dan normaal. Als je erop zit en er gebeurt wat kun je het paard makkelijk op de volte zetten o.i.d. met een kar kan dit niet altijd. Als ze echt wegwillen trekken ze ook door een menbit heen, maar lang niet zo snel!!
Daarbij kun je zelf zo zacht inwerken als je wil, dat heeft niets met het bit te maken, maar met de hand van de menner. Maar als je een rem nodig hebt heb je hem ook!! Dat heeft niets met braafheid of kundigheid te maken, maar met veiligheid..