van marathonwagen naar sulky?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

van marathonwagen naar sulky?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 18:52

vorig jaar is Jody beleerd voor de kar en we hebben een leuke marathonwagen. Alleen...het mennen komt er niet meer van, omdat mijn man maar zelden meegaat en ik niet alleen durf.
Nu zit ik eraan te denken om de marathonwagen in te ruilen voor een sulky of andere tweewieler, en dan af en toe alleen te gaan. Liefst ééntje met rem en een bankje zodat je toch nog een keer met zn 2en kan gaan, als het er toch nog van komt.

Vragen; is dat een goed plan?
Moet ik dan in het tuig nog rekening houden met dingen? We hebben een tuig met veiligheidslichtogen dus geen brancardbeugels. Zijn er nog andere dingen waar ik om moet denken?

Jody wordt overigens regelmatig ohz bereden en is zeer verkeersmak.

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: van marathonwagen naar sulky?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 18:57

Tja, ook met een sulky is mennen in je eentje link. Je komt gewoon een paar handen tekort om je paard vast te houden als er iets met het tuig is, als-ie over een streng stapt, noem maar op. Kan je niet een leuke bijrijder vinden die mee wil?

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 19:00

nee, al eens geprobeerd maar hier in de buurt is niemand. Er is wel een andere menster op stal, die gaat ook vaak alleen met de sulky. Vaak gaat er dan wel een ruiter mee.

Wat zijn trouwens de grootste verschillen in mennen met een marathonwagen en met een sulky?

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 21:36

ik zou de marathon wagen houden een 4 wieler zit veel beter en lekkerder vooral als je lange stukken gaat een 2 wieler moet je zeer goed afstellen zodat deze goedballanseert dus,als je hem afsteld voor jou alleen en je gaat dan met zijn 2en moet je weer opnieuw afstellen,en wat maakt het uit of je nu alleen met een sulky(2wieler gaat)of met een 4wieler.je kunt toch ook samen gaan rijden de eerste paar keer met die vrouw die ook vaker ment is ook nog gezellig.ik zelf zou het niet omruilen(heb ervaring met een zeer goede sulky en een 4 wieler dus weet waar ik het over heb.ik ga ook wel eens alleen met mijn pony mennen hoor je hebt niet altijd een groom die mee kan.ik vertrouw deze pony wel met mijn ogen dicht is dan wel pas 5jr maar nergens bang van en zal ook niet er vandoor gaan,dus als jij je paard goed kent zou ik gewoon alleen gaan als er geen andere mogelijkheid is en ja er kan altijd iets gebeuren maar dat kan ook als je met zijn 2en bent.wel je gsm mee nemen zou er iets zijn.
beantsje schreef:
nee, al eens geprobeerd maar hier in de buurt is niemand. Er is wel een andere menster op stal, die gaat ook vaak alleen met de sulky. Vaak gaat er dan wel een ruiter mee.

Wat zijn trouwens de grootste verschillen in mennen met een marathonwagen en met een sulky?

VanHuisUit

Berichten: 6679
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 21:56

@Keona, ga met je verhaal mee maar zou je aub eens een keer wat leestekens . , e.d. gaan gebruiken vind het altijd een crime je berichten te ontcijferen ;)

Gelukkig 'heb' ik wel een groom die regelmatig mee gaat zodat we met de 4-wielige wagen kunnen. Dat is inderdaad veel comfortabeler. Maar als ik alleen men neem ik altijd de tweewieler. En dat doe ik ook regelmatig moet ik eerlijk bekennen :o Over voors en tegens van alleen mennen zijn andere topics, dus zeg daar nu maar niets over :x
Voordelen tweewieler: tweewieler kan niet scharen, kan er mee over smalle weggetjes waar geen auto's komen (erg fijn als je dus alleen ment) kan makkelijke inspannen. Dus ik ben super tevreden over mijn tweewieler. Kan hem ook prima uitbalanceren, is even uitzoeken, maar hij zit heel licht in de lichtogen, duwt niet op het schoftje. Nadeel vind ik dat als je pony steigert of dreigt omhoog te komen je niet zo fijn zit op een tweewieler :+ En mijn tweewieler heeft geen rem. Als ik de keus zou hebben zou ik er wel een nemen met een rem.

Maar ik zou mijn wagen nooit wegdoen, mijn tweewieler trouwens ook niet vind het juist prima ze beide te hebben.

Men met gewoon tuig en heb op tweewieler gewoon open lamoen. Als je de strengen goed op maat hebt moet dat totaal geen probleem zijn.
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 10-09-10 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:02

sorry maar ben er nou eenmaal niet zo goed in om leestekens te gebruiken.
VanHuisUit schreef:
@Keona, ga met je verhaal mee maar zou je aub eens een keer wat leestekens . , e.d. gaan gebruiken vind het altijd een crime je berichten te ontcijferen ;)

Gelukkig 'heb' ik wel een groom die regelmatig mee gaat zodat we met de 4-wielige wagen kunnen. Dat is inderdaad veel comfortabeler. Maar als ik alleen men neem ik altijd de tweewieler. En dat doe ik ook regelmatig moet ik eerlijk bekennen :o Over voors en tegens van alleen mennen zijn andere topics, dus zeg daar nu maar niets over :x
Voordelen tweewieler: tweewieler kan niet scharen, kan er mee over smalle weggetjes waar geen auto's komen (erg fijn als je dus alleen ment) kan makkelijke inspannen. Dus ik ben super tevreden over mijn tweewieler. Kan hem ook prima uitbalanceren, is even uitzoeken, maar hij zit heel licht in de lichtogen, duwt niet op het schoftje. Nadeel vind ik dat als je pony steigert of dreigt omhoog te komen je niet zo fijn zit op een tweewieler :+

Maar ik zou mijn wagen nooit wegdoen! Mijn tweewieler trouwens ook niet!

VanHuisUit

Berichten: 6679
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:28

@Keona men je trouwens met een tweewieler of een sulky? Ik men dus met een tweewieler omdat een sulky me zo onhandig lijkt. Maar misschien heb jij andere ervaringen?

Lizzzzz

Berichten: 1441
Geregistreerd: 24-08-05
Woonplaats: allebei ergens in Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:34

Vanhuisuit, men je nou met een tweewieler omdat je een sulky onhandig vind?? ;)

Ik heb zelf twee sulky (een draverssulky:1 persoons en een omgebouwde 2zitter) en sinds kort een marathonwagen.

Het ís veiliger om met zn 2en te gaan rijden, maar ik rééd met mn sulky altijd alleen met mn pony, daarna had ik even een recreatiewagen en toen ging ik (op hoop van zegen) bij gebrek aan verzorgster/meemenners/bankhangers toch 2span met de recreatiewagen. En voor de enkelspan ging ik toch voor de sulky.

Conclusie is toch wel: Het ligt helemaal aan jouw gevoel van veiligheid, of je met een 2wieler of 4wieler weggaat.

Heb je niet de mogelijkheid om óf een sulky te lenen van iemand óf een sulky erbij aan te schaffen? Zodat je geen spijt krijgt van deze beslissing? Als ik ipv de recreatie eerst de marathon had gekocht, had ik die nooit meer weggedaan ;-) Want 4 wielen rijdt toch wel fijner..

Lizzzzz

Berichten: 1441
Geregistreerd: 24-08-05
Woonplaats: allebei ergens in Alkmaar

Re: van marathonwagen naar sulky?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:41

Ooo sorry! Ik zie dat je ook nog wat over het tuig vraagt! Ik heb de 'gewone' lichtogen (brancard noemde je dat toch?) Mijn 'race'sulky heeft een haakje, evenals de marathon wagen en de duosulky heeft wel een 'rondje' maar volgens mij maakt het niet uit welke 'ogen' je hebt, want het moet toch op zn plaats gehouden worden door de strengen aan het borsttuig.

VanHuisUit

Berichten: 6679
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:43

Een sulky lijkt me zo onhandig omdat je met je benen wijd zit en ik het idee heb dat je daardoor minder gemakkelijk zit / eerder last krijgt van je rug.. Met een tweewieler kun je je benen gewoon naar beneden en naast elkaar houden of waar je ze ook wilt laten. Ook met afstappen lijkt een sulky me lastiger.

Lizzzzz

Berichten: 1441
Geregistreerd: 24-08-05
Woonplaats: allebei ergens in Alkmaar

Re: van marathonwagen naar sulky?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:47

Tja, daar heb je wel een beetje gelijk in. Maar als je doorhebt dat je eerst gaat zitten en dan je benen naar 'binnen' doet heb je er geen last van. Het zit wel wat onconfortabeler, want het heeft geen rugsteun.
Maar als de TS van een marathonwagen zou willen overstappen naar een sulky, dan gaat ze er imo wel flink op achteruit. Dan idd beter de 2wieler met bankje (misschien bedoelde ze dat ook wel hoor, ik schoor de sulky en 2wieler ook over 1 kam ;-))

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: van marathonwagen naar sulky?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 22:54

inderdaad, ik gebruik voor het gemak de term sulky maar ik bedoel echt een tweewieler met bankje én rem.

Lizzzzz

Berichten: 1441
Geregistreerd: 24-08-05
Woonplaats: allebei ergens in Alkmaar

Re: van marathonwagen naar sulky?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 23:22

Haha nou, hebben we dat ook weer uit de wereld geholpen ;-) En? Ben je er al een beetje uit?

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 05:19

ik men met een 2 wieler(maar hier zeggen wij daar ook sulky tegen)ik weet dat dat officeel niet de goede benaming is.onder een sulky word eigenlijk een 1 zitter meer die koers moddelen verstaan.
VanHuisUit schreef:
@Keona men je trouwens met een tweewieler of een sulky? Ik men dus met een tweewieler omdat een sulky me zo onhandig lijkt. Maar misschien heb jij andere ervaringen?

MisticRider

Berichten: 2756
Geregistreerd: 06-03-09

Re: van marathonwagen naar sulky?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 18:50

met een marathonwagen rijden, is veele maale MINDER gevaarlijk als een sulky

maar
een sulky is heel gemakkelijk in je 1tje te handteren
je moet wel een goede "duurdere" kopen, anders stuiter je zo van je bankje af!

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 20:48

Zie mijn profiel ... ik heb een rode tweewieler en een grijze marathonwagen.
De marathonwagen staat in principe te koop, de tweewieler gaat er nooit uit.
Dat zegt al genoeg over mijn voorkeur volgens mij :D

Hier nl. hetzelfde. De vierwieler heb ik echt iemand nodig, met de tweewieler kan ik makkelijk(er) zelf op pad, en zeker eenvoudiger op de wei rijden. Is ook handiger te hanteren (lichter), makkelijker opstappen ook, maar in je eentje rijdt het ook gewoon lekker. Het is echt mijn 'crosswagentje'.

Ik gebruik voor beide wagens hetzelfde tuig. Lichtogen met een schuifbare singel (want dat laatste is voor de tweewieler wel van belang).

4 wieler is geremd, 2 wieler is ongeremd.
Beiden zijn van vd Mee.

willemke
Berichten: 64
Geregistreerd: 02-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 11:09

beantsje schreef:
vorig jaar is Jody beleerd voor de kar en we hebben een leuke marathonwagen.
Nu zit ik eraan te denken om de marathonwagen in te ruilen voor een sulky of andere tweewieler.

Vragen; is dat een goed plan?
Moet ik dan in het tuig nog rekening houden met dingen? We hebben een tuig met veiligheidslichtogen dus geen brancardbeugels. Zijn er nog andere dingen waar ik om moet denken?


Beste allemaal,
Naar mijn mening zijn de verschillen in het gebruik
Een tweewieler is ten opzichte van een vierwieler meestal
: lichter in gewicht
: door 1 persoon te hanteren
: makkelijker op te bergen, op een kleiner oppervlak ( bomen verticaal)
: aan de achterklep van een trailer te vervoeren
: onmogelijk om te laten scharen
: voordeliger in aanschaf
: behept met een handicap voor wat betreft de balans
: beperkter in het aantal te vervoeren personen
: lastiger om in 2-span uitvoering te verwerven
: minder comfortabel voor de opzittenden
: beperkter in aanbod op de markt
: niet toegestaan in alle diciplines bij wedstrijden

Deze lijst zal ongetwijfeld onvolledig zijn, maar misschien geeft het een aardig doorkijkje.
Groet
Willem

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 11:38

Isapaardje schreef:
Ik gebruik voor beide wagens hetzelfde tuig. Lichtogen met een schuifbare singel (want dat laatste is voor de tweewieler wel van belang).


Wat bedoel je precies met een schuifbare singel?
En hoe zit dat nou met de balans van een 2wieler?

Suzan_bobar

Berichten: 4248
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Re: van marathonwagen naar sulky?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 11:46

Ik heb ook een tweewieler, wanneer je het bankje kunt verschuiven en de bomen op de goeie hoogte hebt, kun je ze heel mooi uitbalanceren. (moet je wel een duurdere variant nemen,....) De verschuifbare singel die bedoelt wordt is de riem aan de lichtogen. Die moet kunnen schuiven door het schoftje, wanneer je door een kuil rijdt dat niet je paard dit op vangt, maar het tuig door middel van schuiven.
Heb je een sulky op het oog?

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 14:36

beantsje schreef:
Wat bedoel je precies met een schuifbare singel?
En hoe zit dat nou met de balans van een 2wieler?

De buitensingel bedoel ik daarmee, daar waar de lichtogen aan zitten. Die moet op en neer kunnen, zodat je de 'klappen' van een tweewieler als deze door bijv. een kuil rijdt, wat opvangt. En 4wieler hangt stabieler achter het paard. Verschuifbaar bedoel ik mee dat hij door het schoftje kan schuiven van boven naar beneden zeg maar.

Balans van de tweewieler is belangrijk. Paard/pony mag geen druk op de rug voelen, maar ook geen getrek aan de buik. De wagen moet zo zijn afgesteld (of af te stellen zijn, dat is nog beter) dat je hem (beladen) met 1 vinger in balans kunt houden. Dan rijdt hij het fijnst en trekt hij het makkelijkst.

In mijn geval is de balans in te stellen door het verschuiven van de wielas.

Over het niet kunnen scharen van een tweewieler kan ik kort zijn ... ook die kunnen om. Helaas zelf meegemaakt toen Isa schrok, opzij sprong, het linkerwiel een boomstronk raakte en daar overheen ging en de wagen naar rechts (waar ik zat) omkieperde. Oké was samenloop van omstandigheden, maar ik lag wel op de grond :P

Edit: er zijn tegenwoordig ook 2 span tweewielers en tweewielers waar een derde persoon achterop kan staan. Laatste lijkt mij balanstechnisch niet handig, maar heb er geen ervaring mee; ze alleen een keer gezien.

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: van marathonwagen naar sulky?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 14:40

De singel kan bij mijn tuig idd schuiven, dus dat lukt.
Waar kan je een goede en niet te idioot dure tweewieler krijgen?

Suzan_bobar

Berichten: 4248
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Re: van marathonwagen naar sulky?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 15:03

Tja, wat versta je onder niet te duur?
Een Clever sulky kost snel 1200 euro.
Een chinese prut sulky kost 650 euro. Net wat je zelf wilt. Mijn ervaring, goedkoop is op de duur duurkoop. Wat voor terrein rijd je voornamelijk? Is dit vlak dan wil het redelijk met die chinese sulkys,... Ga je echter echt het bos in (wat wij doen) dan is echt het advies om een duurdere en degelijke sulky te kopen en door te sparen als deze nu te duur is. Die chinese sulkys, roesten snel en ik heb ze gezien na een tak oid,... ze zijn gewoon snel krom.
Gisteren kwam ik met 1 wiel op een boomstronk, we schrokken ervan, maar niets krom/ scheef of lek en gewoon nog 1,5 uur kunnen genieten :D (ik heb de excellent sulky, top ding/ goeie service!)

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: van marathonwagen naar sulky?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 19:44

Kijk eens op marktplaats.
Daar kom je soms iets moois tegen (wel letten op hoe hij onderhouden is en zo natuurlijk).
Wel is het zo dat je eerder een goede tweede hands 4 wieler tegenkomt dan een goede tweede hands sulky/tweewieler.