[AR] Scheren en mennen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

[AR] Scheren en mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-04 15:54

Ik ben van plan om dit najaar Fie toch maar eens te scheren, vooral als ze voor de wagen heeft gelopen is ze behoorlijk nat en duurt het lang voordat ze droog is.

Nu is mijn vraag:
Hoe doen jullie dat met geschoren paarden voor de wagen?
Gebruik je een deken over je tuig, of is dat niet nodig?
(onder het zadel rijd je los met een deken en stap er je er mee uit, maar dat is voor de wagen iets lastiger...)
En gaat een geschoren vacht niet eerder irritatie veroorzaken onder het tuig?

En scheren jullie helemaal of laten jullie de rug 'erin zitten'?
En wat doen jullie met de benen?

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 16:44

We hebben de pony's 2 jaar geschoren (vorig jaar, en dat jaar daarvoor) Helemaal van top tot teen. De benen helemaal (wel zo netjes bij dikke ponyvachten Knipoog ) en van de kaak tot de kont. Alles helemaal eraf.
Geen losrijdekens etc. Het is zo een geknoei! En ik heb zowiezo al een hekel aan dat soort dingen, als je denkt dat ze kou vat draaf je in/uit en stap je bijna niet.
Wij hadden ook geen last van irritatie onder het tuig.

1 heel groot nadeel van scheren is dat je paard volgend jaar in de zomer een vacht heeft die veel minder is dan dat je hem niet scheert. Daarom weet ik nog niet of ik hem dit jaar weer scheer. Omdat indoormarathon's niet echt meer in de planning zitten, alleen dressuur en vaardigheid.

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 16:50

Sjonniej schreef:
1 heel groot nadeel van scheren is dat je paard volgend jaar in de zomer een vacht heeft die veel minder is dan dat je hem niet scheert. Daarom weet ik nog niet of ik hem dit jaar weer scheer. Omdat indoormarathon's niet echt meer in de planning zitten, alleen dressuur en vaardigheid.


daar heb ik dus nog nooit last van gehad, en ik heb al heel wat paarden kaal gehad...
dan heb je of veel te laat geschoren (zelfs toen ik in januari schoor werd de vacht nog prachtig) of er zit iets in het dieet van je pony niet goed

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-04 16:56

Fie gaat in december meestal ruien.
Als ik dan half oktober scheer kan het toch geen kwaad voor de nieuwe vacht??

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 20:39

LiSSy schreef:
daar heb ik dus nog nooit last van gehad, en ik heb al heel wat paarden kaal gehad...
dan heb je of veel te laat geschoren (zelfs toen ik in januari schoor werd de vacht nog prachtig) of er zit iets in het dieet van je pony niet goed

Begin oktober scheren. Dieet is goed, pony staat hier al 8 jaar. Zit altijd geweldig in zijn vel, maar door het scheren is echt zijn zomervacht minder.

Kennis van ons zit al weet ik hoe lang in de paarden, bij hem hebben we de nieuwe pony (NRPS) gekocht en die mogen we niet scheren van hem. Omdat het zo erg te kostte gaat van de glans op de vacht. Hij glanst wel, maar veel minder als dat hij zou doen als je hem niet scheert.

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 23:05

Nouvel schreef:
Ik ben van plan om dit najaar Fie toch maar eens te scheren, vooral als ze voor de wagen heeft gelopen is ze behoorlijk nat en duurt het lang voordat ze droog is.

Nu is mijn vraag:
Hoe doen jullie dat met geschoren paarden voor de wagen?
Gebruik je een deken over je tuig, of is dat niet nodig?
(onder het zadel rijd je los met een deken en stap er je er mee uit, maar dat is voor de wagen iets lastiger...)
En gaat een geschoren vacht niet eerder irritatie veroorzaken onder het tuig?

En scheren jullie helemaal of laten jullie de rug 'erin zitten'?
En wat doen jullie met de benen?


Onder het zadel los rijden en uitstappen met een deken Verward
Dat is echt niet nodig hoor.
Mijn paardje loopt ook aangespannen, heeft een dikke vacht doordat hij altijd buiten staat, dus kan hem ook niet scheren. En dat wil ik ook niet.
Een paardenvacht regelt alles zelf wel hoor.

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-04 07:56

wyko schreef:
Onder het zadel los rijden en uitstappen met een deken Verward
Dat is echt niet nodig hoor.
Mijn paardje loopt ook aangespannen, heeft een dikke vacht doordat hij altijd buiten staat, dus kan hem ook niet scheren. En dat wil ik ook niet.
Een paardenvacht regelt alles zelf wel hoor.


Maar een geschoren paard heeft nou juist niet meer die vacht waarmee hij alles zelf kan regelen...

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 09:06

Maar een deken is niet nodig hoor, tenzij je het leuk vind Knipoog
Korter stappen en meteen lekker draven, gewoon heel rustig. Dan warmt hij eerder op.

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 09:44

Ik heb Dennis ook wel geschoren voor de kar gehad. In deken model geschoren vond ik het meest pratisch. Geen gezeur met een extra dekentje d'r over enzo.
Hij is ook helemaal geschoren geweest ivm de hengstenkeuring(als hij niet heen had gehoeven had ik dat niet gedaan). Dan had hij het duidelijk wel wat koud, ook als ik hem snel liet draven. Toen had ik meestal een gewone fleece zweetdeken onder zijn tuig. Beetje creatief er tussen prieken zodat hij er geen last van had, maar zeker niet ideaal.

Als je wil scheren zou ik dus voor een half model gaan. En wat je precies wil scheren moet je zelf uit maken. Dennis word dit jaar bijvoorbeeld enkel z'n hals geschoren zodat hij ook nog zonder deken naar buiten kan(ook al staat hij nu niet meer voor de kar, dit doe ik ook bij de pony's die er wel voor gaan).

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 14:26

Ik scheer mijn pony's ook altijd, zeker Magpie, die heeft anders zo'n dik pak haren! Niet normaal meer. En niet in/uitstappen met deken, is teveel gesjouw. Alleen als ik lang stil moet staan krijgen ze een dek op.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 14:32

Ik scheer niet, maar hou Janssen wel consequent onder een dek 's nachts. Nu nog een tussendek, als het echt koud wordt een winterdek. Zoals het weer nu is, gaat het dek 's morgens nog af (rond een uur of 10) en gaat hij nog in z'n blote vel naar buiten. Hij komt niet echt heel dik in z'n haar, maar zonder dek wordt het absoluut te veel. Zodra het kouder wordt, blijft zijn dek overdag ook op.

Na het mennen gaat er bij het uitstappen niks op, dan stappen we gewoon nog ff lekker door en daarna gaat hij onder een zweetdeken of op stal, of op de trailer. Pas als hij goed droog is, gaat zijn gewone dek er weer op.

Notteke
Berichten: 268
Geregistreerd: 08-06-03
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 14:38

Je hebt toch ook van die ''halve'' dekens voor alleen hun kont?
Een soort uitrijdekens maar dan voor te mennen?

Wie van jullie heeft daar ervaring mee?

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 15:11

Ik heb zo een deken, maar vind het niet makkelijk. Er zitten wel gaten voor je leidselgaten, maar als je het deken eraf wilt halen moet je wel je leidsels helemaal losmaken. Geen succes dus.

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-04 18:21

Ow, dus die uitrijdekens voor voor de wagen kun je er niet zo afhalen??

Da's lastig!
Ik zit er nou niet zo op te wachten om m'n leidsels los te moeten maken...

Ik denk dat het inderdaad ook best werkt om voor een rustig ritje gewoon een fleecedekentje over de rug te leggen onder het tuig. En ga je echt aan het werk, dan is het dus het handigst om er niks op te leggen en snel te gaan draven...

Nou ja, ik ga er allemaal maar eens over nadenken.
Ik ga denk wel zo ongeveer zeker scheren, ook omdat ik onder het zadel (en straks ook misschien aangespannen) regelmatig wedstrijden binnen heb en dan hebben ze het vaak best gauw warm...

Allemaal in ieder geval bedankt voor de reakties en alle verdere tips zijn natuurlijk altijd welkom!

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 09:20

Mijn verzorgpony wordt ook geschoren. Mocht het slecht weer zijn heb ik onder het zadel wel een uitrijdeken erop. Dat gaat best. Maar die gaat er met draven af meestal. Of het moet slecht weer wezen, veel regen.
Maar deze pony loopt ook voor de kar, en dan heeft hij geen deken op. Als je goed doorstapt is dat ook niet echt nodig, en dan lekker draven.
Meestal als ze goed in beweging zijn heb je geen last van een koude pony.

Wat betreft zomervachten heb ik nog nooit lelijk gezien. Ik scheer altijd voor januari. Dan hebben ze mooie vachten in de zomer bij mij.

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 09:35

Nouvel schreef:
Maar een geschoren paard heeft nou juist niet meer die vacht waarmee hij alles zelf kan regelen...


Dan moet je hem niet scheren

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-04 21:34

wyko schreef:
Dan moet je hem niet scheren



Ja, daar was ik ook al uit...

maar het ging me er nu juist om wat je doet met een paard dat wel geschoren is... Knipoog

Splinter

Berichten: 4271
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 14:36

Ik zou de rug niet scheren, de rest wel, zo krijgt hij ook geen kou op zn rug! Zo doen wij dan ook altijd en het gaat prima, en de vacht groeit altijd weer netjes aan! In de zomer is niets meer te zien van het geschoren patroon!

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 19:46

Tjonge tjonge tjonge...sommige zeggen met en deken in en uitstappen is onzin..ik zal jullie ff in je pjama met min 5 buitenzetten, dat is toch een klap op jej lichaam(en zeker niet geod voro de spieren, kunnen ze toch echt spierbevangenheid van krijgen..)

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 19:52

Ik heb Pinky 2 jaar terug geschoren. Hij heeft ook enkele keren voor e wagen gelopen toen en dat ging opzich prima.
Ik heb toen geen deken gebruikt maar deed vooral indraven ipv stappen.

Nu (is hij niet geschoren) maar heb ik een uitrijdeken voor onder het zadel en dat is ook voor over het tuig ideaal! Eventjes klittenbandje los, leidsels eroverheen en gaan! Denk dat ik er binnenkort 1 echt voor het tuig wil (zodat ook zijn ruggetje bedekt is, haha!) maar dat is meer voor de heb, zo gaat het prima!