tweespan rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

tweespan rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-02 21:55

Nu ik op zoek ben naar een maatje voor mijn shetlander zat ik mijn even af tevragen hoe groot het verschil tussen twee pony's mag zijn (in hoogt) bij het tweespan rijden.

Als je pony in een enkelspan loopt kost het dan eigenlijk veel tijd om hem tweespan te leren lopen?

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 23:08

Het beste kun je zorgen dat er niet meer dan 5 cm tussen zit, anders wordt het zo'n scheef span. En bij ponies valt het meer op dan bij grote paarden.
Over het beleren. Als beide ponies goed in het enkelspan lopen gaat het tweespan vaak vanzelf. Oefen gewoon in een veilige omgeving met een hulpje erbij. Desnoods laat je ze eerst samen in de bak een band of iets dergelijks trekken naast elkaar.
Succes

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-02 12:43

Veel onbeleerde pony's/paarden maken voor het eerst kennis met de wagen juist in het tweespan, omdat in het tweespan het beleerde paard het onbeleerde paard kan corrigeren ipv de menner.

In jouw geval heb je 2 goed beleerde enkelspan pony's (daar begon ik ook mee). Ik heb ze in mijn geval eerst het tuig op gedaan en een paar keer aan de lange lijnen geoefend. Daarna gewoon voor de wagen gezet en ik zie wel wat er van komt. Inmiddels zijn mijn pony's ongeveer 10x samen voor de wagen geweest, waar ze al 2x een wedstrijd van hebben gestart.

Voor het uiterlijk is het imo het mooiste om 2 gelijkende paarden/pony's in het span te hebben. Ik wilde eerst een zwart-bonte, maar heb uiteindelijk voor een zwarte gekozen, omdat mijn eerste pony ook zwart is. Zag toevallig ergens een foto van een zwarte en een zwart-bonte in het span en da's qua uiterlijk vertoon minder mooi.

Het verschil in stokmaat, breedte, lengte van de rug mag idd niet te groot zijn. Mijn ene pony is 1.05 en de ander 1.06. De ene pony is in haar rug iets langer, maar het past prima samen in het span.

Het is wel aan te raden -als je zelf (nog) niet ervaren bent met tweespan rijden- om er en een goed boek bij te hebben (Aangespannen Rijden door JAC Bartels vertelt veel over de aanspanning en het rijden met een tweespan.) en er bij voorkeur iemand bij te hebben als vraagbaak met ervaring met tweespan rijden.

Veel succes!