[NH] discussie: welke 'methode' is echt NH?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 17:31

de programma's waar ik iets over weet (hempfling, voest en parelli) gaan eigenlijk allemaal van hetzelfde uit, alleen de weg erheen is anders. Monty robberts wordt als nh gezien, maar daar ben ik het absoluut niet mee eens.
Baalbergen heb ik me eigenlijk nooit echt in verdiept, omdat ik daar zeer slechte verhalen over gehoord heb van verschillende mensen, daarbij heb ik het idee dat het veel te zwevie is voor mij Haha!
voest en parelli is voor de normale mens te bereiken. Hempfling heeft geen manier om iets te leren aan andere mensen en vind eigenlijk alleen zichzelf goed, dat spreekt me totaal niet aan.


sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 17:42

vertel eens iets over die baalbergen, ik ben benieuwd naar zijn werkwijze. Wat doe je precies bij zijn cursus?


sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 11:02

EbbyT schreef:
MIj gaat het om de psygologie en handvaten die hij aanrijkt in de vorm van regels. Andere "methodes" ben ik het wel van gewend maar Hempfling had ik een heel ander beeld van. Maar toch staan er ook genoeg in zijn eerste boek maar om een een of t andere reden drongen die niet door tot mijn "handelingsdeel".


Ik had ook hempflings boek eerst. heel erg mooi, goed de psychologie uitgelegd, maar voor de meeste mensen is het niet mogelijk om alles te doorbreken en zo even alles aan jezelf te veranderen.
Bijv over angstige paarden zegt hij alleen dat het paard vertrouwen in je moet hebben (even heel kort samengevat Haha! ), je houding moet daarvoor zo en zo en zo zijn, maar als je met een totaal over de zeik gaand paard zit, dan heb je daar geen bal aan.
Uiteindelijk zijn de oefeningen van parelli juist om je een houding aan te leren. Jammer genoeg leer je dat pas later, en hebben de meeste mensen alleen ervaring met level 1. Dit moet je eigenlijk binnen een maand kunnen afronden en gaat om basis en veiligheid. Uiteindelijk (in level 2 en verder) zie ik steeds meer ideeen van hempfling terug, maar geeft parelli een manier om mensen die aan te leren.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 11:28

Cassidy schreef:
Ja, dat was ik. En dat brengt me meteen bij een van mijn persoonlijke "pet peeves", mijn stokpaardjes. Waarom kennen in Nederland zo weinig mensen andere beoefenaars en leermeesters van NH dan degene die door goede marketing in Nederland zo bekend zijn? Waarom wordt er zogehamerd op Klaus Ferdinand Hempfling of Monty Roberts of Pat Parelli , Emiel Voest en Pieter Baalbergen ? Omdat die mensen middelen steken in hun marketing, of misschien lokaal bekend staan is dat nog geen reden om collectief achter ze aan te hollen.


misschien ook omdat de helft van de mensen die jij noemt of leermeester of leerling zijn van parelli Haha! . ik denk zelf dat die man gewoon ontzettend goed is in het verzamelen en begrijpelijk maken van informatie.
Ik heb trouwens wel boeken gelezen van mark rashid, maar dat vond ik eigenlijk niets.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers