[LO] moeite met galop aan de longe

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

[LO] moeite met galop aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-04 15:55

hoi,

mijn bijrijdpaard heeft tijdens t rijden best moeite met de galop,
hoeken plat door en keihard (het is een draver).

op de vorige stal kon ik haar aan de longe nog wel in galop krijgen,
maar nu op de nieuwe stal is de longebak kleiner en ze doet
echt haar best om te galloperen maar het lukt haar gewoon niet
omdat ze moeite heeft met het kleine rondje en haar evenwicht
(ze hangt zeg maar naar buiten als ze gallopeert).

wat kan ik doen om haar zelfvertrouwen te vergroten en
haar te helpen?

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 18:06

het klinkt raar misschien, maar mijn haflinger kon vroeger ook niet galoperen aan de longe en we hebben het haar "geleerd" door 1 persoon er op te laten zitten die de galophulpen gaf met zit/been. Na een paar weken had ze hem door en galopeerde ze ook (een paar passen) aan de longeerlijn.
inmiddels (5 jaar verder Knipoog ) hoef ik nog maar een keer te klikken en ze galopeert netjes aan, ook op een kleine cirkel.

ik weet niet of je er iets aan hebt, bij mijn pony was balans niet het grootste probleem, maar ze was ook ontzettend stijf in haar lichaam en "durfte" volgensmij niet echt te galoperen op een kleinere cirkel.

mag je niet longeren in de bak? zodat je haar steeds op een iets kleinere cirkel zet?

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 16:03

nee helaas moet ik op de longeercirkel longeren, ik zal eens kijken
of ik er iemand op kan zetten voor de galophulpen!
goed idee.

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 21:31

Hoe klein is klein? Mag je niet eerst eens in de bak longeren (als die meer ruimte heeft), zodat je pony eerst kan leren te galopperen op een wat grotere cirkel? Het is niet zo makkelijk voor een paard om op een klein rondje te galopperen, zeker als de galop toch al moeilijk ligt. Omdat ze niet in balans zijn gaan ze vaak racen en juist daarvoor is geen ruimte in zo'n kleine cirkel...

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 18:51

Ik ken ook een fries die niet kan galloperen aan de longe, maar wel op een recht stuk. Ik denk dat het te maken heeft met hun evenwicht dat ze nog niet in een wending kunnen hervinden. Maar zoals al gezegd misschien met iemand erop aan de longe wel... Zal het ook eens proberen.

Teigetje008

Berichten: 1539
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: In het noorden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 20:00

Mijn tuiger had er ook heel veel moeite mee, en ik ken je probleem... Ik kon wel longeren in de bak en ben inderdaad groot begonnen en klein geeindigt..Nu gaat het vaak prima, maar ze is nu 5 jaar, maar heeft er soms nog best wel moeite mee, en dan wordt er weer even gesjeest. Ik denk dat het altijd wel wat moeilijker voor ze blijft...

Tippi
Berichten: 73
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 16:44

altijd rustig blijven!! Succes verder

Tippi
Berichten: 73
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 16:44

als je nog bandages nodig hebt

Edit Katja: Spam verwijderd.

snuffel
Berichten: 218
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 17:18

Mijn haflinger had ook moeite met de galop aan de longe. Ik longeer bijgezet met een beetje binnenstelling. Nu gaat het wel goed. Maar dat heeft wel een tijdje geduurd. Maar het maakt wel uit hoe groot (klein) de longeercirkel is. Als ie te klein is, dan kan je het beter niet doen volgens mij. Dan doe je er mee kwaad dan goed mee. Wat helpt is om van groot naar kleiner te gaan, maar dat advies heb je weinig aan als je die mogelijkheid niet hebt. In ieder geval succes.

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 11:53

Het belangrijkste is dat je haar eerst leert op eigen benen te laten lopen.
Dat ze voldoende balans en evenwicht heeft.
Dan gaat het galopperen al wat makkelijker.

Zorg idd dat ze goed aan de hulpen is.

Succes ermee! Lachen

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-04 16:58

ik longeer haar meestal met pessoa, en de laatste tijd heb ik voor de galop de pessoa eraf gehaald. toen heeft ze 2 rondjes achter elkaar gegallopeerd! wel keihard en ongecontroleerd maar ze weet nu dat ze het kan! volgende keer ga ik het weer proberen.