[LO] Longeren Van Een Veulen? Ja Of Nee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Zou jij je eigen veulen intesief longeren?!

Jah tuurlijk dan luisteren ze veeeel beter!
1 (1%)
jah maar niet intensief en niet te lang
12 (12%)
Nee dat vind ik zielig
2 (2%)
Nee dat is nog niet goed ze moeten eerst ff uitveulenen
84 (84%)

Totaal aantal stemmen: 99


Jimmynikki23
Berichten: 85
Geregistreerd: 06-03-04
Woonplaats: Apeldoorn

[LO] Longeren Van Een Veulen? Ja Of Nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-04 19:16

Haaj Mensen!!...
Ik zit hier met een probleem:s
Ergens waar ik mijn paardje heb staan.. staat ook een prachtig fries merrie veulen van 1 jaar en 3 maanden.
Ze heeft ook verzorgers die komen af en toe ongeveer om de dag komen hun..
Ze longeren haar dan oowk heel intensief ze gaan heel ruw met haar om en duwen al t waren haar lichaam naar buiten trekken haaar hoofd ruw naar binnen om stelling te krijgen :S
ik als paarden liefhebber vind dat zelf niet echt bepaalt goed omgaan met je paard. ik heb me eigen paard volledig in gereden en daarbij ben ik natuurlijk ook begonnen met longeren maar dat pas met 2,5/3 jaar en daarvoor heb ik veel gewandelt gepoetst en veel aandacht gegeven.. had ik er zlef beter aan gedaan om hem vanaf 1 jaar al intesief te longeren of had ik gewoon moeten doen wat ik zowiezo al had gedaan?
Ik weet 't nu niet meer hoor want met mijn paard is alles goeg gekomen en die fries... die is gewoon heel ongelukkig volgens mij ik kon t altijd heel goed met haar vinden maar nu die meiden erzijn is ze heel raar als ik in de wei kom met een halstertouw probeert ze me te slaan en gaat ze met de oren in der nek steigeren :S dat doet ze bij iedereen,, en als ze haar longeren dan gaat ze ook proberen iedereen te schoppen enzo :s
Kan Iemand Mij Helpen?!?! Ik Weet Niet Zo Goed Wat Te Doen:s
dank juilie wel als je reageert
groetjes nikki en mijn paardje jimmy Knipoog

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 19:20

Een veulen van 1 jaar en 3 maanden hoort nog tussen soortgenoten op het land te zitten zonder dat
er wat aan gedaan wordt! Huilen Halster, wandelen en poetsen kan nog wel. Maar verderrrrrrrrrr....... Boos!
Dus ik stem voor 'Nee dat is nog niet goed ze moeten eerst ff uitveulenen'!

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 19:23

wat dacht je zelf?? als je zo vroeg begint met een zware arbeid zoals dus met name longeren .....

ik heb dus nee gestemt en niet omdat ik het zielig vind al is dat het wel
...erg zielig...

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 19:24

nee, dat is zeker slecht. af en toe een borstel erover en stukje wandelen is goed, maar longeren is harstikke slecht voor zo'n jong ding. zowel mentaal als fysiek. zeker met Friezen raden ze aan om niet te vroeg te beginnen. het liefst nog wachten met 3,5 a 4 jaar.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 19:27

Sommige veulens vinden het reuze spannend. Mijn verzorgpaard had een veulen en dat veulen ging meelopen als ik zijn moeder longeerde. De mafkees! Lachen Toen hebben wij m voor de grap gelongeerd en dat vond ie prachtig. Natuurlijk maar heel eventjes. Hij voelde zich heel mans in elk geval. Knipoog

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 19:31

Absoluut niet goed!
Zoals Droebel zegt is het zowel mentaal als fysiek niet goed en worden juist Friezen (net als bijvoorbeeld IJslanders) vaak zelfs later beleerd dan bij andere paarden.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 19:38

Phoe wat een vraag laat me er even over nadenken .....

Tuurlijk kan dat niet, ik weet dat jij het niet doet met het veulen dus niet op jou gericht,maar jij zelf moet dat wel weten toch?
Zelf rij ik mijn paarden in met 3,5 jaar, een veulen moet zich kunnen ontwikkelen, de pezen zijn er nog niet aan toe .

Aman_

Berichten: 10623
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 19:53

droebel schreef:
nee, dat is zeker slecht. af en toe een borstel erover en stukje wandelen is goed, maar longeren is harstikke slecht voor zo'n jong ding. zowel mentaal als fysiek. zeker met Friezen raden ze aan om niet te vroeg te beginnen. het liefst nog wachten met 3,5 a 4 jaar.


Ik ben het helemaal met je eens.

Ik heb dus gestemd op; 'Nee dat is nog niet goed ze moeten eerst ff uitveulenen'.

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 20:02

als ik jouw was, zou ik er zo snel mogelijk iets van zeggen tegen die eigenaar, en die verzorgers! Dit is echt niet normaal! Ik heb een vzshetlander, van 3, maar daar doe ik ook nog niks mee(poetsen en wandelen) maar die ga ik echt NIET longeren, omdat ze nog niet helemaal uit gegroeid is! Die kinderen zijn echt Lips are sealed

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 20:17

NEE!!!!

Een veulen lekker veulen laten, zolang het kan... Niet mee knoeien, ze mogen met een beetje geluk lang genoeg volwassen zijn.

Selena87

Berichten: 1635
Geregistreerd: 13-06-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 20:30

hey jij ook hier?!
Wist nie dat jij ook op bokt zat.
gezellig!

Doeii selena

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 20:40

Verdrietig Verdrietig Huilen Boos! *slik* Boos! Verdrietig Huilen Verward

meer krijg ik er niet uit...

Geriette

Berichten: 925
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 20:44

Oh mijn god, moet je dat nog vragen? Je snapt toch zelf ook wel dat dat nog helemaal niet goed is. Is hartstikke slecht voor een veulen. Zo'n beestje kan net uit zijn ogen kijken en moet dan maar gelijk aan de arbeid. Jij ging toch ook niet toen je net 1 jaar was al naar de basisschool?!
Is geen aanval op jou, want jij zegt dat jij niet diegene bent die een veulen longeert, maar ik vind het gewoon vreemd dat je vraagt of je een veulen mag longeren, vandaar deze (misschien wat heftige)reactie

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 20:46

kun je voor zoeits niet de dierenbescherming of zo bellen? Verdrietig

arm arm zielig veulen, als hij 3 is krijgt ie een enkel ticket naar de groene weiden.. Verdrietig

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 20:51

Longeren??? Verward dat doe je toch op dag 1 en 2 van zijn leven. Daarna kan er gelijk een zadel op en dan rijdt je haar naar de PennyPrix met 99%

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 20:53

Ik heb eens radicaal op 1 gestemt.

Waarom...gewoon om even te pesten Knipoog }>


Tuurlijk ga je een veulen niet longeren. Boos! In de wei met dat beest.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 20:57

dierenbescherming, kom op zeg, doe niet zo Penny. Veulens crossen toch ook door de wei. Ik keur het niet goed, maar ze smelten zomaar niet hoor!!!

prompter

Berichten: 11069
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 20:58

xKatleentjex schreef:
kun je voor zoeits niet de dierenbescherming of zo bellen? Verdrietig

arm arm zielig veulen, als hij 3 is krijgt ie een enkel ticket naar de groene weiden.. Verdrietig


Nou nou, is dat niet wat erg overdreven. Wij beginnen ook vroeg met onze paarden, de oudste is nu 18 en nog lang niet klaar voor de eeuwige groene weiden hoor Haha!.

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 20:59

DB doet er nikss aan, het veulen heeft eten,drinken en onderdak, en ziet er niet echt mishandelt/ziek uit
verder zo vlug mogelijk babbelen met de eigenaar
meer kun je niet doen

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 21:04

Katleen: *LOL* *LOL* *LOL*
*veegt de tranen uit haar ogen van het lachen... wat een gevoel voor drama Haha! *

Medebokkers, jullie weten toch wel dat Katleentje dit niet helemaal serieus bedoelt, toch?? Haha!

Neemt natuurlijk niet weg, dat een veulen longeren op pakweg 1-jarige leeftijd NIET kan.. Dier hoort tot zijn derde op de wei met soortgenoten te staan.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 21:05

Jantine2 schreef:
dierenbescherming, kom op zeg, doe niet zo Penny. Veulens crossen toch ook door de wei. Ik keur het niet goed, maar ze smelten zomaar niet hoor!!!

ok, ga jij je jaarling maar intensief longeren. Dat is toch iets héél anders dan want lekker spelen in de wei. Intensief longeren is enorm belastend voor de gewrichten en spieren en ik heb sterke twijfels dat dit paard later nog veel gaat kunnen doen

ja ik weet ook wel dat de DB wat overgereageerd is, maar ik ben nogalin schock Tong uitsteken

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 21:26

Ik heb natuurlijk op de laatste optie gestemt. Maar snap werkelijk niet waarom de eigenaren niet ingrijpen. Deze ´verzorgers´zorgen er nu voor dat het veulen meer kans heeft op slijtage en later vaak moeilijker zal zijn met inrijden.
Ik snap ook de meerwaarde niet van verzorgers bij een veulen. Dit veulen hoort gewoon in een kudde leeftijdsgenoten te staan en op te groeien.

Nadir

Berichten: 12720
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 21:28

Ik ga met xkatleentjex mee... Scheve mond *LOL*

Interessant onderwerp trouwens...
Eindelijk een onderwerp waarbij bokt het met elkaar eens is... Schijnheilig

Janneke_
Berichten: 3615
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 21:38

Ik heb op de laatse gestemd, om redenen die hierboven al allemaal al genoemd zijn

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 21:42

Verplaatst naar UZ