Goed boek over mennen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xjudithx

Berichten: 2215
Geregistreerd: 16-01-06

Goed boek over mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 13:47

Hallo,
Mijn vader denkt erover om te gaan mennen met onze shetlanders. Hij is nog een totale beginner en ik wil hem om te beginnen een goed boek geven over mennen. Dan kan hij er zich al een beetje in verdiepen voordat hij aan de slag gaat en iemand gaat zoeken om hem te begeleiden. Wie heeft er een tip voor een goed (beginners) boek?

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:58


lienepien610

Berichten: 453
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:24


Anoniem

Re: Goed boek over mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:18

Het boek wat bij het koetsiersbewijs hoort.

Verder: gymnastiek in het gareel en mennen met gevoel

Mennen is niet iets wat je uit een boek leert. Maar naast een goede instructeur kan theorie wel waarde hebben.

ithil
Berichten: 36
Geregistreerd: 17-10-09

Re: Goed boek over mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:22

wat is de beste manier om het mennen te leren dan?

tassie73

Berichten: 744
Geregistreerd: 16-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:25

Les nemen.....ben er nu ook mee bezig en ik ben blij dat ik het gedaan heb....

ithil
Berichten: 36
Geregistreerd: 17-10-09

Re: Goed boek over mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:40

maar les op een manege, of een cursus?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:55

Koetsiersbewijs is vrij compleet, daar hoort ook menles bij.
Daarna kun je les blijven volgen, of iemand zoeken die ervaren is en een paar keer mee wil.

Grote voordeel van het koetsiersbewijs ergens volgen is dat je niet eerst alles zelf hoeft aan te schaffen. Als je wat meer ervaring hebt weet je beter wat voor wagen en tuig je wilt, waar je interesses liggen en hoef je dus niet 2 x te kopen.

xjudithx

Berichten: 2215
Geregistreerd: 16-01-06

Re: Goed boek over mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 21:01

Uhmm, volgens mij gaat het een beetje offtopic, maar dat maakt niet uit, want ik kan de tips doorspelen naar mijn vader. In ieder geval bedankt voor de boekentips tot nu toe!

avaluna

Berichten: 4429
Geregistreerd: 02-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 21:36

xjudithx schreef:
Uhmm, volgens mij gaat het een beetje offtopic, maar dat maakt niet uit, want ik kan de tips doorspelen naar mijn vader. In ieder geval bedankt voor de boekentips tot nu toe!


Menners zijn altijd een beetje huiverig voor mensen die, zonder ervaring, even een paardje voor de wagen menen te kunnen knopen.
Vandaar dat ze bang zijn dat mensen, bijvoorbeeld na het lezen van een boek, menen dat ze kunnen mennen en veelal zelfs menen dat ze een paard kunnen beleren.
Boek is meer aanvulling, paardrijden leer je ook niet uit een boek en met paard en wagen, onervaren op pad, kan levensgevaarlijk zijn.
Vandaar dat je deze off-topic reacties krijgt.
Laat je vader eens met iemand mee rijden, boeken lezen en als hij interesse heeft, laat hem dan starten met het koetsiersbewijs.
Veel menplezier!

ithil
Berichten: 36
Geregistreerd: 17-10-09

Re: Goed boek over mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 22:09

os er ergens dan al een topic over cursussen mennen? want dan kijk ik daar wel even en hoef ik hier niet zo offtopic te doen...

xjudithx

Berichten: 2215
Geregistreerd: 16-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 09:54

avaluna schreef:
Menners zijn altijd een beetje huiverig voor mensen die, zonder ervaring, even een paardje voor de wagen menen te kunnen knopen.
Vandaar dat ze bang zijn dat mensen, bijvoorbeeld na het lezen van een boek, menen dat ze kunnen mennen en veelal zelfs menen dat ze een paard kunnen beleren.
Boek is meer aanvulling, paardrijden leer je ook niet uit een boek en met paard en wagen, onervaren op pad, kan levensgevaarlijk zijn.
Vandaar dat je deze off-topic reacties krijgt.
Laat je vader eens met iemand mee rijden, boeken lezen en als hij interesse heeft, laat hem dan starten met het koetsiersbewijs.
Veel menplezier!

Ja, dat snap ik. Vandaar dat ik in mijn post zette dat de bedoeling van een boek is dat hij zich er alvast een beetje in kan verdiepen voordat hij iemand gaat zoeken om hem te begeleiden. Ik heb niet het idee dat hij het uit een boekje kan leren hoor! ;)

xjudithx

Berichten: 2215
Geregistreerd: 16-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 09:54

ithil schreef:
os er ergens dan al een topic over cursussen mennen? want dan kijk ik daar wel even en hoef ik hier niet zo offtopic te doen...

Mag best ook hier hoor, geen probleem!

josie
Berichten: 5412
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 20:14

Dit is een cursus, maar beter is, zoals al genoemd, het koetsiersbewijs en dan als aanvulling nog lessen, je kunt het koetsiersbewijs wel zien als het halen van je rijbewijs voor b.v. de auto, maar de verdere ervaring(en) moet je verder nog leren, door veel te doen en of door te lessen.
Koetsierbewijs leert je de beginselen: zoals paardenkennis, ziekte leer, tuigenkennis, optuigen / inspannen, uitspannen en aftuigen, juiste plaats van de tuigdelen / mennen, rijden in het verkeer / verkeersregels en de theorie die daar bij hoord.

http://www.mencursus.net/

ithil
Berichten: 36
Geregistreerd: 17-10-09

Re: Goed boek over mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 21:58

maar hoe haal je je koetsiersbewijs? als afsluiting van n aantal lessen of zoiets?

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:03

Mijn man en ik zijn ook net begonnen met mennen sinds de zomer. We lessen elke week op de manege, maar daar leren we niet echt veel, bijv. niets over het optuigen, of de leidselvoering.
Dat valt me wel tegen, want met rijden ohz leer je toch ook opzadelen en hoe je de hulpen geeft?
Nu gaat er wel een andere instructeur komen maar dan nog is het de vraag of die basis wel in de les komt...

We kunnen wel een mencursus doen maar dan moeten we elke week met paard en kar op stap en dat is practisch haast niet te doen (we hebben geen trailer waar de kar ook op kan) en bovendien kost dat voor ons beiden dan 700 eurietjes...

eigenlijk zou ik wel graag de correcte leidselvoering (Achenbach) willen leren en wat meer over het inspannen, maar hoe/waar doe je dat?
Dan is een goed boek toch wel handig...

josie
Berichten: 5412
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:50

Het koetsiersbewijs is een cursus.
Als je die met goed gevolg aflegt dan het je je koetsiersbewijs.
Veel vereniningen waar ook gemend word geven dit wel, maar er zijn ook speciale koetsiersbewijs cursussen, vaak kun je daar ook wel mee doen met een aanspanning van de mensen die ook mee doen of mee doen met andere aanspanningen, je hoeft dus niet altijd met je eigen aanspanning te rijden/mennen.
Kijk eens hier:
http://www.ruiterbewijs.nl/srr/index.php?c=11
http://stalbaltus.com/koetsiersbewijs/e ... bewijs.htm
http://www.onderdekastanje.nl/koetsiersbewijs
http://www.dehinnikwagen.nl/content/view/2/2/
http://www.google.com/search?hl=nl&clie ... =&aq=f&oq=

confetti

Berichten: 2152
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:59

Er komt binnenkort (tijdens Paard en Koets) een nieuw boek uit van de FNRS over het mennen.
Wij zijn bijvoorbeeld een manegebedrijf die ook menlessen (inclusief in en uitspannen) verzorgen en dit boek sluit daar mooi op aan.

avaluna

Berichten: 4429
Geregistreerd: 02-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:31

beantsje schreef:
Mijn man en ik zijn ook net begonnen met mennen sinds de zomer. We lessen elke week op de manege, maar daar leren we niet echt veel, bijv. niets over het optuigen, of de leidselvoering.
Dat valt me wel tegen, want met rijden ohz leer je toch ook opzadelen en hoe je de hulpen geeft?
Nu gaat er wel een andere instructeur komen maar dan nog is het de vraag of die basis wel in de les komt...

We kunnen wel een mencursus doen maar dan moeten we elke week met paard en kar op stap en dat is practisch haast niet te doen (we hebben geen trailer waar de kar ook op kan) en bovendien kost dat voor ons beiden dan 700 eurietjes...

eigenlijk zou ik wel graag de correcte leidselvoering (Achenbach) willen leren en wat meer over het inspannen, maar hoe/waar doe je dat?
Dan is een goed boek toch wel handig...


Goh, volgens mij ben je meer gebaat om met een ervaren menner op stap te gaan.
Het cursusboek van het koetsiersbewijs is ook vast wel ergens, tweedehands, op de kop te tikken.

ElsB

Berichten: 937
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:55

beantsje schreef:
We kunnen wel een mencursus doen maar dan moeten we elke week met paard en kar op stap en dat is practisch haast niet te doen (we hebben geen trailer waar de kar ook op kan) en bovendien kost dat voor ons beiden dan 700 eurietjes...

eigenlijk zou ik wel graag de correcte leidselvoering (Achenbach) willen leren en wat meer over het inspannen, maar hoe/waar doe je dat?
Dan is een goed boek toch wel handig...


Er zijn ook menbedrijven waar je kunt lessen met een paard en wagen van het bedrijf (koesiersbewijs of gewoon menles). Het is natuurlijk fijner om met je eigen paard te lessen, maar als dat niet mogelijk is, is het een goed alternatief om de basis te leren, lijkt mij. Als je de hele cursus koetsiersbewijs te duur vindt kun je misschen gewoon een paar lessen nemen bij zo'n bedrijf. Zelf heb ik leren mennen bij Onder de Kastanje in Kootwijkerbroek (Veluwe), ook met een aanspanning van daar, maar dat is voor jou wat ver denk ik. Als je dat wilt kunnen ze je daar ook leren inspannen etc.

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Goed boek over mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:52

Gelukkig hebben we een hele goede kennis die erg ervaren is en die Jody heeft beleerd en ons het in- en uitspannen heeft geleerd.
We kunnen nu in ieder geval veilig op pad en naar de les. Maar ik zou inderdaad nog graag Achenbach leren, misschien idd maar wat privélesjes nemen.

ithil
Berichten: 36
Geregistreerd: 17-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 14:44

josie schreef:
Het koetsiersbewijs is een cursus.
Als je die met goed gevolg aflegt dan het je je koetsiersbewijs.
Veel vereniningen waar ook gemend word geven dit wel, maar er zijn ook speciale koetsiersbewijs cursussen, vaak kun je daar ook wel mee doen met een aanspanning van de mensen die ook mee doen of mee doen met andere aanspanningen, je hoeft dus niet altijd met je eigen aanspanning te rijden/mennen.
Kijk eens hier:
http://www.ruiterbewijs.nl/srr/index.php?c=11
http://stalbaltus.com/koetsiersbewijs/e ... bewijs.htm
http://www.onderdekastanje.nl/koetsiersbewijs
http://www.dehinnikwagen.nl/content/view/2/2/
http://www.google.com/search?hl=nl&clie ... =&aq=f&oq=



heel erg bedankt :)