[VD] Spaanse pas?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
djerada
Berichten: 543
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: Almere

[VD] Spaanse pas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-04 15:36

Hallo alluhmaal!
Eerst had ik op internet een site gevonden met vrijheidsdressuur enzo. Heel leuk allemaal. Ook op die site vond ik een stukje met hoe je een paard/pony de spaanse pas moet aanleren. Ik vond dat helemaal leuk en wou het gelijk bij mn verzorgshet uitproberen. Maar natuurlijk snapt die maffe lompe shet Haha! het niet. Ze zit echt megt zo een hoofd van: Verward Dus.. ik ga het binnenkort weer proberen en het is ook een questi van geduld... is het misschien dat ik het verkeerd uitleg en dat ik geduld moet hebben enzo?? Het enige wat ze volgensmij denkt is: ik moet iets mafs doen en dan krijg ik vast een beloning!! Schijnheilig Bloos Heeft iemand tipsssss???
THNX! Knipoog Kuzzz! Yerma Lachen

Kiim

Berichten: 3733
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 15:37

Kan ze al voetje geven? Als ze dat al kan moet je haar elke keer haar voet iets hoger en langer op laten tillen.

djerada
Berichten: 543
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-04 15:52

THNX! Maar bedoel je voetje geven bijvoorbeld hoe ze dat doen met uitkrabben?? Ow ja, ik snap je.. slim idee! Ga ik binnenkort uitproberen. THNX! Haha! doeg! Yerma

P.S. verder iemand nog tips enzo?

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 20:25

nee ik denk dat ze bedoelt voetje geven op een stem comando of gebaar... dat gaat meestal vooraf aan de spaanse pas, en is een stuk makkelijker voor je shet om te begrijpen Lachen

djerada
Berichten: 543
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-04 20:34

oke maar uhm... dus das ze door middel van ene commando haar voetje geeft bijvoorbeeld bij het hoeven uitkrabben? of heb ik het mis Verward
GreetzZ Yerma

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 08:42

Als iets met VD niet lukt is dat over het algemeen te wijten aan het gebrek aan geduld van de trainer

cinv

Berichten: 2633
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: LANDEN (B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 13:58

Ben het ook aan het leren aan mijne hengst.
Gaat super maa ben nie meer zo intensief bezig..hij stapt al en heft op lansg 2 kanten..
Begin 1ste met vragen , voetjes, en da ze het geeft..gewoon met een tik en erna zonder..langs de 2 kanten oefenen als ze 1 kant kent doe je de andere kant. en erna links en dan rechts vragen bvb en dan vragen stap vragen stap...en zo voort succès!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 15:56

gewoon met een tik?????????????
Ik denk wel dat ik weet wat je bedoelt, maar je moet er zo voorzichtig mee zijn *stef ziet beelden van pennymeisjes die tegen het been staan te meppen*

het wordt zo vaak en zo makkelijk verkeerd uitgelegd

djerada
Berichten: 543
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-04 20:28

jaah, kd8 al dat het aan geduld ligt maar kga binnenkort weer met haar aant werk Knipoog

Rosalie

Berichten: 447
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 21:20

Welke site was dat? Haha!

Esperanza

Berichten: 3280
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 16:30

De paardenschool van Natalie Pennquit is een boek waarin dit soort oefeningen duidelijk worden uitgelegd. Ik heb het ook geprobeert met mijn Welsh/New Forest kruising. Helaas gaat die niet zo spectaculair.

Ze is slim genoeg om het te leren, maar ze heeft niet het temprament om echt mooie passen (hoog) te maken. Dus ik ben met haar gestopt. De echt tempramentvolle paarden als Spaanse en Arabische paarden doen het gewoon het besst.

djerada
Berichten: 543
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-04 18:21

Haaj!
Bedankt voor duh tippiez!
Uhm.. srry... de site weet ik niet meer Bloos!
Als ik het weet stuur ik je wel ff een pb'tje, Rosalie.
Doei doei!!

P.S. Ik leer het ook aan een shetje Verward
Maar ja, wel lollig! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 22:45

Een paar maanden geleden heb ik een stuk over het aanleren van de Spaanse pas op mijn site gezet, misschien heb je daar wat aan, http://members.home.nl/vrijheidsdressuu ... sepas.html (en is eindelijk weer eens vernieuwd.... Pling Knipoog )

En zoals de rest al zei: begin eerst met het voetje optillen op een zweephulp, de basis dus. Als je paard eenmaal gewoon een been optilt (dus zoals bij het hoevenkrabben) op een tikje met de zweep, dan kun je hem vervolgens leren dat been naar voren uit te zwaaien, bijvoorbeeld door hem te leren om met zijn knie de zweep aan te raken, de zweep steeds verder naar voren te houden et voila, je hebt je eerste naar voren gegooide been. Ook kun je vanuit dat voetje optillen door het toucheren van het bovenbeen/schouder/borst kijken of je paard zijn been vanzelf uitslaat, alsof hij reageert op een muggenbeet in dat gebied. Het staat uitgebreider beschreven in de link hierboven, maar misschien heb je hier al wat aan. Begin gewoon bij de basis en zorg er voor dat je paard in elk geval het parkeren, achterwaarts op stemhulp en het voetje optillen op een zweephulp al doorheeft.

djerada
Berichten: 543
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-04 20:36

Haajz! thnx! kga gelijk kijken!
Doei doei! Haha! kuzzy!
Ikkah!