[AR] tuig kopen, waar op letten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

[AR] tuig kopen, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-04 21:03

Ik heb toch serieuze plannen om met mijn haflinger aangespannen te gaan rijden.. Mijn haf heeft vroeger jarenlang voor de wagen gelopen, maar ik heb weinig ervaring met dit hele gebeuren Bloos
wees gerust Knipoog , ik ga niet zelf wat aanklooien met haar, ik kan hulp krijgen van iemand bij mij op stal die er ervaring mee heeft en heb ook wel plannen om misschien lessen te gaan nemen/menbewijs te gaan halen in de toekomst.
Een wagen heb ik ook nog niet, maar ik wou eerst maar eens een tuig gaan aanschaffen.. ik heb een advertentie gezet op marktplaats en al aardig wat reacties gehad met foto's enzo, allemaal heel leuk maar ik weet niet echt waar ik op moet letten! iemand die wat tips heeft?

Ik zit nu ook te emailen met iemand die een ideal-tuig te koop heeft, wel een stukje boven de prijs die ik er eigenlijk voor wou uitgeven, maar omdat veel mensen mij dit merk aanraadden zit ik er nog wel over na te denken..
zit er veel verschil in kwalitiet in?

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 22:37

je kan ook even kijken op www.vanrijs.nl daar staan de prijzen van een nieuw ideal tuig, het zijn super mooie tuigen met geweldige kwaliteit. En goed betaalbaar.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 22:40

Goed op de stiksels enzo letten, of die wel helemaal in orde zijn

Ik moet zeggen dat Ideal goed is, alleen heb ik er op moment wat probleempjes mee, waar de draagriem doorheen zit gaat al het zilver er ineens af Scheve mond

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 12:38

Let goed op dat het tuig niet te fijntjes is, want daar krijg je bij het serieuze trekwerk sneller problemen mee mbt doorlopen op de borst.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 15:17

Ik weet niet of ik wel zo heel tevreden ben met m'n Idealtuig, al moet je natuurlijk neit zeuren over een tuig wat redelijk prijsgunstig is en er proffesioneel uitziet, maar toch valt het me na alle positieve verhalen een beetje tegen...

Bij ons tuig wordt het leer op sommige plekken al kaal, of komen er kleine barstjes in, ook het zilver gaat van een aantal gespen af...

Wij hebben het nu zo'n anderhalf jaar, het wordt niet superintensief gebruikt en regelmatig schoongemaakt...

Verder vind ik het model heel mooi, redelijk smal leer met een brede borst een een brede schoft, en een fijn hoofstelletje!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 15:32

Ik vind Ideal qua model wel erg mooi, maar bij het tuig wat ik heb liggen is idd op sommige plekken de verf al van het leer af.

Napie

Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 15:39

Het ideal tuig valt mij ook iets meer tegen als ik had gedacht maar ook alleen op voorgaande punten (slijtage van 'RVS'en bruine plekken) Ik heb het echter wel intensief gebruikt (zo'n 4000 km mee gereden door weer en wind, marathonwedstrijden en over het algemeen de hogedrukspuit erop) Het is belangrijk dat het tuig van een goede kwaliteit leer is, niet te zacht of te stroef aanvoelt, de stiksels in orde zijn. Op punten waar druk komt moet het tuig goed breed zijn zoals het borst. Ook de singel is vaak erg smal (bij idealtuig mooi breed en gevoerd). De leidsels moeten uit niet al te veel stiksels bestaan en overal even breed (goedkope leidsels rekken vaak uit in de regen) De broekriemen moeten voldoende breed zijn. Eventueel kan je tuigonderleggers gebruiken onder het schoft en borst.
Neem de expert van stal anders gewoon mee als je gaat kijken en passen. Let op, koop geen tuig waarbij je alles op het laatste gaatje heb zitten op je pony. Een haflinger kan qua maat nog wel eens tussen pony, cob en full invallen. Heb je alles in het laatse gat dan heb je in noodgevallen geen reserve meer (wanneer iets breekt) Succes zo

loesjuhh

Berichten: 975
Geregistreerd: 20-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 18:30

ligt eraan, je kan kiezen met broek of zonder. je kan eerst ook een oud tuigje ofzo kopen en als je ut dan nog steeds bevalt een nieuw kope. kijk op www.marktplaats.nl voor tuigjes. of ga naar www.zadelmarkt.nl

loesjuhh

Berichten: 975
Geregistreerd: 20-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 18:32

trouwens super paardjuh heb je!!

skinky

Berichten: 58
Geregistreerd: 11-02-03
Woonplaats: Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 23:01

liberty schreef:
Ik moet zeggen dat Ideal goed is, alleen heb ik er op moment wat probleempjes mee, waar de draagriem doorheen zit gaat al het zilver er ineens af Scheve mond


Wij hebben vorig jaar ook een ideal tuig gekocht omdat veel mensen zeiden dat het super tuigen waren. Tot mijn spijt moet ik toch zeggen dat het tuig me ontzettend tegenvalt.
Ondanks dat we het goed schoonhouden, zeer regelmatig invetten/olien en we het maar ca. 2 keer in de week gebruiken ontstaan er op diverse stukken leer kleine barstjes en gaat al het zilver van de gespen zodat het messing(?) te voorschijn komt.

We zijn vorige week even bij van Rijs geweest en hebben het "probleem" daar ook even voorgelegd. Het schijnt dat de nieuwe tuigen inmiddels van RVS gespen voorzien zijn, dus het fenomeen dat het "zilver" er af gaat zal niet meer voorkomen.
Wat de kleine barstjes in het leer betreft konden ze geen goed antwoord geven. Vooral zeer regelmatig in vetten/olien, maar dat doen we al.

Al met al, kort samengevat: Het Ideal tuig is een mooi tuig als je start met het aangespannen rijden en niet zo vaak inspant. Als je zeer veel rijdt, loont het denk ik wel om door te sparen en een beter tuig te kopen.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 09:28

Eigenlijk veel mensen die ik ken hebben een Ideal tuig. En nooit problemen ermee. De meesten rijden er jaren mee, en dan ziet het er nog super uit. Er wordt dan 1x mee gelest, geregeld wedstrijd, en geregeld een rondje over de weg. Wel elke keer na flink zweten even afspuiten. En geregeld met bepaald spul insmeren.
Leidsels zijn niet van Ideal, die mijn kennis heeft. Hij heeft van Rijs leidsels. Die bestaan maar uit 2 stukken, bij de meeste leidsels zit net een stukje wat dubbel zit waar je vasthoudt bij onze pony's. Dus vandaar een leisel wat uit 2 stukken bestaat.

Maar idd goed letten op de stiksels. Voor de rest kan ik niet zoveel zeggen eigenlijk.

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 07:31

goed letten op stiksles en op eventueel stukjes die beginnen te slijten. en je moet denk ik ook gewoon een beetje geluk hebben ik heb een gloednieow enkelspantuig over kunnen kopen van mijn stalhouder. het was drie keer gebruikt... perfect dus!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 18:12

Het belangrijkste bij de stiksels is dat deze verzonken zijn en niet op het leer liggen.
Liggen ze er nl. bovenop slijten ze veel sneller.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 19:29

Ilindra schreef:
Het belangrijkste bij de stiksels is dat deze verzonken zijn en niet op het leer liggen.
Liggen ze er nl. bovenop slijten ze veel sneller.


over stiksels gesproken...
bij ons Idealtuig zit er precies een stiksel op de strengen op de plek van de achterbenen, dus die schuren er steeds langs, met als gevolg... open plekken bij mijn paard...

ook de singel van ons Idealtuig heb ik moeten vervangen, doordat deze zo dik was liep mijn paard hier zich ook steeds op stuk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 20:28

Dat is idd ook een nadeel van stiksel die op het leer liggen ipv verzonken zijn.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 14:53

Toen ik begon met mennen heb ik gekozen voor een nieuw tuig omdat ik nog geen verstand van tuigen had en omdat ik tweedehands tuig niet zag zitten. Een tuig moet VEILIG zijn. Ik heb in de winkel gevraagd of ze het kwamen passen en -hoewel ongebruikelijk- kwam de winkeleigenaar langs met enkele tuigen. Direct nog wat tips over mijn wagen gekregen en alles op maat ingesteld enzo.

Ik heb een kleine hackney en dan is maat 'pony' vaak te groot en 'Shetland' te klein. Een concourtuig wilde ik niet meer want dat was ongeschikt voor langere ritten met bagage. De zadelmaker heeft het 'overtollige' leer afgesneden, zodat ik niet met hele lange uitstekende riemen zat. De uiteinden netjes zwart bijgewerkt zodat het er netjes uitzag. Op enkele plaatsen zijn er wat gaatjes bij gemaakt en zo is het dus op maat gemaakt.

Op aanraden van deze man heb ik niet het goedkoopste tuig gekocht (dat kostte toen 300 gulden) maar voor het een na goedkoopste tuig gekozen (750 gulden, dus in verhouding wel stukken duurder). Hij wilde nl niet voor het goedkope tuig instaan Haha! (slimmerd).

Geen idee welk merk tuig ik heb gekocht (merkloos?), maar na negen jaar zijn alleen de leidsels aan vervanging toe. In een heel heftige regenbui is de verf er deels af gespoeld (heb ik netjes bijgewerkt met lederverf). Alle stiksels zijn nog gaaf en alle gespen ook.

Voordeel van nieuw is garantie en er is nog geen slijtage. Met een tweedehands tuig is de kans op zwakke plekken/slijtage groter.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 11:40

PeruaansePas schreef:
Voordeel van nieuw is garantie en er is nog geen slijtage. Met een tweedehands tuig is de kans op zwakke plekken/slijtage groter.



Om die reden hebben wij uiteindelijk ook voor een nieuw tuig gekozen toen we vorig jaar begonnen met mennen.
Je hebt niet het risico dat er al (verborgen) slijtage aan het tuig zit...

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 12:28

Aanvulling: want mennen is en blijft een risicovolle sport. Je wilt echt niet dat er tijdens een rit (op de weg) ineens wat stuk gaat. Brrrr...

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 13:27

PeruaansePas schreef:
Aanvulling: want mennen is en blijft een risicovolle sport. Je wilt echt niet dat er tijdens een rit (op de weg) ineens wat stuk gaat. Brrrr...

In het bos ook niet Lachen
Daarom als je het schoonmaakt meteen even nakijken of je ergens slijtage kunt vinden.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 13:39

Stuk gaan kan er altijd wel iets, je weet nooit... Bloos!

Maar je kunt inderdaad in ieder geval het risico beperken door een goed tuig te kopen en het regelmatig na te kijken op slijtage.

Heb je inmiddels al iets naar je zin gevonden trouwens???

Rinskee
Berichten: 3916
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: In nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 19:49

ik zou wel een tuig kopen met niet te dunne riempjes had mijn verzorg fries eerst ook en toen knapte het al heel snel en das niet fijn. en stevigheid is belangerijk
heb je al iets gevonden of ben je nog aan het zoeken??

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 08:53

PeruaansePas schreef:
Aanvulling: want mennen is en blijft een risicovolle sport. Je wilt echt niet dat er tijdens een rit (op de weg) ineens wat stuk gaat. Brrrr...


Ach, onder het zadel kan het ook goed fout gaan hoor. Ik heb wel eens gehad dat onderweg mijn stijgbeugel doormidden brak. Bloos! Ik ben toen ook lelijk gevallen.
Maar je hebt wel gelijk, met mennen gaat het vaak spectaculairder fout. Bloos

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 18:28

Juist, ohz. kan het net zo fout gaan en vaak eerder. Want hoevaak ben je nu zelf vroeger eraf gevallen ohz? En hoevaak heb je een ongeluk gehad met de wagen.
Maar aangespannen heb je vaak meer schade.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-04 22:22

ik heb zojuist een tuig gekocht, een 2dehands van ideal (maar nog heeel erg weinig gebruikt, het ziet er nog helemaal nieuw uit). het past gelukkig dus ik ben er erg blij mee Haha!
alleen ik moet er nog net een gaatje bij prikken denk ik bij de borst, Evita heeft een hele diepe borst/lage hals, dus het ligt nu nog net een beetje te hoog.. dit probleem heb ik met haar zoiezo met dekens dus ik had het wel verwacht Knipoog

nu nog op zoek naar een wagentje, en ik ga misschien binnenkort lessen voor het koetsiersbewijs, heb er zin in Haha!