[LO] longeren op rechterhand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
yarka

Berichten: 761
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: gelderland; Achterhoek

[LO] longeren op rechterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-04 16:17

Ik ben sinds een week of 4 met mijn paardje aan het longeren geslagen. Ze is 2,5 jaar oud. Ik ben hier mee begonnen omdat ik afgelopen zaterdag naar de keuring moest met haar.
Op de linkerhand gaat alles goed, maar op de rechterhand wordt het al moeilijker. In stap en draf gaat het eventjes goed en dan keert ze zich gwoon om en komt of naar me toe, of gaat op links lopen. Het probleem is dat ik het niet altijd op tijd in de gaten heb zodat ik haar voorwaarts kan drijven en ze zich niet kan keren.(je zou dus zeggen; wakker blijven!!! opletten!!! ik weet het...) Die keren dat het haar lukt om toch te keren/naar me toe te komen ben ik zelf heel druk om de longeerlijn binnen te halen, zodat ze daar niet in verstrikt kan raken.
Heeft iemand nog handige tips voor me?

Misschien is hier al iets over geplaatst, maar daar moeten jullie me maar even op wijzen. Ben net nieuw hier, vandaar dat ik het allemaal nog even moet uitvinden.

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 21:36

een "helper" iemand die de eerste paar keer naast je paard blijft lopen.
en je paard zo veel mogelijk de ruimte geven, en zo veel mogelijk rechtuit laten stappen, draven, wat je wilt.

jepsica

Berichten: 2963
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 14:43

ja inderdaad en het belangrijkste is door oefenen en rustig blijven

Jule
Berichten: 35
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 13:04

de longeerlijn niet te lang laten. Eerst op een kleinere circel oefenen

Rinskee
Berichten: 3916
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: In nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 20:04

ik denk dat er idd wel wat in zit om gewoon eerst iemand er naast te laten lopen:j en diegene kan dan langzamer hand er bij weg lopen en als het fout gaat er weer heen lopen en rustig blijven is idd ook handig !

Kiim

Berichten: 3733
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 22:32

Met de zweep naar haar schouder wijzen als ze naar je toe probeerd te komen. En idd een helper.

DanielleJ

Berichten: 561
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 10:52

Nou das ook wat ??!!!
Ik heb pre-cies hetzelfde probleem...
Als ze een paar rondjes heeft gedraafd, (ook op links) dan is ze het zat ofzo Verward en dan gaat ze stilstaan of loopt ze naar me toe.

Ik wijs dan (en eventueel een tikje) naar haar schouder en zeg erbij "naar buiten".
En volhouden... En als het goed gaat dan ermee stoppen...
En de volgende keer weer proberen...

En vooral... Geduld, geduld, geduld...

Woodstock

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 20:10

Let ook op dat je zelf niet "voor" het paard staat met longeren. Als het goed is moet je een driehoek vormen met het paard, de longe en de zweep. Als je te ver naar zijn hoofd toe komt, stopt ie (of draait zicht dus om). Als je te ver naar zijn kont komt gaat ie harder.

yarka

Berichten: 761
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: gelderland; Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-04 11:21

inmiddels gaat het wel goed, ik moet gewoon zelf ook goed blijven opletten. Ze zijn watervlug en staan zo andersom. Je ziet het aankomen, dan kun je er naar handelen. Let je ff niet op, hebben ze je te pakken en kun je weer opnieuw beginnen.

navaja
Berichten: 971
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 12:20

Precies, woodstock heeft helemaal gelijk.
Ga tijdens het longeren wat meer haaks van de achterhand staan, zo drijf je aan.