[NH] is zo'n pakket echt nodig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gentille
Berichten: 1466
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: veendam

[NH] is zo'n pakket echt nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-04 09:06

iki wil o'tommy graag een aantal 'praktische'oefeningetjes gaan leren, bijvoorbeeld dat hij stil moet staan en blijven als ik even iets moet doen, en voetjes terug en opzij.

is het dan nodig zo'n carotstick en zo'n lange lijn te kopen? hij kende de oefeningetjes al wel voor eht vrijheidsdressuur (waar ik overigens veels te weinig geduld voor had Bloos )

dus kan je het ook met een longeerzweep ofzo doen?
of een menzweep? (omdat die volgens mij de lengte van een carotstick heeft) want ik heb eigenlijk geen zin om dat pakket te gaan kopen.

X shannon

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 09:47

Je moet niks. Het pakket waar jij het over hebt is parelli. Parelli is NH, maar dat betekend niet dat hij de enige is.
Met gezond verstand kom je een eind

flashy
Berichten: 59
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 10:44

Je moet niets inderdaad. De vraag is alleen wel"wat wil je bereiken?"
Tuurlijk kom je een heel eind met gezond verstand. Zeker als je wat boeken leest over natural horsemanship. ALs je alleen je paard voetje wilt leren geven en stil laten staan en verder niets heb je inderdaad geen pakket nodig.
Wil je echter meer bereiken met je paard. Een leider zijn en wederzijds vertrouwen en respect. Ontwikkel je paard dan niet alleen fysiek, maar ook mentaal en emotioneel! Wil je meer leren over de psyche van het paard, kunnen rijden met een losse teugel of zelfs helemaal geen teugels, een onafhankelijke zit ontwikkelen, respect, impuls en buiging etc? Dan is PNH een hele goede leerweg.
Mijn ervaring is dat het pakket je snel ontzettend ver kan brengen. Het is de investering dubbel en dwars waard! Het bevat behalve de handige pockets ook twee videobanden om te bekijken waarin Pat zelf het concept en het hoe en wat laat zien, een logboek om je voortgang bij te houden, een theorieboek en een cassettebandje waarop Pat zelf de de filosofie en principes uitlegt.
Het begint allemaal bij de vraag hoe goed wil je worden met je paard? En welke methode preekt je aan? Want tuurlijk is PNH niet de enige manier... Als je meer wilt weten over PNH kijk dan eens op www.parelli.nl of www.pnh.be

gentille
Berichten: 1466
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: veendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-04 11:34

bedankt voor de uitleg.
voor het rijden is het neit bedoeld, ik kan hem ook nu alleen op een touwtje om de hals rijden omdat hij heel goed reageert op been en zithulpen (of bedoel je iets anders)

bovendien heb je er volgens mij veel geduld bij nodig, en hoe gaaf het me ook lijkt om te doen, ik heb GEEN geduld :bloos: daarom ben ik ook gestopt met vrijheidsdresssuur.

maar ik ga zowiezo boeken lezen, vind het wel interesant allemaal (ook dat filmpje op de parelli site!!!)

het gaat zowiezo om wat kleine oefeningen, maar als ik sommigen mensen die dingen zie doen met hun paard kriebelt het toch wel een beetje.

nogmaals, ga er eerst veel over lezen en misschien toch wel dat pakket kopen.
X shannon

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 22:32

dat is verstandig eerst veel lezen voor je gaat kopen, er zijn zoveel verschillende methodes. de ene veel meer op rijden gericht de ander meer op omgang, de ene meer circus kunstjes leren. de ene meer op dressuur de ander meer op western etc etc.

mijn advies, lees, kijk, en beleef.

probeer veel informatie te verzamelen uit boeken en websites. iedere nh site heeft weer links, er is zels een nh startpagina: www.natural-horsemanship.pagina.nl
kijk zelf eens bij paarden hoe die met elkaar omgaan, misschien herken je wat van wat je gelezen hebt? en bezoek misschien eens ergens een clinic, er zijn zoveel verschillende methodes en mensen, veel geven ook wel eens een clinic. ga dan eens zelf kijken wat je kan doen met je paard, en welke hulpmiddelen je handg lijken.

ik zeg altijd zoveel mogelijk voor elkaar krijgem met zo min mogelijk hulp, en hulpmiddelen