[NH] Bang paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LindaJ
Berichten: 337
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Amersfoort

[NH] Bang paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-04 10:28

Bij mijn instructrice op stal staat een bang paard (of eigenlijk pony denk ik). Het beestje is nog helemaal niet beleerd, en kwam op stal met akelige wonden op haar achterbenen (binnen/buitenkant bovenaan) en striemen op haar rug. Ze weten niet hoe dat gebeurd is, maar die wonden zien eruit als bijvoorbeeld snij/schuurwonden van touwen. Misschien is het met trailerladen volledig mis gegaan oid. Het paardje is misschien ook op de wei opgegroeid, het kan best zijn dat ze nog nooit (positief) contact met mensen heeft gehad.

Ze laat zich niet benaderen door mensen. Als je in haar stal komt reageert ze erg paniekerig en draait uit verdediging haar kont naar je toe en dreigt te trappen (maar doet dat niet, tot nu toe). Je kan niet bij haar hoofd komen.

Omdat ik ervaring heb met freestyle (2x cursus op een Emiel Voest steunpunt), heeft mijn instructrice gevraagd of ik wil proberen of ik iets met haar kan bereiken. Ik heb sindsdien 2x met haar losgewerkt wat best goed gaat. Niet om haar te breken of per se een join up te bereiken, maar als manier om als mens toch interactie en contact te kunnen hebben. Ik doe het zo rustig mogelijk, het is een heel gevoelig paardje. Als je eenmaal haar aandacht hebt (oortje naar binnen), verandert ze al van hand als je je touw in je andere hand neemt. Dat oortje krijg ik best snel, maar veel verder komt ze niet. Na afloop ben ik beide keren nog een minuutje of tien met m'n rug naar haar toe op de grond gaan zitten. De tweede keer zette ze al wat heel kleine pasjes naar me toe. Na afloop heeft m'n instructrice haar wat brokjes uit de hand gevoerd in haar stal en dat ging zowaar, voor het eerst.

Ik zou graag willen dat ik dit paardje kan helpen, maar ik kan er lang niet elke dag heen (is een half uur bij mij vandaan en ik heb ook nog m'n werk en eigen paard) en ik weet ook niet of ik het wel goed aanpak. Ik zou dus graag tips krijgen!

Tomaatje

Berichten: 2505
Geregistreerd: 16-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 13:53

Leer je instructrice ook de beginselen (natuurlijk eerst met een ander paard). Zodat zij ook met haar aan het werk kan.

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 15:04

Ik weet dat de meeste mensen tegen voeren zijn als "beloning" of als "lokmiddel". Mijn persoonlijke mening bij dit soort paarden is dat brokjes een ideaal lokmiddel zijn om een paard positief te benaderen. Wat ik verder zou aanraden is je verdiepen in Ttouches en kijken hoe dit paard er op reageert. Zoals ik het nu lees zou ik het paard vooral niet bestraffen, waarschijnlijk zal ze ook slaan als je in haar stal komt (ook dan niet bestraffen, ze doet het uit angst en zal anders nog angstiger worden). Om dit probleem op te lossen, ga je op een veilige manier bij de staldeur staan en lok je haar met brokjes, wortel of wat dan ook. Soms geven ze zelf een hap in je hand, mocht dit het geval zijn leg dan iets lekkers op een boek of iets dergelijks. Mocht ze happen wees er op voorbereid en schrik en reageer niet. Probeer haar te leren dat het niet eng is dat ze door mensen benadert wordt. Als ze iets van je aanneemt uit de hand ga haar dan niet overdreven belonen (is weer angstig) maar probeer heel voorzichtig uit waarvoor ze vatbaar is. Rustige woordjes, misschien heel iets strelen. Zoals ik het opvat denk ik dat zelfs loswerken voor haar al te heftig is.

LindaJ
Berichten: 337
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-04 18:26

Odi schreef:
Zoals ik het opvat denk ik dat zelfs loswerken voor haar al te heftig is.

Voor mijn gevoel valt dat wel mee, als ik maar wel heel rustig doe. Ik ben kalm van aard en niet zo 'aanwezig' van mezelf, dus dat kan ik wel
Knipoog Als ze redelijk ontspannen om me heen loopt, en ik gooi de druk eraf (draai me van haar af) dan draait ze zich naar me toen en loopt 1 pasje op me af, gaat dan kauwend naar me staan kijken. Naar me toe lopen is nog te eng denk ik.

Ik ben er vandaag even geweest en merkte al verbetering. Toen ik eraan kwam stond ze naar me te kijken met haar hoofd uit de stal. Toen ben ik bij haar gaan staan met m'n zij naar me toen en heb m'n hand op de staldeur gelegd. Daar ging ze meteen aan snuffelen en later knabbelen. Ze zette idd een keer haar tanden erin, om uit te proberen of ik eetbaar was leek wel Verward . Instinctief zei ik 'eeiiiii' waarop ze meteen achterin haar stal stond, daarna kwam ze wel weer terug om weer te snuffelen. Voor het loswerken ben ik even in de longeerbak bij haar gaan zitten en kwam ze ook naar me toe om te snuffelen. Na het loswerken nog een paar keer, ik ben er een beetje bij gaan zitten zo van 'je hebt nu vrij, ga maar even rollen ofzo' en ze kwam af en toe naar me toe, even snuffelen, weer een rondje lopen, en weer even komen snuffelen. Ze heeft ook daadwerkelijk gerold, op 3 meter afstand van mij (hoofd naar me toe, geen hoeven mijn kant op oid). Daarna weer lekker haar stal in en ze heeft nog een plukje hooi uit m'n hand gegeten. Zij raakt mij dus nu wel aan uit eigen beweging, maar ik kan haar nog niet aanraken.

Ik zou wel wat meer willen weten van Ttouch, om te gebruiken tegen de tijd dat ik haar wel kan aanraken, weet iemand iets te lezen voor me?

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 10:04

Zo te lezen ben je goed bezig. Over Ttouches zijn gewoon boeken te koop.

Hazna

Berichten: 142
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Sprundel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 11:50

Klinkt goed zoals je bezig bent. Vooral langzaam aan doen. Je schrijft dat je niet perse een join up wilt bereiken. Houden zo, naar mijn mening zou het heel verkeerd zijn om met een bang en onzeker paard een join up te doen. Gewoon rustig aan proberen vertrouwen op te bouwen. Misschien mag je haar wel aanraken met een stok (à la Parelli, verlengstuk van je arm)?

LindaJ
Berichten: 337
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 13:00

Hazna schreef:
Misschien mag je haar wel aanraken met een stok (à la Parelli, verlengstuk van je arm)?


Ja, daar zat ik ook al aan te denken. Ik heb zelf niet zo'n carrotstick, zou ik het gewoon met een zweep kunnen proberen? Als ze speciaal bang voor zwepen is merk ik dat gauw genoeg neem ik aan. Of moet ik meer aan iets als een dunne houten stok denken oid?

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 13:16

Veel aanraken. Geduld hebben, en dan langzaam (voor zover ze het toelaat) haar over haar lijf aaien. Veel positief contact met mensen zal haar goeddoen.
Vooral heel rustig en kalm blijven ondertussen. Dan zal ze langzaam vertrouwen terug krijgen en zul je dat in de omgang, en met evt. training ook merken.

Contact met andere paarden geeft haar misschien ook rust en vertrouwen, dus kan ze op het land met een paard dat makkelijk in de omgang is met zowel paarden als mensen? Dan zal ze hopelijk haar rust weer vinden.

Over omgangs oefeningen kun je heel veel vinden op internet, het zijn er vrij veel.

Hazna

Berichten: 142
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Sprundel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 15:03

LindaJ, je kunt een zweep proberen, maar als hij/zij mishandeld is, is hij/zij er misschien wel erg bang van. Zoek dan iets wat niet op een zweep lijkt. Ik heb op TV geloof ik, wel eens gezien dat iemand een stok had met een handschoen eraan. Misschien een idee?

LindaJ
Berichten: 337
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 15:11

Locanda"]
Contact met andere paarden geeft haar misschien ook rust en vertrouwen, dus kan ze op het land met een paard dat makkelijk in de omgang is met zowel paarden als mensen? Dan zal ze hopelijk haar rust weer vinden.
[/quote]
Op het land zou op zich wel kunnen, maar omdat je haar momenteel niet kunt pakken, ook niet aan een touw kunt leiden, is het niet te doen om haar van en naar de weide te brengen. Ik krijg haar alleen maar naar de longeerbak omdat die toevallig aan het gangpad grenst waar haar stal is. Haar op de wei zetten en dan daar maar laten staan wilde mn instructrice niet, dan krijgt ze nog geen contact met mensen... Losgooien in de longeerbak met een ander paard zou wel kunnen...

[quote="Hazna schreef:
Ik heb op TV geloof ik, wel eens gezien dat iemand een stok had met een handschoen eraan. Misschien een idee?

Ik zal wel eens creatief gaan doen met zweep/stok/whatever. *LOL* Ik las in een stukje over TTouch dat ze daar speciaal een witte zweep gebruiken, een een carrotstick is juist weer oranje. Zit daar ook nog een reden achter?

Hazna

Berichten: 142
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Sprundel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 09:24

Over TTouch weet ik niks. De carrotstick van Parrelli is volgens mij alleen maar oranje omdat carrots (worteltjes) dat ook zijn. De stick heet zo omdat de methode tussen carrot (wortels voeren, paard omkopen) en stick (stok/zweep, paard dwingen) inzit.

nikski

Berichten: 4
Geregistreerd: 27-07-04
Woonplaats: klundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 18:00

ik hoop dat het snel; goewd komt

LindaJ
Berichten: 337
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-04 13:07

We zijn met kleine stapjes vooruitgegaan, inmiddels snuffelt ze ook aan me als ik echt naar haar toe gedraaid sta en naar haar kijk. Als ik dan mijn arm zou uitstrekken zou ik haar kunnen aanraken, maar als ik dat zou doen schrikt ze nog en gaat uit mijn bereik staan. Het is dus nog steeds: zij raakt mij wel aan, met haar neus en lippen, maar ik kan haar niet aanraken. Ook niet met zweep. Ze is er volgens mij niet speciaal bang van, want ze reageert niet als ze de zweep ziet. Maar als ik haar ermee aanraak schrikt ze en trekt zich terug.

Loswerken gaat beter, ze wordt ontspannener, ik kan haar in een ontspannen galop laten lopen (als ik 1x een knikje met mijn ene knie maak galoppeert ze rustig aan) en ook in stap, alhoewel dat nogal onzeker gaat. Ze heeft de neiging dan stil te gaan staan. Als ik drijf gaat ze natuurlijk snel weer draven, dus dat moet ik heeeeel klein doen.

Als ik bij haar ga zitten in de longeerbak gaat ze nu meer haar eigen gang, ze gaat snuffelen, rollen, rondlopen, en komt af en toe bij mij snuffelen.

Naar aanleiding van dat topic '[NH] Wie is tegen/voor de join up???' en dat artikel op horsemanship.org dat daar genoemd wordt, zit ik me toch weer af te vragen of een join-up wèl goed zou zijn voor dit paard. In dat artikel staat immers o.a.

Citaat:
Paarden waarbij de join-up zeer effectief blijkt, zijn juist die paarden die zich moeilijk laten aanraken. Omdat ze half en half verwilderd zijn (we hebben hier dan wel geen mustangs, maar wel twee- en driejarigen die vanaf het (vroege) spenen ingeschaard zijn geweest op veulenweides); omdat ze een diep wantrouwen koesteren tegen mensen vanuit hun (slechte) ervaringen in het verleden; of omdat ze zich ver verheven weten boven mensen, de nummers elf uit hun kudde.


Ik ben benieuwd wat jullie hiervan denken. Ik weet dat de meesten hier tegen joinup zijn; maar in dit specifieke geval?

Ikzelf twijfel, ik doe dit liever op de vriendelijke manier. Maar ga ik dan wel iets bereiken? Ik heb geen idee hoe lang dit kan gaan duren...

Weet iemand trouwens waar hetzelfde artikel op doelt in dit stukje:
Citaat:
Een variante die hier niet wordt beschreven is de "Draw" - een manier om bange paarden naar zich toe te brengen door middel van enkel belonen (positieve bekrachtiging).


Dat vind ik nl. ook wel erg interessant klinken.

eline22
Berichten: 13
Geregistreerd: 01-10-03
Woonplaats: heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 13:28

ik zou haar aan een lang touw laten en haar dan met een stok/zweep whatever aan proberen te raken. Je moet haar proberen overal aan te kunnen raken. Je kunt dit volgens 2 verschillende principes doen:
1) Wanneer ze terugtrekt of wegloopt loop jij gewoon mee (dan moet de ruimte niet te groot zijn) en zodra ze aanstalte maakt om rustiger te worden of zelfs stil te staan (kortom je ziet een verandering) haal je de stok weg van haar. zo beloon je datgene wat jij wilt: rustig stilstan voor de aanrakingen van de stok
2) wanneer ze het al op een plek accepteert kun je steeds vanuit die plek een stukje verder gaan, wanneer ze het niet fijn vindt ga je weer terug naar die plek.
Dit zijn methodes die uit de methode van parelli komen en ze zijn heel nuttig. Je moet dus niet wat de meeste mensen doen hun zweep (of vliegenspray etc) terug trekken als het paard het eng vind. dan geef je juist rust als het paard het eng vindt en bevestig je als mens dat het eng is. het gaat erom het paard eigenlijk te conditioneren. Kijk anders op paardnatuurlijk.nl daar kan je nog veel meer nuttige tips vinden die van de methode parelli komen. Pas als het aanraken overal goed gaat kan je pas doorgaan naar mijn mening. Ik snap daarom ook niet zo goed wat je probeert door haar weg te sturen en al te laten galoperen. dat zou ik echt nog lang niet doen. zo stimuleer je enkel het vluchtgedrag. misschien heb je hier iets aan.
gr eline

EbbyT
Berichten: 262
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 14:28

eline22 schreef:
ik zou haar aan een lang touw laten

Dat gaat niet, schreef ze eerder, maar zou jou manier ook zonder touw kunnen dan?
[/quote]

eline22
Berichten: 13
Geregistreerd: 01-10-03
Woonplaats: heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 20:50

hoezo kan ze hem niet aan een lange lijn doen dan? je gaat er toch mee loswerken? dan moet het paardje toch ook een bak in? Hoe krijg je hem daar dan? dat lijkt me het eerste dan om te oefenen; halster aandoen en hem proberen te leiden aan een lang touw met je borst naar hem toe. zodra hij je omver probeert te lopen andere kant oplopen. en hem laten stoppen door je hand op te houden en je groot te maken. Leer je dat niet bij Voest hoe je moet leiden? leiden is heel essentieel, begin daar eerst mee voordat je iets anders doet. gr eline

EbbyT
Berichten: 262
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 20:59

Eline, heb je wel heel het topic gelezen? Daarin staat nl dat ze haar los laten lopen van de stal naar de loswerkbak.

eline22
Berichten: 13
Geregistreerd: 01-10-03
Woonplaats: heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 21:35

nou vond het er niet heel duidelijk in staan eigenlijk maar goed. Ik denk dat je nooit iets eerder moet doen dan halster aan doen en leiden. daarna kan je rustig aan Friendly game doen ofwel hem overal proberen aan te raken. Daarvoor zou ik hem echt niet laten rennen want dat stimuleert het vluchtgedrag. je wilt juist dat hij op je gaat letten en rustiger wordt. hoop dat je er iets aan hebt

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 21:42

Ik zou met zo'n bang en onzeker paard geen join-up doen, ik heb dat met mijn paard gedaan (die dus ook erg onzeker is) en daar werd hij alleen maar onzekerder van. Wat zou n.l. de reden kunnen zijn waarom je dit paard wegstuurd ? Ze doet niks fout want daar is ze veel te bang voor.

Ik denk dat je verder wel goed bezig bent, je moet gewoon veel, erg veel geduld hebben (bij mij diuurde het ruim een jaar voor ik wat vertrouwen van mijn paard kreeg ....)

eline22
Berichten: 13
Geregistreerd: 01-10-03
Woonplaats: heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 22:00

het lijkt me dat hij als hij op stal staat wel een halster om moet kunnen doen.
lukt dat niet: heel langzaam benaderen in de bak (schuin lopen en niet naar hem kijken). benaderen en weer terugtrekken en doen of het je niets kan schelen of je hem kan aanraken of niet. totale onverschillige houding. als hij wegrent rustig meelopen totdat hij weer rustiger wordt en dan weer weglopen (dit is dus een variatie van de methode die ik eerder beschreef aangezien je hem niet vast kan hebben).

LindaJ
Berichten: 337
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-04 23:09

Ze heeft een halster om, en daar hangt ook een touwtje aan, maar om dat aan haar halster te binden zijn ze twee uur bezig geweest, grote paniek. Het paard laat je niet binnen aanraakafstand komen, en zeker niet bij haar hoofd. Als je haar in de stal probeert te benaderen, kruipt ze eerst helemaal in een hoekje, en draait ze als je dan nog druk blijft uitoefenen haar kont naar je toe en dreigt te trappen (doet dat niet, tot nu toe), en als je dan nog niet weg gaat probeert ze in paniek de stal uit te komen.

Je leert wel leiden bij Voest, maar ja, dat kan dus in dit geval niet. En je moet toch ergens beginnen? Ik ga er geen gevecht van maken om haar per se een leidtouw aan haar halster vast te maken.

Maar ik snap wel wat je beschrijft eline, een soort spel van naderen-terugtrekken-naderen-terugtrekken. Elke keer als ze rustiger wordt, moet ik terugtrekken dus.

Best moeilijk soms om geduldig te blijven ...

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 10:47

mja, dan zou ik niet proberen een touw om te doen Scheve mond
Ik zou dat naderen-terugtrekken doen, da's eigenlijk de enige manier om hem aan te raken. Heel geduldig zijn, en je hoeft niet eens als doel te stellen dat je hem in een dag kan aanraken. Loop steeds een soort halve cirkels om hem heen. Af en toe stil staan en niet naar hem kijken, een beetje negeren, het belangrijkste is niet recht op hem aflopen.
Als je eenmaal dichtbij kan komen, probeer dan je in te houden, en bijv weer terug te lopen. Als je op dat moment naar het halster grijpt, kan je weer opnieuw beginnen.

LindaJ
Berichten: 337
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-04 23:08

Ben vandaag begonnen met dat naderen-terugtrekken. Naar haar toe lopen, zodra ze vertraagde of stopte ging ik meteen van haar af lopen en even aan de andere kant van de longeerbak de grond bekijken. Dan weer naar haar toe, begon ze weer te lopen, en weer zodra ze vertraagde liep ik weg. Dat herhaalde zich een paar keer, maar daarna stopte ze helemaal niet meer. Ze bleef maar rondjes lopen, ook als ik stilstond en naar de grond keek. Ik moest echt gaan zitten voordat ze weer stopte. Het ging wel allemaal in een rustige stap. Net alsof ze door had, dat ik zodra ze stil stond naar haar toe kwam (hoewel ik wel wat wachttijd ertussen hield steeds). En ze liep haar rondjes een beetje met haar blik op oneindig.

Ben er maar mee gestopt en ben lekker met m'n rug tegen de muur gaan zitten. Ze is lekker rond gaan scharrelen, rollen, ging toen een beetje rondlopen en elke keer iets dichter langs mij. Tot ze op gegeven moment recht op me af stapte, gewoon zo als m'n eigen paard ook naar me toe loopt als die me ziet. Toen ze vlakbij was werd ze wel voorzichtiger en ging voor me staan, strekte haar nek zodat ze net aan m'n hand kon snuffelen.

In de stal gaf ik haar wat stukjes brood als beloning, en die eet ze al echt zonder aarzeling uit m'n hand. Brokjes ook.