[LO] Longeren, hoe groot de cirkel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nick11

Berichten: 62
Geregistreerd: 25-12-03
Woonplaats: Heppen (Belgie)

[LO] Longeren, hoe groot de cirkel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-04 13:01

Mijn mama gaat soms de pony longeren. Maar ze zegt dat dit niet te vaak en te lang mag omdat hij anders last van zijn rug en van zijn benen krijgt Blauw oog
Als ik hem wil longeren zegt mama steeds dat ik de cirkel te klein hou en dat dit ook slecht is, maar anders wil hij steeds gaan eten als de cirkel groter is en dan wil hij niet meer lopen Boos!
Zijn er mensen die een pony met een zere rug hebben van verkeerd longeren? En hoe groot moet die cirkel dan zijn volgens jullie?
En hoe kan ik zorgen dat hij niet stopt met lopen als de cirkel groter is? Mama zegt dat ik beter moet kijken naar hoe hij loopt omdat je kan zien dat hij gaat stoppen Verward
Mama helpt wel altijd maar het is best moeilijk

Chade

Berichten: 458
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 13:36

Om hem een beetje harder te lopen lopen gewoon een klein knalletje met de longeerzweep wijzend naar zijn kont daar lopen ze gelijk een stuk sneller van.
Als ik longeer doe ik Daisy een volte laten lopen bij de A of bij de C. Of gewoon de volte bij de E en de B. Dat lijkt mij groot genoeg
En vooral zijn aandacht er bij houden hij moet vooral niet gaan eten gewoon doorlopen Haha!

lautjuh85

Berichten: 2182
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 14:06

Probeer zijn aandacht erbij te houden door hem steeds tempowisselingen en overgangen te laten maken. Zodra hij een overgang naar de stap heeft gemaakt direct weer overgaan naar draf. En dan een keer naar de galop en weer terug naar draf. Zet hem maar lekker aan het werk.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 14:11

20 meter doorsnede bij longeren, dus paard ongeveer 10 meter van je vandaan

idd wat hierboven word vermeld, veel overgangen laten lopen!
wat nog beter zou zijn , is dubbele longe, maar dat kun je pas als je het longeren heel goed onder de knie hebt !
zo kun je hem vaker van hand laten veranderen , en wat meer inwerken .

SnelleMarz
Berichten: 8846
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 14:43

Last van zijn rug door longeren Verward Nou ja.. het zou kunnen als er een bijzet aanzit die niet goed zit, maar als een paard rondjes loopt lijkt het mij onlogisch dat hij last van zijn rug krijgt.
Eerder van zn benen ja..
Verderrest is de grote van de cirkel bij iedereen verschillend.
Ik longeer hem meestal in de bak bij de a of de c.
maar er rijden ook nog mensen in de bak dus ze mag niet over de hoefslag heen draven..

Venetia

Berichten: 2311
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Zuid-Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 14:50

Wat algemeen aangeraden wordt is dat de cirkel minimaal 15 meter in doorsnee moet zijn. Is de doorsnee kleiner, dan is dit met name een onnodig grote belasting van de spronggewrichten (achter), is de cirkel veel groter dan is een goede aanleuning onmogelijk, en krijg je snel problemen als bijvoorbeeld gras eten en niet door willen lopen.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 15:12

Hoe groter de cirkel hoe beter.

Ik loop altijd zoveel mogelijk mee om de hele baan te benutten.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 15:26

Ik laat ze altijd zelf een beetje de cirkel bepalen. Als ik merk dat ze een grotere cirkel nodig hebben laat ik de lijn een beetje langer.

sioen

Berichten: 120
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: schoonaarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 15:27

hoe oud is je pony?
als het nog een jong (of onervaren) beestje is mag je de cirkel iets groter nemen dan 20m omdat hij misschien zijn evenwicht nog moet vinden.
meestal wanneer ik longeer neem ik om op te warmen een grotere cirkel, en daarna verklein en vergroot ik de cirkel. en ik maak heel veel overgangen.
als hij wilt stoppen onmiddelijk terug laten doorgaan.

Nick11

Berichten: 62
Geregistreerd: 25-12-03
Woonplaats: Heppen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-04 15:43

Mijn pony is 6 jaar. Hij is niet zo groot ongeveer 1,10m moet de cirkel dan ook 15 meter of meer zijn?
Hij wil wel hard lopen maar als hij te ver bij mij vandaan is stopt hij gewoon en de longeerzweep laten knallen helpt dan ook niet
Bij mijn papa en zus doet hij het ook maar die longeren hem bijna nooit. Bij mama doet hij het niet Verward Raar beest Haha!
Ik heb nog eens gevraagd aan mama waarom hij dan last van zijn rug zou krijgen. Ze zegt dat hij dan zijn benen teveel en verkeerd belast en dan zijn rug vastzet.
Met een dubbele longe mag ik niet want dat is nog te moeilijk voor mij. Ik ben het allemaal nog aan het leren Bloos
Iedereen alvast bedankt voor de antwoorden OK dan!

Chica

Berichten: 12272
Geregistreerd: 04-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 17:40

Even verplaatst naar UZ.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 18:52

De benen kunnen er inderdaad door te vaak, te kleine rondjes lopen op achteruitgaan. Maar de rug wordt alleen maar sterker door longeren!