[VD] Saartje snapt het niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shetfan

Berichten: 1590
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Amsterdam en Beusichem

[VD] Saartje snapt het niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-04 15:08

Net probeerde ik wat oefeningetjes met Saartje te doen (shetlander) Ik tilde gewoon haar voetje op en probeerde met een brokje haar hoofdje wat naar beneden te laten gaan (je moet toch ergens beginnen). Maar ze zet dan óf haar voetje op de grond (ze strekt hem dan helemaal naar achter), óf ze draait haar hoofd weg en gaat lopen.
Heeft iemand tips?
(ik heb al wel sites gelezen over vd, maar op de meeste staat gewoon dat je geduld moet hebben, maar als je pony het gewoon niet snapt heeft geduld geen zin Knipoog )

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 15:13

hahaha, ik d8 ff Saartje??? Zo heet ook mijn verzorgpony, ook een shet. Tong uitsteken

luna_cockie

Berichten: 2167
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Djalamabad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 16:27

En omdat je pony het niet snapt moet je gedult hebben om het hem goed te leren, jij kan ook niet opeens een wiskundesom begrijpen zonder uitleg.

Gewoon blijven proberen, mét geduld.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 16:47

A: Wat wil je bereiken met een been op tillen en het hoofd naar beneden vragen?
B: Als je een paard in gaat rijden, begin je dan ook met de passage? BASIS BASIS BASIS!!!!
C: Wat verwacht je nou van je pony? Dat ie in 1 keer compleet begrijpt wat je bedoelt?
Ik denk dat iemand anders het hier niet begrijpt... jij....

Shetfan

Berichten: 1590
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Amsterdam en Beusichem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-04 17:20

Oke, oke, rustig maar Scheve mond . ik snap heus wel wat je bedoelt, maar zo was het ook niet bedoelt.
Ik ben naturlijk begonnen met basis-oefeningen zoals volgen, stilstaan, drafje en dan weer stoppen enz.
Op meerdere sites had ik gekeken naar hoe je wat oefeningetjes kunt doen. Met het hoofd naar beneden (niet op de grond maar gewoon naarbeneden) en een voetje opgetild, kan je een buiging oefenen. Maar toen ik het (zachtjes en gewoon met geduld probeerde), wist ik niet hoe ik haar kon laten begrijpen dat haar hoofd tussen haar benen hoort en niet ernaast.
En natuurlijk verwacht ik niet dat ze meteen een prachtige buiging kan maken, dat is onrealistisch. Ik vroeg me gewoon af hoe je op een goede manier dit kan oefenen, want als ze haar hoofd steeds maar naast haar benen doet i.p.v. ertussen, doe ik blijkbaar iets fout. Dus zou ik graag willen weten hoe andere mensen dit doen, en wat ze doen als een paard een oefening totaal niet snapt. Gewoon op dezelfde manier doorgaan of iets anders proberen?

(p.s.: voor als je niet weet waar zo'n buiging voor dient: vreiheidsdressuur dient voor een betere band, een pony wordt er ook lenig van en als je het op een goede manier doet vinden ze het leuk. en aangezien ik niet meer op een shet pas, leek het me leuk om het eens te proberen)

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 19:26

Tsja....dit is Bokt hoor...degenen die op dit forum zitten weten heus wel wat het nut is van VD.... Knipoog Haha!

Maar goed....misschien is het een idee om gewoon eerst zonder het been op te tillen te proberen haar/zijn hoofd tussen zijn benen te krijgen...
Zo snappen ze wat de bedoeling is en is het minder eng als je later het been optilt....
Veel succes!

Shetfan

Berichten: 1590
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Amsterdam en Beusichem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-04 19:43

Bedankt. Mijn zus heeft haar verborgen talenten laten zien, want Saartje wilde het bij haar wel ineens. Nu doet ze het bij mij ook. Dus als ik de enige was met dit probleem kan dit topic op slot. (anders niet natuurlijk, vind ik Haha! )

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 10:51

Wat ik eigenlijk niet snap is waarom je het been voor de buiging optilt? Want een buiging daarbij staan beide voorbenen op de grond en bij het complimentligt het paard met 1 knie op de grond, maar dan mag het hoofd dus zeker niet tussen de voorbenen gestoken worden...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 10:56

Shetfan, ik weet heel goed het nut van VD, doe het al een jaar of 4. Je pony doet het juist wel goed, want met het compliment (wat jij vraagt) hoort het hoofd niet tussen de benen, maar voor de borst of naast het gebogen been.
Waarom ik vraag of je, als je een paard in gaat rijden ook met de passage begint, is dat je gelijk een van de "moeilijkere" oefeningen pakt. Waarom begin je niet gewoon met voetjes geven of op een verhoging te staan?
Ik ben met mijn pony ruim 3 mnd bezig geweest om haar te laten zitten, en het is nu nog niet 100% bevestigd. Ze snapt nu de bedoeling, maar ze vind het moeilijk. Dat geeft helemaal niks, ik heb de tijd

Shetfan

Berichten: 1590
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Amsterdam en Beusichem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-04 12:16

vaag, 'k zal nog eens goed kijken wat er allemaal op die sites staat want ik wist toch bijna zeker dat het zo moest Scheve mond .